Bouwgrond en/of landbouwgrond in Ardennen.
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Bouwgrond en/of landbouwgrond in Ardennen.
Mogelijks een vrij apart topic, doch toch eens proberen.
Heb zelf een vakantiehuis in Ardennen.
Als ik daar bouwgronden vergelijk kom ik aan de som van maximaal 110 euro/m2... toch niet duur in vergelijking met vlaanderen.
Landbouwgronden wisselen er van eigenaar voor 10.000 euro per ha, in Vlaanderen loopt dit makkelijk op tot 25-30.000 euro per ha.
Zit hier iets in?
Als ik daar bouwgronden vergelijk kom ik aan de som van maximaal 110 euro/m2... toch niet duur in vergelijking met vlaanderen.
Landbouwgronden wisselen er van eigenaar voor 10.000 euro per ha, in Vlaanderen loopt dit makkelijk op tot 25-30.000 euro per ha.
Zit hier iets in?
Re: Bouwgrond en/of landbouwgrond in Ardennen.
Zeker! Ik informeerde ook eens een tijdje geleden voor x ha landbouwgrond (wijngaard opstarten) en de prijzen die je noemt zijn correct. De vraag is natuurlijk wat je gaat aanvangen met landbouwgrond, als dit aanpalend is aan een stuk bouwgrond dan wel zou ik zeggen...Luc B. schreef:Mogelijks een vrij apart topic, doch toch eens proberen.
Zit hier iets in?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb ook interesse voor investering in de Ardennen.
Je zult in de toekomst toch met enkele nadelen geconfronteerd worden.De huidige schaarste aan bouwgronden word vooral veroorzaakt door slapende bouwgronden(investering,voor de kleinkinderen,enz).Deze kunnen op termijn wel eens belast worden om ze vlugger op de markt te krijgen.Nu zijn er al bouwgronden die na aankoop ervan binnen de 5 jaar moeten bebouwd zijn of met bouwwerken bezig zijn.
Voor landbouwgronden gelden weer andere nadelen.Wie gaat deze onderhouden?Een landbouwer?Die heeft dan weer de pachtwet en nog van zulke boerbeschermende maatregelen.Hoeveel landbouwgrond is er de afgelopen jaren niet veranderd in "agrarisch gebied met waardevol karakter" en nog van zulke mooie groene termen.Je kunt er hoogstens een koe of schaap opjagen en dan mogen ze nog niet veel wind laten.
Zeer goed informeren en het gewestplan erop nakijken.
Voor landbouwgronden gelden weer andere nadelen.Wie gaat deze onderhouden?Een landbouwer?Die heeft dan weer de pachtwet en nog van zulke boerbeschermende maatregelen.Hoeveel landbouwgrond is er de afgelopen jaren niet veranderd in "agrarisch gebied met waardevol karakter" en nog van zulke mooie groene termen.Je kunt er hoogstens een koe of schaap opjagen en dan mogen ze nog niet veel wind laten.
Zeer goed informeren en het gewestplan erop nakijken.
Dank voor de info.
Ben wel deskundig in de Vlaamse landbouwwetgeving via eigen kantoor, doch Wallonië is nog iets anders... dat geef ik toe.
Qua pachtwet kun je op vandaag alles omzeilen, dat is niet moeilijk.
Ik heb zelf een stuk landbouwgrond op het oog, een samenwerking met een landbouwer in de Ardennen is niet moeilijk te vinden, immers... allemaal rundvee... dus intensief grondgebruik. (In tegenstelling tot Vlaanderen met zijn Varkens en kippen die helemaal geen gronden meer vereisen.)
Aan degene die interesse hebben nog volgende tip: Het stuk waar ik interesse voor heb wordt door een immo-kantoor verkocht als... bouwgrond.. wat het zeker NIET is. Dus opletten geblazen als vlaming tussen die kantoren.... gewestplannen bekijken en desnoods een notaris inschakelen.
(ps: de term "waardevol agrarisch gebied" betekent in vlaanderen niet dat je er geen stal kunt op plaatsen, integendeel, de wet voorschrijft enkel een bijkomend groenscherm hiervoor)
Ben wel deskundig in de Vlaamse landbouwwetgeving via eigen kantoor, doch Wallonië is nog iets anders... dat geef ik toe.
Qua pachtwet kun je op vandaag alles omzeilen, dat is niet moeilijk.
Ik heb zelf een stuk landbouwgrond op het oog, een samenwerking met een landbouwer in de Ardennen is niet moeilijk te vinden, immers... allemaal rundvee... dus intensief grondgebruik. (In tegenstelling tot Vlaanderen met zijn Varkens en kippen die helemaal geen gronden meer vereisen.)
Aan degene die interesse hebben nog volgende tip: Het stuk waar ik interesse voor heb wordt door een immo-kantoor verkocht als... bouwgrond.. wat het zeker NIET is. Dus opletten geblazen als vlaming tussen die kantoren.... gewestplannen bekijken en desnoods een notaris inschakelen.
(ps: de term "waardevol agrarisch gebied" betekent in vlaanderen niet dat je er geen stal kunt op plaatsen, integendeel, de wet voorschrijft enkel een bijkomend groenscherm hiervoor)
Nog een tip voor mogelijke kopers van gronden of chalets in ardennen: Kijk goed uit of er wel een bouwvergunning voorhanden is.
Ik ken verschillende vakantiewoningen die gewoon "neergepoot" werden op landbouwgrond, mooie omheining errond en klaar...
Merk je ook onmiddellijk aan de prijzen...
Kijk GOED uit je doppen voor je begint....
Ik ken verschillende vakantiewoningen die gewoon "neergepoot" werden op landbouwgrond, mooie omheining errond en klaar...
Merk je ook onmiddellijk aan de prijzen...
Kijk GOED uit je doppen voor je begint....
Addendum: in verschillende gemeenten in de Ardennen is er duidelijk dus een "gedoogbeleid" geweest.... doch als je iets koopt komt de akte terug naar boven... en een bouwovertreding koop je ALTIJD mee.....