BNP in de krantenwinkel
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
BNP in de krantenwinkel
BNP Paribas schakelt 1.400 dagbladhandels in als 'minibank’
https://www.hln.be/economie/bnp-paribas ... ~a6aebf2b/
De klant betaalt meer dan nu... Toch vaak.
De dagbladhandel krijgt zo goed als niets voor het werk dat ze doen.
https://www.hln.be/economie/bnp-paribas ... ~a6aebf2b/
De klant betaalt meer dan nu... Toch vaak.
De dagbladhandel krijgt zo goed als niets voor het werk dat ze doen.
Re: BNP in de krantenwinkel
goed, dan kunnen ze terwijl ge een gazet gaat kopen u een prepaid visakaart proberen op te opdringen. Zoals BPOST doet wanneer je een postpakketje gaat afhalen (true story)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lees dat artikel eens ...
Je zal automatisch een visakaart hebben in het pakket dat je toelaat om te bankieren in de krantenwinkel.
Ze gaan je misschien verzekeringen aansmeren....
Je zal automatisch een visakaart hebben in het pakket dat je toelaat om te bankieren in de krantenwinkel.
Ze gaan je misschien verzekeringen aansmeren....
Edit:
Woops beter niet vragen op een forum in handen van de moedergroep van HLN.
Mocht ik in anonymous veranderen: Ik wens jullie allen het beste!
Samenvatting info HLN
""""........
In België, waar het initiatief in 2022 van start gaat, wil Nickel een netwerk uitbouwen van 1.400 persverkopers. Het sloot daarvoor al een akkoord met beroepsverenigingen Tablo (Nederlandstalig) en Prodipresse (Franstalig). Zij gaan de mogelijkheid nu aanbevelen bij hun leden. Ook verkopers die geen lid zijn van de organisaties komen in aanmerking.
20 euro/jaar
Voor consumenten kost een Nickel-rekening, die nodig is om van de financiële dienstverlening in de krantenwinkels gebruik te kunnen maken, 20 euro per jaar. In dat bedrag is een Mastercard begrepen, alsook drie gratis geldafhalingen per maand en de mogelijkheid om transacties te doen via een app op de smartphone.
Voor bijkomende geldafhalingen, voor het afhalen van geld aan de automaat of voor het afdrukken van rekeninguittreksels moet wel worden bijbetaald. De tarieven die Nickel daarbij in België hanteert, zijn dezelfde als in Frankrijk. Daar kost een extra geldafhaling 50 cent. 23 cent daarvan gaat naar de winkelier bij wie je geld afhaalt. Haal je geld af aan een automaat, dan kost dat meer. Ook cash storten kan bij de winkelier. Dat kost je dan wel 2% van het gestorte bedrag, waarvan 0,75% voor de winkeluitbater is.
In 5 minuten
De Nickel-rekening kan in vijf minuten worden geopend via de smartphone. Je krijgt er bij de persverkoper meteen een bankkaart bij. Voor het openen en activeren van de rekening ontvangt hij van de bank een vergoeding van 3 euro.
"'''''
""""........
In België, waar het initiatief in 2022 van start gaat, wil Nickel een netwerk uitbouwen van 1.400 persverkopers. Het sloot daarvoor al een akkoord met beroepsverenigingen Tablo (Nederlandstalig) en Prodipresse (Franstalig). Zij gaan de mogelijkheid nu aanbevelen bij hun leden. Ook verkopers die geen lid zijn van de organisaties komen in aanmerking.
20 euro/jaar
Voor consumenten kost een Nickel-rekening, die nodig is om van de financiële dienstverlening in de krantenwinkels gebruik te kunnen maken, 20 euro per jaar. In dat bedrag is een Mastercard begrepen, alsook drie gratis geldafhalingen per maand en de mogelijkheid om transacties te doen via een app op de smartphone.
Voor bijkomende geldafhalingen, voor het afhalen van geld aan de automaat of voor het afdrukken van rekeninguittreksels moet wel worden bijbetaald. De tarieven die Nickel daarbij in België hanteert, zijn dezelfde als in Frankrijk. Daar kost een extra geldafhaling 50 cent. 23 cent daarvan gaat naar de winkelier bij wie je geld afhaalt. Haal je geld af aan een automaat, dan kost dat meer. Ook cash storten kan bij de winkelier. Dat kost je dan wel 2% van het gestorte bedrag, waarvan 0,75% voor de winkeluitbater is.
In 5 minuten
De Nickel-rekening kan in vijf minuten worden geopend via de smartphone. Je krijgt er bij de persverkoper meteen een bankkaart bij. Voor het openen en activeren van de rekening ontvangt hij van de bank een vergoeding van 3 euro.
