Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Calloptie verkopen met winst?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Johanzzzzzzzz
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Johanzzzzzzzz
Verstuur privébericht

Calloptie verkopen met winst?

• Citeer

Bericht door Johanzzzzzzzz » 18 februari 2024, 23:28

Ik heb een vraag over het handelen in opties.

Stel dat je een calloptie koopt waarbij je speculeert op een stijging van de koers van de optie en niet op het uitoefenen van het contract. Dan kan je die calloptie dus verkopen met winst. Maar word je dan zelf schrijver van een calloptie met de bijhorende plichten? Of hoe verloopt dat precies? Ik vraag het omdat ik in de war ben met de begrippen 'schrijver' en 'verkoper'.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

Re: Calloptie verkopen met winst?

• Citeer

Bericht door Finny10 » 19 februari 2024, 00:10

Johanzzzzzzzz schreef: ↑18 februari 2024, 23:28 Ik heb een vraag over het handelen in opties.

Stel dat je een calloptie koopt waarbij je speculeert op een stijging van de koers van de optie en niet op het uitoefenen van het contract. Dan kan je die calloptie dus verkopen met winst. Maar word je dan zelf schrijver van een calloptie met de bijhorende plichten? Of hoe verloopt dat precies? Ik vraag het omdat ik in de war ben met de begrippen 'schrijver' en 'verkoper'.

Als je een call optie gekocht hebt (open buy) en je verkoopt hem weer, heet dat een closed sell. Je hebt dan geen positie meer en ook geen plicht.
Bij een gekochte put optie geldt hetzelfde.

Als je geen positie hebt en je verkoopt een call- of put optie, heet dat een open sell (je hebt een optie geschreven). Je hebt dan de plicht om tegen een bepaalde prijs te leveren resp. te kopen als de koper van je call of put die uitoefent. 1 Optie betreft 100 aandelen. (bij index- en wat grondstofopties wordt het verschil cash verrekent bij expiratie als je tussentijds niet sluit en de call of put is in waarde gestegen.
Als je je geschreven optie terug koopt, heet dat een closed buy en ben je daarna van je verplichting ontheven.

Voor een geschreven call of put heb je wel resp.de onderliggende waarde nodig. D.w.z. bij een call de 100 onderliggende aandelen of een borgsom om honderd aandelen te kunnen kopen tegen de uitoefenprijs (strike) van de Put.

Bij het schrijven van een call of put op de index- of grondstofopties heb je ook een borgsom (de z.g. margin) nodig op je rekening die dan zo lang je de geschreven optie niet gesloten hebt geblokkeerd wordt.

Opties zijn leuke instrumenten, maar verdiep je er eerst goed in voordat je er in gaat handelen. Dat geldt vooral voor geschreven opties!

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 19 februari 2024, 00:12

Johanzzzzzzzz schreef: ↑18 februari 2024, 23:28 Ik heb een vraag over het handelen in opties.

Als je een call optie gekocht hebt (open buy) en je verkoopt hem weer, heet dat een closed sell. Je hebt dan geen positie meer en ook geen plicht.

Als je geen positie hebt en je verkoopt een call- of put optie, heet dat een open sell (je hebt een optie geschreven). Je hebt dan de plicht om tegen een bepaalde prijs te leveren resp. te kopen als de koper van je call of put die uitoefent. 1 Optie betreft 100 aandelen. (bij index- en wat grondstofopties wordt het verschil cash verrekent bij expiratie als je tussentijds niet sluit en de call of put is in waarde gestegen.
Als je je geschreven optie terug koopt, heet dat een closed buy en ben je daarna van je verplichting ontheven.

Voor een geschreven call of put heb je wel resp.de onderliggende waarde nodig. D.w.z. bij een call de 100 onderliggende aandelen of een borgsom om honderd aandelen te kunnen kopen tegen de uitoefenprijs (strike) van de Put.

Bij het schrijven van een call of put op de index- of grondstofopties heb je ook een borgsom (de z.g. margin) nodig op je rekening die dan zo lang je de geschreven optie niet gesloten hebt geblokkeerd wordt.

Opties zijn leuke instrumenten, maar verdiep je er eerst goed in voordat je er in gaat handelen. Dat geldt vooral voor geschreven opties!

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 19 februari 2024, 00:15

PS als je een optie die je in je bezit hebt verkoopt, ben je een verkoper.
Als je een optie die je niet in je bezit hebt verkoopt, ben je een schrijver. Je creërt dan in feite een optie.

