Blokkering rekening bij overlijden
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Blokkering rekening bij overlijden
Banken deblokkeren rekeningen en kluizen overledene te traag
We schrijven dit in 2016......Bij Axa sleept het gemiddeld 64 dagen aan, bij Argenta is de doorlooptijd gestegen van 86 dagen in 2014 tot 118 dagen in de eerste maanden dit jaar. Belfius erkent dat in de helft van de gevallen de rekeningen meer dan drie maanden geblokkeerd blijven. Crelan spreekt over ‘een tot drie maanden, maar het kan ook langer zijn’. ‘Heel wat dossiers zijn na enkele weken afgehandeld, maar sommige blijven maanden en zelfs jaren aanslepen’, geeft ING aan...
Re: Blokkering rekening bij overlijden
Tja, waarom duurt het in 2016 nog twee dagen of langer om geld over te schrijven naar een andere bank?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik begrijp het wel dat dat zo lang moet duren.
Als ons bomma ooit sterft, dan gaat er een hoop miserie en geruzie zijn tussen de kinderen en kleinkinderen.
Dat de bank dan niet zomaar het geld terbeschikking gaat stellen kan ik heel goed begrijpen.
Jammer voor de 98% van de families waar alles wel sereen en vlot kan verlopen
Als ons bomma ooit sterft, dan gaat er een hoop miserie en geruzie zijn tussen de kinderen en kleinkinderen.
Dat de bank dan niet zomaar het geld terbeschikking gaat stellen kan ik heel goed begrijpen.
Jammer voor de 98% van de families waar alles wel sereen en vlot kan verlopen
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Maar, de vraag is, wanneer moet je de erfbelasting betalen??
Als ik zie Argenta, 4 maanden en de erfbelasting moet binnen de 3 maanden betaald worden, dan zou ik nu al beter gaan sparen om die te betalen of wat? Dat was mijn eerste zorg, maar blijkbaar zit het wel snor, je hebt tijd om de aangifte te doen tot 4 maanden na het overlijden.
ALHOEWEL:
"In de volgende gevallen kan FOD Financiën geen attest van erfopvolging afleveren en is het wettelijk verplicht om een akte van erfopvolging te laten opmaken door een notaris:
de overledene was gehuwd met een huwelijkscontract
de overledene heeft een akte ‘schenking tussen echtgenoten’ laten opmaken bij een notaris
de overledene heeft een eigenhandig of een notarieel testament nagelaten
de overledene heeft ‘handelingsonbekwame’ erfgenamen zoals bijvoorbeeld minderjarigen
De notaris onderzoekt de aanvraag en bezorgt dan het attest met vermelding van het aandeel van ieder van de erfgenamen in de nalatenschap."
Dan maar hopen dat die notaris niet te snel is of wat?
Of zie ik het te moeilijk en moet je maar de erfbelasting betalen eens het werkelijk in je bezit is (als het over geld gaat dan, niet over onroerend goed)?
Als ik zie Argenta, 4 maanden en de erfbelasting moet binnen de 3 maanden betaald worden, dan zou ik nu al beter gaan sparen om die te betalen of wat? Dat was mijn eerste zorg, maar blijkbaar zit het wel snor, je hebt tijd om de aangifte te doen tot 4 maanden na het overlijden.
ALHOEWEL:
"In de volgende gevallen kan FOD Financiën geen attest van erfopvolging afleveren en is het wettelijk verplicht om een akte van erfopvolging te laten opmaken door een notaris:
de overledene was gehuwd met een huwelijkscontract
de overledene heeft een akte ‘schenking tussen echtgenoten’ laten opmaken bij een notaris
de overledene heeft een eigenhandig of een notarieel testament nagelaten
de overledene heeft ‘handelingsonbekwame’ erfgenamen zoals bijvoorbeeld minderjarigen
De notaris onderzoekt de aanvraag en bezorgt dan het attest met vermelding van het aandeel van ieder van de erfgenamen in de nalatenschap."
Dan maar hopen dat die notaris niet te snel is of wat?

