Blunder van Saxobank of van mij?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Blunder van Saxobank of van mij?
Er is geen Amerikaanse of Europese manier, beide gebruiken exact dezelfde manier. De wisselkoers EUR/USD drukt uit hoeveel USD je krijgt voor één EUR, en de wisselkoers USD/EUR drukt uit hoeveel EUR je krijgt voor één USD.
Ander voorbeeld: 0,05 TRY/USD wil zeggen dat je voor 1 Turkse lira 0,05 dollar krijgt.
Ander voorbeeld: 0,05 TRY/USD wil zeggen dat je voor 1 Turkse lira 0,05 dollar krijgt.
Los van die hele discussie, waarin je ongelijk hebt, want het is duidelijk het 2de antwoord:
USD.EUR bestaat toch ook gewoon niet...?
EUR.USD is het enige product dat echt bestaat.
(dus ik snap niet waarom je zegt dat USD/EUR gangbaar is in europa, want dat is het niet...)
Daarmee dat je ook moet verkopen als je dollars wil kopen...
Mij helpt het als ik al deze tekst in dit topic niet lees en gewoon redeneer over de vraag: eur/usd: als dollar stijgt, wordt je aandeel in dollar meer waard en daalt EUR/USD dus.
Niet meer of niet minder. hoef je zelfs niks voor te berekenen.
PS: volgens sommigen op dit forum (vooral zij die dat in IWDA beleggen) is het antwoord eigenlijk 3, dat zag ik hier al ook vaak voorbij komen
PS2: in your defence: currencyparen kunnen echt wel verwarrend zijn soms, ik moet ook nog vaak even nadenken hierover voor ik iets doe
USD.EUR bestaat toch ook gewoon niet...?
EUR.USD is het enige product dat echt bestaat.
(dus ik snap niet waarom je zegt dat USD/EUR gangbaar is in europa, want dat is het niet...)
Daarmee dat je ook moet verkopen als je dollars wil kopen...
Mij helpt het als ik al deze tekst in dit topic niet lees en gewoon redeneer over de vraag: eur/usd: als dollar stijgt, wordt je aandeel in dollar meer waard en daalt EUR/USD dus.
Niet meer of niet minder. hoef je zelfs niks voor te berekenen.
PS: volgens sommigen op dit forum (vooral zij die dat in IWDA beleggen) is het antwoord eigenlijk 3, dat zag ik hier al ook vaak voorbij komen

PS2: in your defence: currencyparen kunnen echt wel verwarrend zijn soms, ik moet ook nog vaak even nadenken hierover voor ik iets doe
Ik zie echt niet in wat er fout is aan de vraagstelling.
Als je het naar de essentie herleidt:
EUR/USD verhouding daalt -> De euro zakt tov de dollar of de dollar stijgt tov de euro.
Je hebt een belegging in USD.
Zonder koerswijziging doe je profijt in EUR.
De notering VALUTA1/VALUTA2 is voor mij ook duidelijk. Het betreft de koers van de valuta in de teller met de valuta in de noemer als referentie. Wiskundig is VALUTA2 de omgekeerde, dus tenzij je koersen ondersteboven gaat bekijken betekent een stijgende koers een relatieve stijging van VALUTA1.
Als je op forex pagina's gaat kijken zul je ook zien dat EUR/USD de courante notering is:
https://finviz.com/forex.ashx
Als je het naar de essentie herleidt:
EUR/USD verhouding daalt -> De euro zakt tov de dollar of de dollar stijgt tov de euro.
Je hebt een belegging in USD.
Zonder koerswijziging doe je profijt in EUR.
De notering VALUTA1/VALUTA2 is voor mij ook duidelijk. Het betreft de koers van de valuta in de teller met de valuta in de noemer als referentie. Wiskundig is VALUTA2 de omgekeerde, dus tenzij je koersen ondersteboven gaat bekijken betekent een stijgende koers een relatieve stijging van VALUTA1.
Als je op forex pagina's gaat kijken zul je ook zien dat EUR/USD de courante notering is:
https://finviz.com/forex.ashx
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
En maar blijven gaan ...
Ik geef (jou) op. Als je niet wil of kan lezen, dan heeft een forum geen zin.