Johanzzzzzzzz
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Johanzzzzzzzz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Johanzzzzzzzz » 19 februari 2024, 00:41

Hartelijk dank voor je antwoord! Ik wil vooral niet gebonden zijn aan verplichtingen. Als ik de uitleg goed begrijp loop ik dus geen risico indien ik mijn gekochte calloptie terug verkoop. Alleen vraag ik mij nog af aan wie ik dan juist verkoop? Als mijn calloptiekoers fors stijgt zullen er toch weinig mensen bereid zijn om duurder te kopen?

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 19 februari 2024, 00:44

Nee, dan loop je 0 risico.
Weet je dan ook van wie je hem gekocht heb?
Wil je de koper van jouw call een brief sturen met een felicitatie? ::)

Het kan iedereen zijn , ook de marketmaker als je zijn prijs accepteert.

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 19 februari 2024, 00:47

Johanzzzzzzzz schreef: ↑19 februari 2024, 00:41 Hartelijk dank voor je antwoord! Ik wil vooral niet gebonden zijn aan verplichtingen. Als ik de uitleg goed begrijp loop ik dus geen risico indien ik mijn gekochte calloptie terug verkoop. Alleen vraag ik mij nog af aan wie ik dan juist verkoop? Als mijn calloptiekoers fors stijgt zullen er toch weinig mensen bereid zijn om duurder te kopen?
Waarom niet?
Er zijn 2 kansen. Of je verkoopt hem aan iemand die denkt dat hij nog verder stijgt. Of je verkoopt hem aan iemand die hem geschreven had en het nu te link vindt worden.
En natuurlijk als het de marketmaker is en jij accepteert zijn prijs, dan legt hij hem weer duurder in de laat.

Johanzzzzzzzz
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Johanzzzzzzzz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Johanzzzzzzzz » 19 februari 2024, 01:22

Ook waar, zo had ik het nog niet bekeken! Als ik toch het recht wil uitoefenen moet ik naar de orderdesk van mijn broker bellen. Zie ik het juist dat zij voor mij dan 100 aandelen aan uitoefenprijs zullen kopen en dat ik deze aandelen dan zelf moet verkopen aan de huidige hogere marktprijs?

Orakel van Brakel
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Orakel van Brakel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Orakel van Brakel » 19 februari 2024, 07:13

Finny10 schreef: ↑19 februari 2024, 00:10 Als je een call optie gekocht hebt (open buy) en je verkoopt hem weer, heet dat een closed sell. Je hebt dan geen positie meer en ook geen plicht.
Een plicht had je sowieso niet. Wel een recht.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 februari 2024, 08:17

Johanzzzzzzzz schreef: ↑19 februari 2024, 01:22 Ook waar, zo had ik het nog niet bekeken! Als ik toch het recht wil uitoefenen moet ik naar de orderdesk van mijn broker bellen. Zie ik het juist dat zij voor mij dan 100 aandelen aan uitoefenprijs zullen kopen en dat ik deze aandelen dan zelf moet verkopen aan de huidige hogere marktprijs?
Bij een aandelenoptie call long moet je de gekochte aandelen niet zelf verkopen, je kan de onderliggende aandelen ook bijhouden. Bij uitoefening krijg je de aandelen aan de strike. Wil je de winst in cash moet je de ontvangen aandelen nog zelf verkopen. Houd rekening met de makelaarskosten bij uitoefening (aankoop) en verkoop van de onderliggende aandelen.

Voor Euronext opties neem je steeds eerst de brochure en de contractvoorwaarden op hun site door. Daar vind je de regels voor uw optiecontract.

Omdat Euronext geen algemene brochure heeft,
lees je de brochure Buyer-Call (long) voor het aandeel aalberts op https://live.euronext.com/en/product/st ... s/AAI-DAMS

Bij uitoefening van een indexoptie ontvang je automatisch het verschil tussen de huidige indexwaarde (Settlement Price van de optie) en strike in cash. Je krijgt nooit de onderliggende aandelen. Omdat Euronext geen algemene Call long brochure heeft, download je de Buyer-Call (Long) Bel-20 index brochure op https://live.euronext.com/en/product/in ... s/BEL-DBRU

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 19 februari 2024, 08:42

Johanzzzzzzzz schreef: ↑19 februari 2024, 01:22 Als ik toch het recht wil uitoefenen moet ik naar de orderdesk van mijn broker bellen. Zie ik het juist dat zij voor mij dan 100 aandelen aan uitoefenprijs zullen kopen en dat ik deze aandelen dan zelf moet verkopen aan de huidige hogere marktprijs?
Of je zelf kunt uitoefenen voor expiratie datum zul je moeten nakijken bij je broker, bij Keytrade bijvoorbeeld kan dat niet, daar is er enkel automatische uitoefening op expiratie datum.

