Buitenlandse dividenden
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Buitenlandse dividenden
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar als puntje bij paaltje komt en jij kijkt op het einde van het jaar naar het rendement in EUR (want daar leven we van) van je TOTALE portefeuille, dan maakt het niet uit of het belastingen, kosten, muntkoersen of weet-ik-veel wat nog allemaal zijn: je bent dat geld kwijt. Punt.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Juist. In USD wordt idd maar 41% afgetrokken.
Toch: je zou dat eens moeten proberen verkopen aan een Amerikaan. Die verkoopt stante pede zijn hele dividendenportefeuille! Gedaan met geld-om-geld drip feeden.
ja maar 1€ is niet 1$troglodytes schreef: ↑19 maart 2021, 13:05Ik begrijp wat je wil zeggen, maar als puntje bij paaltje komt en jij kijkt op het einde van het jaar naar het rendement in EUR (want daar leven we van) van je TOTALE portefeuille, dan maakt het niet uit of het belastingen, kosten, muntkoersen of weet-ik-veel wat nog allemaal zijn: je bent dat geld kwijt. Punt.
als je zo rekent !
Van 100$ heb je 59,5$ over aan dividend . Wat jij doet met dit bedrag speelt geen rol .
Als je het omzet in goud en de eenheid in kilo ziet krijg je in dat geval 0,001 dividend dit maakt het geen percentage van 0,001% .
Je begrijpt wel wat ik bedoel
Neen ook voor buitenlandse, daar is het bruto-dividend aan de grens (bruto - bronheffing) dat telt voor die 800€, zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q2
Je moet het dividend aan de grens en de RV natuurlijk wel omrekenen naar €'s op betalingsdatum volgens de officiële koers van de ECB.
Welke dividenden zijn vrijgesteld?
Alle gewone Belgische en buitenlandse dividenden komen in aanmerking dus ook:
dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen zoals bijvoorbeeld Cera (zie volledige lijst(externe link)),
dividenden van vennootschappen met sociaal oogmerk.
De volgende dividenden zijn echter uitgesloten van de vrijstelling:
dividenden van juridische constructies of verkregen door tussenkomst van juridische constructies,
dividenden van instellingen van collectieve beleggingen,
dividenden verkregen door tussenkomst van gemeenschappelijke beleggingsfondsen.
Die dividenden moet u dus verplicht aangeven in uw belastingaangifte tenzij er een bevrijdende roerende voorheffing op ingehouden is.
Er is roerende voorheffing ingehouden op mijn vrijgestelde dividenden. Hoe kan ik die terugkrijgen?
U kunt de roerende voorheffing die ingehouden is op uw vrijgestelde dividenden laten verrekenen met uw personenbelasting.
Daarvoor vult u de ingehouden roerende voorheffing op die vrijgestelde dividenden in de codes 1437/2437 in.
U kunt maar roerende voorheffing verrekenen voor een maximum van 800 euro (aanslagjaar 2021, inkomsten 2020) aan dividenden. Aangezien het maximumtarief van de roerende voorheffing 30 % is, kunt u dus maximum 240 euro ingehouden roerende voorheffing recupereren (800 euro x 30 %). U kiest dus best voor de vrijstelling van de dividenden waarop het hoogste tarief van de roerende voorheffing toegepast is.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Jup. Ik zie mijn redeneerfout in nu... Gelukkig maakt het niet veel uit voor mijn beleggingsplan :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maar die Amerikaan betaalt wel net capital gains (capital gains - losses) wat wij in België niet kennen. Als je wil vergelijken moet je het volledige belastingsysteem vergelijken.troglodytes schreef: ↑19 maart 2021, 13:16Juist. In USD wordt idd maar 41% afgetrokken.
Toch: je zou dat eens moeten proberen verkopen aan een Amerikaan. Die verkoopt stante pede zijn hele dividendenportefeuille! Gedaan met geld-om-geld drip feeden.
