Carmignac patrimoine A
TIP
Re: Carmignac patrimoine A
Hoewel ik niet van transacties houd (en al helemaal niet wanneer het gaat over defensieve, actief beheerde mixfondsen), heb ik CP toch ook buitengegooid. Na ongeveer 10 jaar moeten we afscheid nemen...
Ik ben niet vies van een fonds dat het eens een jaar slecht doet, dat overkomt nu eenmaal iedereen en dat is ook de reden om een hele reeks van dergelijke fondsen aan te houden. Maar CP rijgde de slechte jaren gewoon aaneen. Een ander fonds uit de MK selectie, Ethna Activ heb ik al een jaar eerder buitengedaan. Als de daling in de markt zich voortzet dan gaat de vrijgekomen cash gebruikt worden om een aandelentracker aan te kopen tegen een goeie prijs.
Ik ben niet vies van een fonds dat het eens een jaar slecht doet, dat overkomt nu eenmaal iedereen en dat is ook de reden om een hele reeks van dergelijke fondsen aan te houden. Maar CP rijgde de slechte jaren gewoon aaneen. Een ander fonds uit de MK selectie, Ethna Activ heb ik al een jaar eerder buitengedaan. Als de daling in de markt zich voortzet dan gaat de vrijgekomen cash gebruikt worden om een aandelentracker aan te kopen tegen een goeie prijs.
Klassiek voorbeeld van buy high sell low, na 2008 wou iedereen erin en nu wil iedereen eruit!
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Mijn visie hierop: het is altijd stom om een fonds op zijn laagste koers te verkopen...beter wachten tot het enigszins herstelt en dan verkopen als je er niet in gelooft...
Dat hangt er maar van af wat je met dat geld gaat doen.
Als je CP wil verkopen om vervolgens met dat geld in te stappen in een gelijkaardig maar beter presterend fonds, doe je dat beter nu meteen dan dat je een half jaar wacht in de hoop dat CP wat hoger staat. Want na een half jaar zal dat ander fonds normaliter óók hoger noteren, en het verschil tussen beide zal alleen maar groter zijn, aangezien dat ander fonds beter presteert ...
Als je nu CP verkoopt om dat geld vervolgens op een spaarboekje te zetten, dan kan je gelijk hebben om eerst even een gezondere beurs af te wachten. Maar dat is 'timing the market', en dat is niet eenvoudig. Voor hetzelfde geld daalt alles nog wat meer ...
Als je CP wil verkopen om vervolgens met dat geld in te stappen in een gelijkaardig maar beter presterend fonds, doe je dat beter nu meteen dan dat je een half jaar wacht in de hoop dat CP wat hoger staat. Want na een half jaar zal dat ander fonds normaliter óók hoger noteren, en het verschil tussen beide zal alleen maar groter zijn, aangezien dat ander fonds beter presteert ...
Als je nu CP verkoopt om dat geld vervolgens op een spaarboekje te zetten, dan kan je gelijk hebben om eerst even een gezondere beurs af te wachten. Maar dat is 'timing the market', en dat is niet eenvoudig. Voor hetzelfde geld daalt alles nog wat meer ...
Ook bij mij is CP er recent uitgegooid. Na jaren in de portefeuille gezeten te hebben. Gezien de dalende trend heb ik gewoon verkocht om winst te nemen. Nochtans ben ik geen snelle verkoper.
Wat ik met het geld doe ... voorlopig ff op een spaarrekening geparkeerd en ik kijk ff de kat uit de boom om een goed fonds te vinden waar ik wat in wil investeren.
Wat ik met het geld doe ... voorlopig ff op een spaarrekening geparkeerd en ik kijk ff de kat uit de boom om een goed fonds te vinden waar ik wat in wil investeren.
Men moet ook rekening houden dat 2018 niet echt een goed beleggingsjaar was.
'Als je geschoren wordt, blijf je maar beter zitten' zou ik dan denken. Voor hetzelfde geld stijgen ze 10% in 2019.
'Als je geschoren wordt, blijf je maar beter zitten' zou ik dan denken. Voor hetzelfde geld stijgen ze 10% in 2019.
Als je beslist hebt om een belegging te verkopen, omdat:
- ze niet meer past in de opzert vana je portefeuille,
- je geen vertrouwen meer hebt in de beheerders,
-...
Dan is er geen reden om die belegging nog 1 minuut langer te houden
Noot: het bedrag dat je er ooit voor betaald hebt is een zuiver emotioneel element.
Het is geen factor in de beslissing om het te verkopen, geen factor in de beslissing om het "nog even te houden"
- ze niet meer past in de opzert vana je portefeuille,
- je geen vertrouwen meer hebt in de beheerders,
-...
Dan is er geen reden om die belegging nog 1 minuut langer te houden
Noot: het bedrag dat je er ooit voor betaald hebt is een zuiver emotioneel element.
Het is geen factor in de beslissing om het te verkopen, geen factor in de beslissing om het "nog even te houden"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
YTD -9,46%
Ferm defensief fonds.
Ferm defensief fonds.
Zijn er hier beleggers met ballen die nu aan het bijkopen zijn?
Dus het advies van banken en populaire blaadjes zomaar volgen?
Val van koers CP komt in meer of mindere mate door?
- algemene daling van achterliggende aandelen/obligaties,
- hoge beheerskosten,
- toekomstgerichte investeringen/herstructureringen die geld kosten,
- ...
(vul aan)
Kan het overaanbod door angsthazen en overlopers naar passief beheerde fondsen daar ook invloed op hebben?
Zouden degene die nu winst nemen later terugkopen mocht dit fonds stand houden (-10%) terwijl de beurs crasht (- 50%)?
Het is nu al het 9e jaar op rij dat CP het slechter doet dan zijn index. En een aantal jaar daarvan zelfs veel slechter.vidar schreef: ↑30 oktober 2018, 14:13Dus het advies van banken en populaire blaadjes zomaar volgen?
Val van koers CP komt in meer of mindere mate door?
- algemene daling van achterliggende aandelen/obligaties,
- hoge beheerskosten,
- toekomstgerichte investeringen/herstructureringen die geld kosten,
- ...
(vul aan)
Kan het overaanbod door angsthazen en overlopers naar passief beheerde fondsen daar ook invloed op hebben?
Zouden degene die nu winst nemen later terugkopen mocht dit fonds stand houden (-10%) terwijl de beurs crasht (- 50%)?
De koers van CP heeft rechtstreeks niets te maken met wat de beleggers ervan vinden. En heeft niets te maken met banken of MK die het al dan niet aanraden.
Het is de objectieve beurs waarde van de beleggingen die in CP zitten. Maw: het heeft alleen maar te maken met de beleggings beslissingen die de beheerders nemen.
CP kan dus niet "zomaar" weer opveren als het vertrouwen terugkomt of als de banken weer aanraden om CP te kopen.