BNP Paribas Fortis - Phishing maar dan omgekeerde richting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
triumph_st
- Jr. Member

- Contacteer:
BNP Paribas Fortis - Phishing maar dan omgekeerde richting
Ik doe bij BNP Paribas Fortis twee 'grotere' overschrijvingen na mijn limieten tijdelijk verhoogd te hebben.
Instantbetaling ging niet (bedrag te groot) en dus gewone overschrijvingen gedaan.
Eentje kon met Itsme getekend worden de andere moest met de goeie oude kaartlezer.
Vier uur later, AL mijn rekeningen, kaarten en ook de twee overschrijvingen GEBLOKKEERD. Dus niet die twee 'verdachte' overschrijvingen', gewoon alles.
Men heeft mij zelfs niet gebeld om te controleren of ik die betalingen gedaan had, gewoon alles geblokkeerd. Punt.
Klantendienst gebeld maar 'niet bevoegd om te deblokkeren'. Wie dan wel mijnheer? Fraudedienst, maar die kan u als klant zelf niet bellen.
Het zou zelfs kunnen dat u die overschrijvingen (wanneer uw rekeningen gedeblokkeerd geraken) opnieuw moet doen ...
Maar tegen dan zal mijn limiet weer op normaal staan.
Kortom, phishing maar dan in de andere richting. Ik kan geen euro meer betalen momenteel. Zelfs in de app zijn mijn kaarten en rekeningen verdwenen.
Dank u Fortis, mij even bellen was te moeilijk zeker. Het wordt weekend dus we blokkeren alles bij die (al meer dan 46 jaar) klant.
De vragen van de medewerker aan telefoon waren ook geweldig. 'Weet u wat een boiler room is?'' Ja, dat weet ik en ik zit er niet in of het moet die bij Fortis zijn.
Instantbetaling ging niet (bedrag te groot) en dus gewone overschrijvingen gedaan.
Eentje kon met Itsme getekend worden de andere moest met de goeie oude kaartlezer.
Vier uur later, AL mijn rekeningen, kaarten en ook de twee overschrijvingen GEBLOKKEERD. Dus niet die twee 'verdachte' overschrijvingen', gewoon alles.
Men heeft mij zelfs niet gebeld om te controleren of ik die betalingen gedaan had, gewoon alles geblokkeerd. Punt.
Klantendienst gebeld maar 'niet bevoegd om te deblokkeren'. Wie dan wel mijnheer? Fraudedienst, maar die kan u als klant zelf niet bellen.
Het zou zelfs kunnen dat u die overschrijvingen (wanneer uw rekeningen gedeblokkeerd geraken) opnieuw moet doen ...
Maar tegen dan zal mijn limiet weer op normaal staan.
Kortom, phishing maar dan in de andere richting. Ik kan geen euro meer betalen momenteel. Zelfs in de app zijn mijn kaarten en rekeningen verdwenen.
Dank u Fortis, mij even bellen was te moeilijk zeker. Het wordt weekend dus we blokkeren alles bij die (al meer dan 46 jaar) klant.
De vragen van de medewerker aan telefoon waren ook geweldig. 'Weet u wat een boiler room is?'' Ja, dat weet ik en ik zit er niet in of het moet die bij Fortis zijn.
Re: BNP Paribas Fortis - Phishing maar dan omgekeerde richting
Dit voorbeeld toont nogmaals aan dat men best bij meer dan één bank klant moet zijn. Men noemt dit "spreiden van de risico's".
