Bpost bank geeft er als eerste de brui aan.. Intrest op Ritmo naar absolute minimum
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Bpost bank geeft er als eerste de brui aan.. Intrest op Ritmo naar absolute minimum
Vanaf 1 augustus 2018 bedraagt de basisrentevoet 0,01 % op jaarbasis en de getrouwheidspremie 0,10 %.
Hiermee vervalt dan ook duidelijk het voordeel van deze rekening waar men een hogere intrest kon bekomen door elke maand maximum 500 euro te storten. De intrest is gelijk aan de wettelijk gegarandeerde minimumintrest en dus gelijk aan de opbrengst van eender welke spaarrekening bij om het even welke bank in Belgie.
Eerder maakte Bpost Bank al bekend dat de Ritmo Spaarrekening niet meer zou worden aangeboden vanaf 09/07/2018.
Bpost Bank heeft nu wel de Cocoon spaarrekening maar die wordt maar aangeboden aan klanten die niet ouder dan 40 jaar zijn. Op het randje van discriminatie ? Rare formule misschien toch wel. Geen jeugdspaarrekening. Maar ook niet beschikbaar voor alle klanten.
Door het afschaffen van de Ritmo Spaarrekening schept Bpost bank wel een precedent. Ik ben nieuwsgierig of andere banken gaan volgen.
Hiermee vervalt dan ook duidelijk het voordeel van deze rekening waar men een hogere intrest kon bekomen door elke maand maximum 500 euro te storten. De intrest is gelijk aan de wettelijk gegarandeerde minimumintrest en dus gelijk aan de opbrengst van eender welke spaarrekening bij om het even welke bank in Belgie.
Eerder maakte Bpost Bank al bekend dat de Ritmo Spaarrekening niet meer zou worden aangeboden vanaf 09/07/2018.
Bpost Bank heeft nu wel de Cocoon spaarrekening maar die wordt maar aangeboden aan klanten die niet ouder dan 40 jaar zijn. Op het randje van discriminatie ? Rare formule misschien toch wel. Geen jeugdspaarrekening. Maar ook niet beschikbaar voor alle klanten.
Door het afschaffen van de Ritmo Spaarrekening schept Bpost bank wel een precedent. Ik ben nieuwsgierig of andere banken gaan volgen.
-
anonymous
Re: Bpost bank geeft er als eerste de brui aan.. Intrest op Ritmo naar absolute minimum
KBC is ook al een hele tijd gestopt met start to save. Alleen bestaande rekeningen worden behouden.
Nu, ik heb ooit zo'n Ritmo gehad maar dat heb ik al een tijd geleden leeggemaakt. Ik denk dat step-up van Beobank momenteel de beste is (van dergelijke rekeningen toch waar je maar per maand een max. bedrag mag op storten).
Nu, ik heb ooit zo'n Ritmo gehad maar dat heb ik al een tijd geleden leeggemaakt. Ik denk dat step-up van Beobank momenteel de beste is (van dergelijke rekeningen toch waar je maar per maand een max. bedrag mag op storten).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Bpost bank geeft er als eerste de brui aan.. Intrest op Ritmo naar absolute minimum
Brengt evenveel op als de DB rekening (1.20%).
Het voordeel bij DB is wel dat de basisrente veel hoger is (0.90%).
Het voordeel bij DB is wel dat de basisrente veel hoger is (0.90%).
Ikzelf ben aan het overwegen om over te stappen naar Deutsche Bank waar basisrente 0.90% en getrouwheidspremie 0.30% bedraagt. Enige dat me stoort is de enorm negatieve berichten omtrent DB en dat deze op rand van faillisement staat. Merkel lijkt ook iet van plan om deze bank te redden in geval van nood heeft ze al te kennen gegeven.
De laatste cijfers voor DB waren toch beduidend beter.
Gezien je bij DB ook onder de garantieregeling valt en het met 500 €pp/maand-6000€/jaar wel even zal duren voor je de 100.000 € gaat overschrijden zit je wel even safe.
Gezien je bij DB ook onder de garantieregeling valt en het met 500 €pp/maand-6000€/jaar wel even zal duren voor je de 100.000 € gaat overschrijden zit je wel even safe.
Hoe waterdicht is die garantieregeling? Kan het niet jaren duren alvorens je eventueel je geld terugziet?
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Voordeel? Ik vind dat eerder een nadeel.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ja ... Kbc is gestopt maar ze geven nog altijd een hogere intrest aan wie het gehouden heeft. Namelijk 0,4 basis en 0,1 getrouwheidspremie. Nog altijd erg mooi en ver boven het minimum. Ook nog een goede keuze omdat de basisrente hoog is en niet de getrouwheidspremie. Voor mij is dat laatste trouwens ook een voordeel en geen nadeel. (Carpe ? ? Hoe kom je daarbij ?)
Bpost is een ander verhaal : wie de rekening houdt krijgt de minimumrente. Ik vind dit zelf een belangrijke stap en eigenlijk ook een slecht voorbeeld dat de bank maakt.