"'''''
Deze paywall is eenvoudiger te omzeilen, gewoon een "inprivate browser" scherm openen:
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/k ... 15719.html
Ik ben positief over zo'n evolutie, moest men al langer hebben gedaan. Finaal kan je uitpakken naar de klant met betere service (hoeveel krantenwinkels zijn er wel niet met een pak betere openingsuren dan een bank?) en je kan toch kostenbesparend werken (de krantenwinkel heeft er op zich baat bij want er komen potentiële klanten bij hen over de vloer).
Ook de reden waarom vele krantenwinkels ook een postpunt of winkel zijn waar je pakketjes kan ophalen.
De bank op zich kan dan meer tijd vrijmaken voor de "moeilijkere" vraagstukken. Advies over leningen, verzekeringen, beleggen enz.
Enige wat niet verloren mag gaan is de professionaliteit. Krantenwinkel moet met evenveel zorg de Know your customer (KYC) uitvoeren van de persoon die zijn kaart komt ophalen als een bank.
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/k ... 15719.html
Ik ben positief over zo'n evolutie, moest men al langer hebben gedaan. Finaal kan je uitpakken naar de klant met betere service (hoeveel krantenwinkels zijn er wel niet met een pak betere openingsuren dan een bank?) en je kan toch kostenbesparend werken (de krantenwinkel heeft er op zich baat bij want er komen potentiële klanten bij hen over de vloer).
Ook de reden waarom vele krantenwinkels ook een postpunt of winkel zijn waar je pakketjes kan ophalen.
De bank op zich kan dan meer tijd vrijmaken voor de "moeilijkere" vraagstukken. Advies over leningen, verzekeringen, beleggen enz.
Enige wat niet verloren mag gaan is de professionaliteit. Krantenwinkel moet met evenveel zorg de Know your customer (KYC) uitvoeren van de persoon die zijn kaart komt ophalen als een bank.
“BNP Paribas schakelt 1.400 dagbladhandels in als contactpunt waar consumenten contant geld kunnen storten en afhalen.”
Goed idee nu meer en meer bankkantoren en geldautomaten verdwijnen. In sommige dorpen in Vlaanderen kan nergens nog contant geld afgehaald worden. Vooral een oplossing voor oudere mensen. Veel dagbladhandels fungeren nu al als postkantoor, dus waarom ook niet als bank?
Goed idee nu meer en meer bankkantoren en geldautomaten verdwijnen. In sommige dorpen in Vlaanderen kan nergens nog contant geld afgehaald worden. Vooral een oplossing voor oudere mensen. Veel dagbladhandels fungeren nu al als postkantoor, dus waarom ook niet als bank?
Know your customer
...
De krantenwinkel moet dat doen voor de bank ?
Lijkt me onwaarschijnlijk.
Professionaliteit : als de uitbater van de krantenwinkel NOG minder afweet van een zichtrekening of kredietkaart dan de gemiddelde bankbediende in mijn gemeente (wat te verwachten is) stevenen we af op nieuwe laagten.
Gelukkig zullen ze alleen maar rekeningen moeten openen, geld storten en geld afhalen.
Wel raar dat iemand daar een specifieke rekening / formule moet voor nemen waar afhalen van geld aan een automaat ineens duurder moet zijn.
Het moet geld kosten, eender hoe !
Heb je een andere formule, dan betaal je misschien voor afhalen in de krantenwinkels. Heb je de nieuwe formule, dan betaal je voor afhalen aan een automaat.
Als je ziet wat de krantenwinkel krijgt voor een storting, opening rekening, ...
Belachelijk. Moderne slavernij.
De vooruitgang..!
>geld storten
hopelijk op de juiste rekening van de klant, en niet per ongeluk op een derden rekening.
>Ook cash storten kan bij de winkelier. Dat kost je dan wel 2% van het gestorte bedrag, waarvan 0,75% voor de winkeluitbater is.
En dat is een succesformule gebleken in Frankrijk? Die zijn daar dan nog achterlijker dan hier?
hopelijk op de juiste rekening van de klant, en niet per ongeluk op een derden rekening.
>Ook cash storten kan bij de winkelier. Dat kost je dan wel 2% van het gestorte bedrag, waarvan 0,75% voor de winkeluitbater is.
En dat is een succesformule gebleken in Frankrijk? Die zijn daar dan nog achterlijker dan hier?
