Carmignac patrimoine A
TIP
Re: Carmignac patrimoine A
Mijn dochter is nu bijna 18 en ik heb vanaf haar geboorte €70 per maand gestort in het oudste beleggingsfonds van Nederland (wereld?): Robeco.boumi80 schreef: ↑17 januari 2019, 20:30 Goedenavond ,
ik heb meer dan 5 jaar geleden een Keyplan met enkel CP geopend voor mijn dochter .
Eerlijk gezegd ben ik er weinig mee bezig , maar zag ik van de week dat er momenteel een verlies is van 5,42% op een bedrag van ongeveer 4000€ .
Ik beleg maandelijks 50€ en de bedoeling was tot dat haar 18de te doen , dus nog ongeveer een 11 jaar .
Ik ben hier voor de duidelijkheid een leek in , dus wou ik is vragen aan jullie wat ik eventueel het beste kan doen ?
Voorlopig stoppen met de maandelijkse stortingen en afwachten of best verkopen met die verlies .
Niet dat er nu paniek is , maar wat advies kan wel handig zijn![]()
Dat betekend dat ik in totaal nu zo'n €15.000 heb gestort in goede en slechte tijden. De inleg in de eerste jaren halveerde (begonnen op de top in 2000), maar toen werd het goedkoop inkopen...
Na al die jaren zit er nu ca. €30.000 in.
Als ik het nu weer zou moeten doen, zou ik in plaats van Robeco een ETF nemen, iShares Core MSCI ETF, of een indexfonds als Vanguard Global Stock Index. Maar principe blijft: over vele jaren vast bedrag per maand in zo'n breed mogelijk gespreid (index)fonds of ETF of beleggingsfonds.
Wat betreft CP: ik zou het verkopen en inleggen in een dergelijk indexfonds.
Zie voor de verschillen de volgende tabel met allerlei fondsen, gesorteerd op het jaarlijkse rendement over de afgelopen 3 jaar:
https://www.vanwent.nl/Info/Morningstar.html
Kijk daarbij ook naar het rendement over 10 jaar....
Ja, ik begrijp de gevoeligheid wel hoor.de stucker schreef: ↑19 januari 2019, 08:56Wimpie,
het is voor zijn dochter! Ik weet niet of jij een dochter hebt maar dochters zijn speciaal en je wilt het beste voor hun toekomst dan speel (gok) je niet met hun geld!![]()
Echter 4000 euro is nu ook weer niet zo'n gigantisch bedrag & valt eigenhandig nog wel bij te passen, mocht het mislopen.
En het is een berekende 'gok'... we kijken samen terug op 31/12/2019.

Zelf hou !k mijn cp gewoon bij. Gemiddeld doe ik 2% verlies.
De mijne zijn buitengevlogen, met het nodige verlies spijtig genoeg
Ander en beter zullen we dan maar denken zeker