Of zie ik het te moeilijk en moet je maar de erfbelasting betalen eens het werkelijk in je bezit is (als het over geld gaat dan, niet over onroerend goed)?

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Een goed notaris, zorgt dat de erfbelasting betaald wordt door het geld van de geblokkeerde rekeningen dat naar hem/haar wordt overgeschreven, dat daar de erfbelasting mee betaald wordt.
Uiteraard vooor een royaal extra ereloonloon
Uiteraard vooor een royaal extra ereloonloon
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Bedankt voor de info Paul! 

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Levensecht voorbeeld: je erft een half woonhuis samen met een nonkel. Dit huis is verhuurd om rusthuis overledene mede te bekostigen
Erfenis belasting 3 - 9 - 27 pct.
Gemiddeld pakweg 9 procent pp.. Waarde og pakweg 600.000.
Je gaat 27.000 euro belasting moeten betalen.
Dit is maar een fictief onjuist voorbeeld.
Hoelang voor zo een og verkocht is???
Wat als nonk moeilijk doet?
Dan kan het jaren duren...
Erfenis belasting 3 - 9 - 27 pct.
Gemiddeld pakweg 9 procent pp.. Waarde og pakweg 600.000.
Je gaat 27.000 euro belasting moeten betalen.
Dit is maar een fictief onjuist voorbeeld.
Hoelang voor zo een og verkocht is???
Wat als nonk moeilijk doet?
Dan kan het jaren duren...
Het blokkeren van bank- of kredietkaarten heeft verrgaande pesterijen tot gevolg: probeer tegenwoordig maar eens een parking te betalen met cash geld. In veel gevallen kan het niet meer tenzij je ergens de enige automaat terugvind die dit wel nog aanvaard. Of erger nog: je moet op zoek gaan naar het bureel (nou ja, het kot) waar de parkeerwachter zich schuil houdt. Liefst niet in het week end.
Cashless society? nooit van gehoord.
En dat voor minstens drie maanden: pure pesterij
Cashless society? nooit van gehoord.
En dat voor minstens drie maanden: pure pesterij

- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Die blokkering is bij een overledene (toch hier in het topic), wat heeft dat te maken met het betalen van parking??
De rekeningen en kaarten van de langst levende echtgenoot zijn geblokkeerd. Hij/zij kan ze niet meer gebruiken. Ook niet om de parking te betalen.
Dat is zo, maar als ze wat kinderen met meerdere bankkaarten hebben is dat probleem zo opgelost.
Mijn vader heeft nooit geweten dat zijn rekeningen maanden werden geblokkeerd door het overlijden van zijn echtgenote
( heb die een paar bankkaarten gegeven )
Mijn vader heeft nooit geweten dat zijn rekeningen maanden werden geblokkeerd door het overlijden van zijn echtgenote
( heb die een paar bankkaarten gegeven )
Heb bij verschillende erfenissen de voorbije jaren nog nooit meegemaakt dat de bank geld van de geblokeerde rekening naar de rekening van de notaris kan/mag overschrijven. Het geld bleef steeds op de bank staan en de bank deed de de verdeling....zorgt dat de erfbelasting betaald wordt door het geld van de geblokkeerde rekeningen dat naar hem/haar wordt overgeschreven,
de notaris neemt daardoor wel een verantwoordelijk op zich, waarvoor hij/zij een paar duizend euro extra ereloon aanrekent en dan kan het wel
zal wel niet mogelijk zijn bij erfenissen waar het ruzie tot en met is
zal wel niet mogelijk zijn bij erfenissen waar het ruzie tot en met is
Dan heeft uw vader geld afgehaald van een rekening die op uw naam stond?paul schreef:...heb die een paar bankkaarten gegeven
ja, hopelijk mag hij dat