Brokers met minste kosten?
TIP
Re: Brokers met minste kosten?
Zou je het lijstje van ETFs waarin je belegt via DeGiro willen delen?Eloadaintavi schreef: ↑6 november 2017, 12:07 Als ik al het voorgaande lees, zou je bijna denken dat je alleen kan beleggen met succes, als je er eerst universitaire studies over maakt.
Nu, ik beleg al jaren 'op de wilden boef', dus met twee vingers in de neus en ogen dicht. En dan vooral in etf's.
Rendement ongeveer 8%, en ik weet niks van de inhoud van die etf's. Ik koop ze gratis bij de giro, en somtijds verkoop ik enkele die flink in het groen staan. En ik ken er de bàllen van!
Is dat rendement van 8% trouwens na verrekening van hetgeen de fiscus afhoudt (=30% vna het cijfer dat jij in de belastingsaangifte invult)?
IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE AW EUR Euronext Amsterdam (deze bedoelde ik dus de linken kunnen foutief zijn)B7H4long schreef: ↑6 november 2017, 11:29Opgelet dit is niet het geval voor de Europese ETFs.
De aandeelhouders Vanguard Group (Ireland) zijn niet de Europese Vanguard fondsen.
In je vorige posts geef je aan dat je het muntrisico van USD je afschrikt. En nu kom je naar voor met VUSA een fonds dat 100% in de USA en dus USD belegd? Ik kan niet meer volgen.
VFWIX is een US mutual fonds. daar kan je enkel in beleggen als je in de US woont.
@Crusty,
Ik denk dat je huidige beleggingen aan het overdenken bent, en te veel naar de details kijkt.
Je bent al een 3-maand lid. Hoeveel heb je al belegd.
Er is geen reden om overhaast te werk te gaan maar geen beslissingen nemen is ook niet goed (analysis paralysis)
De wereldwijde markten (bvb IWDA) zijn sinds eind augustus bijna 10% omhoog gegaan.
Neem terug een beetje afstand: en neem dan de beslissgingen.
1/ In welke assetklassen wil je beleggen? - > Ik dacht dat je uiteindelijk besloten had voor wereldwijde aandelen?
Na de beslissing over de assetklassen kunnen we naar de volgende step.
2/ welk "vehikel" ga je gebruiken om je assetklassen te bezitten. - > voor belgen zijn ierse accumulerende fondsen diklwijls de best oplossing - > IWDA op euronext lijkt dan een goed oplossing.
Dan moet je beslissen hoe je dit gaat aankopen
3/ beslis over je broker
En dan is het makkelijk (tenminste voor passieve beleggers)
4/ doe niets voor tientallen jaren totdat je je geld nodig hebt.
IE00B3XXRP09 VANGUARD S&P500 EUR Euronext Amsterdam (deze beide zijn in euro die ze bij degiro hebben)
Dus vanguard etf's hebben niet hetzelfde unique karakter van eigen beheer door aandeelhouders als in amerika?
Ik ga volgende week een degiro rekening open want dit kost toch niks volgens wat ik hier hoor.
IDWA lijkt me ook goed maar over vanguard heb ik hier: http://www.mrmoneymustache.com/2013/03/ ... ck-market/ veel goeds gelezen. En adhv boglehead artikelen heb ik voor vanguard ook wat lust opgewekt. De naam van het fonds vertelt me ook veel. Klinkt een heel defensief gestructureerde aanbieder.
Ik wil mijn 3 maanden voorbereidingstijd nu ten einde gaan brengen en beginnen beleggen.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
-
- Jr. Member
Ik heb eens geprobeerd om mij portfolio van etf's bij degiro, hier te kopieren en plakken, maar dat lukt niet
IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE All World: =VWRL is een zeer goed; zeer gediversifeerd fonds van de 3000 grote aandelen van de developed en de emerging markets; ER 0.25%, niet kapitaliserend dus je betaald jaarlijks 30% RV op de dividenden.Crusty schreef: ↑6 november 2017, 17:55 IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE AW EUR Euronext Amsterdam (deze bedoelde ik dus de linken kunnen foutief zijn)
IE00B3XXRP09 VANGUARD S&P500 EUR Euronext Amsterdam (deze beide zijn in euro die ze bij degiro hebben)
Dus vanguard etf's hebben niet hetzelfde unique karakter van eigen beheer door aandeelhouders als in amerika?
Ik ga volgende week een degiro rekening open want dit kost toch niks volgens wat ik hier hoor.
IDWA lijkt me ook goed maar over vanguard heb ik hier: http://www.mrmoneymustache.com/2013/03/ ... ck-market/ veel goeds gelezen. En adhv boglehead artikelen heb ik voor vanguard ook wat lust opgewekt. De naam van het fonds vertelt me ook veel. Klinkt een heel defensief gestructureerde aanbieder.
Ik wil mijn 3 maanden voorbereidingstijd nu ten einde gaan brengen en beginnen beleggen.
IShares core MSCI world - IWDA bevat de grootste 1600 aandelen van de developed markets. ER 0.20%, kapitaliserend dus je betaald geen RV op de dividenden die terug geinvesteerd worden. Als je ook in Emerging Markets (opgelet zeer volatiel) wil beleggen kan je er ishares core MSCI emerging markets EIMI bijnemen.