Bij onterechte behandeling van BNP, klacht neerleggen bij klachtendienst BNP/Paribas: klachtenmanagement@bnpparibasfortis.com
Bij onterechte behandeling van BNP, klacht neerleggen bij klachtendienst BNP/Paribas: klachtenmanagement@bnpparibasfortis.com
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Verwacht je nu echt dat een bank 24/7 personeel inzet om bij elke transactie die mogelijks verdacht is de klant op te bellen? Wees blij dat die bank een automatisme heeft om verdachte transacties preventief te blokkeren. Oplichters die via phishing aan je log in gegevens zijn geraakt, doen exact wat jij gedaan hebt, limiet verhogen en vervolgens overschrijven naar verschillende rekeningen. En dat een klantendienst dat niet kan oplossen is ook logisch, een phisher kan ook bellen en vragen om de rekening te deblokkeren.triumph_st schreef: ↑6 maart 2026, 18:34
Maar toch bevestigd (de 2traps) met itsme en/of kaartlezer?vortex schreef: ↑7 maart 2026, 08:01 ... Oplichters die via phishing aan je log in gegevens zijn geraakt, doen exact wat jij gedaan hebt, limiet verhogen en vervolgens overschrijven naar verschillende rekeningen. En dat een klantendienst dat niet kan oplossen is ook logisch, een phisher kan ook bellen en vragen om de rekening te deblokkeren.
Kan een pisher daar aan?
Ze moeten natuurlijk eens in jouw bankomgeving binnen geraken, doorgaans middels een link in een mail die je naar een exacte kopie van de echte bank site brengt en waar het slachtoffer met zijn gegevens in logt. Tegelijk gebruikt de Phisher die gegevens om op de echt site in te loggen, eenmaal daarbinnen kan hij allerlei instellingen aanpassen. Hoe het exact gaat weet ik niet maar het gebeurt in elk geval op vrij grote schaal en met de onbewuste hulp van het slachtoffer.Fientje schreef: ↑7 maart 2026, 08:55Maar toch bevestigd (de 2traps) met itsme en/of kaartlezer?vortex schreef: ↑7 maart 2026, 08:01 ... Oplichters die via phishing aan je log in gegevens zijn geraakt, doen exact wat jij gedaan hebt, limiet verhogen en vervolgens overschrijven naar verschillende rekeningen. En dat een klantendienst dat niet kan oplossen is ook logisch, een phisher kan ook bellen en vragen om de rekening te deblokkeren.
Kan een pisher daar aan?
KBC doet dat... Die blokkeren een overschrijving voorlopig en ergens binnen 1 werkdag bellen ze je op.
Volstrekt ok want ze stellen geen vragen die een phisher zou stellen (codes etc).
Je spreekt ook over inbellen : dan zijn er een aantal vragen te beantwoorden waarop jij normaal gezien alleen het antwoord zou moeten weten.
Ik denk dat phishers niet je bank bellen en zich voordoen als 'vortex'.
Het gesprek wordt dan ook nog vaak opgenomen.
Nu al meegemaakt dat overschrijvingen niet werden uitgevoerd.
En ja Kbc heeft telefonisch gevraagd of die overschrijving oke was.
Hoe het aangepakt na telefoon Kbc zelf terug gebeld naar die fraude dienst.
Estate Guru believer.
Tijdens kantooruren is niet 24/7 en OP verwachtte eerst een telefoon voordat de boel geblokkeerd werd.
Het is niet omdat jij dat niet denkt, dat ze het niet doen of niet proberen. Eenmaal zo een phisher in jouw bankomgeving zit, heeft hij ook alle nodige gegevens ter beschikking om op de vragen van een klantendienst te antwoorden.
Wel weer typisch, men verwacht dat banken er alles aan doen om fraude te bestrijden maar maakt zich tegelijk druk dat de rekeningen preventief geblokkeerd worden bij mogelijks verdacht handelen en verwacht vervolgens dat een simpel belletje naar een (AI) helpdesker volstaat om alles direct terug vrij te geven. Ik vind het prima hoe Fortis hiermee is omgegaan, liever een rekening die een paar dagen ten onrechte geblokkeerd wordt dan een bank die mogelijks frauduleuze transacties gewoon laat doorgaan en vervolgens moeilijk gaat doen om het geld terug te krijgen.
[/quote]
Je kan het ook omdraaien, zoals jullie wel eens graag doen.
Het is niet omdat jij dat denkt , dat mensen er IN SLAGEN om telefonisch de helpdesk te verschalken.
Er zijn nog andere manieren om te zien of iemand die inbelt is wie hij zegt.
Zijn telefoonnummer bijvoorbeeld...