Bovendien is die Amerikaan ook onderworpen aan de buitenlandse bronheffing op zijn dividenden en betaalt hij witholding taxes. Die zijn niet bevrijdend zoals onze RV maar een echte voorheffing op zijn taxable dividends voor zijn income taxes, zie https://smartasset.com/taxes/dividend-tax-rate
Waardoor die mogelijk ook in een hogere tax bracket komt en daardoor een hoger marginale aanslagvoet heeft.
Vb. Voor dividenden van EDF ADR's die door Amerikanen en buitenlanders worden gehouden. https://www.adr.com/drprofile/285039103
Laatst gewijzigd door Tycoon op 19 maart 2021, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik en brutto-netto calculator gebruik houdt iemand met een bruttoloon van 20000 Euro nog altijd 8895,39 over.
Je moet dan op een of andere manier speciaal zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee hoor, ik bekijk het gewoon op een andere manier. Bij mij is brutoloon de totale loonkost van mijn werkgever. Dat gaat vlot boven de 60%.
In mijn geval werden dit jaar bij specifieke corona- en prestatiegerelateerde premies zelfs 75% afgehouden. Hopelijk zie ik daar op de eindafrekening en pensioenleeftijd nog iets van terug

18%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
22%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
19%Bonds - 2%IEGA - 9%CASH Updated 01/10/2025
22%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
19%Bonds - 2%IEGA - 9%CASH Updated 01/10/2025
Je kan tegenwoordig volkomen legaal je eerste werknemer aannemen en die 3 miljoen euro per maand betalen, en je moet daarop 0,00 rsz betalen.
Het schijnt veel voor te komen in Belgie, en het kost de staat een paar miljard.
https://belgium.shafaqna.com/NL/AL/726118
"slimme" pipos daar in de wetstraat
Het schijnt veel voor te komen in Belgie, en het kost de staat een paar miljard.
https://belgium.shafaqna.com/NL/AL/726118
"slimme" pipos daar in de wetstraat
Al eens nagedacht over het alternatief?
Iedere Belg aan de kapitaliserende fondsen en ETF's ! Geen enkel buitenlands dividendaandeel (behalve brits) in portfolio.
Leuk....
Iedere Belg aan de kapitaliserende fondsen en ETF's ! Geen enkel buitenlands dividendaandeel (behalve brits) in portfolio.
Leuk....
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb enkele duizenden euro Apple aandelen en ook van al de rest van die vrolijke bende (3000+ tickers). En ik mag het dividend (bijna) integraal houden. Leuk!
Laatst gewijzigd door troglodytes op 19 maart 2021, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kent iemand de impact van buitenlandse dividenden in een vennootschap.
Dividend van 100 USD
Dividend van 100 Gbp.
Wat gaat er exact af voor het in de 'winst' komt van de vennootschapsbelasting.
Dividend van 100 USD
Dividend van 100 Gbp.
Wat gaat er exact af voor het in de 'winst' komt van de vennootschapsbelasting.
Uw vraagstelling is verkeerd. Uw dividendbelasting hangt niet af van de munteenheid maar van het land van domicilie van de betaler.
Om maar een voorbeeld te geven: Glencore is Zwitsers, noteert in Londen in GBP en betaalt dividenden (allee, kapitaalverminderingen) in USD
Om maar een voorbeeld te geven: Glencore is Zwitsers, noteert in Londen in GBP en betaalt dividenden (allee, kapitaalverminderingen) in USD

Belastingverdrag met US is een "specialleke". M.a.w. op een dividend uit de VS van 100 moet er dankzij verrekeningen in totaal 'maar' 30 belasting betaald worden. Zie https://www.vandelanotte.be/nl/actueel/ ... ronheffing
even verduidelijken: voor vennootschappenRoo schreef: ↑19 maart 2021, 14:45 Belastingverdrag met US is een "specialleke". M.a.w. op een dividend uit de VS van 100 moet er dankzij verrekeningen in totaal 'maar' 30 belasting betaald worden. Zie https://www.vandelanotte.be/nl/actueel/ ... ronheffing
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.