Brandverzekering
Brandverzekering
Hallo,
Als er door een windvlaag en dakpan van mijn woning valt op de auto van de buren valt met schade tot gevolg, dan zal mijn brandverzekering of familiale verzekering tussenkomen, denk ik. Maar wat als de dakpan van mijn eigen woning op mijn eigen wagen valt, kan ik dan beroep doen op mijn brandverzekering of familiale verzekering?
Als er door een windvlaag en dakpan van mijn woning valt op de auto van de buren valt met schade tot gevolg, dan zal mijn brandverzekering of familiale verzekering tussenkomen, denk ik. Maar wat als de dakpan van mijn eigen woning op mijn eigen wagen valt, kan ik dan beroep doen op mijn brandverzekering of familiale verzekering?
Re: Brandverzekering
Stormschade aan je eigen auto: schade aan je auto wordt gedekt door je autoverzekering, niet je brandverzekering.
Voor meer uitleg zie https://www.verzekeringen.be/stormschade
Voor meer uitleg zie https://www.verzekeringen.be/stormschade
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je moet wel een kleine omnium of volledige omnium hebben. Een gewone BA auto, gaat ook geen schade door storm vergoeden.
Bovendien is een windvlaag niet altijd een storm. Bij de meeste maatschappijen spreken ze pas over storm vanaf 80 km/u. Bij sommige prijsbrekers à la Yuzzu is dit pas vanaf 100 km/u. Let hier dus mee op. In België zijn er weinig stormen die boven de 100 km/u gaan.
Bovendien is een windvlaag niet altijd een storm. Bij de meeste maatschappijen spreken ze pas over storm vanaf 80 km/u. Bij sommige prijsbrekers à la Yuzzu is dit pas vanaf 100 km/u. Let hier dus mee op. In België zijn er weinig stormen die boven de 100 km/u gaan.
Dus voor alle duidelijkheid.
Als mijn dakpan schade veroorzaakt bij de woning en/of wagen van iemand anders dan wordt dat vergoedt door mijn brandverzekering. Als dezelfde dakpan schade veroorzaakt aan mijn woning is het ook mijn brandverzekering, Maar als diezelfde dakpan schade veroorzaakt aan mijn wagen draai ik zelf op voor de kosten.Aangezien het mijn dakpan is.
Dan was de dakpan beter op de wagen van de buren belandt.
Toch bedankt voor de info.
Als mijn dakpan schade veroorzaakt bij de woning en/of wagen van iemand anders dan wordt dat vergoedt door mijn brandverzekering. Als dezelfde dakpan schade veroorzaakt aan mijn woning is het ook mijn brandverzekering, Maar als diezelfde dakpan schade veroorzaakt aan mijn wagen draai ik zelf op voor de kosten.Aangezien het mijn dakpan is.
Dan was de dakpan beter op de wagen van de buren belandt.
Toch bedankt voor de info.
Vertel al eens over bij wie verzekert.IgnaceB schreef: ↑17 juni 2022, 14:47 Hallo,
Estate Guru believer.
Storm of niet is niet belangrijk voor de auto van je gebuur want het is de waarborg BA-gebouw die zal tussenkomen. Zelfs als er geen zuchtje wind is, zal er tussenkomst zijn voor de wagen van iemand anders.
De waarborg storm komt tussen voor schade aan uw eigen goederen, maar bij veel maatschappijen zijn voertuigen uitgesloten uit deze dekking behalve als ze binnen staan. AXA is een van de weinige die voertuigen ook verzekert als ze buiten staan (in de brandverzekering wel te verstaan). Ik dacht dat Ethias dat ook doet maar ben niet zeker.
De waarborg storm komt tussen voor schade aan uw eigen goederen, maar bij veel maatschappijen zijn voertuigen uitgesloten uit deze dekking behalve als ze binnen staan. AXA is een van de weinige die voertuigen ook verzekert als ze buiten staan (in de brandverzekering wel te verstaan). Ik dacht dat Ethias dat ook doet maar ben niet zeker.
Voor schade door uw toedoen aan de auto van je buur, zal je uw familiale polis moeten inschakelen..
De brandverzekering heeft voorrang op de familiale. Dus als je een brandverzekering hebt, zal die eerst tussenkomen met de waarborg BA-gebouw. Heb je geen brand, dan kan de familiale tussenkomen.
Nuyttie, hier (schade door pan aan auto buur) moet ik je corrigeren geloof ik.nuyttie schreef: ↑27 juni 2022, 23:35 Storm of niet is niet belangrijk voor de auto van je gebuur want het is de waarborg BA-gebouw die zal tussenkomen. Zelfs als er geen zuchtje wind is, zal er tussenkomst zijn voor de wagen van iemand anders.
Geen storm: BA gebouw komt tussen, verhaal tegen eigenaar woning, die opdraait voor de vrijstelling. Kan eventueel ook via familiale.
Storm: GEEN TUSSENKOMST ! Er is immers geen dekking storm als de wagen enkel BA verzekerd is. De eigenaar van de wagen kan geen verhaal uitoefenen via de verzekering, daar de conventies dit bepalen. Hij zal via de RB en desnoods rechtbank moeten gaan om schade, oorzaak en aansprakelijk verband aan te tonen, wat meestal niet gaat lukken daar de storm dus als overmacht gezien wordt.
De rest klopt, bij sommige maatschappijen kan je de optie gestald voertuig nemen, sommige geven zelfs dekking tot een straal rond de eigendom. (gaat hier over eigen wagens é)
Technisch gezien moet dat via de familiale. De familiale is prioritair voor schade aan derden ten opzichte van de waarborg BA Gebouw. Zie onder andere assuraliaconventie daaromtrent: Een waarborg van extra-contractuele aansprakelijkheid die in een zaakschadeverzekeringscontract is opgenomen, heeft een aanvullend karakter tegenover een
Burgerrechtelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Er geldt enkel een uitzondering voor de risico's vuur, brand, rook en ontploffing.
Dit klopt niet. Als een dakpan op de auto van jouw buur valt dan is er altijd tussenkomst via de BA Familiale (in 2de rang BA Gebouw). Het gaat hier om extra-contractuele schade aan derden op basis van art. 1384 BW (bewaarder van een gebrekkige zaak). Dit is een weerlegbaar vermoeden dat je enkel kan weerlegen door aan te tonen dat er een fout is van een derde, een fout van het slachtoffer of overmacht (vreemde oorzaak). Laten we er van uit gaan dat dat (vermoeden van aansprakelijkheid weerleggen) hier niet mogelijk is dan ben je als eigenaar van de woning altijd aansprakelijk van zodra er bewezen wordt dat de schade enkel te verklaren valt door een gebrek in de zaak. Moeilijk om te stellen dat dat niet zo is indien jouw dakpan op de wagen van je buur ligtzao schreef: ↑28 juni 2022, 09:10 Storm: GEEN TUSSENKOMST ! Er is immers geen dekking storm als de wagen enkel BA verzekerd is. De eigenaar van de wagen kan geen verhaal uitoefenen via de verzekering, daar de conventies dit bepalen. Hij zal via de RB en desnoods rechtbank moeten gaan om schade, oorzaak en aansprakelijk verband aan te tonen, wat meestal niet gaat lukken daar de storm dus als overmacht gezien wordt.

Ik ben nog geen rechter tegen gekomen die dit principe niet volgt. Bovendien is er in Belgiê pas sprake van overmacht bij een storm vanaf 120 à 130 km/u (afhangend van de rechter). Voor de meeste stormen (tussen 80 à 100 km/u) kun je dus nooit overmacht inroepen en ben je altijd aansprakelijk. In casu zal de rb auto van de eigenaar van het voertuig dus helpen met zijn schade te verhalen op de familiale van de tegenpartij.
Daarnaast is de conventie storm enkel bij de hevigere stormen van toepassing en dan wordt er inderdaad van uit een zaakschadepolis niet verhaald. Maar als er geen zaakschadepolis is, dan zal de familiale bij gebreke aan overmacht toch nog moeten tussenkomen (windsnelheden minder dan 120 à 130 km/u).
Indien de boom van de buren dus op jouw eigendom valt, laat je niet wijsmaken dat er geen tussenkomst zou zijn door overmacht. Dat is enkel in een beperkt aantal gevallen maar van toepassing, ook al proberen veel verzekeraars dit in hun "eerste" briefwisseling.
Klopt, als een pan van uw gebouw op auto van buur valt is het via BA gebouw brandverzekering nooit via BA familliepolis
Familliepolis is altijd schade via persoon of huisdier dat gedekt word in die polis.
Familliepolis is altijd schade via persoon of huisdier dat gedekt word in die polis.
Dit klopt totaal niet, lees mijn uitleg hierboven. Het is net uw familiale die prioritair gaat tussenkomen bij samenloop.
Een familiale dekt trouwens meer dan enkel schade door personen of huisdieren.
Ik denk dat hier volledig off topic gegaan wordt.Voor alle duidelijkheid. Het betreft een dakpan van mijn eigen woning die op mijn eigen wagen gevallen was. Ik wou gewoon weten of mijn verzekering correct was om te zeggen dat het niet voor de verzekering was,omdat het eigen schade was. En mijn autoverzekering was een gewone ba.