In hoeveel procent van de gevallen zou een krantenwinkel de KYC niet kunnen uitvoeren? Complex is het niet om een identiteitskaart te vragen, te kijken of het foto-tje overeenkomt met de persoon voor je, zien dat het rijksregisternummer overeenkomt met die op de eID en eventueel een scan maken voor routine controle door de bank.haelewyn schreef: ↑24 juni 2021, 12:14 Know your customer
...
De krantenwinkel moet dat doen voor de bank ?
Lijkt me onwaarschijnlijk.
Professionaliteit : als de uitbater van de krantenwinkel NOG minder afweet van een zichtrekening of kredietkaart dan de gemiddelde bankbediende in mijn gemeente (wat te verwachten is) stevenen we af op nieuwe laagten.
Gelukkig zullen ze alleen maar rekeningen moeten openen, geld storten en geld afhalen.
Wel raar dat iemand daar een specifieke rekening / formule moet voor nemen waar afhalen van geld aan een automaat ineens duurder moet zijn.
Het moet geld kosten, eender hoe !
Heb je een andere formule, dan betaal je misschien voor afhalen in de krantenwinkels. Heb je de nieuwe formule, dan betaal je voor afhalen aan een automaat.
Als je ziet wat de krantenwinkel krijgt voor een storting, opening rekening, ...
Belachelijk. Moderne slavernij.
De vooruitgang..!
Moet je daarvoor dan een duur bankkantoor openhouden?
Moderne slavernij? Het is cru maar sluit dan de krantenwinkel hé. Het is duidelijk dat het geen toekomst meer heeft (want wie leest er nu nog een papieren krant) tenzij het zelf een toekomst voor zich zoekt.
Zulke initiatieven zijn dezelfde reden waarom een krantenwinkel lotto / postzegels / sigaretten / ... verkoopt en dat je er je pakketje kan ophalen: klanten lokken om er dan goed geprijsde kauwgom of een weekblad kan kopen.
Zelfde met de postbode. Ik ontvang alles digitaal, de enige reden waarom een postbode bij mij langs moet komen is voor een pakket af te leveren of een reclameblad rond te brengen (en daar heb ik inmiddels al een "geen reclame AUB" sticker voor).
Wil die dienst overleven moet het zijn nut opnieuw gaan uitvinden en redenen zoeken waarvoor het zijn sterkte (iedere zoveel dagen voorbij elke deur passeren) kan omzetten in een dienst naar andere bedrijven toe. Kan je dit niet, dan heeft je dienst geen lange toekomst meer.
Als bedrijf moet je actief zoeken hoe iemand je eigen product of dienst kan beconcurreren en hier klaar voor zijn. Zoniet dan eindig je als de taxi industrie die klaagt over Uber, de hotel industrie die klaagt over Air bnb, de banken die klagen over de fintech bedrijven,...
Er zijn ook andere manieren. Bij ons in de buurt verkoopt de lokale bakker de meest populaire kranten en dagbladen en wat kwalitatief beleg. Een mooie mix van het beste van de bakker, slager en krantenwinkel (want de slager, die is ook al uit het weggeconcurreerd door de supermarkt).
Dat noem ik prima "heruitvinden" en het trekt verdomd veel volk (er staat altijd wel een wachtrij buiten).
Krantenwinkels die broodjes verkopen is ook een populaire zijactiviteit.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 24 juni 2021, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Oh ja, ze lopen daar decennia achter op ons. "Betaling ontvangen via overschrijving, is dat wel veilig, want dan moet ik mijn rekeningnummer geven? Kan je niet gewoon een cheque schrijven?", is daar geen ongewone conversatie.
- CarpeNoctem
- VIP member

- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het schijnt te gaan om 'Nickel' , een merk van BNP zoals ook hello bank hier een merk is.
Op het VTM nieuws sprak men over een kostprijs van 20 euro per maand maar ik hoop dat dat 20 euro per maand moet zijn.
Know your customer : daar had ik eerder bij in gedachten : leer hem ECHT kennen.
Dat gesprekje waarvoor je uitgenodigd wordt door je kantoorhouder.
Ben je zelfstandig ? Ahhh.. al gehoord van onze betaalterminal oplossingen ?
Is je vrouw zwanger : onze formules voor jeugdsparen al gezien ?
Klant met veel spaargeld : al eens gedacht aan meer opbrengst met beleggingen ?
Als een groot bedrijf anderen die op het randje van faillissement balanceren, laten werken voor een uiterst miniem bedrag kunnen ze niet op mijn steun rekenen.
Uitbuiting van de werkmens door de witteboordencriminelen kan nooit op mijn steun rekenen.
Als ze daar een redelijke prijs voor betalen wel.