Je hoeft de eventuele winst op een long call niet via uitoefenen en het daarna verkopen van de aandelen te realiseren, je kunt dat beter doen door de call met winst terug te verkopen voor expiratie, kost dan enkel het optie tarief en geen beurstaks en transactie fee.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 februari 2024, 09:07

Finny10 schreef: ↑19 februari 2024, 00:15 PS als je een optie die je in je bezit hebt verkoopt, ben je een verkoper.
Als je een optie die je niet in je bezit hebt verkoopt, ben je een schrijver. Je creërt dan in feite een optie.
Op Euronext ben je voor de eerste nog steeds een koper die zijn long positie sluit. Dus een buyer long close, bij de broker inderdaad verkoop - sluit.

In het tweede geval ben je inderdaad een verkoper/schrijver die een short positie opent. Dus een verkoper short of kortweg een seller op Euronext. Bij de broker indedaad een verkoop - open. Koop je de optie terug ben je een verkoper die zijn short sluit of een seller short close, bij de broker inderdaad aankoop - sluit Zie https://live.euronext.com/en/product/st ... s/AAI-DAMS

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 februari 2024, 09:16

vortex schreef: ↑19 februari 2024, 08:42
Johanzzzzzzzz schreef: ↑19 februari 2024, 01:22 Als ik toch het recht wil uitoefenen moet ik naar de orderdesk van mijn broker bellen. Zie ik het juist dat zij voor mij dan 100 aandelen aan uitoefenprijs zullen kopen en dat ik deze aandelen dan zelf moet verkopen aan de huidige hogere marktprijs?
Of je zelf kunt uitoefenen voor expiratie datum zul je moeten nakijken bij je broker, bij Keytrade bijvoorbeeld kan dat niet, daar is er enkel automatische uitoefening op expiratie datum.

Je hoeft de eventuele winst op een long call niet via uitoefenen en het daarna verkopen van de aandelen te realiseren, je kunt dat beter doen door de call met winst terug te verkopen voor expiratie, kost dan enkel het optie tarief en geen beurstaks en transactie fee.
Bij Bolero moet het nu steeds via de orderdesk. De automatische uitoefening van ITM opties op expiratie werd vorig jaar of is 't al 2j geleden afgeschaft. Je moet nu ten laatste op donderdag (1 dag voor expiratie) bellen. Daarnaast hang het af of je europese stijl opties, enkel uitoefening op vervaldag, of amerikaanse stijl opties, uitoefening t.e.m. vervaldag, kocht. Vandaar dat je steeds de voorwaarden moet opzoeken. Zie https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... gKfQvD_BwE

Maar inderdaad de optie zelf terug verkopen brengt het meeste op. Is ook de enigste mogelijkheid voor opties europese stijl bij Bolero.

Johanzzzzzzzz
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Johanzzzzzzzz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Johanzzzzzzzz » 19 februari 2024, 18:50

Bedankt voor de antwoorden, het is al heel wat duidelijker geworden.
Kan je bij het kooporder van een optie altijd zien om welke stijl (Amerikaans of Europees) het gaat of moet je dat zelf opzoeken?

En dan nog 2 vraagjes:

Als ik wil inzetten op een daling van een aandeel kan ik een putoptie kopen. Dan heb ik het recht om aandelen te verkopen tegen een uitoefenprijs. Zie ik het goed dat ik deze onderliggende aandelen effectief moet aangekocht hebben indien ik mijn putoptie wil uitoefenen, maar dat ik ze niet per se zelf moet aangekocht hebben als ik louter speculeer op een stijging van de koers van de optie (wat afgaande op de vorige reacties het meeste oplevert)?

En hoe wordt de koers van een optie aangepast? Stel bijvoorbeeld dat je een calloptie gekocht hebt en de onderliggende waarde stijgt met 50%, met welke waarde zal de optiekoers dan stijgen?

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 februari 2024, 20:28

Kijk naar de video op http://www.youtube.com/embed/i1T5JKkZ-rs Die beantwoordt al je vragen.

Voor de stijl klik je op de ticker van de optie of zoek je die op Euronext of de betreffende beurs op.

Neem de informatie bij basic en intermediate door op https://www.bolero.be/nl/academy/producten/51-opties

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy