Carmignac patrimoine A
TIP
Re: Carmignac patrimoine A
Waarom hecht men zoveel belang aan wat MK zegt? Is hier in de loop der jaren genoeg gezegd dat zij loopjongens zijn van de fondsen die ze promoten. Vandaar al die "opinie" (lees: reclame) stukken op hun site. Of dat allemaal legaal is weet ik niet maar trek je conclusies hé.
Morningstar is een super website. Het laat toe om de fondsen te vergelijken met de andere fondsen uit hun genre.
- je kan vergelijken met de fondsen uit de categorie - in dit geval de aktieve Neutrale Mixfondsen die in wereldwijde aandelen beleggen
- je kan vergelijken met de index van die kategorie: in dit geval 50% Aggregate Euro obligaties en 50% wereldaandelen.
Uit de link
Code: Selecteer alles
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
3 | 30 | 43 | 12 | 79 | 78 | 31 | 71 | 37 | 94 | 96 | Percentiel rang in categorie
0,01 | 17,59| 6,93 | -0,76| 5,42 | 3,53 | 8,81 | 0,72 | 3,88 | 0,09 | -4,01| % Totaal rendement (EUR)
20,64| 3,22 | 1,12 | 5,25 | -3,16| -2,99| 2,02 | -1,79| 0,85 | -4,36| -3,67| +/- Categorie
18,08| -0,89| -4,29| -0,86| -7,80| -6,94| -6,37| -4,91| -3,81| -4,72| -7,97| +/- Index
En natuurlijk tov van passieve index is er maar 1 jaar waar CP (heel veel) beter doet.
Als je de voorbij jaren een ander fonds uit het genre in je bezit had zou je nu een pak meer geld hebben.
En als je voor de combinatie van 2 passieve indexfondsen gekozen had dan was het verschil nog groter geweest.
Niemand weet wat de toekomst zal brengen, maar denk toich nog eens na over je beslissing.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat wie cp in bezit heeft het niet schitterend doet , heeft wel nog een keus , buiten gooien of houden.
Blijft dan nog bij verkoop wat wel aan te kopen.
Waar hier wel nooit wordt over gesproken wie in cp zit via verpakt produkt.
Of die ook zo maar kunnen , willen verkopen.
Sommige Argenta kantoor houders bevelen aan te verkopen , en wie gaat hier met de winst lopen.
Maar ja dat is normaal zeker.
Op een blog afgeven is makkelijk , maar wat met al diegene met verpakte produkten ?
Of die oudjes hier komen lezen , de kantoorhouder zal het allemaal wel best weten zeker.
Natuurlijk heel goed voor de aandeelhouders van die betrokken banken.
Blijft dan nog bij verkoop wat wel aan te kopen.
Waar hier wel nooit wordt over gesproken wie in cp zit via verpakt produkt.
Of die ook zo maar kunnen , willen verkopen.
Sommige Argenta kantoor houders bevelen aan te verkopen , en wie gaat hier met de winst lopen.
Maar ja dat is normaal zeker.
Op een blog afgeven is makkelijk , maar wat met al diegene met verpakte produkten ?
Of die oudjes hier komen lezen , de kantoorhouder zal het allemaal wel best weten zeker.
Natuurlijk heel goed voor de aandeelhouders van die betrokken banken.
Estate Guru believer.
Nog 14.9 miljard in portefeuille. Dat is een half miljard minder dan 2 weken geleden. Blijkbaar nog banken die aanraden om de posities te verminderen.
Niet te verwonderen: de voorbije 9 jaar hebben ze telkens slechter gedaan dan hun index en in 2018 is het wel heel erg.
Telkens er outflow is, zijn ze verplicht om hun posities te herzien. Is alleen maar in het nadeel van wie er nog inzit. Hoe langer je erin blijft, hoe sneller het naar beneden zal gaan.
Niet te verwonderen: de voorbije 9 jaar hebben ze telkens slechter gedaan dan hun index en in 2018 is het wel heel erg.
Telkens er outflow is, zijn ze verplicht om hun posities te herzien. Is alleen maar in het nadeel van wie er nog inzit. Hoe langer je erin blijft, hoe sneller het naar beneden zal gaan.