VWRL bevat reeds 50% US aandelen - ik denk dat alle aandelen van het S&P500 fonds reeds in VWRL zitten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
Waarom zo moeilijk doen?
Heb je 100 of 500 of 10000 euro over?
Koop een slons gratis aandelen bij Degiro. Kost niets!
Een week later kan je ze al opnieuw verkopen met winst!
En er gaan geen k.....n onkosten af!
Ook al ken je er geen k.....n van, koop ze!
Het lijkt me dan toch dat IWDA dan beter is. Kan je deze bij degiro?B7H4long schreef: ↑6 november 2017, 18:29IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE All World: =VWRL is een zeer goed; zeer gediversifeerd fonds van de 3000 grote aandelen van de developed en de emerging markets; ER 0.25%, niet kapitaliserend dus je betaald jaarlijks 30% RV op de dividenden.Crusty schreef: ↑6 november 2017, 17:55 IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE AW EUR Euronext Amsterdam (deze bedoelde ik dus de linken kunnen foutief zijn)
IShares core MSCI world - IWDA bevat de grootste 1600 aandelen van de developed markets. ER 0.20%, kapitaliserend dus je betaald geen RV op de dividenden die terug geinvesteerd worden. Als je ook in Emerging Markets (opgelet zeer volatiel) wil beleggen kan je er ishares core MSCI emerging markets EIMI bijnemen.
VWRL bevat reeds 50% US aandelen - ik denk dat alle aandelen van het S&P500 fonds reeds in VWRL zitten.
Mmm... alleen ja Vanguard is wat duurder en niet-kapitaliserend en meer bedrijven erin. Is er een grafiek zodat ik deze 2 qua jaarlijkse opbrengsten eens kan vergelijken?
@B7H4 bedankt, bedankt, bedankt voor jonge snaken (in de beleggingswereld) is het heel erg moeilijk. Ik wil je daarom bedanken voor alle hulp die je al zo uitbundig geboden hebt doorheen het hele proces.
Alsook al de andere personen die mij bijzondere bruikbare info hebben bijgebracht.
Ik begrijp dat je het zo ziet. Maar voor mij hangt hier meer aan vast. Voor mij is geld meer dan iets dat voor mijn geluk bestemd is of voor mijn profeit. Voor mij is dit geld een zekerheid die ik kan bieden aan mijn toekomstig gezin. Ik ben een heel liefdevolle man en wil ook financieel voor ze kunnen zorgen. Geld verliezen is dus geen optie. Voor niemand niet denk ik. Maar sommige mensen gokken al wat makkelijker met geld en is een klein verlies niet erg. Voor mij is zelfs een klein verlies een ramp. Vandaar dat ik erg grondig wil te werk gaan. Zo kan ik ooit ook deftig advies verlenen aan degene die daar om vragen.Eloadaintavi schreef: ↑6 november 2017, 18:42 Waarom zo moeilijk doen?
Ik ga beginnen met een 3000 euro te beleggen en dan nog wel wat elke zoveel maanden als er zich een goed momentje voordoet.
Wacht. Je wilt beleggen in aandelen (rechtstreeks of via ETFs), en zelfs in vrij riskante sectoren. En dan zeg je dat je geen verliezen kunt verdragen? Beleggen in aandelen betekent dat je jaren op verlies kunt staan.Crusty schreef: ↑6 november 2017, 18:58Maar sommige mensen gokken al wat makkelijker met geld en is een klein verlies niet erg. Voor mij is zelfs een klein verlies een ramp. Vandaar dat ik erg grondig wil te werk gaan. Zo kan ik ooit ook deftig advies verlenen aan degene die daar om vragen.
Ik ga beginnen met een 3000 euro te beleggen en dan nog wel wat elke zoveel maanden als er zich een goed momentje voordoet.
Als je daar niet tegen kunt, moet je bij een spaarrekening blijven. Eventueel ETFs die beleggen in kortlopende obligaties voor een klein beetje meer rendement.
Op Morningstar:
- zoek op het IWDA fonds
- ga naar de grafiek
- klik op vergelijk, en breng daar VWRL in.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als je dit zegt moet je echt ni beginnen beleggen in aandelen. Je mag nog een etf met veel aandelen nemen als er een crash is gaat die gewoon mee. MSCI world (zoals IWDA) is met 50% gedaald tijdens de bankencrisis en dit zal zeker ooit opnieuw gebeuren. Als je zelf zegt dat een klein verlies al een ramp is is dit totaal niet geschikt.Crusty schreef: ↑6 november 2017, 18:58Ik begrijp dat je het zo ziet. Maar voor mij hangt hier meer aan vast. Voor mij is geld meer dan iets dat voor mijn geluk bestemd is of voor mijn profeit. Voor mij is dit geld een zekerheid die ik kan bieden aan mijn toekomstig gezin. Ik ben een heel liefdevolle man en wil ook financieel voor ze kunnen zorgen. Geld verliezen is dus geen optie. Voor niemand niet denk ik. Maar sommige mensen gokken al wat makkelijker met geld en is een klein verlies niet erg. Voor mij is zelfs een klein verlies een ramp. Vandaar dat ik erg grondig wil te werk gaan. Zo kan ik ooit ook deftig advies verlenen aan degene die daar om vragen.Eloadaintavi schreef: ↑6 november 2017, 18:42 Waarom zo moeilijk doen?
Beleggen moet je volgens mij doen met geld dat je de eerste 10jaar niet nodig hebt. Maar dat is mijn mening.
Portefeuille: IWDA, cash
Etf's lange termijn heb je quasi nooit verlies. Als je een beetje mee gelezen had wist je dat mijn doel lange termijn was. Maar geen probleem.dw schreef: ↑6 november 2017, 20:14Wacht. Je wilt beleggen in aandelen (rechtstreeks of via ETFs), en zelfs in vrij riskante sectoren. En dan zeg je dat je geen verliezen kunt verdragen? Beleggen in aandelen betekent dat je jaren op verlies kunt staan.Crusty schreef: ↑6 november 2017, 18:58Maar sommige mensen gokken al wat makkelijker met geld en is een klein verlies niet erg. Voor mij is zelfs een klein verlies een ramp. Vandaar dat ik erg grondig wil te werk gaan. Zo kan ik ooit ook deftig advies verlenen aan degene die daar om vragen.
Als je daar niet tegen kunt, moet je bij een spaarrekening blijven. Eventueel ETFs die beleggen in kortlopende obligaties voor een klein beetje meer rendement.
Ik weet ondertussen al best wel dat er big events komen die je achteruit kunnen brengen voor een aantal jaren. Mijn beleggings horizon is 15-20-25-... jaar. Pas vanaf 15 jaar ga ik er misschien geld uithalen. Elke maand zou zo'n 250-500 erin gestopt worden.
Edit: Is er ergens een rekenmachine online waar die een grafiek opmaakt van groei, waar je ook na jaar X een bepaald bedrag kan uithalen ipv storten?
-
- Jr. Member
Feitelijk gaat dit onderwerp over brokers. Daar kan je al zoveel over schrijven. Eén persoon die heel dit onderwerp ombuigt naar eigen belang.
1) Ben wel de starter van dit topic hoor dus het lijkt me wel correct om meer vragen te stellen in deze topic.Eloadaintavi schreef: ↑7 november 2017, 07:09 Feitelijk gaat dit onderwerp over brokers. Daar kan je al zoveel over schrijven. Eén persoon die heel dit onderwerp ombuigt naar eigen belang.
2) Je kan hier ongelukkig genoeg niet de topic naam aanpassen. Is me nogal gemeld dat ik de topic naam beter aanpas.
Anyway ff terug naar IWDA
Ik zie daar maar een gedeelte van de samenstelling van bedrijven. Bv. Apple en facebook. Maar eigenlijk maakt dat dus in een ETF weinig uit want een korf (etf) past zich altijd opnieuw terug aan als deze het minder goed gaan doen gaan ze uit de korf? Wat mss bij apple en facebook wel niet direct het geval is.
De Excel met de volledige samenstelling van IWDA kan je van de website van ishares downloaden.
Je moet best eens kijken naar de definitie van MSCI World maar ik veronderstel inderdaad dat als Apple het zo slecht doet dat ze nog maar weinig waard zijn, er een ander aandeel zijn plaats zou innemen.
Eloadaintavi, ik vind jou advies om in willekeurige ETF’s te beleggen via degiro nogal gevaarlijk en bovendien wordt het dan zo goed als onmogelijk om nog correct de belastingaangifte in te vullen.
Je moet best eens kijken naar de definitie van MSCI World maar ik veronderstel inderdaad dat als Apple het zo slecht doet dat ze nog maar weinig waard zijn, er een ander aandeel zijn plaats zou innemen.
Eloadaintavi, ik vind jou advies om in willekeurige ETF’s te beleggen via degiro nogal gevaarlijk en bovendien wordt het dan zo goed als onmogelijk om nog correct de belastingaangifte in te vullen.
Ja, dat ga ik dus ook niet doen... willekeurig beleggen.quizzical schreef: ↑7 november 2017, 08:13 De Excel met de volledige samenstelling van IWDA kan je van de website van ishares downloaden.
Ik hoop dat ik de excel op ishares kan terugvinden.
Mijn stappen zijn nu. Degiro rekening open, binnen dit en 2 weken mijn geld opgezet hebben en al een stuk te kopen van gewoonweg, simpelweg 1 goede world ETF in EUR valuta dat dividend geinvesteerd. Minimum aan kosten.
Dit aan-speken met 3 of 6 maandelijkse stortingen en wanneer de kans zich voordoet bij een zakking extra aankopen. En dit dan 10 jaar blijven volhouden. Daarna gaat er misschien niets meer bij in. Dan ben ik 41. Rond mijn 50-60 wil indien mogelijk vervroegd pensioen. Als ik voor de minimum pensioenleeftijd op pensioen ga heb ik dan gedurende de geheelheid van mijn leven geen recht op pensioen van de overheid of hoe werkt dat?