Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Cambria Automobiles (CAMB.L)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

Cambria Automobiles (CAMB.L)

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 09:37

Toevallig op dit aandeel gestuikt bij het kijken naar een nieuwe wagen in het VK (pond staat laag en zolang ze nog niet officieel uit de EU zijn, zijn er hier koopjes te doen).

Cambria is een keten van onafhankelijke autohandelaars (Grange, Dove, Dees,...). Dat is een sector waar ik normaal niet tuk op ben, maar Cambria ziet er op papier goed uit. De CEO Mark Lavery heeft zelf 40% van de aandelen in handen, dat vind ik persoonlijk al een garantie op zich. Er wordt zoals altijd wel met wat opties gegooid, maar niet bij Lavery (400k£ en bonus 450k£) enkel de financieel directeur Mullins gaat met 12k£ "share based compensation" lopen. Dat valt mee dus. Er zijn ook wat pensioenplannen, maar met 362k£ valt dat wel mee. Uit het cashflow statement valt wel niet op te maken of deze al inbegrepen zit, dus voor de veiligheid heb ik pensioenplannen en aandelencompensaties er maar van afgetrokken van de vrije kasstroom.

Lange termijn schulden zijn OK: er is genoeg cash in huis om deze te dekken en de vrije kasstroom van een jaartje volstaat ook. Opvallende is de grote hoeveelheid kortlopende verplichtingen: Cambria heeft duidelijk een liquiditeitsprobleem. Nu, mijn bvba heeft dat ook, ik zit zelf ook op een werkkapitaalratio van 0,8, die ik financieer met mijn operationele kasstroom. Cambria doet het beter met 0,94. Maar het is zeker een aandachtspuntje. Solvabel ja, liquide nee. Dat zou misschien wel eens tot de toename van schuld kunnen leiden.

Waardering dan. De gemiddelde vrije kasstroom (gecorrigeerd voor pensioenen en aandelen) van de voorbije 6 jaar met een multiple van 18 geeft 118p. Een DCF is nog positiever: 5% groei (ik heb niet de reële groei gebruikt, toch een beetje cyclische business) gedurende 5 jaar, 2% terminale groei en 15% WACC (nauwelijks schuld en toch een smallcap, dus risico) geeft een bedrijfswaarde van 120p per aandeel, gecorrigeerd met 20p cash en 13p schuld een koerdoel van 127p. Dus tussen de 87% en 101% opwaarts potentieel.

De update van 5 september was ook OK (4,4% toename verkoop voor 2e hands, 11% voor nieuwe auto's). Dus ik verwacht geen schokkende zaken in november.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Jhn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Jhn
Verstuur privébericht

Re: Cambria Automobiles (CAMB.L)

• Citeer

Bericht door Jhn » 18 september 2017, 10:12

ja, het stuur staat aan de verkeerde kant ;)

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 10:24

Ooit van de optie "Left Hand Drive" gehoord? :)

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 18 september 2017, 12:06

Inversor schreef: ↑18 september 2017, 09:37 Cambria heeft duidelijk een liquiditeitsprobleem. Nu, mijn bvba heeft dat ook, ik zit zelf ook op een werkkapitaalratio van 0,8, die ik financieer met mijn operationele kasstroom. Cambria doet het beter met 0,94. Maar het is zeker een aandachtspuntje. Solvabel ja, liquide nee. Dat zou misschien wel eens tot de toename van schuld kunnen leiden.

Net zoals uw vennootschap is dit bij dergelijke bedrijven met een snelle turnover redelijk normaal. Cambria zal een betalingstermijn hebben van 3 maand, de klant die iets koopt van 14-30 dagen of zelfs geen. Dit fenomeen (waarbij de current ratio zelfs soms maar 0.5 is of lager) zal je héél vaak zien bij bedrijven met hoge turnover rates. Zoals bvb ook restaurants. De klant betaalt onmiddellijk, de leveranciers vaak pas een maand of wat lager. Zie bijvoorbeeld Buffalo Wild Wings en Denny's.

Dus een ratio van 0.94 is eigenlijk totaal geen probleem (gratis financiering) en zelfs nog wat aan de conservatieve kant (al zitten hier misschien wat seizoensgebonden fluctuaties in en is de ratio sommige maanden fors lager).

Nu, mijn vraag is, hoe bindend zijn hun concessies met de merken? Hebben ze langdurive verkoopsovereenkomsten met bepaalde merken? if so, hoelang?