Ander en beter zullen we dan maar denken zeker

Ik zou JosTM zijn raad volgen, of toch alleszins hetgeen ik in het vet heb aangeduid.JosTM schreef: ↑19 januari 2019, 14:10 Mijn dochter is nu bijna 18 en ik heb vanaf haar geboorte €70 per maand gestort in het oudste beleggingsfonds van Nederland (wereld?): Robeco.
Dat betekend dat ik in totaal nu zo'n €15.000 heb gestort in goede en slechte tijden. De inleg in de eerste jaren halveerde (begonnen op de top in 2000), maar toen werd het goedkoop inkopen...
Na al die jaren zit er nu ca. €30.000 in.
Als ik het nu weer zou moeten doen, zou ik in plaats van Robeco een ETF nemen, iShares Core MSCI ETF, of een indexfonds als Vanguard Global Stock Index. Maar principe blijft: over vele jaren vast bedrag per maand in zo'n breed mogelijk gespreid (index)fonds of ETF of beleggingsfonds.
Wat betreft CP: ik zou het verkopen en inleggen in een dergelijk indexfonds.
Zie voor de verschillen de volgende tabel met allerlei fondsen, gesorteerd op het jaarlijkse rendement over de afgelopen 3 jaar:
https://www.vanwent.nl/Info/Morningstar.html
Kijk daarbij ook naar het rendement over 10 jaar....
Om de kosten te drukken kan je namelijk wel overwegen om slechts halfjaarlijks of jaarlijks in te kopen in plaats van maandelijks. (zie een gelijkaardige discussie in deze thread: portefeuille-100-indexfondsen-t25941-15.html)
Een lage kosten ETF met een brede spreiding is 'iShares Core MSCI World'. Daarin ontbreken enkel de ontwikkelingslanden en kleine bedrijven.
Als je ook graag ontwikkelingslanden mee in portefeuille neemt kan je voor de ETF 'iShares MSCI acwi' kiezen. De kosten van die ETF zijn wel een klein beetje hoger.
Edouard Carmignac stopt na 30 jaar met beheer Carmignac Patrimoine : https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 89825.html
Maar, hij blijft wel chief investment officer van de groep, verantwoordelijk voor de strategieën op lange termijn.
Maar, hij blijft wel chief investment officer van de groep, verantwoordelijk voor de strategieën op lange termijn.
Er zijn banken die maandelijks beleggen juist extra aantrekkelijk maken door geen aankoopkosten te rekenen bij vaste maandelijkse stortingen:jvdc schreef: ↑22 januari 2019, 10:38
Om de kosten te drukken kan je namelijk wel overwegen om slechts halfjaarlijks of jaarlijks in te kopen in plaats van maandelijks. (zie een gelijkaardige discussie in deze thread: portefeuille-100-indexfondsen-t25941-15.html)
https://www.robeco.nl/beleggen/periodie ... ndbeleggen
Dan wordt maandelijks beleggen juist lager in kosten dan jaarlijks of halfjaarlijks...
Misschien geen aankoopkosten, maar waarschijnlijk wel andere kosten?JosTM schreef: ↑23 januari 2019, 00:35Er zijn banken die maandelijks beleggen juist extra aantrekkelijk maken door geen aankoopkosten te rekenen bij vaste maandelijkse stortingen:jvdc schreef: ↑22 januari 2019, 10:38
Dan wordt maandelijks beleggen juist lager in kosten dan jaarlijks of halfjaarlijks...
Via deze pagina zie ik bijvoorbeeld dat de Robeco ONE formule geen transactiekosten aanrekent, maar wel jaarlijks 0,56% dienstverleningskosten en 0,65-0,81% fondskosten!
https://www.robeco.nl/zelf-beleggen/bel ... osten.html
Dat is voor alle fondsen zo. De meeste fondsen hebben een kost van 1,5% - 2% per jaar.
De banken en fondsbeheerders moeten dit bekend maken. Zie bijvoorbeeld Morningstar.
De banken die de fondsen verdelen, moeten ook bekendmaken hoeveel ze eraan verdienen. Dat zit in die 1,5 @ 2%. Meestal is het rond 0,7% per jaar.
Kan je bij Robeco als Belg in deze belegformule instappen? Het is tenslotte een Nederlandse financiële instelling bedoelt voor de Nederlandse markt.JosTM schreef: ↑23 januari 2019, 00:35
Er zijn banken die maandelijks beleggen juist extra aantrekkelijk maken door geen aankoopkosten te rekenen bij vaste maandelijkse stortingen:
Beursgenoteerde fondsen hebben een jaarlijkse kost die misschien 1/10 is van de kost van de fondsen die je aankoopt bij bank of verzekering; 0,20% per jaar bvb.NTO schreef: ↑23 januari 2019, 11:30Dat is voor alle fondsen zo. De meeste fondsen hebben een kost van 1,5% - 2% per jaar.
De banken en fondsbeheerders moeten dit bekend maken. Zie bijvoorbeeld Morningstar.
De banken die de fondsen verdelen, moeten ook bekendmaken hoeveel ze eraan verdienen. Dat zit in die 1,5 @ 2%. Meestal is het rond 0,7% per jaar.
De banken verdienen enkel aan de transactiekosten (dikwijls <10 euro) - > daarom dat de banken hier geen reklame voor maken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Carmignac Patrimoine onder review bij Morningstar. Als ze hun brons behouden, dan snap ik er helemaal niets van.
Of beter, dan bevestigt het dat heel die waarderingen los zand zijn. Fondsbeheerders betalen aan Morningstar om een waardering te krijgen. Hoe slechter de waarderingen, hoe meer fondsbeheerders niet meer willen betalen, en dus hoe minder inkomsten voor Morningstar.
Of beter, dan bevestigt het dat heel die waarderingen los zand zijn. Fondsbeheerders betalen aan Morningstar om een waardering te krijgen. Hoe slechter de waarderingen, hoe meer fondsbeheerders niet meer willen betalen, en dus hoe minder inkomsten voor Morningstar.
Op de tijd is hij al lang zijn twee kronen kwijt.
Om verdere leegloop te voorkomen gauw wat sterretjes en reclame zeker.
De niet spaar gidser kan er dan met zijn 2 voetjes intrappen.
Allemaal legaal volgens Fsma , die beschermen zogezegd de centjes van de kleine man.
Met een profiel bepaling van u als belegger.
Estate Guru believer.
Nog een geluk dat mijn kapitaal die gangsters eruit hebben gesmetenplatin schreef: ↑24 januari 2019, 12:53
Om verdere leegloop te voorkomen gauw wat sterretjes en reclame zeker.
De niet spaar gidser kan er dan met zijn 2 voetjes intrappen.
Allemaal legaal volgens Fsma , die beschermen zogezegd de centjes van de kleine man.
Met een profiel bepaling van u als belegger.