Brokers met minste kosten?
TIP
Re: Brokers met minste kosten?
@Karine,
Sarcasme en grapjes komen pas goed over in post als je er de nodige smilies aan toe voegt.
Zonder zulke annotatie zouden lezers zouden kunnen denken dat je dit echt meent.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misleidend he. Begin er stilaan aan te twijfelen of de opinie van Karine waarde heeft.

Een holding lijkt me idd wel een ingewikkeldere keuze en vraagt volgens mij meer opvolging dan een ETF. Uiteraard is het makkelijker dan zelf een portfolio samenstellen. Sommige holdings hebben een betere return dan een ETF. Het is dan weer een gokje. ETF, verbeter me als ik het mis heb, lijken heel er op elkaar, naargelang je voor dezelfde soort ETF's kiest. Elk met hun eigen iets of wat variabele korf.
Maar goed... qua etfs lijkt hoop ik dat er binnen 2 maanden wat korting te vinden valt tegenover hoe de prijzen nu staan. Het beeld is wat onzeker, hoe lang blijft die groei nog aan en van zo'n hoogte kan een val wel lelijk zijn.

Ben uurtje of 2 weg, winkel en me klaarmaken voor het dansfeestje vanavond... iemand moet de boel wakker houden.

Laatst gewijzigd door Crusty op 21 oktober 2017, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Laat me hier nog even op terugkomen
Opgelet: iets anders dan de vorige: log schaal en een bijkomde graph van de 10 jaar return in rood.
In vergelijking met de vorige stijgingen kunnen we nog meer stijgen (maar natuurlijk kan de Crash ook op maandag starten)
Er zijn verschillende manieren om bull en bear markets voor te stellen - hier is er een grafiek van de S&P500 aangepast aan inflatie: ... en deze houdt rekening met de dividends ge-herinvesteerd.Als je kijkt welke stijging bv iShares Core MSCI World UCITS ETF achter de rug heeft moet je toch wel lef hebben om nu te gaan instappen. Als daar dan nog de factoren Brexit, Spanje, Trump bijkomen blijf ik toch aan de zijlijn staan met mijn geld.
Opgelet: iets anders dan de vorige: log schaal en een bijkomde graph van de 10 jaar return in rood.
Source: Advisor Perspectives
In vergelijking met de vorige stijgingen kunnen we nog meer stijgen (maar natuurlijk kan de Crash ook op maandag starten)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Vandaag is het Belgisch basis pensioen niet afhankelijk van je vermogen/beleggingen.Crusty schreef: ↑21 oktober 2017, 13:24 Ik vroeg me af of het mss niet beter is om TAK 21 te sparen. Hoe zit dat met het minimumpensioen als je zelf een pensioen hebt opgebouwd... wordt daar rekening mee gehouden en dan in mindering gebracht of komt je eigen sparen daar dan gewoon bovenop. Ik heb eerlijk gezegd nog niets pensioen opgebouwd. Jammer genoeg. Wou al 10 jaar aan de slag kunnen maar het lijkt er vooral op dat die 10 jaar naar studie is gegaan. Ben nu echter wel klaar voor het werkveld lijkt me.
Tak 21 heeft hoge kosten, lage flexibiliteit, lage liquiditeit, lage opbrengst, sommige voordelen bij overlijden - > Bezin voordat je begint.
Het zit hem er dus daadwerkelijk in dat ETF op lange termijn... ook al staat er morgen weer een crash voor de deur de beste optie is qua sparen van een pensioenpotje en dat TAK 21 voor de conformisten is?B7H4long schreef: ↑21 oktober 2017, 14:56Vandaag is het Belgisch basis pensioen niet afhankelijk van je vermogen/beleggingen.Crusty schreef: ↑21 oktober 2017, 13:24 Ik vroeg me af of het mss niet beter is om TAK 21 te sparen. Hoe zit dat met het minimumpensioen als je zelf een pensioen hebt opgebouwd... wordt daar rekening mee gehouden en dan in mindering gebracht of komt je eigen sparen daar dan gewoon bovenop. Ik heb eerlijk gezegd nog niets pensioen opgebouwd. Jammer genoeg. Wou al 10 jaar aan de slag kunnen maar het lijkt er vooral op dat die 10 jaar naar studie is gegaan. Ben nu echter wel klaar voor het werkveld lijkt me.
