Cash aanhouden = market timing?
TIP
Re: Cash aanhouden = market timing?
Cash aanhouden ≠ market timen volgens mij. Ikzelf zit verhoudingsgewijs op zeer veel cash gewoon omdat ik alles wat ik in portefeuille heb of wil hebben veel te duur vind. Ik heb wel voor ieder aandeel bepaald welke prijs ik ervoor wil betalen. Ik weet ook aan welke marktprijs ik mijn winst neem. Wanneer dit gaat gebeuren weet ik in de verste verte niet. Ik ken wel mensen die midden in het leven staan, zoals ik dat noem, die 'weten' wanneer een product populair gaat worden of net niet. Die slaan, zover ik weet, iedere keer de nagel op de kop met hun aandelen aankopen en verkopen. Ik weet van mezelf dat ik dat niet moet proberen want ik weet niet wat er leeft bij mensen in het algemeen. De markt is voor mij een manisch-depressieve (woorden van Benjamin Graham) waar ik kop nog staart aan kan knopen. Dus ga ik zeker niet proberen te timen wanneer zijn volgende omslag komt en inschatten hoe erg het deze keer zal zijn.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Een ding is zeker, na een manische periode komt altijd een depressie, fear and greed index
En hoeveel betaal je dan wel niet als transactiekosten? Klinkt goed in de praktijk, maar met bv $3 per optiecontract ben je toch best een groot deel van de winsten kwijt? En wat als je toegewezen wordt, aandelen meteen verkopen? Maak je op langere termijn nog winst met deze strategie? (Vind het interessant, vandaar de vragen, wil je niet op de rooster leggen
de kosten zijn groot ( gemiddeld een 30%)
ik doe het nog niet zolang en voorlopig nog geen ongelukken daarmee gehad
ik neem telkens een optie die ongeveer nog een week loopt, en waarvan de uitoefeningsprijs 10 % onder de beurkoerszit ( geschreven put optie bv )
één keer per maand doe ik dat, maar geld op een zichtrekening brengt ook nis op
ik doe het nog niet zolang en voorlopig nog geen ongelukken daarmee gehad
ik neem telkens een optie die ongeveer nog een week loopt, en waarvan de uitoefeningsprijs 10 % onder de beurkoerszit ( geschreven put optie bv )
één keer per maand doe ik dat, maar geld op een zichtrekening brengt ook nis op
Interessant, Paul. Tot een 10-tal jaar geleden deed ik heel veel met opties, gouden tijden waren dat, op een gegeven moment was echter het vet van de soep en ik heb eigenlijk nooit meer omgekeken. Jouw strategie heb ik ook nooit toegepast, ga dat eens bekijken, kan misschien voor wat rendement zorgen t.o.v. 0,01% op een spaarboekje. Bedankt om dat te delen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Oke bedankt, best ook naar duurdere aandelen kijken omdat de premies daar wat hoger zijn vermoed ik. Apple ($220) heeft bijvoorbeeld redelijke premies voor 10% lager (daar zit je aan 30% kosten zoals je zegt), terwijl AT&T($37) precies veel duurder lijkt uit te vallen.
Zijn er trouwens opties op Belgische aandelen ook? Ik zocht naar bv. opties op Greenyard (minder kapitaal nodig om eventueel een put die je moet aankopen op te vangen door de lage aandelenprijs) maar vind er geen. Opties op ETFs zoals IWDA vind ik voorlopig ook niet, lijkt me ook leuk om daarop met die 10% te werken en is misschien nog wat lager risico?
