brandstof besparen / hypermiling
brandstof besparen / hypermiling
Zijn er onder jullie hypermilers, al dan niet met een hybride wagen ?
Ik ben er mee begonnen. Ik was er eigenlijk al lang mee bezig zonder dat ik zelf wist dat ik me die 'titel' kon aanmeten.
Over een paar dagen post ik hier wel wat tips over hoe je meer km uit iedere liter brand stof perst.
Ik ben er mee begonnen. Ik was er eigenlijk al lang mee bezig zonder dat ik zelf wist dat ik me die 'titel' kon aanmeten.
Over een paar dagen post ik hier wel wat tips over hoe je meer km uit iedere liter brand stof perst.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Ik ben benieuwd hoe je dat "perst" zonder dat je andere weggebruikers "pest"...haelewyn schreef: Over een paar dagen post ik hier wel wat tips over hoe je meer km uit iedere liter brand stof perst.
Gewoon soepel rijden en een gezonde dosis aan verkeersinzicht / anticiperen en je rijdt ook zuinig zonder de boel op te houden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Steek een LPG tank in uw wagen. Dan kun je nog goedkoper rijden zonder uw gaspedaal met fluwelen voet te moeten bedienen.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Hypermiling draait om meer dan brandstofkosten drukken. Het gaat ook om het milieu sparen en om defensiever te rijden. Eens goed je gaspedaal indrukken is met geen van beide compatibel. En terzijde: als je dan toch al bespaart via LPG, waarom dan niet nog meer besparen door ook je rijstijl te optimaliseren?anonymous schreef:Steek een LPG tank in uw wagen. Dan kun je nog goedkoper rijden zonder uw gaspedaal met fluwelen voet te moeten bedienen.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar haelewyn's tips. Als er een tip tussenzit die me toelaat nog een beetje zuiniger te rijden dan ik nu doe zal ik heel blij zijn (veronderstellende dat ze niet onveilig of overdreven storend voor andere weggebruikers is natuurlijk).
Re: brandstof besparen / hypermiling
Stelling 1 : Vaak in je achteruitkijkspiegel kijken is een onderdeel van veilig rijden.VTEC schreef:
Ik ben benieuwd hoe je dat "perst" zonder dat je andere weggebruikers "pest"...
Gewoon soepel rijden en een gezonde dosis aan verkeersinzicht / anticiperen en je rijdt ook zuinig zonder de boel op te houden.
Ik probeer niemand op te houden. Ik hou me wel aan de snelheidsbeperkingen.
Wie dat ergerlijk vindt.. kan zijn frustratie kwijt waar hij maar wil.
Traag optrekken is bv contraproductief. Ik had dat zelf al getest en ik zie het nu bevestigd door diegenen die van hypermilen een sport maken.
Als je, bijvoorbeeld, een snelheid van 70 km/uur wil bereiken vanuit stilstand is het energiezuiniger om die snelheid vlot en snel genoeg te halen ipv er 1 km over te doen om op te trekken.
Beter een gemiddelde van 25 liter per 100 km over 200 meter bv
dan 12 liter/100 km een kilometer aan een stuk.
Stelling 2 : inderdaad. Gezond verstand is de basis voor veel goede en nuttige dingen.
Een voertuig in beweging brengen van uit stilstand is iets waar je veel brandstof aan verspilt. Je kan, door vooruitziend te rijden, vaak gewoon in beweging blijven als er in de verte een licht op rood gaat. Gewoon gas los en laten "uitbollen" op een redelijke manier (niet extreem)hindert in dat geval naar mijn mening niemand.
Zwaar gas geven om daarna hard in de rem te gaan is het omgekeerde daarvan.. dan verbruik + verspil je veel brandstof.
Nog een tip hieromtrent : als je optrekt en je bereikt de juiste snelheid, los dan even het gaspedaal. Daarna druk je het zo weinig mogelijk in om de kruissnelheid aan te houden.
Op die manier rij je zuiniger. Weinig pedaaldruk is gelijk aan weinig ingespoten brandstof.
Je gaspedaal loslaten terwijl de auto in versnelling staat doet bij veel auto's de inspuiting van brandstof volledig stoppen.
In neutraal laten uitbollen verbruikt nog steeds brandstof.
Wordt vervolgd....
Re: brandstof besparen / hypermiling
Doe ik ook al enige tijd.
