Bouwgrond op voorhand kopen zonder lening?
TIP
Bouwgrond op voorhand kopen zonder lening?
Ik heb al meerdere topics gevonden waarin de vraag werd gesteld of het slim was om eerst een bouwgrond te kopen en pas een aantal jaren later te beginnen bouwen. Nu, in elk van die gevallen was het zo dat er een lening werd aangegaan voor de aankoop van de bouwgrond. De meningen waren verdeeld, maar het leek toch dat de meerderheid van mening was dat het beter is om alles in 1 beweging te doen, omwille van verschillende redenen (geen belastingvoordeel voor lening voor enkel grond, renteschommelingen,...)
Mijn vraag is echter: geldt dit ook als je de bouwgrond op voorhand koopt, maar hiervoor geen lening aangaat? We weten namelijk dat we later graag zouden bouwen, maar hebben hier nog geen termijn op geplaatst. Maar stel dat we ondertussen een mooie bouwgrond vinden, dan zouden we die misschien wel al willen kopen. We zouden dit ook volledig zelf kunnen financieren (spaargeld + ondersteuning van ouders). Is dit een slim idee, zijn er hier toch nog nadelen aan verbonden waar ik op dit moment geen weet van heb? Alvast bedankt voor jullie input.
Mijn vraag is echter: geldt dit ook als je de bouwgrond op voorhand koopt, maar hiervoor geen lening aangaat? We weten namelijk dat we later graag zouden bouwen, maar hebben hier nog geen termijn op geplaatst. Maar stel dat we ondertussen een mooie bouwgrond vinden, dan zouden we die misschien wel al willen kopen. We zouden dit ook volledig zelf kunnen financieren (spaargeld + ondersteuning van ouders). Is dit een slim idee, zijn er hier toch nog nadelen aan verbonden waar ik op dit moment geen weet van heb? Alvast bedankt voor jullie input.
Re: Bouwgrond op voorhand kopen zonder lening?
Dit lijkt me geen slecht idee:
* De lening voor de bouwgrond is toch niet fiscaal aftrekbaar
* Spaargeld op een spaarrekening brengt toch niet op
* Je bent op die manier zeker dat het stuk bouwgrond van jou is
* Als je later dan een lening wenst aan te gaan voor het effectieve bouwen van je woning zal het stuk bouwgrond (waar dan geen lening voor loopt) erg positief zijn voor de quotiteit (en dan ook de rentevoet).
* De lening voor de bouwgrond is toch niet fiscaal aftrekbaar
* Spaargeld op een spaarrekening brengt toch niet op
* Je bent op die manier zeker dat het stuk bouwgrond van jou is
* Als je later dan een lening wenst aan te gaan voor het effectieve bouwen van je woning zal het stuk bouwgrond (waar dan geen lening voor loopt) erg positief zijn voor de quotiteit (en dan ook de rentevoet).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wel nakijken dat je niet binnen x aantal verplicht bent om erop te bouwen of de werken te starten.
Ik heb ook net bouwgrond gekocht met de bedoeling om pas achter een paar jaar te gaan bouwen.
* Fiscale pot is al gevuld door lening van appartement waar ik nu woon.
* Bouwgrond is echt mijn droomgrond.
* Ik leen 100% van het bedrag van de grond nu de rente historisch laag staat, zodat ik minder moet lenen voor het huis bij een mogelijks hogere rente binnen een paar jaar. Hierdoor kan ik ook een spaarbuffer aanhouden voor in het geval er iets extreem gebeurt (werk kwijt etc).
* Er is geen bouwverplichting dus geen tijdsdruk.
* Ik ga waarschijnlijk zelfs voor de lening met uitstel van kapitaal werken tot aan de bouw zelf, zodat ik nu nog maximaal kan sparen en dus nog minder moeten lenen voor het huis (bij de mogelijks hogere rentevoet).
* Ik leen 100% van het bedrag van de grond nu de rente historisch laag staat, zodat ik minder moet lenen voor het huis bij een mogelijks hogere rente binnen een paar jaar. Hierdoor kan ik ook een spaarbuffer aanhouden voor in het geval er iets extreem gebeurt (werk kwijt etc).
* Ik ga waarschijnlijk zelfs voor de lening met uitstel van kapitaal werken tot aan de bouw zelf, zodat ik nu nog maximaal kan sparen en dus nog minder moeten lenen voor het huis (bij de mogelijks hogere rentevoet).
Interessant wat je hier aanhaalt. Op dit moment zou het misschien inderdaad nog geen slecht idee zijn om toch te lenen, omwille van de lage rente, en ons geld nog een aantal jaren bij te houden zodat we minder moeten gaan lenen op het moment dat we effectief gaan bouwen. Ben je hiervoor dan een hypothecaire lening aangegaan of kan dat niet voor enkel een bouwgrond?foopah schreef: ↑26 februari 2018, 13:47 Ik heb ook net bouwgrond gekocht met de bedoeling om pas achter een paar jaar te gaan bouwen.
Dat zal inderdaad via een hypothecaire lening gegaan zijn. Vergeet niet dat ze dan bij de lening van de te bouwen woning rekening gaan houden met de maandlast voor de bouwgrond (om de terugbetalingscapaciteit te berekenen). Meestal bij tweeverdieners geen probleem, maar toch...Borgodoc schreef: ↑26 februari 2018, 15:17Ben je hiervoor dan een hypothecaire lening aangegaan of kan dat niet voor enkel een bouwgrond?foopah schreef: ↑26 februari 2018, 13:47 Ik heb ook net bouwgrond gekocht met de bedoeling om pas achter een paar jaar te gaan bouwen.
Ik zou ook liever lenen om kapitaal over te houden bij het bouwen, er is blijkbaar sprake om in de toekomst het te verbieden om nog 100% te lenen voor een huis, als je nu je kapitaal steekt in de grond en later niet meer mag lenen voor de rest zonder aanzienlijke inbreng, dan ga je ofwel niet meer de middelen hebben ofwel je buffer opdoen en dan jarenlang op het randje moeten leven.
Nu lenen gaat makkelijker gaan dan nadat je spaarrekening is leeggehaald, men leent namelijk enkel aan de rijken...
Nu lenen gaat makkelijker gaan dan nadat je spaarrekening is leeggehaald, men leent namelijk enkel aan de rijken...
Inderdaad via hypothecaire lening. Ik heb nu al een lening voor mijn appartement en was geen probleem om 100% van de bouwgrond erbij te lenen (2 banken geweest al), zelfs bij 1 bank zonder uitstel van kapitaal. Momenteel alles op mijn eentje, maar mijn vriendin studeert volgend jaar af dus ze weten dat er vanaf dan met 2 inkomens gerekend kan worden voor de bouw van het huis. Quotiteit voor het huis zal dan ook maar in de buurt van 50% liggen (door verkoop appartement en spaargeld), dus ik verwacht geen problemen.