Ik geef (jou) op. Als je niet wil of kan lezen, dan heeft een forum geen zin.
OK, ik zie na wat googlen dat op veel ander plaatsen EUR/USD gebruikt wordt.
Ik kan dan alleen maar tot de conclusie komen dat ik ongelijk had, en dat de '/' in de term 'EUR/USD' blijkbaar niet op de wiskundige manier moet worden bekeken.
Ik kan dan alleen maar tot de conclusie komen dat ik ongelijk had, en dat de '/' in de term 'EUR/USD' blijkbaar niet op de wiskundige manier moet worden bekeken.
1.08 USD/EUR => 1.08 USD = 1 EUR => EUR/USD = 1.08
Klopt wiskundig perfect hoor. Je moet het gewoon lezen als EUR/USD = X
Beste,Kempen123 schreef: ↑22 mei 2023, 14:09 Ik doe nog een poging, want het lijkt alsof sommigen mij niet willen begrijpen.
De verhouding tussen de waarde van de EUR en de USD kan op twee manieren worden uitgedrukt. Beide manieren zijn equivalent, maar geven een verschillende numerieke waarde.
Manier 1: Je kunt zeggen: de wisselkoers is 1.08 USD/EUR. Dat is hoe we het in Europa meestal doen, en als je grafiekjes ziet van ‘de koers van de dollar’, dan zie je inderdaad dat.
Manier 2: Je kunt ook zeggen: de wisselkoers is 0.926 EUR/USD. Dat is hoe een Amerikaan het doet. Hij krijgt immers vandaag 0.926 Euro voor zijn ene dollar.
Nogmaals: beide zijn equivalent. Als het getal volgens manier 1 omhoog gaat, gaat het getal volgens manier 2 omlaag.
De tweede manier is niet de gebruikelijke manier in Europa, dat weet ik ook wel. En natuurlijk, als 'de koers van de dollar' omlaag gaat, krijg ik meer euro’s per dollar, en is dat dus positief voor mijn beleggingsresultaat in Euro, dat weet ik ook wel.
Maar daar vroeg Saxobank niet naar.
Saxo stelde expliciet in zijn vraag ‘de EUR/USD wisselkoers’ (dus niet ‘de wisselkoers van de dollar’ of de USD/EUR wisselkoers of iets dergelijks). Hoe ongebruikelijk het ook moge zijn in Europa om de amerikaanse manier, manier 2 (zie boven), te gebruiken, je kunt de vraag niet anders interpreteren dan op de wiskundig juiste manier, namelijk de tweede manier.
De correcte term voor wat zij, en jullie (allemaal?), bedoelen is de ‘USD/EUR wisselkoers’, niet de ‘EUR/USD wisselkoers’. De term ‘EUR/USD wisselkoers’ is verkeerd gekozen, want het is de reciproke van wat zij (blijkbaar) bedoelen.
Ik zal wel teveel een autistische nerd zijn, maar ik blijf erbij dat de vraagstelling feitelijk verkeerd is, en mensen (mij in ieder geval) op het verkeerde been zet.
Stel dat de vraag zou zijn gegaan over de verhouding mannen/vrouwen op een feest, terwijl ze eigenlijk bedoelden de verhouding vrouwen/mannen, zouden jullie het dan met me eens zijn?
Je mag de rollen niet draaien. Koers EUR/USD =1.08 Koers USD/EUR = 0.92
Als de koers EUR/USD daalt, dan wordt de dollar sterker! (Ik werk dagelijks met die wisselkoers.)
Ik wil toch even zeggen dat ik de redenering van Kempen wel begrijp. In de wetenschap zou EUR/USD als eenheid inderdaad “euro per usd” betekenen. Net zoals g/l ook “gram per liter” betekent, of J/s “joule per seconde”. Volgens die redenering betekent 1.1 EUR/USD dat je voor elke dollar 1.1 euro krijgt.
Maar, het is nu eenmaal zo dat de wisselkoers EUR/USD geen eenheid is. Je kan het (zoals eerder al vermeld) beter beschouwen als een vergelijking.
