Carmignac patrimoine A
TIP
Re: Carmignac patrimoine A
Dan zou ik toch eens kritisch kijken naar al je fondsen. Het lijkt dat vooral de banken aan jou verdienen, zonder risico te nemen.
Alles hangt van de dag van je storting af, maar de meeste samenstellingen van portefeuilles haalden een hoger rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
ik overweeg om bij te storten in dit fonds. Wat denken jullie van deze periode? Of toch nog beter wat wachten?
Ik denk dat het nu niet het moment is om zo'n fonds te kopen.
Ik denk dat het beursfeestje nog enkele maanden kan duren (maar niet veel langer dan dat). Voortbouwend op deze gedachte zou je nu enkele aandelen kunnen kopen voor de korte termijn -en hou je klaar om uit te stappen met wat winst.
Een mixfonds nu zal hoogstens enkele kruimels kunnen meepikken en nadien het verlies op meesterlijke wijze beperken, en je zit dan ook nog eens met de fiscaliteit.
Anders kan je voor een bescheiden bedrag S&P kopen. Als die binnenkort ineenstuikt, dan ben je geleerd en koop je met het schuim op de lippen bij -twee vliegen in een klap; anders heb je kans op wat winst. Die komt uiteindelijk toch altijd goed. I.t.t. die brol die ons destijds werd aangeraden ... DNCA Invest Eurose, Nordea Stable, Rouvier Patrimoine, DNCA Invest Evolutif, etc. etc. (en daar hoort m.i. ook Carmignac Patrimoine bij).
Ik denk dat het beursfeestje nog enkele maanden kan duren (maar niet veel langer dan dat). Voortbouwend op deze gedachte zou je nu enkele aandelen kunnen kopen voor de korte termijn -en hou je klaar om uit te stappen met wat winst.
Een mixfonds nu zal hoogstens enkele kruimels kunnen meepikken en nadien het verlies op meesterlijke wijze beperken, en je zit dan ook nog eens met de fiscaliteit.
Anders kan je voor een bescheiden bedrag S&P kopen. Als die binnenkort ineenstuikt, dan ben je geleerd en koop je met het schuim op de lippen bij -twee vliegen in een klap; anders heb je kans op wat winst. Die komt uiteindelijk toch altijd goed. I.t.t. die brol die ons destijds werd aangeraden ... DNCA Invest Eurose, Nordea Stable, Rouvier Patrimoine, DNCA Invest Evolutif, etc. etc. (en daar hoort m.i. ook Carmignac Patrimoine bij).
Ik blijf het een zwak fonds vinden. De meeste andere fondsen geven een hoger rendement, welke looptijd in het verleden je ook bekijkt. Een afrader.
Carmignac Patrimoine is een (heel) actief neutraal/moderate mixfonds.
Het fonds belegd in aandelen (45% net), obligaties (40% net), cash (10% net) en nog 5% andere.
De vragen die je jezelf moet stellen zijn:
- Heb ik een mixfonds nodig in mijn portefeuille? Wat verwacht ik van de beheerders van een mixfonds? Kan ik hetzelfde bereiken met individuele fondsen?
- Het is een "neutraal/moderate" mixfonds; dus ongeveer de helft word belegd voor de groei, en de andere helft voor bescherming. Is dit wat je nodig hebt in je portefeuille?
- Het fonds is een aktief fonds. Je betaalt 1,5% per jaar voor de diensten van de fondsbeheerders + ongeveer 0,3% aan interne transactiekosten. Zijn zij dit jaarloijks bedrag waard?
- Het fonds is een heel aktief fonds. Ze houden grote "short" posities aan (zie tabel hieronder). Het recente verleden (bvb Gamestop) heeft aangetoond dat fondsen risico's nemen als ze short posities nemen. Wil je beleggen in zo'n fonds?
- Actieve fondsen presteren het ene jaar beter dan hun soortgenoten, het andere jaar slechter: in 2020 had het fonds een excellent jaar. Het kwam uit in de top 3% van zijn categorie. In 2016 raakte was het in de top 37%, maar in 2017 en 2018 scoorde het helemaal onderaan ( 94% - 93% ), in 2019 was het iets beter: maar 2/3 van de fondsen in de categorie scoorden nog steeds beter. In de eerste maanden van dit jaar 2021 scoorden 4/5 van de fondsen in de categorie beter dan Carmignac.
Gebaseerd op bovenstaande info kan je zelf beslissen of dit een fonds is waarin je extra wil beleggen?
ref:
https://tools.morningstar.be/be/snapsho ... encyid=EUR
https://tools.morningstar.be/wgashqk908 ... F0GBR04F90]2]0]FOBEL$$ALL
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hartelijk dank voor deze uitgebreide info. Dat van het shorten wist ik niet, de rest ben ik van op de hoogte. Dit lijkt inderdaad risicovol en toch krijgt dit fonds maar een 4 qua risk. Maar dat zal dan weer komen door de hoeveelheid obligaties die er nog in steken.
Heb dit fonds al erg lang in mijn bezit en globaal gezien ben ik er wel tevreden van.
Heb dit fonds al erg lang in mijn bezit en globaal gezien ben ik er wel tevreden van.
Als je de resultaten van de laatste jaren bekijkt:
3 Jaar geannualiseerd 3,30 -0,15 -2,87
5 Jaar geannualiseerd 3,20 -0,75 -2,82
10 Jaar geannualiseerd 3,43 -0,61 -2,93
Zie je dat het fonds het op die periodes iets meer dan 3% per jaar haalde.
Toch slechter dan het gemiddelde van de fondsen in de categorie (tweede kolom cijfers)
Als je in indexfondsen zou belegd geweest zijn zou je lek jaar meer dan 6% gehaald hebben; bijna het dubbele van het fonds.
Ik heb nog eens naar het rendement gekeken van dat ooit zo bejubelde fonds:1,08% op 10 jaar geannualiseerd. Goed hé?
Toch nog iets 

-
- Newbie
- Contacteer:
Zeker nu spaarrekeningen gelijkaardige rendementen bieden lijkt een verdere uitstroom overmijdelijk.
Uiteraard heeft geen enkel mixfonds het makkelijk sinds de rente is beginnen stijgen en zowel aandelen als obligaties tegelijkertijd zijn beginnen bloeden. De prestaties vergelijken met een puur aandelenfonds is ook niet fair. Een betere vergelijking is met een 60/40 indextracker portefeuille.