Veel geld uit actief beheerde fondsen stroomt naar passieve lage kosten ETF's.NTO schreef: ↑12 oktober 2018, 12:58 Nog 14.9 miljard in portefeuille. Dat is een half miljard minder dan 2 weken geleden. Blijkbaar nog banken die aanraden om de posities te verminderen.
Het idee erachter is nobel, maar die ETF's (zoals IWDA) veranderen ook stilaan in 'self fulfilling prophecies'. Als niemand nog fundamenteel de prijs achter aandelen stuurt, dan worden de grote groter en de kleine kleiner. En wie puur naar de gepresteerde rendementen kijkt tijdens deze evolutie denkt al snel te besluiten dat de strategie duidelijk superieur is.
Het kan een paar jaar duren, maar uiteindelijk evolueren vele aandelen wel naar een fundamenteel faire waarde, ook als daar misschien een overname voor nodig.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
@reteiP
Volledig akkoord. Maar dit was ook het probleem van CP: zo lang ze "klein" waren konden ze "eigenzinnig" zijn. Vanaf bijna 25 miljard euro was dat al moeilijker. Slachtoffer van hun eigen succes ... dat ondertussen al 10 jaar geleden gevestigd is.
Nu lijkt het erop dat ze een alles-of-niets strategie hebben. Op kosten van hun klanten ....
Volledig akkoord. Maar dit was ook het probleem van CP: zo lang ze "klein" waren konden ze "eigenzinnig" zijn. Vanaf bijna 25 miljard euro was dat al moeilijker. Slachtoffer van hun eigen succes ... dat ondertussen al 10 jaar geleden gevestigd is.
Nu lijkt het erop dat ze een alles-of-niets strategie hebben. Op kosten van hun klanten ....
Daar moet ik natuurlijk op reageren :-).reteiP schreef: ↑12 oktober 2018, 13:04 Veel geld uit actief beheerde fondsen stroomt naar passieve lage kosten ETF's.
Het idee erachter is nobel, maar die ETF's (zoals IWDA) veranderen ook stilaan in 'self fulfilling prophecies'. Als niemand nog fundamenteel de prijs achter aandelen stuurt, dan worden de grote groter en de kleine kleiner. En wie puur naar de gepresteerde rendementen kijkt tijdens deze evolutie denkt al snel te besluiten dat de strategie duidelijk superieur is.
Het kan een paar jaar duren, maar uiteindelijk evolueren vele aandelen wel naar een fundamenteel faire waarde, ook als daar misschien een overname voor nodig.
Ik denk dat je teveel "macht" geeft aan de indexbeleggers. ... enkele getallen:
Uit Bogleheads thread (lees ook de reakties in de posts daarna)
B7H4long schreef: ↑1 mei 2018, 09:48
Controle over de aandelen
Passieve indexbeleggers beheren zo'n 1/4 van de aandelen van een markt. (Afhankelijk van de bron en de markt 15 en 30% van de aandelen). Dus een 3/4 van de aandelen word niet gecontroleerd door de indexbeleggers.
Aantal transacties:
Het is belangrijk te beseffen dat de meeste transacties met indexfondsen NIET leiden tot een transactie op de individuele aandelen. In de meeste ETF transacties word "gewoon" het mandje van aandelen van de ene indexbelgger overgedragen naar de andere indexbelegger.
Maar 5% van het dagelijks handelsvolume heeft een indexfonds als een van de partijen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik vond in een artikel gelijkaardige cijfers. Zo’n 35% passief maar komt op 10 jaar van 15%. Wel enorm qua stijging.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
tja, voorbeeldje uit eerste hand. De kantoorhouder van Argenta is er zo'n 2-3 jaar geleden in geslaagd om weer eens mijn argeloze mama (75 jaar) hierin mee te sleuren en te laten instappen ... ondanks haar ultra defensief profiel. Dus in hoeverre dat wettelijk was met Mifin in orde was??
2 weken terug heeft ze nu haar CP weer verkocht ... met een heel klein verlies als gevolg (over winst praten we al helemaal niet). In ruil om in te schrijven kon ze wel voor een bedrag intekenen op een spaarboekje van 1,5% volgens haar verhaal. Wie heeft hier aan verdient: Argenta en Carmignac zeker ... op kosten van de klant. Misschien heeft mijn mama nu voor de X keer haar lesje geleerd mag ik hopen.
