BTW-Tarief bouw
TIP
BTW-Tarief bouw
niet echt iets met de banken te maken, maar nu met de maatregelen om de economie te ondersteunen en dan specifiek in de bouw (nieuwbouw).
Weet er iemand hoe dat juist zit met die 6%btw op eerste schijf van 50000 euros?
is dit letterlijk de eerste 50000 euro die je uitgeeft aan je bouw, of gewoon 50000 euro van het hele bedrag? en wat als je nu juist bent begonnen met bouwen? of eindigt?
weinig informatie beschikbaar, wellicht omdat ze er zelf nog niet uit zijn?
Weet er iemand hoe dat juist zit met die 6%btw op eerste schijf van 50000 euros?
is dit letterlijk de eerste 50000 euro die je uitgeeft aan je bouw, of gewoon 50000 euro van het hele bedrag? en wat als je nu juist bent begonnen met bouwen? of eindigt?
weinig informatie beschikbaar, wellicht omdat ze er zelf nog niet uit zijn?
Re: BTW-Tarief bouw
Deze maatregel geldt op de eerste schijf 50.000 euro of m.a.w. een voordeel van 7500€. Maar hoe dit praktisch moet gaan, is mij nog helemaal niet duidelijk.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
JurgenG
7500 euro mag veel lijken maar dit is eigenlijk weer zo'n belachelijke maatregel... Op een bouw van 250000 euro is dit eigenlijk maar 3%.
Handig meegenomen voor degenen die al bouwplannen hebben maar of er daardoor meer zal gebouwd worden is maar de vraag.
Handig meegenomen voor degenen die al bouwplannen hebben maar of er daardoor meer zal gebouwd worden is maar de vraag.
Deze maatregel is vooral bedoeld om de verbouwingen aan te moedigen. Dan kan dit wel een aardig sommetje schelen in verhouding.
voor verbouwingen was de 6% btw regel (>5jaar) volgens mij toch al lang van kracht hoor. Dit is specifiek voor de nieuwbouw. Zal maar es nen mail sturen naar Leterme, mss weet die wel meerVaganzza schreef: Deze maatregel is vooral bedoeld om de verbouwingen aan te moedigen. Dan kan dit wel een aardig sommetje schelen in verhouding.
-
Messerschmitt
- Jr. Member

- Contacteer:
Voor woningbouw met een sociaal karakter...
Dan weet je al wie er van zal kunnen profiteren.
Dan weet je al wie er van zal kunnen profiteren.
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
zowel voor sociale bouw als verbouwingen geldt reeds de 6% BTW regel.
dit zijn de tarieven die nu in 2008, van toepassing zijn:
Nieuwbouw 21%
Renovatiewerken aan woningen ouder dan 5 jaar 6%
Werken aan woningen jonger dan 5 jaar 21%
Afbreken en heropbouwen van woningen in 32 stadsgebieden 6%
Publieke sociale woningbouw: 6%
Gewestelijke huisvestingsmaatschappijen en door hen erkende maatschappijen voor sociale huisvesting;6%
Andere dan de 2 laatste: 12%
dit zijn de tarieven die nu in 2008, van toepassing zijn:
Nieuwbouw 21%
Renovatiewerken aan woningen ouder dan 5 jaar 6%
Werken aan woningen jonger dan 5 jaar 21%
Afbreken en heropbouwen van woningen in 32 stadsgebieden 6%
Publieke sociale woningbouw: 6%
Gewestelijke huisvestingsmaatschappijen en door hen erkende maatschappijen voor sociale huisvesting;6%
Andere dan de 2 laatste: 12%
sinds aug 2008 wonen wij in onze nieuwbouw. Vraag me nu af als wij volgend jaar oprit/terras en afsluitingen laten plaatsen hier dan 6% btw van toepassing is? Alvast bedankt voor jullie reactie.
zou denken van niet?
maar ja, nu zonder regering komt die maatregel er toch nooit door. Als ik me niet vergis waren deze maatregelen nog niet eens goedgekeurd?
zal dus weer niks worden...

maar ja, nu zonder regering komt die maatregel er toch nooit door. Als ik me niet vergis waren deze maatregelen nog niet eens goedgekeurd?
zal dus weer niks worden...
zou het niet beter zijn om altijd 6% btw tarief in te voeren? Bouwen kost al geld genoeg! Zou beter zijn voor de economie!!
Mijn nieuwbouwwoning(grond niet inbegrepen) kostte 131400e + 21%btw = 158994e (dwz 27584e btw).
Aan 6% zou ik 131400+7884=139284e betalen. Een verschil van 19710e!!!!
Dit geld zou ik nu kunnen gebruiken voor mijn oprit en terras, afsluiting, tuinhuis, nieuw salon te kopen, nieuw tv,... Wat moet ik nu doen? Volgend jaar oprit en terras, jaar erop omheining en tuinhuisje nog jaartje later. Op reis gaan? Niet voor eerste jaren. Pas op ik klaag niet, ben zeer blij dat ik een nieuwbouw heb kunnen zetten maar als die btw slechts 6% zou zijn dan zou ik gerust alles ineens kunnen doen en zou ik wat meer kunnen consumeren. Zou ook goed zijn voor de economie!!
Vind een huis boven uwe kop geen luxeprodukt en zou beter aan 6% btw zijn.
Mijn nieuwbouwwoning(grond niet inbegrepen) kostte 131400e + 21%btw = 158994e (dwz 27584e btw).
Aan 6% zou ik 131400+7884=139284e betalen. Een verschil van 19710e!!!!
Dit geld zou ik nu kunnen gebruiken voor mijn oprit en terras, afsluiting, tuinhuis, nieuw salon te kopen, nieuw tv,... Wat moet ik nu doen? Volgend jaar oprit en terras, jaar erop omheining en tuinhuisje nog jaartje later. Op reis gaan? Niet voor eerste jaren. Pas op ik klaag niet, ben zeer blij dat ik een nieuwbouw heb kunnen zetten maar als die btw slechts 6% zou zijn dan zou ik gerust alles ineens kunnen doen en zou ik wat meer kunnen consumeren. Zou ook goed zijn voor de economie!!
Vind een huis boven uwe kop geen luxeprodukt en zou beter aan 6% btw zijn.
hoe zit dat nu met die 6% tarief? zijn er al meer details bekend? Ik heb in 2008 gebouwd, facturen allemaal betaald. Vraag me af of ik van die 6% gebruik kan maken voor bvb oprit en terras aan te leggen. Alvast bedankt voor jullie informatie!!!
Heb gisteren op het nieuws gehoord dat het met terugwerkende kracht zou zijn en dus ook voor projecten gestart in 2008.(interview reynders)
Voor de rest inderdaad maar weinig nieuws hierover
Voor de rest inderdaad maar weinig nieuws hierover
Laatst gewijzigd door lila op 8 januari 2009, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Had Reynders niet gezegd met terugwerkende kracht vanaf 01/01/2009 ? Dus nu is er nog geen wettelijk kader maar ze zouder en een maken zodat de projecten die starten vanaf 1 jan 09 er ook van zouden genieten...lila schreef: Heb gisteren op het nieuws gehoord dat het met terugwerkende kracht zou zijn en dus ook voor projecten gestart in 2008.(interview reynders)
Voor de rest inderdaad maar weinig nieuws hierover![]()
Dat zei hij toch op het vtm-nieuws
Had het volgens mij over projecten gestart in 2008.
Heb er in feite sindsdien niets meer over gehoord.
Heb er in feite sindsdien niets meer over gehoord.