Zijn er trouwens opties op Belgische aandelen ook? Ik zocht naar bv. opties op Greenyard (minder kapitaal nodig om eventueel een put die je moet aankopen op te vangen door de lage aandelenprijs) maar vind er geen. Opties op ETFs zoals IWDA vind ik voorlopig ook niet, lijkt me ook leuk om daarop met die 10% te werken en is misschien nog wat lager risico?
met belgische aandelen gaat het ook, bel 20 aandelen
ga geen namen noemen om zeker niet de markt te beinvloeden
bij aandelen met een hoge nominale waarde zou je mogelijk het meeste voordeel kunnen halen
ga geen namen noemen om zeker niet de markt te beinvloeden
bij aandelen met een hoge nominale waarde zou je mogelijk het meeste voordeel kunnen halen
Ik schrijf (doorgaans) maandelijks opties voor de volgende maand of die daarna, dan heb je voldoende premie om de kosten te beperken en loopt de tijdswaarde er toch nog snel genoeg uit. Wanneer aandelen blijven aanmodderen zoals ze de laatste tijd doen, kan je maand na maand mooie premies opstrijken, vaak een veelvoud van het dividendrendement (bv. op SES de laatste maanden herhaaldelijk 0,53€ per aandeel verdiend).
Opties die ITM eindigen moet je niet perse laten toewijzen, je kan ook "doorrollen" dwz de optie terugkopen en een nieuwe schrijven, als ze niet te ver ITM zitten krijg je normaal voldoende extra tijdswaarde om je break-even price verder naar beneden te brengen.
Maar het is een strategie met aanzienlijk risico. Als de markten eens fors (of langdurig) naar beneden duiken kan je flinke verliezen oplopen. Volatiliteit op zich is wel je vriend want doet de optiepremies omhoog gaan. Maar wees zeer selectief in de aandelen en strikes waarvoor je opties schrijft. En vooral: gebruik margin om je uit de problemen te werken en niet in de problemen.
Covered calls schrijven is minder riskant (je bent gecovered door het onderliggend) maar je kapt wel je opwaarts potentieel af.
Opties die ITM eindigen moet je niet perse laten toewijzen, je kan ook "doorrollen" dwz de optie terugkopen en een nieuwe schrijven, als ze niet te ver ITM zitten krijg je normaal voldoende extra tijdswaarde om je break-even price verder naar beneden te brengen.
Maar het is een strategie met aanzienlijk risico. Als de markten eens fors (of langdurig) naar beneden duiken kan je flinke verliezen oplopen. Volatiliteit op zich is wel je vriend want doet de optiepremies omhoog gaan. Maar wees zeer selectief in de aandelen en strikes waarvoor je opties schrijft. En vooral: gebruik margin om je uit de problemen te werken en niet in de problemen.
Covered calls schrijven is minder riskant (je bent gecovered door het onderliggend) maar je kapt wel je opwaarts potentieel af.
Hoe kan je selectief zijn in de aandelen en strikes? Worden prijzen niet automatisch gezet met behulp van bv. de Black-Scholes formule? Volatility zit hier al in, dus het risico van een aandeel wordt meegenomen in de optiepremies. Strikes zitten ook in die formule dus zelfde bedenking. Moet je al niet goed zijn in het voorspellen wat er zal gebeuren om hier consistent aan te verdienen? Voornamelijk de volatiliteit kunnen voorspellen zodat je aandelen met dalende volatiliteit als onderliggend actief hebt, vermoed ik dan.molenveld schreef: ↑15 september 2019, 20:27 Maar het is een strategie met aanzienlijk risico. Als de markten eens fors (of langdurig) naar beneden duiken kan je flinke verliezen oplopen. Volatiliteit op zich is wel je vriend want doet de optiepremies omhoog gaan. Maar wees zeer selectief in de aandelen en strikes waarvoor je opties schrijft. En vooral: gebruik margin om je uit de problemen te werken en niet in de problemen.