2 weken terug heeft ze nu haar CP weer verkocht ... met een heel klein verlies als gevolg (over winst praten we al helemaal niet). In ruil om in te schrijven kon ze wel voor een bedrag intekenen op een spaarboekje van 1,5% volgens haar verhaal. Wie heeft hier aan verdient: Argenta en Carmignac zeker ... op kosten van de klant. Misschien heeft mijn mama nu voor de X keer haar lesje geleerd mag ik hopen.
Daar zou ik maar eens dieper op doorvragen - >. Indien het bestaat - > hier posten aub.
Ik vrees dat ze je mama voor de X+1e keer hebben opgelicht.
Daar gaat het over he.
Wat je ziet gebeuren is beleggers in small caps en andere hand picked stocks die de handdoek gooien (vaak omwille van een koers die maar niet de hoogte in wil gaan ondanks goede prestaties van het bedrijf) maar die hun centen niet perse van de beurs halen.
Als ze hun geld dan verschuiven richting een market cap gewogen ETF dan volgen ze de kudde in het verder zetten van de mismatch qua waardering. De volgende belegger die nog met small caps zit, ziet opnieuw de koers van zijn aandelen dalen en ziet opnieuw dat sommige big caps probleemloos forward P/E's van 25 en meer vasthouden. De cyclus herhaalt zich maw...
Het perverse effect hiervan laat zich jammer genoeg ook voelen op de bedrijfsvloer. Een Amazon kan als het ware stock uitgeven om zichzelf eindeloos te verrijken en daarmee niet alleen Whole Foods maar quasi elke kleine retailer gaan opslokken. Ze halen kapitaal om met astronomische P/E ratios om firma's te gaan binnenrijven die op 10 jaar tijd in FCF zichzelf terugbetalen.
De kleine belegger kan enkel victorie kraaien als hij net die firma's in port heeft die het 'geluk' hebben overgenomen te worden.
Kijk naar de centen onder beheer bij Blackrock en Vanguard en je kan die tendens niet ontkennen.
Dat die transacties niet het merendeel van de transacties uitmaken lijkt me logisch, als we sommige anderen hier mogen geloven zijn er computers lopende die handelen op het moving average op uur- of zelfs minuutbasis, deze scripts zullen ongetwijfeld een massa volume produceren.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Dergelijke maffiose praktijken kunnen maar op 1 manier stoppen. Klacht neerleggen bij de bank en schadevergoeding eisen. Daarna bij de ombudsman van de banken. Daarna bij de FSMA. Meestal is het niet nodig om tot de FSMA te gaan ...Ardennois schreef: ↑12 oktober 2018, 14:17 tja, voorbeeldje uit eerste hand. De kantoorhouder van Argenta is er zo'n 2-3 jaar geleden in geslaagd om weer eens mijn argeloze mama (75 jaar) hierin mee te sleuren en te laten instappen ... ondanks haar ultra defensief profiel. Dus in hoeverre dat wettelijk was met Mifin in orde was??
Omdat de banken weten dat de meeste mensen die moeite niet gaan doen, blijven ze maar verder doen. Maar de dag van vandaag kan alles via email. En bovendien verkiezen de banken een schadevergoeding dan het bezoek van de FSMA. Je moet wel duidelijk maken dat je het meent en dat je verdere stappen zult ondernemen. En dan moet je het ook doen ☺
Nog een aanvulling: die zelfstandige agent van Argenta trekt zich hier geen fluit van aan. Maar Argenta wel omdat ze bekommerd zijn over hun reputatie, meer bij de FSMA dan bij het grote publiek. Het grote publiek vergeet snel en kan al die banken niet uit mekaar houden.
Laatst gewijzigd door NTO op 12 oktober 2018, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Carmignac Patrimoine YTD -7,53%.. fameus defensief fonds 
Dat zal wel een Tak21 zijn "hetzelfde als een spaarboekje" dat vorig jaar 1,5% opbracht en nu misschien een gegarandeerde rentevoet van 0,5% heeft. En waar je een taks van 2% op betaalt en 2 of 3 % instapkosten. En misschien nog 0,5% per jaar op de reserves... Of een gestructureerd fonds Tak23 met ook weer een hoop kosten en taksen met alleen de garantie dat je over 8 jaar je geld terugkrijgt maar zonder de kosten en de taksen.
Niet ingaan op een aanbod als je niet alle details kent. Zeker jouw moeder niet laten beslissen.