Bijvoorbeeld:
- vlot optrekken tot je snelheid (let wel: Vlot is niet hetzelfde als racen)
- banden spanning checken op regelmatige basis
- uitbollen als je ziet dat het rood/oranje gaat worden, in vitesse
- voor de bakker om de hoek neem ik de fiets
- geen bagage in de auto als het niet nodig is
- eens ik op snelheid ben, gebruik ik onmiddelijk cruise controle. Ongeacht de snelheidszone.
- airco staat uit wanneer niet nodig
Bijvoorbeeld:
- vlot optrekken tot je snelheid (let wel: Vlot is niet hetzelfde als racen)
- banden spanning checken op regelmatige basis
- uitbollen als je ziet dat het rood/oranje gaat worden, in vitesse
- voor de bakker om de hoek neem ik de fiets
- geen bagage in de auto als het niet nodig is
- eens ik op snelheid ben, gebruik ik onmiddelijk cruise controle. Ongeacht de snelheidszone.
- airco staat uit wanneer niet nodig
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: brandstof besparen / hypermiling
Als je daar allemaal moet op letten om wat te besparen en dat allemaal ten koste van het rijplezier, het gevoel van Koning Auto die vroeger het symbool was van vrijheid verliezen. Geen wonder dat er zoveel mensen depressief zijn of er tegenaan lopen.
Het laatste beetje plezier/genot moet er blijkbaar ook aan.
Het laatste beetje plezier/genot moet er blijkbaar ook aan.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: brandstof besparen / hypermiling
Jij (ik ook hoor) hebt plezier aan beleggen. Er zijn meer mensen die daar een hekel aan hebben dan zij die het leuk vinden. Hetzelfde verhaal bij zuinig rijden.
Ik heb best plezier in zuinig auto rijden en doe het automatisch.
Ik heb best plezier in zuinig auto rijden en doe het automatisch.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Beleggen zegt mij niets omdat het grotendeels gokken is.
Besparen op boodschappen en verbruik is exacte wetenschap.
Zuinig rijden is voor mij een beetje een sport. Ik geniet ervan om op de boordcomputer lage instant verbruikscijfers te zien.
Het is een normaal onderdeel van autorijden voor mij.
Ik zie het ook als een fase voor gevorderden nadat je je rijbewijs hebt gehaald.
Ik doe het eveneens automatisch.
Wie er van geniet om sportief te rijden : ik heb er niets tegen maar het is niet mijn ding.
Ik moet nog even opzoeken nu, want hansv heeft al belangrijke tips verraden.
Mocht wel hoor.
Vandaar dat ik het "opbouwend" had geschreven. Begonnen met een beetje...
Werk gespaard ... ik zit vast aan tablet-typen de komende dagen.... vandaar.
Besparen op boodschappen en verbruik is exacte wetenschap.
Zuinig rijden is voor mij een beetje een sport. Ik geniet ervan om op de boordcomputer lage instant verbruikscijfers te zien.
Het is een normaal onderdeel van autorijden voor mij.
Ik zie het ook als een fase voor gevorderden nadat je je rijbewijs hebt gehaald.
Ik doe het eveneens automatisch.
Wie er van geniet om sportief te rijden : ik heb er niets tegen maar het is niet mijn ding.
Ik moet nog even opzoeken nu, want hansv heeft al belangrijke tips verraden.
Mocht wel hoor.
Vandaar dat ik het "opbouwend" had geschreven. Begonnen met een beetje...
Werk gespaard ... ik zit vast aan tablet-typen de komende dagen.... vandaar.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Nee hoor, het is zoals skiën. In het begin beleef je veel plezier aan een afdaling in "ploeg", maar eens je "parallel" goed onder de knie hebt, ga je veel efficiënter en met minstens evenveel plezier (en vaker!) de berg af.Spruitekop schreef:Als je daar allemaal moet op letten om wat te besparen en dat allemaal ten koste van het rijplezier, het gevoel van Koning Auto die vroeger het symbool was van vrijheid verliezen. Geen wonder dat er zoveel mensen depressief zijn of er tegenaan lopen.
Het laatste beetje plezier/genot moet er blijkbaar ook aan.
Zuinig rijden is in het begin een beetje moeilijk, maar nadien een automatisme met leuke gevolgen aan de pomp.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Ik pendel vaak van Luik naar Brussel heen en weer in mijn monovolume 2.0L Dieselvoertuig. In plaats van 120km 115 of zelfs 110km per uur met de cruisevontrol. Verbruik daalt van 6,7l naar 6,2l bij 115km en 5,8l'bij 110km. Ik doe er gemiddeld 3 minuten langer over dan bij 120km per uur. Reden: altijd file na Leuven
Re: brandstof besparen / hypermiling
Veel dingen zijn al gezegd maar er zijn nog een paar tips.
Het is goed om te weten dat remmen een verlies van energie betekent.
Progressief rijden houdt voor mij in dat ik niet alleen vertraag voor verkeerslichten maar ook in de mate van het redelijke voor verkeersdrempels en bochten.
Op een gekend parcours vertraag ik voor die dingen liefst al op tijd.
Ik maak me op een gekend parcours ook eigen wat de tijd in 'rood' is van de lichten. Vermijden dat je tot stilstand komt spaart brandstof.
Probeer bergop niet je snelheid te behouden maar laat toe dat je een beetje vertraagt.
Geef gas voor je aan de bergop begint. Vertraag een beetje tijdens de beklimming.
Eens je de top over bent, hernoem vlot je snelheid door een beetje gas te geven en laat het gaspedaal los of bijna los tijdens het bergaf rijden.
Remmen : iets meer op voorhand erg zacht beginnen te remmen (en niet harder op het laatste moment) spaart je remmen. Het scheelt kosten voor onderhoud.
Zelf heb ik vaak pas na 100.000 km nieuwe remblokjes nodig.
Ooit deed ik 90.000 km met achterbanden en die waren nog niet half versleten.
Dat is ook erg voertuig-afhankelijk.
Er zijn banden op de markt die een lagere rolweerstand bieden en dus helpen om zuiniger te rijden. Vaak scoren die dan minder goed op andere punten (bv geluid of remgedrag). Laat je goed voorlichten..
Zorg voor goed onderhoud.
Een goed gesmeerde motor heeft minder last van frictie.
Een propere luchtfilter rijdt zuiniger omdat je lucht - brandstofmengsel is wat het moet zijn.
Een propere brandstoffilter idem.
Voor de luchfilter : stofzuigen is ok, op het einde van de geplande levensduur. Die kan daarna 10 a 15.000 km extra mee.
Als je je tank niet tot op de bodem leeg rijdt doet een dieselfilter vaak een pak langer dienst dan wat in theorie voorzien is.
Voor wie daar zin in heeft : ga op de autoweg al eens een stukje mee met vrachtwagens, bussen, pickups, motorhomes. De lagere luchtweerstand helpt. Zij rijden het gat in de luchtmassa voor jou en jij volgt daarin gewoon.
Die laatste sla ik zelf meestal over.
Maar, als je het belang ervan onderschat : hou eens met je ruit open je hand uit het raam aan 120 km per uur. dan weet je het... Veel energie moet worden ingezet om de luchtweerstand te overwinnen.
Hou de airco uit als het kan EN hou je ramen gesloten.
Het eerste spaart meer brandstof dan het tweede, in theorie.
Je raam een beetje open zetten is dus zuiniger dan alles dicht houden en de airco moeten gebruiken.
ALS je de airco gebruikt spaar je energie door de recirculatiestand te gebruiken (binnenlucht) waar mogelijk en voor zolang het aangenaam blijft.
Wordt vervolgd...
Het is goed om te weten dat remmen een verlies van energie betekent.
Progressief rijden houdt voor mij in dat ik niet alleen vertraag voor verkeerslichten maar ook in de mate van het redelijke voor verkeersdrempels en bochten.
Op een gekend parcours vertraag ik voor die dingen liefst al op tijd.
Ik maak me op een gekend parcours ook eigen wat de tijd in 'rood' is van de lichten. Vermijden dat je tot stilstand komt spaart brandstof.
Probeer bergop niet je snelheid te behouden maar laat toe dat je een beetje vertraagt.
Geef gas voor je aan de bergop begint. Vertraag een beetje tijdens de beklimming.
Eens je de top over bent, hernoem vlot je snelheid door een beetje gas te geven en laat het gaspedaal los of bijna los tijdens het bergaf rijden.
Remmen : iets meer op voorhand erg zacht beginnen te remmen (en niet harder op het laatste moment) spaart je remmen. Het scheelt kosten voor onderhoud.
Zelf heb ik vaak pas na 100.000 km nieuwe remblokjes nodig.
Ooit deed ik 90.000 km met achterbanden en die waren nog niet half versleten.
Dat is ook erg voertuig-afhankelijk.
Er zijn banden op de markt die een lagere rolweerstand bieden en dus helpen om zuiniger te rijden. Vaak scoren die dan minder goed op andere punten (bv geluid of remgedrag). Laat je goed voorlichten..
Zorg voor goed onderhoud.
Een goed gesmeerde motor heeft minder last van frictie.
Een propere luchtfilter rijdt zuiniger omdat je lucht - brandstofmengsel is wat het moet zijn.
Een propere brandstoffilter idem.
Voor de luchfilter : stofzuigen is ok, op het einde van de geplande levensduur. Die kan daarna 10 a 15.000 km extra mee.
Als je je tank niet tot op de bodem leeg rijdt doet een dieselfilter vaak een pak langer dienst dan wat in theorie voorzien is.
Voor wie daar zin in heeft : ga op de autoweg al eens een stukje mee met vrachtwagens, bussen, pickups, motorhomes. De lagere luchtweerstand helpt. Zij rijden het gat in de luchtmassa voor jou en jij volgt daarin gewoon.
Die laatste sla ik zelf meestal over.

Maar, als je het belang ervan onderschat : hou eens met je ruit open je hand uit het raam aan 120 km per uur. dan weet je het... Veel energie moet worden ingezet om de luchtweerstand te overwinnen.
Hou de airco uit als het kan EN hou je ramen gesloten.
Het eerste spaart meer brandstof dan het tweede, in theorie.
Je raam een beetje open zetten is dus zuiniger dan alles dicht houden en de airco moeten gebruiken.
ALS je de airco gebruikt spaar je energie door de recirculatiestand te gebruiken (binnenlucht) waar mogelijk en voor zolang het aangenaam blijft.
Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door haelewyn op 29 oktober 2016, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Geldt dit ook bij hogere snelheden? Een open raam verhoogt je luchtweerstand en die is zoals je zelf zegt behoorlijk gigantisch bij hoge snelheden. Ik heb altijd gehoord dat airco zuiniger is bij hogere snelheden dan een open raam - zeker met recirculatie.haelewyn schreef:Hou de airco uit als het kan EN hou je ramen gesloten.
Het eerste spaart meer brandstof dan het tweede, in theorie.
Je raam een beetje open zetten is dus zuiniger dan alles dicht houden en de airco moeten gebruiken.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Ik heb daarover geen vergelijkende test gezien.
Algemeen zie ik in gegevens van constructeurs dat ze open ramen een lager cijfer geven voor extra verbruik.
Wat je zegt kan steek houden.
Zelf nog niet getest omdat ik het onaangenaam vind om aan 120 te rijden met een raam open.
Ik doe dus net als jij.... eens op de autosnelweg gebruik ik de airco en geen open ramen.
Ik hou persoonlijk niet van de recirculatiestand en gebruik die alleen in tunnels en achter oudere dieselvoertuigen. Ik pas dus niet alle regels toe... alleen die die ik zelf aangenaam vind.
The story of my life !
Eerst een stukje met open ramen rijden aan lage snelheid en het interieur zo afkoelen spaart trouwens ook werk voor de airco.
Ik heb gezien dat het verbruik bij neutraal zonder gas te geven bijna verdubbelt bij het inschakelen van de airco (verbruik per uur).
Algemeen zie ik in gegevens van constructeurs dat ze open ramen een lager cijfer geven voor extra verbruik.
Wat je zegt kan steek houden.
Zelf nog niet getest omdat ik het onaangenaam vind om aan 120 te rijden met een raam open.
Ik doe dus net als jij.... eens op de autosnelweg gebruik ik de airco en geen open ramen.
Ik hou persoonlijk niet van de recirculatiestand en gebruik die alleen in tunnels en achter oudere dieselvoertuigen. Ik pas dus niet alle regels toe... alleen die die ik zelf aangenaam vind.
The story of my life !
Eerst een stukje met open ramen rijden aan lage snelheid en het interieur zo afkoelen spaart trouwens ook werk voor de airco.
Ik heb gezien dat het verbruik bij neutraal zonder gas te geven bijna verdubbelt bij het inschakelen van de airco (verbruik per uur).
Re: brandstof besparen / hypermiling
Dan ben ik goed bezig qua hyper milen : mijn lease Alfa 159SW stond na 103 K km nog op de originele banden achter (niet voor) en met mijn huidige BMW 3 Touring geeft de boordcomputer aan dat ik tot 140K km kan doorrijden met de remblokjes
En ik rij nochtans vrij stevig door maar wel altijd anticiperend @ookmotorrijder

En ik rij nochtans vrij stevig door maar wel altijd anticiperend @ookmotorrijder