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 12:53

Poldermol, het zijn onafhankelijke dealers. Oorspronkelijk dacht ik dan aan iets als Cardoen, maar blijkbaar wordt er vanop de nationale sites van de automerken (Land Rover, Volvo, Vauxhall,...) verwezen naar hen als officiële dealer. Dat is nog iets dat ik niet exact door heb, want bvb Doves verdeelt zowel Volvo als Vauxhall (het Britse Opel). Ik kan dus niet direct zeggen hoe de relaties van al die merken zijn met Cambria.

In welke zin zou dit een probleem kunnen zijn? Mocht het niet boteren tussen pakweg Cambria en Tata (bvb Jaguar), dan kan de samenwerking met PSA (Vauxhall bv) voor een compensatie zorgen. 't Is geen ideale parallel, maar stel dat VAG aan d'Ieteren de dikke vinger geeft, lijkt me dat veel schokkender voor de aandelenkoers.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 18 september 2017, 13:05

Wel, het kan een probleem zijn met inventory management tijdens een downturn. Waar een officiële verdeler 'afneemt wat nodig is en besteld is' kan een type Cardoen moeilijker aan inventory management doen zonder de broek wat te scheuren tijdens een slechtere economische periode met lagere verkoopscijfers.

Nu, afgaande op de inventory waarde vs de omzet zou dit geen groot probleem mogen opleveren (de inventory turnover zal iets van 5 zijn), maar het kan wel een werkkapitaaldrain veroorzaken als ze zelf ook auto's opkopen van particulieren.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 13:50

Wat ik wel jammer vind, is het ontbreken van een inkoopprogramma. Er zijn al jarenlang 100.000.000 aandelen. Zou dit kunnen zijn dat het aandeel van Lavery anders te groot wordt? Dividend is ook maar gewoontjes: 0.8p, iets van een 8% payout.

Concurrent Vertu Motors heeft bv wél een inkoopprogramma en zeer gelijkaardige financials, zelfs een sterkere omzetgroei dan Cambria. 't Is wel een beetje boerenbedrog, want het aantal aandelen neemt wel sterk toe (met ongeveer 8% per jaar).

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 13:59

Poldermol schreef: ↑18 september 2017, 13:05 Wel, het kan een probleem zijn met inventory management tijdens een downturn. Waar een officiële verdeler 'afneemt wat nodig is en besteld is' kan een type Cardoen moeilijker aan inventory management doen zonder de broek wat te scheuren tijdens een slechtere economische periode met lagere verkoopscijfers.
Ik denk dat ze van twee walletjes eten door zowel in het herverkoopcircuit als bij de dealers te zitten.
Nu, afgaande op de inventory waarde vs de omzet zou dit geen groot probleem mogen opleveren (de inventory turnover zal iets van 5 zijn), maar het kan wel een werkkapitaaldrain veroorzaken als ze zelf ook auto's opkopen van particulieren.
Close, 5,7. Ik zou beter nog eens opzoeken hoe het zit met de exacte sales per segment he... :)

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 18 september 2017, 14:39

Inderdaad, want ze zitten ook nog met een repair service waar de turnover sneller zal gaan, daarom dat ik wat conservatief was bij het schatten.

D'Ieteren zit bijvoorbeeld op 9. Elke 39 dagen wordt de inventory volledig verkocht (allez theoretisch dan uiteraard). Again, bij Cambria is het niets om u echt zorgen over te maken, maar ik ben surtout curieus. Want als ge tijdens een slechte periode niet veel auto's verkoopt, en uw bron van aankoop bestaat eruit om auto's van particulieren over te nemen, dan kan je wel met een WC crunch zitten als je meer auto's aankoopt (om toekomstige potentiële klanten niet weg te jagen) dan verkoopt. Vandaar dat ik me afvroeg of ze officieel concessionair zijn, zodat ze voor bepaalde merken en nieuwe auto's op een hoger niveau aan inventory management kunnen doen.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 18 september 2017, 14:42

Inversor schreef: ↑18 september 2017, 13:50 Wat ik wel jammer vind, is het ontbreken van een inkoopprogramma. Er zijn al jarenlang 100.000.000 aandelen. Zou dit kunnen zijn dat het aandeel van Lavery anders te groot wordt? Dividend is ook maar gewoontjes: 0.8p, iets van een 8% payout.

