Brandverzekering inboedel nieuw appartement
- Jeanne Panne
- Newbie
- Contacteer:
Brandverzekering inboedel nieuw appartement
Hallo,
Ik verhuis binnen enkele maanden naar een nieuwbouwappartement. De brandverzekering voor het gebouw is al afgesloten door de bouwheer en wordt beheerd door de syndicus. Die is afgesloten bij "Piëtte & Partners", een verzekeringsmaatschappij die me totaal onbekend is.
Ik moet dus enkel een brandverzekering afsluiten voor de inboedel van mijn appartement (wat een volledige verdieping van het gebouw is).
Ik heb dit nog nooit gedaan, woon als meer dan twintig jaar in dit huis en destijds werd alles geregeld door mijn toenmalige echtgenoot.
Ik ben dus op dit vlak nog groener dan gras!
Iemand tips over interessante maatschappijen? Over hoe groot het bedrag dat ik moet verzekeren zo ongeveer is (appartement met drie slaapkamers en garage)? Graag concrete voorbeelden van mensen in een gelijkaardige situatie? Voor welke addertjes onder het gras moet ik waakzaam zijn?
Graag wat meningen en ervaringen, voor ik maatschappijen en makelaars begin te contacteren: ik vrees dat ik dan helemaal de bomen niet meer zie door het bos...
Alvast bedankt, alle reacties zijn welkom!
Ik verhuis binnen enkele maanden naar een nieuwbouwappartement. De brandverzekering voor het gebouw is al afgesloten door de bouwheer en wordt beheerd door de syndicus. Die is afgesloten bij "Piëtte & Partners", een verzekeringsmaatschappij die me totaal onbekend is.
Ik moet dus enkel een brandverzekering afsluiten voor de inboedel van mijn appartement (wat een volledige verdieping van het gebouw is).
Ik heb dit nog nooit gedaan, woon als meer dan twintig jaar in dit huis en destijds werd alles geregeld door mijn toenmalige echtgenoot.
Ik ben dus op dit vlak nog groener dan gras!
Iemand tips over interessante maatschappijen? Over hoe groot het bedrag dat ik moet verzekeren zo ongeveer is (appartement met drie slaapkamers en garage)? Graag concrete voorbeelden van mensen in een gelijkaardige situatie? Voor welke addertjes onder het gras moet ik waakzaam zijn?
Graag wat meningen en ervaringen, voor ik maatschappijen en makelaars begin te contacteren: ik vrees dat ik dan helemaal de bomen niet meer zie door het bos...
Alvast bedankt, alle reacties zijn welkom!
Re: Brandverzekering inboedel nieuw appartement
De doorsnee verzekering wordt berekend aan de hand van enkele parameters:
Bewoonbare oppervlakte
Open/gesloten keuken en aantal muren met kasten
etc.
Daaruit berekenen zij de +/- te verzekeren waarde.
Uiteraard hangt het er ook vanaf dat als jij bijvoorbeeld een Rubens in je woonkamer hangen hebt, je dat apart moet vermelden.
Maar ik vermoed dat Nuyttie je wel meer nuttige info kan geven
Bewoonbare oppervlakte
Open/gesloten keuken en aantal muren met kasten
etc.
Daaruit berekenen zij de +/- te verzekeren waarde.
Uiteraard hangt het er ook vanaf dat als jij bijvoorbeeld een Rubens in je woonkamer hangen hebt, je dat apart moet vermelden.
Maar ik vermoed dat Nuyttie je wel meer nuttige info kan geven

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
waaarom niet de verzekering/makelaar nemen waar je nu bij verzekerd bent????
Ik raad aan de verzekering van uw inboedel ook te nemen bij P&P. Het is een kleine maatschappij maar ze geeft wel service.
Als je een diepvriezer hebt, moet je er wel opletten dat je 'ontvriezing' bijverzekerd. Bij deze maatschappij zit dat er niet automatisch in.
Speciaal is ook de lagere vrijstelling dan normaal.
Er is wel een afschrijving van electrische toestellen die ouder zijn dan 10 jaar (zoals bij AXA en AG ook trouwens)
En ook uw familiale bij deze maatschappij nemen.
En waarom alles bij dezelfde maatschappij : geen blablabla wat gebouw of wat inhoud is (bvb ingebouwde microgolfoven = gebouw, losstaande microgolfoven = inhoud, wat met lusters...) en geen blablabla of het de waarborg ba gebouw of ba familiale is die moet tussenkomen.
Rechtsbijstand bij DAS (minimum privé-leven + na brand)
Als je een diepvriezer hebt, moet je er wel opletten dat je 'ontvriezing' bijverzekerd. Bij deze maatschappij zit dat er niet automatisch in.
Speciaal is ook de lagere vrijstelling dan normaal.
Er is wel een afschrijving van electrische toestellen die ouder zijn dan 10 jaar (zoals bij AXA en AG ook trouwens)
En ook uw familiale bij deze maatschappij nemen.
En waarom alles bij dezelfde maatschappij : geen blablabla wat gebouw of wat inhoud is (bvb ingebouwde microgolfoven = gebouw, losstaande microgolfoven = inhoud, wat met lusters...) en geen blablabla of het de waarborg ba gebouw of ba familiale is die moet tussenkomen.
Rechtsbijstand bij DAS (minimum privé-leven + na brand)
En bij wat hoort het glas van een keramische kookplaat ?nuyttie schreef: geen blablabla wat gebouw of wat inhoud is (bvb ingebouwde microgolfoven = gebouw, losstaande microgolfoven = inhoud, wat met lusters...) en geen blablabla of het de waarborg ba gebouw of ba familiale is die moet tussenkomen.
Tenzij bvb deze kookplaat (ceramisch of niet) onderdeel is van een niet ingebouwd keukentoestel (bvb combi oven-kookplaat)
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
maar als huurder moet je dan wel nog de franchise betalen bij schade aan 'gebouw'
ge ziet, men kan altijd discuteren en de boel op de lange baan schuiven.vlo schreef:Tenzij bvb deze kookplaat (ceramisch of niet) onderdeel is van een niet ingebouwd keukentoestel (bvb combi oven-kookplaat)
hij is waarschijnlijk eigenaar aangezien hij schrijft dat hij geen brandverzekering nodig heeft voor gebouw (huurder moet zijn huurdersaansprakelijkheid verzekeren.)davido72 schreef:maar als huurder moet je dan wel nog de franchise betalen bij schade aan 'gebouw'
Maar los daarvan heb je gelijk.
Vergeet ook niet als je zelf 'uitbreidingen' doet die als gebouw worden aanzien (bvb duurdere keuken, natuursteen in vloer, speciale douches/baden, schilderwerken, ...) je dit best verzekert onder 'onroerende verfraaiingen'.
-
- Newbie
Je zou kunnen zeggen: ga verschillende banken af om prijzen te vergelijken en zo enkele tientallen euros te besparen. Maar ik denk echter dat het belangrijker is om een goede relatie op te bouwen met je huisbankier zodat je binnen enkele jaren als je een lening voor een huis gaat, hij vertrouwen heeft dat je alle producten (verzekeringen, rekeningen, leningen) bij hen afsluit. Zo zullen ze je de hoogste korting geven en gezien het over grote bedragen gaat, kan je dan het meest besparen!
huisBANKIER en vertrouwen.... you wish. Vertrouwen wordt niet beloond bij een bank, integendeel. Die bankier zit trouwens voor de verzekeringen in de tang door zijn werkgever. Hij kan niets doen bij een schadegeval.arnevalaert schreef:Je zou kunnen zeggen: ga verschillende banken af om prijzen te vergelijken en zo enkele tientallen euros te besparen. Maar ik denk echter dat het belangrijker is om een goede relatie op te bouwen met je huisbankier zodat je binnen enkele jaren als je een lening voor een huis gaat, hij vertrouwen heeft dat je alle producten (verzekeringen, rekeningen, leningen) bij hen afsluit. Zo zullen ze je de hoogste korting geven en gezien het over grote bedragen gaat, kan je dan het meest besparen!
Neem uw verzekeringen zeker niet bij een bank. Geloof mij.
Trouwens ook voor uw lening en dergelijke zal je niet automatisch het beste tarief krijgen.