Wie zijn geld nu elders op een soortgelijke rekening wil plaatsen moet opnieuw wachten tot hij met zijn 500 euro per maand genoeg gespaard heeft.
De Ritmo rekening bestaat sinds 2015. Nog niet zo heel lang. Ik vermoed bijgevolg dat niemand veel meer dan 20.000 er heeft opstaan.
Aangezien ze afhankelijk zijn van een andere bank (BNP) om de spaargelden te plaatsen, vermoed ik dat ze niet meer aan goede condities kunnen raken.
Bpost had als nadeel dat je verplicht moest betalen voor de verzendkost van de uittreksels. Er was geen andere manier volgens de plaatselijke verantwoordelijke in het kantoor. Je moest de post zijn zegels gunnen. Dat maakte dat mijn eerste afrekeningen negatief waren ... en toen ben ik er zelf mee gestopt.
Voor bejaarden rekende men dat niet aan. Mijn ouders zijn met die rekening dan ook doorgegaan.
Beobank : inderdaad naar mijn gevoel de beste op dit moment. DB : daar wil ik geen klant worden.
Bij de start van de Step up rekening dacht ik dat ze gewoon een publiciteitsstunt hadden opgezet die na een aantal maanden wel in het niets zou verzinken maar dat was fout. Ik heb er spijt van dat ik niet eerder daar op ingetekend heb.
Als je bij beiden, na storting, je geld langer dan een jaar laat staan heb je evenveel opbrengt (1.20%)
Als je bij beiden na enige tijd dit spaargeld terug wil afhalen heeft bij DB je spaargeld voor die periode 0.90% opgebracht, bij BEO slechts 0.20%.
Bij DB beginnen je maandelijkse stortingen ook onmiddellijk te renderen aan 0.90%. Bij Beo aan 0.20%
Ik kan me uiteraard vergissen, dan hoor ik het graag.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Wel, als DB morgen beslist om de basisrente naar het minimum te brengen heb je het onmiddellijk vlaggen. Als Beobank morgen beslist om de getrouwheid naar het minimum te brengen zit je nog een jaar safe.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Dat is uiteraard een persoonlijke visie en niets mis mee, maar geen op cijfers gebaseerd oordeel.
Beobank is natuurlijk ook een goed middel om maandelijks meer dan 500€/pp te kunnen storten en hetzelfde rendement te kunnen behouden als bij DB en twee keer te spreiden. Op vlak van risico en Beo doet het omgekeerde van DB met betrekking tot de verhouding basisrente/getrouwheidspremie.
Dat is uiteraard zo.CarpeNoctem schreef: ↑30 juli 2018, 10:44 Wel, als DB morgen beslist om de basisrente naar het minimum te brengen heb je het onmiddellijk vlaggen. Als Beobank morgen beslist om de getrouwheid naar het minimum te brengen zit je nog een jaar safe.
Maar je kan moeilijk nu beslissingen nemen met het oog op wat er in de toekomst misschien zal beslist worden.
Moest DB dan zo'n besluit nemen kan je ook onmiddellijk besluiten niet meer verder te storten maar bv. bij Beo.
Je kan ook redeneren dat je het bij Beo nu al onmiddellijk vlaggen hebt.
Daarom vind ik de beste strategie ook dat je beter spreidt over twee of meerdere zulke rekeningen.
Thanks voor de verduidelijking. Dat argument ontsnapte me even.
Grote sommen bijstorten lukt alleszins niet meer op deze rekening.
Eerder gestorte sommen blijven hun intrest behouden (getrouwheid) tot één jaar na storting.
Op het moment dat de intrest 'vandaag' zakt, kan je sowieso al niet meer bijstorten.
Als ze het op zo'n 500 euro per maand doen ingaan op de eerste ben je er ook aan voor je moeite. Je kan een nieuwe storting niet sneller doen dan de eerste van de volgende maand als je ook deze maand al gestort hebt.
Daarom denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Maar ieder zijn mening.
Grote sommen bijstorten lukt alleszins niet meer op deze rekening.
Eerder gestorte sommen blijven hun intrest behouden (getrouwheid) tot één jaar na storting.
Op het moment dat de intrest 'vandaag' zakt, kan je sowieso al niet meer bijstorten.
Als ze het op zo'n 500 euro per maand doen ingaan op de eerste ben je er ook aan voor je moeite. Je kan een nieuwe storting niet sneller doen dan de eerste van de volgende maand als je ook deze maand al gestort hebt.
Daarom denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Maar ieder zijn mening.
-
anonymous
Ik heb een aantal van de rekeningen, oa Ritmo die ik dus al een tijd geleden heb leeggemaakt. Ik heb ook een start to save, van in het begin al, dus daar staat al een aardig bedrag op en die hou ik ook en een step-up heb ik ook al een jaar of 2.
Ik stort elke maand die step-up vol en indien dan nog overschot gaat het naar de start to save.
DB daar begin ik niet aan.
Ik stort elke maand die step-up vol en indien dan nog overschot gaat het naar de start to save.
DB daar begin ik niet aan.