Bpost
TIP
Re: Bpost
Ik had een kooporder op 10€ gezet, rekenend op een daling van 10%.
20% zag ik niet aankomen na het afgelopen jaar al zoveel gezakt te zijn. Had het beter op 9€ gezet.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Enkele zaken:dw schreef: ↑4 december 2018, 09:54Persoonlijk vind ik dat 'de markt' het belang van CEO's (zowel goede als slechte) enorm overdrijft en bovendien vaak ook zeer oneerlijk is.
[...]
Een goede CEO had misschien Radial niet overgenomen, dat is waar. Maar anderzijds: ik herinner me dat beleggers destijds luidkeels aan het roepen waren om overnames en groei (niet onlogisch gezien de maagdelijke balans van bpost). Toen eerste keuze postnl onmogelijk over te nemen bleek, stond bpost plots onder enorme druk om 'iets' over te nemen. Als die 'iets' goed was uitgevallen, vonden we van Gerven nu een held. Nochtans is het succes van een overname al te vaak dom geluk. En diezelfde beleggers die toen schreven dat er groei moest zijn? Die orakelen op fora en op café dat ze wel wisten dat Radial niets ging worden. Misschien dat het opstappen van Van Gervan symbolische waarde heeft, maar wezenlijk zal dat geen hol uitmaken voor het bedrijf.
Die overname van Radial was geen kleine fout, maar een kapitale vergissing. Ik begrijp dat niet. Kapitaalallocatie is een van de belangrijkste taken van het management. Waaraan besteed ik de cash die binnenkomt? Als complete leek zonder ook maar de minste ervaring denk ik dat ik vaak beter zou doen dan menig CEO. De overname van PostNL draait op niets uit, dus ik neem een Amerikaans bedrijf over dat de concurrentie wil aangaan met Amazon? Omdat brokers of aandeelhouders (over wie heb je het eigenlijk?) of wie dan ook mij als CEO onder druk zetten? Zever. Zeg dan gewoon nee. Gevolg? De comfortabele nettokaspositie van Bpost van circa €500m, een mooi stootkussen, werd ingeruild voor een nettoschuld van €300m, die bij handhaving van het huidige dividend verder zal oplopen. De consensus ging tot gisteren nog altijd uit van een nauwelijks lager dividend in de komende jaren!
Verder: de communicatie. Hoe rampzalig kan je als CEO en bij uitbreiding bedrijf communiceren? De Q3 resultaten kwamen fors onder de verwachtingen uit. Waarom? Omdat de winst in dezelfde periode vorig jaar blijkbaar met meer dan €20m aan one-offs werd aangedikt. Maar denk je dat Van Gervan dat vorig jaar heeft gemeld? Nope! Hij is het vertrouwen gewoon totaal kwijt. Dan rest er niets anders dan je door de RvB te laten ontslaan en nog snel enkele miljoenen mee te graaien.
En om nog eens terug te komen op Radial: zie dat gegoochel met goodwill in de Q3 resultaten! Draait compleet vierkant daar. Huidige guidance voor Radial is een EBITDA-bijdrage van €80-€100m tegen 2020. Wedden dat die guidance nog naar beneden gaat?
Kortom, ik denk wél dat Van Gerven grote fouten heeft gemaakt en zijn waarschijnlijke ontslag grotendeels aan zichzelf te danken zal hebben.
Helemaal eens met de analyse van jens_dev.
Misschien een gok, maar ik heb een pàk aandelen bijgekocht. Bpost staat aan de vooravond van een komplete reorganisatie, dat kost geld, maar achteraf zullen we de vruchten plukken. En, last but not least, de politiekers staan er mee achter.
Haha, weet niet of je dat van de politiek als voordeel moet zien
Hun belang lijkt me vooral dat vet dividend voor de staatskas te behouden. Maar of ze verder gaan helpen aandeelhouderswaarde te scheppen?
Hun belang lijkt me vooral dat vet dividend voor de staatskas te behouden. Maar of ze verder gaan helpen aandeelhouderswaarde te scheppen?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Inderdaad. Met de helft van de aandelen in handen wordt er stevig gecasht. Reken dan ook nog eens 30% RV op de andere helft van de aandelen... Bovendien staat de overheid onder invloed van de vakbonden. Noodzakelijke hervormingen kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd. Neen, hoe je het aandeelhouderschap van de overheid als een voordeel kunt zien ontgaat mij.
Vergeet ook niet dat Bpost 200M per jaar cadeau krijgt van de staat om de krant rond te brengensintorama schreef: ↑4 december 2018, 16:30Inderdaad. Met de helft van de aandelen in handen wordt er stevig gecasht. Reken dan ook nog eens 30% RV op de andere helft van de aandelen... Bovendien staat de overheid onder invloed van de vakbonden. Noodzakelijke hervormingen kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd. Neen, hoe je het aandeelhouderschap van de overheid als een voordeel kunt zien ontgaat mij.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Goed geld achter slecht geld smijten... heet dat in het beursjargon
Achter uw rug uw rekening kaal te plukken in ieder geval. 1 dag voordat er een volle euro van de koers afgaat waarvan je maar 0,7 terug op je rekening krijgt.
De politiekers gaan morgen al direct met meer dan 3 % van je aankoopbedrag aan de haal.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Bpost is dus een zombiebedrijf dat in leven gehouden wordt op kosten van de belastingbetaler met illegale staatsteun van 200M.
Maar over x-aantal jaar gaan kranten enkel nog digitaal zijn, brieven ook. De bestaansreden van Bpost gaat ophouden te bestaan.
En in de pakjesmarkt heeft zo'n log staatsbedrijf niks te zoeken. Dat wordt in no time kapot geconcurreerd door private bezorgdiensten, dewelke tentakels zullen zijn van techbedrijven die die sector grotendeels gaan automatiseren (autonomous driving, drones)
Op langere termijn gaat Bpost naar 0.
-
alInGebruik
- Newbie

- Contacteer:
Iedereen praat altijd over die drones, maar bol.com had vorig jaar al dagen waarop ze tot 350000 pakjes verwerkten. Als die allemaal met drones zullen moeten geleverd worden, dan zal er 1) iemand zeer diep in zijn buidel moeten tasten en 2) zien we de zon nooit meer...
Massaal gebruik van drones komt er hopelijk nooit. Ik denk aan de botsingen die in de lucht zullen gebeuren, drones die vervolgens neerstorten en schade toebrengen aan mensen en dingen op de grond. Misschien kunnen drones wel Sinterklaas vervangen zodat die jaarlijkse polemiek over Zwarte Piet tot het verleden behoort.

Heb je al eens met een iPad een vlieg proberen dood te slaan?the_bishop schreef: ↑5 december 2018, 05:55 Maar over x-aantal jaar gaan kranten enkel nog digitaal zijn