Dat was niet tegen mij vermoed ik.vortex schreef: ↑7 maart 2026, 14:00 Wel weer typisch, men verwacht dat banken er alles aan doen om fraude te bestrijden maar maakt zich tegelijk druk dat de rekeningen preventief geblokkeerd worden bij mogelijks verdacht handelen en verwacht vervolgens dat een simpel belletje naar een (AI) helpdesker volstaat om alles direct terug vrij te geven. Ik vind het prima hoe Fortis hiermee is omgegaan, liever een rekening die een paar dagen ten onrechte geblokkeerd wordt dan een bank die mogelijks frauduleuze transacties gewoon laat doorgaan en vervolgens moeilijk gaat doen om het geld terug te krijgen.
Als het erg vaak gebeurt wordt het wel knap lastig.
Als je rekening 1 keer geblokkeerd wordt op vier jaar tijd voor zoiets is het te doen.
Als dat vier keer op een jaar het geval zou zijn wordt het erg vervelend.
Advies hierboven vind ik zeer bruikbaar en ik doe dat zelf ook : Meerdere banken houden waar je klant bent.
Als ergens je hoofdbank uitvalt, je rekening blokkeert of eender wat , dan ga je naadloos over op een andere rekening / bank.
Alsof dat betrouwbaar is, nog nooit van telefoon nummer spoofen gehoord?. En vraag nu niet hoe die phisher aan dat telefoon nr komt hé
Het heeft echt wel een reden waarom helpdeskers niet zomaar op telefonisch verzoek van een "klant" een rekening kunnen deblokkeren. Bij ten onrechte deblokkeren zou de bank aansprakelijk zijn, dus logisch dat ze daar voorzichtig mee zijn.
Wat die limiet verhogingen betreft zit er een verplichte wachttijd aan te komen, het zal dan niet meer mogelijk zijn om te verhogen en direct erna de rekeningen te plunderen. Als er dan ook nog een bevestigingscode via mail of telefoon gestuurd wordt is het helemaal prima.
+1.
Scarlet (geen bank) vroeg geboortedatum e.d. Dat zijn bijna publieke gegevens. Keytrade vroeg ooit m'n banksaldo, maar als pishers meekijken levert dat ook geen veiligheid op.
+2.
Zorg dat je meerdere bankrekeningen bij verschillende banken hebt zodat je in dergelijke noodgevallen niet geblokkeerd zit.
Zorg dat je meerdere bankrekeningen bij verschillende banken hebt zodat je in dergelijke noodgevallen niet geblokkeerd zit.
vortex schreef: ↑7 maart 2026, 15:23
Alsof dat betrouwbaar is, nog nooit van telefoon nummer spoofen gehoord?. En vraag nu niet hoe die phisher aan dat telefoon nr komt hé![]()
Het heeft echt wel een reden waarom helpdeskers niet zomaar op telefonisch verzoek van een "klant" een rekening kunnen deblokkeren.
Nu bevestig je mijn stelling. Dat dat niet zomaar zou lukken...
Allee .. bedankt zeker ?
Bij verschillende banken krijg je al berichten over bv. verhoging van limieten.
Ook zijn er die die wachttijd al jaren hanteren.
Niks nieuws....
Of ik van telefoonspoofing gehoord heb ?
Was dat een grapje ?
Ik denk niet dat ik hier van eender wie veel te leren heb inzake telecom ;
Edit : behalve van satsurfer misschien maar die is er niet meer..
Laatst gewijzigd door haelewyn op 7 maart 2026, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarciaHoefmans
- Newbie

- Contacteer:
Ja maar Haelewyn, je roept dat af over jezelf! Want je zegt:
"Er zijn nog andere manieren om te zien of iemand die inbelt is wie hij zegt. Zijn telefoonnummer bijvoorbeeld..."
Voor de rest moei ik mij niet, hoor!
"Er zijn nog andere manieren om te zien of iemand die inbelt is wie hij zegt. Zijn telefoonnummer bijvoorbeeld..."
Voor de rest moei ik mij niet, hoor!