Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
De grap nooit gehoord van in principe en in feite?
Ik leg mijn eieren niet in dat mandje, maar nogmaals dat is ieder zijn keus
Ik leg mijn eieren niet in dat mandje, maar nogmaals dat is ieder zijn keus

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
Als een bank je een princiepe akkoord geeft,na onderzoek van je haalbaarheid, gaan zij nadien niet zeggen dat je de lening niet krijgt. Zou nogal straf zijn ,en mensen in dikke problemen kunnen brengen.Henkie1984 schreef: ↑14 februari 2020, 16:45 De grap nooit gehoord van in principe en in feite?
Ik leg mijn eieren niet in dat mandje, maar nogmaals dat is ieder zijn keus![]()
Dat moet je toch wat nuanceren, Ludo.ludo schreef: ↑15 februari 2020, 00:07Als een bank je een princiepe akkoord geeft,na onderzoek van je haalbaarheid, gaan zij nadien niet zeggen dat je de lening niet krijgt. Zou nogal straf zijn ,en mensen in dikke problemen kunnen brengen.Henkie1984 schreef: ↑14 februari 2020, 16:45 De grap nooit gehoord van in principe en in feite?
Ik leg mijn eieren niet in dat mandje, maar nogmaals dat is ieder zijn keus![]()
Het principieel akkoord van de financiele instelling betekent: ja; mits vervullen van alle voorwaarden die de bank kan stellen zoals bvb voldoende schatting, aanvaarding van levensverzekeringspolissen aan de normale tarieven, geen andere schulden die het pand bezwaren, voldoende aantoonbare inkomsten, enz. ... enz .....
Wij hebben het toch meegemaakt!!!Als een bank je een princiepe akkoord geeft,na onderzoek van je haalbaarheid, gaan zij nadien niet zeggen dat je de lening niet krijgt. Zou nogal straf zijn ,en mensen in dikke problemen kunnen brengen.
We moesten ons nergens over maken en dat we gerust een bod mochten doen.
Ik hoor de bankdirecteur nog zeggen " maar jullie moeten niet zo voorzichtig zijn jullie verdienen genoeg etc...."
Hij was wel de 524 euro die we meer moesten gaan betalen per maand ivm pandwissel en bijkomstige lening wat we tekort kwamen voor het huis waar we nu in wonen.
Dus wij doen een bod op het huis en daarna zei de bankdirectuer van oei oei nu weet ik wel niet of ik jullie dossier er door getrokken krijg.

Wij zeiden jama er was toch geen probleem?
Zegt hem doodleuk ja ik zal al een brief opmaken dat je uw krediet niet goedgekeurd krijgt en ga dan nog bij 2 andere banken hetzelfde vragen.
Wij dus naar twee andere banken voor deze papieren en deze krijg je dus zomaar niet eventjes.
Waren toch spannende weken en een boeteclausule van 10% boven ons hoofd van 29500 euro.
De makelaar van het te kopen huis heeft dan zijn best moeten doen bij de verkopers om de 3 weigeringsbriefen te verminderen met 1 ( die we dus al hadden ).
En als klap op de vuurpijl kregen we nog een rentevoet die 0.20 procentpunten hogen lag dan oorspronkelijk afgesproken.
Maarja ondertussen wonen we er al 3 jaar en gaat alles goed maar we hebben er toch ferm van wakker gelegen.
Tot op heden voel ik me nog altijd in het zak gezet door deze bank maarja je hangt toch vast eh tenzij we alles herfinancieren maar dat kost ons rond de 8 a 9000 euro.
M.
@MP1980 Beetje verwarrend je verhaal... Heb je nu de lening gekregen
?
Eerst zeg je van niet, en dan van wel mits 0,20 % meer en dat je er intussen al 3 jaar woond en dat je aan die bank vasthangt...

Eerst zeg je van niet, en dan van wel mits 0,20 % meer en dat je er intussen al 3 jaar woond en dat je aan die bank vasthangt...
Ja sorry lees het nu zelf na beetje verwarrend idd