Tak 21 heeft hoge kosten, lage flexibiliteit, lage liquiditeit, lage opbrengst, sommige voordelen bij overlijden - > Bezin voordat je begint.
Weet niet of dit al beantwoord is maar kan zoiets als Ishares faiet gaan? Een etf fonds.
Waarom zou dit een grap moeten zijn ? Ik denk dat Karine dit juist heel serieus bedoeld heeft.
Ik heb ook een GVV die momenteel 2% in het rood staat. Maar net omwille van het dividend doe ik hem niet weg.
En zeker nu we vanaf volgend jaar de RV kunnen recupereren, zij het met wat vertraging via de belastingbrief, worden goede dividendbetalers juist veel interessanter.
Annetje,
Ze zullen het niet goed begrepen hebben.
Wat ik bedoelde is dat ik 10 jaar geleden een aanzienlijk aantal GVV's gekocht heb als veilige belegging en me dit elk jaar een mooi dividend oplevert zonder dat ik er naar moet omkijken.
En er zijn jaren geweest dat er van die GVV er waren die op bepaalde momenten 10% in het rood stonden maar ze blijven wel een dividend uitbetalen en vandaag staan ze weer netjes in het groen. Dus die dalingen trek ik me niet aan.
Ze zullen het niet goed begrepen hebben.
Wat ik bedoelde is dat ik 10 jaar geleden een aanzienlijk aantal GVV's gekocht heb als veilige belegging en me dit elk jaar een mooi dividend oplevert zonder dat ik er naar moet omkijken.
En er zijn jaren geweest dat er van die GVV er waren die op bepaalde momenten 10% in het rood stonden maar ze blijven wel een dividend uitbetalen en vandaag staan ze weer netjes in het groen. Dus die dalingen trek ik me niet aan.
Laatst gewijzigd door karine op 21 oktober 2017, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar trackers (etf's). Hoewel ik nu ook wel wat kaas krijg naar de holdings omdat die meer kunnen opbrengen. En als de holding wat reputatie heeft is dat zeker niet min. Ze bestaan al langer als ETF's en deze firma's hebben wat ervaringen. Wat ik ook kan overwegen is 30/70. -> 30 % in holdings 70% in trackers.
Hoe zou dat zitten met holdings en ETF's die gevestigd zijn in het buitenland. Ik wil eigenlijk voor te beginnen vooral in mijn eigen valuta beginnen met aankopen en daarna zie ik wel.
Ook om terug te komen op de vraag van broker. Wat is het interessant... elke broker zal zo zijn eigen limitaties wel hebben neem ik aan?
Eigenlijk wil ik de broker zo weinig mogelijk wederkerende kosten betalen. Ik snap gerust dat er dan kosten zijn bij de transacties. Maar zoals ik al zei gaan de transacties beperkt blijven. Vandaar dat ik ff vraag naar jullie top 3 die bij mij zouden passen. Jullie mogen uiteraard onderling elkaar ook bekritiseren zodat ik er beter kijk op heb. Elkaar afbreken sta ik uiteraard niet toe.
Degene die het redelijkste is daar heb ik het meeste voeling mee.
@karine: Ik zoek eigenlijk niet naar uitgekeerd dividend, meer naar geherinvesteerd div. dit in mijn opinie, houd het aandeel sterker dan wanneer het uitgegeven wordt.
Hoe zou dat zitten met holdings en ETF's die gevestigd zijn in het buitenland. Ik wil eigenlijk voor te beginnen vooral in mijn eigen valuta beginnen met aankopen en daarna zie ik wel.
Ook om terug te komen op de vraag van broker. Wat is het interessant... elke broker zal zo zijn eigen limitaties wel hebben neem ik aan?
Eigenlijk wil ik de broker zo weinig mogelijk wederkerende kosten betalen. Ik snap gerust dat er dan kosten zijn bij de transacties. Maar zoals ik al zei gaan de transacties beperkt blijven. Vandaar dat ik ff vraag naar jullie top 3 die bij mij zouden passen. Jullie mogen uiteraard onderling elkaar ook bekritiseren zodat ik er beter kijk op heb. Elkaar afbreken sta ik uiteraard niet toe.