Winkels die andere dingen verkopen dan hun core business doet vermoeden :
Niets op tegen. Lokaal zijn er hier een paar kleine warenhuizen die hun omzet erg vergroot hebben door op zondagen en feestdagen te openen. Goed idee.
Als mijn bakker beleg wil verkopen mag dat voor mijn part.
Aan 2,5 a 3 euro voor 100 gram voor salami mag hij zijn rotzooi zelf wel opeten voor mijn part.
Ik ga liever mijn pakje halen bij een kleine zelfstandig uitgebate krantenwinkel maar ik vind het wel zonde als die daar bv maar 20 cent voor krijgt. Ik koop nooit iets extra wegens niets nodig.
Er zijn grenzen. In het laag en in het hoog.
Ze moeten hun plan maar trekken.
Ik heb die nieuwe manier van doen nog lang niet nodig denk ik en ze moeten niet op mij rekenen om klant te worden.
Voor wie in een dorpje woont waar geen bankautomaat meer is zal dit een welgekomen initiatief zijn.
Voor wie nog lekker ouderwets met cash geld een storting wil gaan doen is het misschien een goed idee maar dat wil men er toch uit ? Geen cash ontvangsten of stortingen meer..
Op het VTM nieuws sprak men over een kostprijs van 20 euro per maand maar ik hoop dat dat 20 euro per maand moet zijn.
Know your customer : daar had ik eerder bij in gedachten : leer hem ECHT kennen.
Dat gesprekje waarvoor je uitgenodigd wordt door je kantoorhouder.
Ben je zelfstandig ? Ahhh.. al gehoord van onze betaalterminal oplossingen ?
Is je vrouw zwanger : onze formules voor jeugdsparen al gezien ?
Klant met veel spaargeld : al eens gedacht aan meer opbrengst met beleggingen ?
Als een groot bedrijf anderen die op het randje van faillissement balanceren, laten werken voor een uiterst miniem bedrag kunnen ze niet op mijn steun rekenen.
Uitbuiting van de werkmens door de witteboordencriminelen kan nooit op mijn steun rekenen.
Als ze daar een redelijke prijs voor betalen wel.
Winkels die andere dingen verkopen dan hun core business doet vermoeden :
Niets op tegen. Lokaal zijn er hier een paar kleine warenhuizen die hun omzet erg vergroot hebben door op zondagen en feestdagen te openen. Goed idee.
Als mijn bakker beleg wil verkopen mag dat voor mijn part.
Aan 2,5 a 3 euro voor 100 gram voor salami mag hij zijn rotzooi zelf wel opeten voor mijn part.
Ik ga liever mijn pakje halen bij een kleine zelfstandig uitgebate krantenwinkel maar ik vind het wel zonde als die daar bv maar 20 cent voor krijgt. Ik koop nooit iets extra wegens niets nodig.
Er zijn grenzen. In het laag en in het hoog.
Ze moeten hun plan maar trekken.
Ik heb die nieuwe manier van doen nog lang niet nodig denk ik en ze moeten niet op mij rekenen om klant te worden.
Voor wie in een dorpje woont waar geen bankautomaat meer is zal dit een welgekomen initiatief zijn.
Voor wie nog lekker ouderwets met cash geld een storting wil gaan doen is het misschien een goed idee maar dat wil men er toch uit ? Geen cash ontvangsten of stortingen meer..
KYC behelst inderdaad meer dan het gewoon identificeren van de klant. Maar bon hiervoor veronderstel ik dat men zal terugvallen op de procedures en backoffice van BNP die dit wel kan faciliteren aangezien het om een semi-online onboarding (via een tablet in de krantenwinkel gaat).
Moeilijker lijken me de anti witwas procedures waarbij bankbedienden zeer hard moeten opletten en de minste verdachte transactie/gedrag moeten kunnen detecteren en rapporteren (hoofdelijk aansprakelijk).
Bovendien komt er doordat de krantenwinkel cash geld kan aanvaarden potentieel zeer veel geld in de kassa te zitten. De beveiliging die hiervoor vereist is lijkt me ook niet min.
Maar goed, da's bankieren (en ondernemen), risico's managen.
Moeilijker lijken me de anti witwas procedures waarbij bankbedienden zeer hard moeten opletten en de minste verdachte transactie/gedrag moeten kunnen detecteren en rapporteren (hoofdelijk aansprakelijk).
Bovendien komt er doordat de krantenwinkel cash geld kan aanvaarden potentieel zeer veel geld in de kassa te zitten. De beveiliging die hiervoor vereist is lijkt me ook niet min.
Maar goed, da's bankieren (en ondernemen), risico's managen.