Dan moet ge u afvragen waar de cash wél naartoe gaat? Overnames? Afbouw van historische schulden? Organische groei (hoewel capex redelijk laag is)? Die eventuele schulden zijn nu afbetaald, dus is het een belangrijke vraag om volgende maand bij de jaarcijfers te speuren naar hints of men de capital allocation policy gaat aanpassen.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 14:50

Overnames en investeringen, klopt. Bij nota 2 van 2016 staat bv de overname van Jaguar en Land Rover in Woodford. In maart 2016 werd een nieuwe zaak van Aston Martin gestart in Birmingham. Allez, mij hoor je niet klagen hoor, maar af en toe eens een aandeeltje inkopen mag wel vind ik.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 18 september 2017, 16:10

Poldermol schreef: ↑18 september 2017, 14:39 Inderdaad, want ze zitten ook nog met een repair service waar de turnover sneller zal gaan, daarom dat ik wat conservatief was bij het schatten.
Valt precies wel mee. 48% van de omzet wordt met nieuwe wagens verkregen, 43% met 2e hands en 11% met onderhoud. Ik ben wel verschoten van de winstmarge op dit onderhoud: 40%. Nu weet ik waarom al de garages bij wie ik indertijd niet kocht, allemaal lieten weten dat de wagen wel welkom was voor onderhoud.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 18 september 2017, 16:12

Ah dat verbaast me nu eens niet. Ik dacht dat het algemeen geweten was dat het aan het onderhoud is dat de garagist veel verdient O0 Een auto verkopen is eigenlijk maar bijkomstig, ze willen u gewoon voor het onderhoud.

Dat is zo'n beetje als Nespresso die hun machines gratis of aan een bodemprijs verkoopt. Op de machines winnen ze niet veel. Maar die capsules, dààr zit hun marge O0

koe_lio
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer koe_lio
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door koe_lio » 18 september 2017, 22:13

Heb Cambria aandeeltjes al enige tijd in bezit. Leuk dat er hier nog wat anderen op vallen..

Mark Lavery slaagt erin erg hoge marges te halen relatief tov sectorgenoten, en de balans is voor de sector nog erg conservatief. Lavery heeft het bedrijf ook groot gemaakt met weinig kapitaal en slaagt erin om waarde te creeeren. Ook positief is het beknopte maar erg duidelijke jaarverslag. Dat er in 10 jaar tijd nog geen extra aandeeltje is bijgekomen vind ik een pluspunt. Hij had makkelijk aan "zelfbediening" kunnen doen.
Tijdje geleden zijn er ook 2 nieuwe onafhankelijke bestuurders bijgekomen, wat met doet vermoeden dat Lavery zijn bedrijf te koop zou willen stellen, al zit de timing niet mee.

Cambria bestaat zeker uit officiële dealers. In de UK zijn er heel wat van dit soort autoverdelers. Ze verdelen verschillende merken. Die volledige sector staat erg laag gewaardeerd, na de Brexit. Er wordt blijkbaar door een hogere inflatie en waardedaling van het pond verwacht dat de autoverkoop serieus daalt. Bovendien worden heel wat auto's op krediet gekocht in de UK en wordt ook daar een financiële ramp verwacht à la kredietcrisis.
Op lange termijn wordt verwacht dat de sector helemaal overhoop wordt gehaald door overgang naar electrische zelfrijdende wagens (met minder onderhoud). Geen rooskleurige vooruitzichten dus.
Zelf denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Denk dat er morgen nog steeds auto's zullen rondrijden in de UK, en op termijn meer dan vandaag, al kunnen we een tijdelijk dip niet uitsluiten. Die zullen allemaal onderhoud nodig hebben. Denk ook niet dat de Brit snel zal overschakelen naar publiek transport of zijn fiets... met dat weer...

Qua waardering is Cambria een no brainer. Zelf heb ik trouwens ook sectorgenoot MMH (Marshall Motor Holdings) in portefeuille. Nog goedkoper gewaardeerd maar iets meer leverage...
Laatst gewijzigd door koe_lio op 18 september 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

koe_lio
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer koe_lio
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door koe_lio » 18 september 2017, 22:20

Inversor schreef: ↑18 september 2017, 09:37

De update van 5 september was ook OK (4,4% toename verkoop voor 2e hands, 11% voor nieuwe auto's). Dus ik verwacht geen schokkende zaken in november.

Inversor,
Zou je niet de trading update van vorig jaar bekeken hebben ipv dit jaar:
http://www.iii.co.uk/research/LSE:CAMB/ ... t=LSE:CAMB

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

17 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy