Brandpolis stijgt elk jaar ??
Re: Brandpolis stijgt elk jaar ??
Mee eens dat het merendeel van de mensen dit niet kan inschatten, en ook niet een volledig huis zou kunnen betalen. Wat ik heel jammer vind aan de "brandverzekerging" is dat het niet echt mogelijk is om enkel voor deze grootste risico's te verzekeren. Voor mij zou de ideale verzekering er een zijn met een lage premie en hoge franchise van bijvoorbeeld 5.000 of 10.000 euro. Helaas bestaat bij mijn weten zo een product niet. Ik heb namelijk geen behoefte om kleine calamiteitjes te gaan betaald krijgen van een verzekeringsmaatschappij. Verder leef ik ook wat volgens principe, eigen schuld dikke bultnuyttie schreef:Jou uitleg...

Gebouw: heropbouwen in dezelfde materialen als uw woning op heden is opgebouwd. Bij AXA is ook opgenomen dat dit moet gebeuren aan de huidige EPB-normen en de extra's naar isolatie en ventilatie ook gedekt zijn, ook al zijn ze op heden niet voorzien.VTEC schreef:Ik ga er de komende xxx eens wat tijd voor uittrekken want ik snap mijn polis(sen) eigenlijk totaal niet en daar heb ik een hekel aan. Kan niet anders dat er serieuze overlap is, verzekeringen betaalde ik altijd bij ontvangst van de factuur zonder te kijken, maar gezien het bedrag voor mijn huis dit jaar boven een bepaalde drempel kwam, werd mijn aandacht getrokken.
Blijkt dat de brandverzekering +60% is gestegen op 8 jaar zonder schadegevallen en zonder wijziging aan de polis. Makelaar nodigt me nu uit voor een gesprek want ze hebben een nieuwe formule meer op maat en blablablabla. Dan gaan de alarmbellen pas echt af![]()
Axa Comfort thuis - verzekering en bijstand woning en privé-leven (dit laatste is wellicht overlap nummer 1). Basisdekkingen + diefstal (overlap nummer 2 al zeker gevonden) + gestald voertuig. Dat zijn er 2 in realiteit, maar 1 is full omnium verzekerd dus wellicht toch OK.
"Gebouw : herbouwwaarde" - wat houdt dat in en wat zijn de beperkingen? De ene legt laminaat, de andere volparket, nog een andere dure keramische tegels. Je hebt keukens en badkamers in alle prijsklassen. Speksteenkachel van Tulikivi is geen houtstoof van de DHZ-zaak. Quid zonnepanelen en sauna?
"Inhoud : 4.xxx,yy EUR per voorwerp aan de huidige index" (exact bedrag even weggelaten, dus > 4.000€). Wat is een voorwerp? Hoe zijn zaken als - ik noem maar wat - een wijnkelder, collectie miniatuurauto's, antiek en schilderijen enz. verzekerd?
Wat is die fameuze "huidige index" (ik voel een addertje) die nog geen 20% is van die > 4.000€?
Ik ga het zelf proberen uitzoeken maar moest er genre immotheker ook zoiets zijn als "assurtheker" (domein is al ingenomen) voor verzekeringen, dan hoor ik dat graag
In dit kader is het belangrijk na te gaan wat de exacte afwerkingsgraad van een woning is. Voor een luxueus afgewerkte villa met 3 grote slaapkamers en een balzaal van een leefruimte kan je bijgevolg soms evenveel premie betalen als voor een gemiddelde rijwoning met 5 kleine slaapkamers, die zich in vervallen staat bevindt (op basis van een evaluatierooster die het aantal plaatsen in de woning gebruikt als basis voor het bepalen van het te verzekeren kapitaal en bijgevolg ook de te betalen premie). Het is daarom zaak om uw makelaar te vragen naar de voordeligste optie, afhankelijk van een reeks verschillende afwerkingsfactoren. Voor de rijwoning is een kapitaal ER van 180 à 200K euro wellicht interessanter, terwijl dit voor de villa ruim onvoldoende kan zijn.
Inhoud: elk voorwerp in de woning, betekent concreet: elke tafel, elke stoel, elk meubelobject. Kortom, elk roerend voorwerp dat op zichzelf kan worden verplaatst. In concrete houdt dit in 98% van de gevallen ook een onbeperkte dekking in, tenzij er voorwerpen zijn die individueel meer waard zijn dan de opgegeven limiet (dure kunstobjecten). Indien uw polis er één is van meer dan 8 jaar geleden, geldt in dat opzicht wellicht nog steeds dat er voor 2 objecten een joker kan worden ingezet en dat voor deze objecten een verdubbeling van de vergoedingslimiet geldt bij schade.
Abex is op heden 750 en wordt herzien in november. Als in uw contract bvb. elk object verzekerd is voor 4.000 euro aan abex 690, dan is dit op heden 4347.82 euro (per object).
Mvg,
--- geen reclame aub ---
Google "overstroming" en "vlaanderen", en klik op "afbeeldingen".Nefertari schreef: "Oude rijwoningen" staan nooit in overstromingsgebieden.
De oude dorpskernen werden traditioneel gevormd in veilige gebieden.
Dit is niét wat ik versta onder een recente woning.
Ik zie ganser dorpskernen met de voeten in het water staan, en dat zijn huizen van kort na WO2.
https://vnfotografie.files.wordpress.co ... 1/wat7.jpg
http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2669 ... 499277.jpg
Ik ga hier nu geen ellenlange lijst links posten, maar "nooit" (in het vet dan nog) is wel een héél groot woord...
Een verzameling kan ook als één voorwerp gezien worden.
Een verzameling postzegels, vijf beeldjes van swarovski (of hoe schrijf je da
), de wijnkelder, de miniatuurautootjes, ... kunnen als verzameling gezien worden en dus 1 voorwerp. Toch opletten dus.
Ik heb al eens in een ander draadje duidelijk gesteld dat de goedkoopste brandverzekering, meestal die is met een evaluatierooster die toevallig het laagst uitkomt voor uw woning. En niet zozeer het laagste tarief per duizend euro verzekerd kapitaal.
Er bestaan rooster op basis van plaatsen, op basis van oppervlakte, sommige makelaars mogen zelf schatten, voor grotere huizen is de schatting gratis als er geen rooster van toepassing is, ...
Sommige roosters vragen ook afwerkingsnormen : is er natuursteen in de vloer, is er echt parket, is er een sierschouw, is er centrale verwarming, zijn er zonnepanelen, ... En sommige vragen dit niet. Het is altijd een afweging tussen een rooster eenvoudig houden en een woning zo correct mogelijk schatten.
Een verzameling postzegels, vijf beeldjes van swarovski (of hoe schrijf je da

Ik heb al eens in een ander draadje duidelijk gesteld dat de goedkoopste brandverzekering, meestal die is met een evaluatierooster die toevallig het laagst uitkomt voor uw woning. En niet zozeer het laagste tarief per duizend euro verzekerd kapitaal.
Er bestaan rooster op basis van plaatsen, op basis van oppervlakte, sommige makelaars mogen zelf schatten, voor grotere huizen is de schatting gratis als er geen rooster van toepassing is, ...
Sommige roosters vragen ook afwerkingsnormen : is er natuursteen in de vloer, is er echt parket, is er een sierschouw, is er centrale verwarming, zijn er zonnepanelen, ... En sommige vragen dit niet. Het is altijd een afweging tussen een rooster eenvoudig houden en een woning zo correct mogelijk schatten.
OK, toegegeven: “nooit” is overdreven; ik zou er “zelden” van maken.Fakkel schreef:Google "overstroming" en "vlaanderen", en klik op "afbeeldingen".Nefertari schreef: "Oude rijwoningen" staan nooit in overstromingsgebieden.
De oude dorpskernen werden traditioneel gevormd in veilige gebieden.
Dit is niét wat ik versta onder een recente woning.
Ik zie ganser dorpskernen met de voeten in het water staan, en dat zijn huizen van kort na WO2.
.....
Ik ga hier nu geen ellenlange lijst links posten, maar "nooit" (in het vet dan nog) is wel een héél groot woord...

Maar los daarvan, denk ik dat er hier een misverstand is en dat we het over 2 verschillende zaken hebben.
- Jij hebt het over “overstroming” en dat kan uiteraard in alle (woon)gebieden voorkomen, als gevolg van zware onweders en plaatselijke wolkbreuken.
Zie o.a. de hevige onweders die in juni 2016 plaatselijk zware wateroverlast veroorzaakten (overstromingen) in het oosten van Vlaams- en Waals-Brabant en het zuidwesten van Limburg.
"Opruimen na wolkbreuk zal nog dagen duren" :
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2721038
- Ik had het over “overstromingsgebieden” die meestal in lagergelegen gebieden en in de buurt van waterlopen liggen.
Zie: "Wat u moet weten als u woont (of bouwt) in overstromingsgebied: vier vragen, vier antwoorden."
http://www.demorgen.be/binnenland/wat-u ... -b383664c/
En ook: "Kaart van de overstromingsgevoelige gebieden in Vlaanderen:"
http://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-m ... e-gebieden