Buitenlandse dividenden
TIP
Buitenlandse dividenden
Tot heden belegde ik met mijn vennootschap voornamelijk (lange termijn) in accumulerende ETFs. Momenteel doen er zich echter toch enkele opportuniteiten voor om accenten te leggen wat individuele aandelen betreft. Ik ben mij er uiteraard van bewust dat de meerwaarden belastbaar en minwaarden niet aftrekbaar zijn; hoe zit het echter juist met die buitenlandse dividenden?
Zijn de dubbelbelastingverdragen enkel van toepassing op particulieren of ook voor vennootschappen?
De bronheffing is aftrekbaar en de ingehouden RV verrekenbaar met de vennootschapsbelasting?
Bijvoorbeeld ik ontvang 100 USD dividend uit een Amerikaans aandeel:
30% bronheffing USA (of 15%?) aftrekbaar
30% roerende voorheffing verrekenbaar met de vennootschapsbelasting (25%)
Dwz (100 - 30%) * 0.75 = 52.5 netto winst voor de vennootschap? Of mis ik nog enkele nuances?
Zijn de dubbelbelastingverdragen enkel van toepassing op particulieren of ook voor vennootschappen?
De bronheffing is aftrekbaar en de ingehouden RV verrekenbaar met de vennootschapsbelasting?
30% roerende voorheffing verrekenbaar met de vennootschapsbelasting (25%)
Dwz (100 - 30%) * 0.75 = 52.5 netto winst voor de vennootschap? Of mis ik nog enkele nuances?
Re: Buitenlandse dividenden
Dag,
Voor alle duidelijkheid, ik ben een newbie, dus heb zeker niet de wijsheid in pacht.
Ikzelf opteerde voor DBI (via Binckbank beste aanbod van DBI's volgens mij), ik maakte een samenstelling die vergelijkbaar is met geografische spreiding van MSCI World en pas de BH balanceringsregels ed toe.
Is minder interessant dan de ETF's privé via BH principe volgens mij, maar wel beter dan ETF's in vennootschap (owv fiscaliteit).
PS; volgens mij kan je ook dividenden terugvorderen voor aandelen aangekocht in vennootschap.
Grts,
Gunther
Voor alle duidelijkheid, ik ben een newbie, dus heb zeker niet de wijsheid in pacht.
Ikzelf opteerde voor DBI (via Binckbank beste aanbod van DBI's volgens mij), ik maakte een samenstelling die vergelijkbaar is met geografische spreiding van MSCI World en pas de BH balanceringsregels ed toe.
Is minder interessant dan de ETF's privé via BH principe volgens mij, maar wel beter dan ETF's in vennootschap (owv fiscaliteit).
PS; volgens mij kan je ook dividenden terugvorderen voor aandelen aangekocht in vennootschap.
Grts,
Gunther
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
De bronbelasting op Amerikaanse dividenden bedraagt 30 % . Maar door de overeenkomst tussen USA en België ( en vele andere landen ) wordt dit terug gebracht naar 15 %. Om hiervan te genieten moet men éénmalig een document ondertekenen bij de bank !
De bronbelasting op Amerikaanse dividenden bedraagt 30 % . Maar door de overeenkomst tussen USA en België ( en vele andere landen ) wordt dit terug gebracht naar 15 %. Om hiervan te genieten moet men éénmalig een document ondertekenen bij de bank !
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Van elke 100 USD gaan -15% af. Rest nog 85.
Van die 85 gaat 30% af. Rest 59,5.
Daarvan gaat ook de wisselkoers af: 59,5 * 0,8 = 49 EUR
Conclusie: je verliest de HELFT van het dividend als Belg.
That. Is. Crazy.
That. Is. Crazy.
Laatst gewijzigd door troglodytes op 19 maart 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Van mijn loon verlies ik 62% aan de staat, dat is pas crazy 

20%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
21%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
22%Bonds - 2%IEGA - 5%CASH Updated 01/08/2025
21%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
22%Bonds - 2%IEGA - 5%CASH Updated 01/08/2025
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind vooral de redenering crazy ...troglodytes schreef: ↑19 maart 2021, 11:49 Van elke 100 USD gaan -15% af. Rest nog 85.
That. Is. Crazy.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Geen redenering. Een feit. ;-)
Nee het is gewoon een héél kromme redenering. Je startbedrag is in USD uitgedrukt, je eindbedrag in Euro. Dat verschil in munteenheid B kan je natuurlijk niet relatief afzetten tegen startmunteenheid A.
Om maar een voorbeeld te geven.
Ik krijg 1000 Roebel dividend.
15% belasting in Rusland = 850 Roebel
30% RV eraf in België= 595 Roebel houd ik over.
Wisselkoers: 1 EUR = 88 Roebel, dus 595 Roebel = 6,65 EUR.
Volgens uw redenering zoals in het USD voorbeeld houdt een Belg slechts 6,65 EUR over van 1000 Roebel, dus slechts 0,665%!
Om maar een voorbeeld te geven.
Ik krijg 1000 Roebel dividend.
15% belasting in Rusland = 850 Roebel
30% RV eraf in België= 595 Roebel houd ik over.
Wisselkoers: 1 EUR = 88 Roebel, dus 595 Roebel = 6,65 EUR.
Volgens uw redenering zoals in het USD voorbeeld houdt een Belg slechts 6,65 EUR over van 1000 Roebel, dus slechts 0,665%!
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
I stand corrected: wisselkoers moet vroeger in berekening. In ieder geval gaat er te veel van af, van buitenlandse dividenden, zeker als de wisselkoersen tegenvallen.
Ik neem hier een voorbeeld van mijn eigen aandelen van vorig jaar op 1 mei 2020 (borderel Bolero). Van de 171,5 USD GE-dividenden werd uiteindelijk 90,99 EUR gestort. Bijna de helft er af. (Dat zou vandaag nog een scheut lager zijn, want de koers van de USD valt tegen.)
Vinden jullie dat dan OK? Ik niet.
Ik neem hier een voorbeeld van mijn eigen aandelen van vorig jaar op 1 mei 2020 (borderel Bolero). Van de 171,5 USD GE-dividenden werd uiteindelijk 90,99 EUR gestort. Bijna de helft er af. (Dat zou vandaag nog een scheut lager zijn, want de koers van de USD valt tegen.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door troglodytes op 19 maart 2021, 13:18, 5 keer totaal gewijzigd.
Daar zou ik in de toekomst allemaal zo zeker nog niet van zijn...troglodytes schreef: ↑19 maart 2021, 12:17Als je gelukt hebt, krijg je een groot stuk daarvan terug tijdens je pensioen in de vorm van een ... semi-maandloon.
Ik laat bij bolero mijn dividenden in de munt van het aandeel uitbetalen. Dan telt het wisselkoersrisico enkel voor de belastingaangifte. M.a.w. voor de teller van 800€ dividenden.troglodytes schreef: ↑19 maart 2021, 12:52 I stand corrected: wisselkoers moet vroeger in berekening. In ieder geval gaat er te veel van af, van buitenlandse dividenden, zeker als de wisselkoersen tegenvallen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
In mijn ogen is het nog altijd 40,5% dat je totaal betaald aan belastingentroglodytes schreef: ↑19 maart 2021, 11:49 Van elke 100 USD gaan -15% af. Rest nog 85.
That. Is. Crazy.
Is niet dat je iets in een andere munt omrekent dat de belastingen hoger of lager worden .