Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
-
- Newbie
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 apr 2020
- Contacteer:
Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Dag iedereen,
Ik ben op zoek naar manieren hoe ik mijn elektrische laadpaal optimaal kan benutten die geïnstalleerd werd door mijn werkgever bij mij thuis.
Voor alle duidelijkheid: de opgeladen hoeveelheid elektriciteit krijg ik maandelijks terugbetaald aan de op dat moment geldende gemiddelde tarieven.
So far so good... echter zitten mij de extra kosten van het capaciteitstarief wat dwars. Voor de installatie van mijn elektrische laadpaal was mijn piekvermogen maandelijks 3.6 kw, na 3 maanden installatie is dit zowaar gestegen naar 11 kw. Niet verwonderlijk want dat is ook het vermogen van mijn laadpaal (die is gelukkig wel "slim" en zal rekening houden met eventuele andere verbruikers). Als ik het uitreken dan zou mijn energierekening stijgen met ongeveer 370€ door dit verhoogd piekvermogen. Ik kan dit deels oplossen door het vermogen te beperken, echter zie ik twee grote nadelen:
1. Relatief snel opladen zal niet meer aan de orde zijn (ik kom op een totale laadtijd van 15u om van 0 naar 100% op te laden als er geen andere verbruikers in huis zijn).
2. Mijn zonnepanelen die ik gelegd heb om onder andere de elektrische wagen transitie op te vangen lijken me dan ook voor een stuk nutteloos geworden te zijn. Aangezien mijn wagen traag laadt zal er in de zomer een heel stuk geïnjecteerd worden op het net dat eigenlijk mooi in mijn auto zou kunnen geïnjecteerd worden.
Zijn er nog mensen die in een gelijkaardige situatie zitten en eventueel tips hebben hoe hier financieel slim mee op te gaan?
Ik ben op zoek naar manieren hoe ik mijn elektrische laadpaal optimaal kan benutten die geïnstalleerd werd door mijn werkgever bij mij thuis.
Voor alle duidelijkheid: de opgeladen hoeveelheid elektriciteit krijg ik maandelijks terugbetaald aan de op dat moment geldende gemiddelde tarieven.
So far so good... echter zitten mij de extra kosten van het capaciteitstarief wat dwars. Voor de installatie van mijn elektrische laadpaal was mijn piekvermogen maandelijks 3.6 kw, na 3 maanden installatie is dit zowaar gestegen naar 11 kw. Niet verwonderlijk want dat is ook het vermogen van mijn laadpaal (die is gelukkig wel "slim" en zal rekening houden met eventuele andere verbruikers). Als ik het uitreken dan zou mijn energierekening stijgen met ongeveer 370€ door dit verhoogd piekvermogen. Ik kan dit deels oplossen door het vermogen te beperken, echter zie ik twee grote nadelen:
1. Relatief snel opladen zal niet meer aan de orde zijn (ik kom op een totale laadtijd van 15u om van 0 naar 100% op te laden als er geen andere verbruikers in huis zijn).
2. Mijn zonnepanelen die ik gelegd heb om onder andere de elektrische wagen transitie op te vangen lijken me dan ook voor een stuk nutteloos geworden te zijn. Aangezien mijn wagen traag laadt zal er in de zomer een heel stuk geïnjecteerd worden op het net dat eigenlijk mooi in mijn auto zou kunnen geïnjecteerd worden.
Zijn er nog mensen die in een gelijkaardige situatie zitten en eventueel tips hebben hoe hier financieel slim mee op te gaan?
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Om je kosten voor het capaciteitstarief in te perken, zit er natuurlijk niets anders op dan je laadvermogen te beperken.
1. Heb je echt die 11kW nodig? Ik laad meestal op aan 3,7kW. Dat duurt inderdaad langer, maar ik heb er geen last van. Waarom zou je wachten met laden tot je aan 0% zit, om dan naar 100% te gaan; dat lijkt me te hypothetisch. Ik laad thuis meestal van 40% naar 80%, dat is in een werkdag of een nacht gebeurd.
Weet dat het capaciteitstarief tussen de 50 en de 60 euro per jaar per kW-piek is.
Dus als je je limiet zou verlagen van 11 kW naar 5 kW bespaar je al gauw 300 euro per jaar.
2. Je wilt zo veel mogelijk van je zonne-energie naar je auto sturen. Wat is het vermogen van de omvormer van je zonnepaneleninstallatie?
Als dat 5kW is, dan heeft een laadvermogen van meer dan 5kW geen zin.
Als je een zwaardere omvormer hebt, dan zou je een regelsysteem kunnen overwegen, dat het laadvermogen optimaliseert voor jou.
1. Heb je echt die 11kW nodig? Ik laad meestal op aan 3,7kW. Dat duurt inderdaad langer, maar ik heb er geen last van. Waarom zou je wachten met laden tot je aan 0% zit, om dan naar 100% te gaan; dat lijkt me te hypothetisch. Ik laad thuis meestal van 40% naar 80%, dat is in een werkdag of een nacht gebeurd.
Weet dat het capaciteitstarief tussen de 50 en de 60 euro per jaar per kW-piek is.
Dus als je je limiet zou verlagen van 11 kW naar 5 kW bespaar je al gauw 300 euro per jaar.
2. Je wilt zo veel mogelijk van je zonne-energie naar je auto sturen. Wat is het vermogen van de omvormer van je zonnepaneleninstallatie?
Als dat 5kW is, dan heeft een laadvermogen van meer dan 5kW geen zin.
Als je een zwaardere omvormer hebt, dan zou je een regelsysteem kunnen overwegen, dat het laadvermogen optimaliseert voor jou.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.