@karine: Ik zoek eigenlijk niet naar uitgekeerd dividend, meer naar geherinvesteerd div. dit in mijn opinie, houd het aandeel sterker dan wanneer het uitgegeven wordt.
@Crusty,
Ik geef je gelijk betreft investeren in holdings maar welke holding is momenteel nog goedkoop te noemen en koopwaardig ?
Ik geef je gelijk betreft investeren in holdings maar welke holding is momenteel nog goedkoop te noemen en koopwaardig ?
Jah... goedkoop... voor kwaliteit betaal je waarschijnlijk wel wat he. Als die kwaliteit het waard is... duurkoop moet je natuurlijk niet doen. Wat in balans is qua kost/kwaliteit weet ik helaas zelf nog niet. Dat zal ik nog verder moeten onderzoeken. Meeste artikelen zijn ook bias dus zoek ik wel wat meer consensus dan 5 artikelen. Je vind meestal waarnaar je zoekt.
Ben ik niet akkoord mee dat je voor kwaliteit betaald.
Ik heb enkele jaren geleden GIMV gekocht en intussen staat het aandeel 23% hoger.
Is GIMV nu zoveel beter geworden dan enkele jaren geleden ?
Goede kwaliteitsaandelen goedkoop aankopen blijft de kunst.
Ik heb enkele jaren geleden GIMV gekocht en intussen staat het aandeel 23% hoger.
Is GIMV nu zoveel beter geworden dan enkele jaren geleden ?
Goede kwaliteitsaandelen goedkoop aankopen blijft de kunst.
We verstaan goedkoop waarschijnlijk allebei anders. Ik zoek niet naar het goedkoopste maar ben prijsbewust. Als iets zich onder de actuele waarde verkoopt is dat voor mij niet gedefineerd als goedkoop maar koop aan verlaagde waarde.
Goedkoop voor mij betekent iets dat tegen lage prijs verkocht wordt omdat het goedkoop maakbaar is of weinig waarde heeft.
We verstaan goedkoop waarschijnlijk allebei anders. Ik zoek niet naar het goedkoopste maar ben prijsbewust. Als iets zich onder de actuele waarde verkoopt is dat voor mij niet gedefineerd als goedkoop maar koop aan verlaagde waarde.
Goedkoop voor mij betekent iets dat tegen lage prijs verkocht wordt omdat het goedkoop maakbaar is of weinig waarde heeft.
Het woord goedkoop leidt vaak tot verwarring.
Met een indexfonds zal je een rendement halen dat gelijk is aan het gemiddelde van alle aandelen in de index.
Individuele aandelen zullen ofwel beter ofwel niet beter doen dan het gemiddelde.
Deze studie van medfaber van 2008 bespreekt de verdeling van het rendement van US aandelen tov hun Russel 3000 index over een periode van 24 jaar.
Conclusies:
1. ongeveer 2/3 doet het minder goed dan deze brede index

(Nota: In deze grafiek worden de aandelen met gelijk gewicht bekeken, de index zelf is cap-weighted).
Source: Meb Faber Research
2. De volledige winst van de index word gerealiseerd door 25% van de aandelen.
Iets andere schaal dan hierboven.

Source: Meb Faber Research
==> Ben je een belegger in individuele aandelen dan is je opdracht om aandelen te kiezen die in de toekomst in de top kwart zullen staan.
Een diepere analyse kan je hier vinden.
Indexfondsen die dezelfde index volgen kan je vergelijken, je moet dan kijken naar: kosten, hoe goed het fonds de index replikeert, hoe groot is de tracking error.
Voordat je overgaat naar de keuze van het fonds zelf, moet je bepalen welke assetklassen je wil bezitten, dat bepaald dan welke index van toepassing is.
link aangepast
Laatst gewijzigd door B7H4long op 21 oktober 2017, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je mijn vroegere schrijfselen gelezen heb dan zal je gemerkt hebben dat de korting/premie bij mij op de laatste plaats komt ivm de keuze van een holding. Zoals je zelf opmerkt is de korting vooral het gevolg van een weinig transparent management. Mijn belangrijkste parameter is: passen de onderliggende activa in mijn kraam? Indien ja, dan is de prijs (bijna) irrelevant want een holding -zoals het woord zelf suggereert- hou je voor de lange termijn.
Laatst gewijzigd door Belca2 op 22 oktober 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.