-
BenjaminBuffett
- Sr. Member

- Contacteer:
De hoofdactiviteit van Greenyard is dan ook nog steeds de distributie van verse groenten en fruit. Hooguit 20% van de omzet betreft de diepvriesactiviteit.Wimpie85 schreef: ↑14 september 2019, 20:00Ja, maar denk dat het merendeel v/d mensen toch nog steeds groenten het liefst vers eet i.p.v. diepvries of niet dan?martensAlouis schreef: ↑14 september 2019, 19:11 koop greenyard, bijna failliet, maar groensels eten...niemand kan zonder
Greenyard is ook niet bijna failliet, in de verre verste niet. De groep genereert nog steeds een positieve kasstroom en die zal naar verwachting sterk verbeteren tijdens de komende jaren door de lopende reorganisatie. Het bedrijf is afgelopen boekjaar gewoon terechtgekomen in een "perfecte" storm. Alles wat kon mislopen in één boekjaar is misgelopen (dalende marges, mindere oogsten, afgesprongen overname van Dole Foods, de Listeria-affaire en de bankconvenanten die hierdoor niet meer gerespecteerd werden). Greenyard beschikt over voldoende activa om af te stoten (waaronder de conserventak) om de schulden sterk te doen verminderingen. Vanaf het moment dat er duidelijkheid komt omtrent de kapitaalsverhoging en die volledig ingetekend geraakt, dan zal Greenyard terug het juiste pad kunnen bewandelen. Een koersverdubbeling tegen 2022 is zeker realistisch.
Ze komen wel van 3x de huidige prijs begin dit jaar en meer dan 7x de huidige prijs begin 2017... Hoewel een verdubbeling mooi is als je nu instapt, is dit nog steeds een laag niveau gezien het verleden.BenjaminBuffett schreef: ↑15 september 2019, 21:19 Een koersverdubbeling tegen 2022 is zeker realistisch.
-
rudipsycho
- Full Member

- Contacteer:
We zijn aan het afwijken van het oorspronkelijk onderwerp, zie ik.
Ik verwacht een heel slecht resultatenseizoen in Oktober. Heel veel bedrijven zien hun bestellingen en leveringen in Q3 zakken.
Ben meer en meer aan het uitstappen en ik evolueer naar cash.
Heb een paar trailing stop losses staan op bv Barco en andere.
Ben meer en meer aan het uitstappen en ik evolueer naar cash.
Heb een paar trailing stop losses staan op bv Barco en andere.
De premie kies je inderdaad niet zelf maar wel welke opties je schrijft. Ik bedoel dus niet zomaar opties schrijven op eender wat aan eender welke prijs, maar op aandelen die je effectief in port zou willen en aan een prijs die je aanvaardbaar vindt, als value belegger. Als de koers deze prijs benadert en/of bij voldoende volatiliteit, zal je voor deze opties voldoende premium krijgen. Indien niet, afblijven (te weinig opbrengst of teveel risico) en afwachten.Picaro schreef: ↑15 september 2019, 20:58 Hoe kan je selectief zijn in de aandelen en strikes? Worden prijzen niet automatisch gezet met behulp van bv. de Black-Scholes formule? Volatility zit hier al in, dus het risico van een aandeel wordt meegenomen in de optiepremies. Strikes zitten ook in die formule dus zelfde bedenking.
Je moet niet kunnen voorspellen en de volatiliteit mag gerust omhoog gaan tijdens de looptijd – dat is zelfs gunstig indien je moet doorrollen. Zolang je dus verstandig je strikes kiest en niet overmatig leveraged bent. Maar we gaan inderdaad off topic.Moet je al niet goed zijn in het voorspellen wat er zal gebeuren om hier consistent aan te verdienen? Voornamelijk de volatiliteit kunnen voorspellen zodat je aandelen met dalende volatiliteit als onderliggend actief hebt, vermoed ik dan.
Bedankt voor de reactie Molenveld
Cash aanhouden zie ik persoonlijk wel als markettiming. Als je echt een pure Bogglehead strategie wil volgen, moet je zogezegd altijd onmiddellijk investeren (of zo begreep ik het toch), tenzij je allocatie zegt dat je 10% cash moet hebben bijvoorbeeld. Anders is het markttimen in zekere zin denk ik, al hoeft dat niet per se slecht te zijn natuurlijk. Als je er beter door slaapt, zeker doen.
Cash aanhouden zie ik persoonlijk wel als markettiming. Als je echt een pure Bogglehead strategie wil volgen, moet je zogezegd altijd onmiddellijk investeren (of zo begreep ik het toch), tenzij je allocatie zegt dat je 10% cash moet hebben bijvoorbeeld. Anders is het markttimen in zekere zin denk ik, al hoeft dat niet per se slecht te zijn natuurlijk. Als je er beter door slaapt, zeker doen.