Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
De auteur verwijst naar een vragenlijst op zijn site om een idee te krijgen van je risicotolerantie.
Hij stelt ook voor om dit dan te bespreken met mensen uit je omgeving.
In het boek heeft hij dan ook een tabel waar risicotolerantie ( laag-gemiddeld-hoog ) en beleggingshorizon (0-5-10-20-...) worden gebruikt om een keuze te maken tussen 6 basisportefeuilles van 0/100 tot 100/0. En voor die portefeuilles geeft hij ook een reeks historische gegevens rond risico (volatiliteit, drawdown, slechtste prestatie over 1,3,5,10,20 jaar) en verwacht rendement op 1,10,25 jaar.
-
Hij stelt ook voor om dit dan te bespreken met mensen uit je omgeving.
In het boek heeft hij dan ook een tabel waar risicotolerantie ( laag-gemiddeld-hoog ) en beleggingshorizon (0-5-10-20-...) worden gebruikt om een keuze te maken tussen 6 basisportefeuilles van 0/100 tot 100/0. En voor die portefeuilles geeft hij ook een reeks historische gegevens rond risico (volatiliteit, drawdown, slechtste prestatie over 1,3,5,10,20 jaar) en verwacht rendement op 1,10,25 jaar.
-
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ondertussen 550 en nog steeds veel bij te leren ;-)Superspaarder schreef: ↑4 februari 2021, 05:42 Minder dan twee maanden en al 426 berichten. En je bent nog geen deskundige !
Edit: ook nog steeds geen ETFs gekocht by the way
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Proficiat ! 
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
En ik heb nog geen shitcoin gekocht, by the way.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Wat is de risk reward van die dingen?