Mijn ouders hebben recent ook een bod gedaan op een woning met afwachting op de goedkeuring van de hypothecaire lening. Probleem is dat er een précompromis is getekend zonder opschortende voorwaarden! De goedkeuring zal een zekere maand duren en de volgende compromis moet binnen de 2 weken getekend worden. Wat kan er in deze situatie gedaan worden? Met andere woorden hoe zouden jullie dit aanpakken? Stel dat er geen goedkeuring komt, kan de compromis dan ontbonden worden in overeenkomst met de verkopers zonder dat er een schadevergoeding betaald moet worden? Alvast bedankt.
Als je een bod doet op een woning en de verkoper aanvaard het bod, dan is de koop een feit als de verkoper kan aantonen dat er een bod gedaan is..
Kan je in princiepe eenzijdig niet meer onderuit.
Gaat de koop niet door ,door afstand van de kopers "" kan "" de verkoper schadevergoeding vragen.
Je kan intussen aan de bank een princiepe akkoord trachten te verkrijgen, en het tekenen van de compromise uitstellen met akkoord van de verkopers.. ..
Kan je in princiepe eenzijdig niet meer onderuit.
Gaat de koop niet door ,door afstand van de kopers "" kan "" de verkoper schadevergoeding vragen.
Je kan intussen aan de bank een princiepe akkoord trachten te verkrijgen, en het tekenen van de compromise uitstellen met akkoord van de verkopers.. ..
Vragen of de compromis wat later kan? Op zich gaat het niet veel veranderen aan de situatie als je ouders geen lening krijgen.beyaz schreef: ↑1 april 2021, 03:16 Mijn ouders hebben recent ook een bod gedaan op een woning met afwachting op de goedkeuring van de hypothecaire lening. Probleem is dat er een précompromis is getekend zonder opschortende voorwaarden! De goedkeuring zal een zekere maand duren en de volgende compromis moet binnen de 2 weken getekend worden. Wat kan er in deze situatie gedaan worden? Met andere woorden hoe zouden jullie dit aanpakken? Stel dat er geen goedkeuring komt, kan de compromis dan ontbonden worden in overeenkomst met de verkopers zonder dat er een schadevergoeding betaald moet worden? Alvast bedankt.
Misschien bij je notaris informeren wat zo'n precompromis juridisch inhoudt? Ik vind dat een beetje een vreemd gegeven. Je hebt al een bod, dan een compromis en dan de akte voor één verkoop. Je ouders voegen daar nog een vierde regeling aan toe?
Misschien kunnen je ouders al bij verschillende banken gaan vragen voor een leningaanvraag als het een risicodossier is?
-
- VIP member
- Contacteer:
Een precompromis? Is dat een vodje dat door de makelaar in elkaar is gestoken om de mensen een uitgebreid "bod" te laten tekenen waar niks dat zweep slagen in staan om de kopers als een malloot door de koop te jagen?
Zoals gezegd de koop is een feit, daar kan je niet onderuit (als het bod is geaccepteerd, en dat lijkt me als je een document getekend hebt). Wil je daar toch onderuit dan moet dat met goedkeuring van de verkoper of de wettelijke voorwaarden.
Luister niet naar mij, dit is geen advies: Maar die twee weken is zot, alles op orde krijgen in twee weken kan perfect als je bank zit te wachten op jou dossier, maar in de meeste gevallen is twee weken veel te kort. Denk je de lening in orde te krijgen? Stel het tekenen van het compromis uit (mijn bank agent heeft thee over zijn laptop laten vallen en nu is alles verloren en moet opnieuw beginnen). Ze zullen niet blij zijn en dreigen en gillen maar wat gaan ze er aan doen?
Belangrijkste: Er is iets getekend waar ze niet mee akkoord hadden KUNNEN gaan! Maak deze fout niet nog eens, dit gaat ze eens zwaar opbreken.
Zoals gezegd de koop is een feit, daar kan je niet onderuit (als het bod is geaccepteerd, en dat lijkt me als je een document getekend hebt). Wil je daar toch onderuit dan moet dat met goedkeuring van de verkoper of de wettelijke voorwaarden.
Luister niet naar mij, dit is geen advies: Maar die twee weken is zot, alles op orde krijgen in twee weken kan perfect als je bank zit te wachten op jou dossier, maar in de meeste gevallen is twee weken veel te kort. Denk je de lening in orde te krijgen? Stel het tekenen van het compromis uit (mijn bank agent heeft thee over zijn laptop laten vallen en nu is alles verloren en moet opnieuw beginnen). Ze zullen niet blij zijn en dreigen en gillen maar wat gaan ze er aan doen?
Theoretisch: Ja, dit is mogelijk. Of hij er in feite ook mee toestemt weet alleen hij (en ik zou er niet op hopen).kan de compromis dan ontbonden worden in overeenkomst met de verkopers zonder dat er een schadevergoeding betaald moet worden?
Belangrijkste: Er is iets getekend waar ze niet mee akkoord hadden KUNNEN gaan! Maak deze fout niet nog eens, dit gaat ze eens zwaar opbreken.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Bedankt voor de info. Ik ga de compromis dus proberen te verzetten naar een latere tijdstip om meer tijd te winnen. Nog een vraagje: hoeveel tijd krijgen wij om het voorschot en het resterende bedrag te storten na het tekenen van de compromis?