Black Rock World gold fund.
TIP
Re: Black Rock World gold fund.
Waarom lopen goudmijnen momenteel eigenlijk zo sterk achter op goud zelf? Is er een vaste relatie tussen het koersverloop van goud en goudmijnen?
Ik vermoed dat de goudprijs voorloopt op de mijnaandelen, maar spreken we dan over maanden? Jaren?
Ik vermoed dat de goudprijs voorloopt op de mijnaandelen, maar spreken we dan over maanden? Jaren?
Ik heb er daar ook nog een restje van over: van in de tijd dat ik een beetje wou experimenteren met fondsen; en die later door Rabobank naar mijn Keytrade getransfereerd werden.
Gelukkig gaat het niet over een groot bedrag (en al mijn andere fondsen zijn intussen met kleine winst verkocht).
Maar toch doet het mij "financiële pijn" om te moeten zien dat ze al ongeveer 28% lager staan dan mijn aankoopprijs (en sindsdien zelfs nooit meer in die buurt geraakt zijn).
En dat ik dus toch maar beter bij veilige spaarproducten gebleven was; want op mijn leeftijd heb ik geen geduld meer om nog eens jaren te moeten wachten op winst die ik misschien nooit meer zal meemaken.
Gelukkig gaat het niet over een groot bedrag (en al mijn andere fondsen zijn intussen met kleine winst verkocht).
Maar toch doet het mij "financiële pijn" om te moeten zien dat ze al ongeveer 28% lager staan dan mijn aankoopprijs (en sindsdien zelfs nooit meer in die buurt geraakt zijn).
En dat ik dus toch maar beter bij veilige spaarproducten gebleven was; want op mijn leeftijd heb ik geen geduld meer om nog eens jaren te moeten wachten op winst die ik misschien nooit meer zal meemaken.
Die trend is al langer aan de gang, sinds 2012 ergens (met uitzondering van de korte heropleving in 2016) is de goudprijs aan het zakken. Goudmijners hebben hun goedkoop te ontginnen reserves als eerste aangesproken om rendabel te blijven, met andere woorden de kost om te mijnen stijgt. Zelfs met gelijk blijvende goudprijs worden de mijnen dus stilaan minder waard.
-
Incremental
- Full Member

Waarom verkoopt u ze dan nu niet?Nefertari schreef: ↑19 augustus 2018, 11:48 Ik heb er daar ook nog een restje van over: van in de tijd dat ik een beetje wou experimenteren met fondsen; en die later door Rabobank naar mijn Keytrade getransfereerd werden.
Omdat "kenners" hier aanraden om nooit met verlies te verkopen.
Die kennen er niks van! :-)
De kunst is om je verliezers tijdig buiten te gooien, voor ze ECHT een probleem worden.
De rest van de kunst bestaat erin dat je je winnaars verder laat groeien -dat je weerstaat aan het verlangen om ze te verkopen "omdat ze al zo hoog staan".
(Een glazen bol komt in beide gevallen van pas.)
De kunst is om je verliezers tijdig buiten te gooien, voor ze ECHT een probleem worden.
De rest van de kunst bestaat erin dat je je winnaars verder laat groeien -dat je weerstaat aan het verlangen om ze te verkopen "omdat ze al zo hoog staan".
(Een glazen bol komt in beide gevallen van pas.)
-
Incremental
- Full Member

I.e. Break even fallacy.Nefertari schreef:Omdat "kenners" hier aanraden om nooit met verlies te verkopen.
Je weet nu dat je geld in goud steken een slechte investering is, dus haal dat geld eruit en steek het ergens in dat wel rendement opbrengt. Je zal veel sneller terug 'Break-even' zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Wel, nu ik hier alles van de laatste maanden herlees, én met de recente tips, overweeg ik om tóch maar te verkopen met verlies.
Belegt iemand hier nog in goud/zilver/mijnbouw fondsen of ETF's?
Of je aankoop aan 90, 100 of 110 was heeft geen impact op het toekomstige verloop van je belegging en is dus geen input in de beslissing om je belegging vandaag te houden aan de huidige prijs en je verwachtingen naar de toekomst toe. (*)
Ik zou in de toekomst weinig rekening houden met die "kenners".
(*) zolang er geen meerwaardebeslasting en geen erkenning van beleggingsverliezen is in Belgie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heb 1,5% van (roerend) kapitaal zitten in een combinatie van fysiek goud en een goud ETF.
Maar het is niet echt een assetklasse waar ik actief naar balancering of een bepaald gewicht mik.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Ik heb drie grondstoffenfondsen die alle drie met zwaar verlies staan en die ik toch bijhou. De reden is dat ik vroeger al fondsen met verlies heb verkocht en met lede ogen moest toekijken hoe ze de maanden daarna steil omhoog schoten. Wie met verlies verkoopt geeft zich over. Wie verlieslatende fondsen bijhoudt heeft nog kans op herstel.
Als een belegging met 40% gedaald is, dan moet ze al met 66% stijgen op terug naar de oorspronkelijk waarde te gaan.
Het is niet omdat een belegging geld verloren heeft dat het terug zal stijgen.
Ook hier: "resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst"
Emoties zijn nefast voor een belegger. bvb Anchoring
Neem je beslissing over het houden of verkopen van een belegging gebaseerd op de informatie die je hebt over het heden en de toekomst. Het is niet omdat jij een verlies hebt dat ze terug zal stijgen.
Het is niet omdat een belegging geld verloren heeft dat het terug zal stijgen.
Ook hier: "resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst"
Emoties zijn nefast voor een belegger. bvb Anchoring
Neem je beslissing over het houden of verkopen van een belegging gebaseerd op de informatie die je hebt over het heden en de toekomst. Het is niet omdat jij een verlies hebt dat ze terug zal stijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Umicore doet aan urban-mining en haalt edele en zeldzame metalen uit afgedankte electronica en batterijen.
Wie een aandeel GBL koopt, koopt per direct ook een 1/10e aandeel Umicore.
Bovendien diversificatie in niet genoteerde aandelen en aandelen die buitenlands dividend uitkeren (geen extra buitenlandse heffing dus). Ja soms moet men het niet ver zoeken hé ...
Mijn Black Rock World Gold Fund, aangekocht ooit via Rabobank, hou ik intussen bij voor slechte tijden.
Wie een aandeel GBL koopt, koopt per direct ook een 1/10e aandeel Umicore.
Bovendien diversificatie in niet genoteerde aandelen en aandelen die buitenlands dividend uitkeren (geen extra buitenlandse heffing dus). Ja soms moet men het niet ver zoeken hé ...
Mijn Black Rock World Gold Fund, aangekocht ooit via Rabobank, hou ik intussen bij voor slechte tijden.
Blijkbaar is de aankoop van een goud(mijn)fonds geen zo'n fantastisch idee:
https://www.mijnkapitaal.be/thema/grond ... goudprijs/
https://www.mijnkapitaal.be/thema/grond ... goudprijs/