EUR/USD = 1.1
EUR = 1.1 USD
Je krijgt dus voor elke euro, 1.1 usd.
Lees het dus niet als: “de wisselkoers is momenteel 1.1 EUR/USD”, maar als: “de EUR/USD wisselkoers is momenteel 1.1” (eenheidsloos getal)
Maar, het is nu eenmaal zo dat de wisselkoers EUR/USD geen eenheid is. Je kan het (zoals eerder al vermeld) beter beschouwen als een vergelijking.
EUR/USD = 1.1
EUR = 1.1 USD
Lees het dus niet als: “de wisselkoers is momenteel 1.1 EUR/USD”, maar als: “de EUR/USD wisselkoers is momenteel 1.1” (eenheidsloos getal)
USD/EUR wordt ook dagelijks wereldwijd gebruikt, maar is hier niet van toepassing.
Dat is geen probleem, er zijn er nog die het noord-oosten kwijt zijn.

Bij welke broker koop je dit...?
Bij Lynx kan je alleszins enkel EUR/USD kopen, en ik vind USD/EUR ook nergens terug.
Ook volgens:
https://www.investopedia.com/ask/answer ... .%20dollar.
Copy/Paste de vragen gewoon in chatgpt ipv van al die moeite hier te verspillen 

-
- Hero Member
- Contacteer:
Helder !JF91 schreef: ↑22 mei 2023, 22:59 Ik wil toch even zeggen dat ik de redenering van Kempen wel begrijp. In de wetenschap zou EUR/USD als eenheid inderdaad “euro per usd” betekenen. Net zoals g/l ook “gram per liter” betekent, of J/s “joule per seconde”. Volgens die redenering betekent 1.1 EUR/USD dat je voor elke dollar 1.1 euro krijgt.
EUR/USD = 1.1
EUR = 1.1 USD
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
De dollarwisselkoersparen volgens de ECB:
https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... sd.en.html
EUR vs USD = EUR/USD = 1€ = x$
USD vs EUR = USD/EUR = 1$ = x€
Als de EUR/USD daalt stijgt de USD/EUR. Je krijgt minder dollars voor je euro maar meer euros voor je dollar. Je dollar belegging wordt in euros meer waard maar je euro belegging wordt in dollars minder waard.
Je 1$ belegging was 0,909€ waard bij een EUR/USD van 1,1.
Je 1$ belegging werd 0,926€ waard bij een EUR/USD van 1,08. Je maakte een papieren winst van 0,017€. Dus antwoord 2.
De andere wisselkoersparen van de ECB vind je hier: https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... ex.en.html
https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... sd.en.html
EUR vs USD = EUR/USD = 1€ = x$
USD vs EUR = USD/EUR = 1$ = x€
Als de EUR/USD daalt stijgt de USD/EUR. Je krijgt minder dollars voor je euro maar meer euros voor je dollar. Je dollar belegging wordt in euros meer waard maar je euro belegging wordt in dollars minder waard.
Je 1$ belegging was 0,909€ waard bij een EUR/USD van 1,1.
Je 1$ belegging werd 0,926€ waard bij een EUR/USD van 1,08. Je maakte een papieren winst van 0,017€. Dus antwoord 2.
De andere wisselkoersparen van de ECB vind je hier: https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... ex.en.html
Een praktisch voorbeeld door Yahoo over forex vs opties waarbij het USD/EUR paar wordt gebruikt. Let vooral op contractvoorwaarden en standaard hoeveelheden. Opgepast forex en opties zijn complexe producten met mogelijk onbeperkt verlies. Gebrijken op eigen risico!
Het volledig artikel: https://finance.yahoo.com/news/forex-vs ... 45112.htmlFor example, say the value of the U.S. dollar/euro was trading at 1/1.10. This meant if you swap $1.00 U.S. you will receive 1.10 euro. As an investor you might exchange $1,000 U.S. for 1,100 euros. Then say that the value fluctuates. The U.S. dollar/euro goes to 1/1.08. If you swap $1.00 U.S. you will receive 1.08 euro. Or if you exchange 0.925 euros you will receive $1 U.S. We swap our euros back for dollars and receive $1,018 U.S. That, in a nutshell, is forex trading.