CERA Aandelen
TIP
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: CERA Aandelen
1)Je kunt hebben directe aandelen in KBC; via de beurs
2)Daarnaast is er rond de kbc een monoholding Ancora.
Hierbij heb je indirect aandelen KBC met een flinke korting en in normale tijden een mooi dividend.
3)Daarnaast zijn er ook coöperatieve aandelen CERA. Deze dienden eigenlijk om als gewone bankklant ook mee te helpen aan de kapitaals opbouw...Er zijn hiervan verschillende uitgiftes; verschillende letters.
per B-aandeel, per C-aandeel en per E-aandeel: terugbetaling van het gestorte bedrag per
aandeel=je krijgt de inleg gewoon terug.
- per D-aandeel:krijg je delen Ancora; staat inderdaad wat laag op de beurs maar volgens mij te behouden voor langere termijn.
Bij D-aandelen krijg je 4.2 aandelen Ancora+ een extraatje. Je zou dus eigenlijk een moeten bekijken aan hoeveel je vader ze kocht.
"Ook als u vennoot blijft met uw D-aandelen evolueert de waarde ervan mee met de waarde van de onderliggende KBC Ancora-aandelen. Bovendien bouwt u een fiscaal-vriendelijk ‘dividendspaarpotje’ op: het verschil tussen het dividend op 4,2 KBC Ancora-aandelen en het dividend op één D-aandeel wordt immers voor u opgespaard en gekapitaliseerd. Dit dividendspaarpotje zal u in geld uitbetaald worden op het moment dat u effectief uittreedt, en dit bovenop de KBC Ancora-aandelen waarop u hoe dan ook recht hebt. Bij uittreding met uw D-aandelen, worden uw KBC Ancora-aandelen op een effectenrekening bij KBC Bank geleverd. U kan de KBC Ancora-aandelen vervolgens gewoon bijhouden op uw effectenrekening of deze verhandelen op de beurs."
2)Daarnaast is er rond de kbc een monoholding Ancora.
Hierbij heb je indirect aandelen KBC met een flinke korting en in normale tijden een mooi dividend.
3)Daarnaast zijn er ook coöperatieve aandelen CERA. Deze dienden eigenlijk om als gewone bankklant ook mee te helpen aan de kapitaals opbouw...Er zijn hiervan verschillende uitgiftes; verschillende letters.
per B-aandeel, per C-aandeel en per E-aandeel: terugbetaling van het gestorte bedrag per
aandeel=je krijgt de inleg gewoon terug.
- per D-aandeel:krijg je delen Ancora; staat inderdaad wat laag op de beurs maar volgens mij te behouden voor langere termijn.
Bij D-aandelen krijg je 4.2 aandelen Ancora+ een extraatje. Je zou dus eigenlijk een moeten bekijken aan hoeveel je vader ze kocht.
"Ook als u vennoot blijft met uw D-aandelen evolueert de waarde ervan mee met de waarde van de onderliggende KBC Ancora-aandelen. Bovendien bouwt u een fiscaal-vriendelijk ‘dividendspaarpotje’ op: het verschil tussen het dividend op 4,2 KBC Ancora-aandelen en het dividend op één D-aandeel wordt immers voor u opgespaard en gekapitaliseerd. Dit dividendspaarpotje zal u in geld uitbetaald worden op het moment dat u effectief uittreedt, en dit bovenop de KBC Ancora-aandelen waarop u hoe dan ook recht hebt. Bij uittreding met uw D-aandelen, worden uw KBC Ancora-aandelen op een effectenrekening bij KBC Bank geleverd. U kan de KBC Ancora-aandelen vervolgens gewoon bijhouden op uw effectenrekening of deze verhandelen op de beurs."
Bedankt, duidelijke en nuttige info!
Betaal je eigenlijk beurstaks bij uittreding en dus bij 'aankoop' van die Ancora aandelen ?
Betaal je eigenlijk beurstaks bij uittreding en dus bij 'aankoop' van die Ancora aandelen ?
Die link werkt niet meer, hierbij de nieuwe Cera Uittredenzes schreef: ↑10 maart 2020, 21:51 Je zal gelijk hebben, ik bedoel Cera aandelen, specifiek die B's en D's.
In elk geval, staat het antwoord op de vragen hier uitgelegd: https://www.cera.coop/nl/Particulieren/ ... -Uittreden
Ik zat zelf met het idee hierin te halveren, tot de recente daling...
Edit: Info over opschorting vrijwillige uittredingen vanaf 2017 t.e.m. 2020, zoals in de link staat!
Edit 2: Info soorten Cera-aandelen B-aandelen , D-aandelen en E-aandelen.Het dividend wordt pro rata berekend tot op datum van uittreding.
*De statuten van Cera voorzien dat de statutaire zaakvoerder van Cera de mogelijkheid heeft om het aantal vrijwillige uittredingen te beperken. Om de gelijke behandeling van de vennoten te garanderen en/of om de stabiliteit van de vennootschap te garanderen, kan Cera de vrijwillige uittredingen immers beperken tot 10% van het kapitaal of van het totaal aantal vennoten. Uittredingen kunnen niet geweigerd worden omwille van speculatieve of arbitraire redenen. In 2017, 2018, 2019 en 2020 werden de uittredingsverzoeken gedurende de eerste jaarhelft opgeschort en na afloop (zullen ze) integraal uitgevoerd (worden).
Nominale waarde 6.20€/B-aandeel, 18.59€/D-aandeel en 50€/E-aandeel.
Dit jaar een iets hoger dividend, 3,25% ipv 3% vorig jaar. Ik hou ze voorlopig ook al vind ik de voordelen de laatste tijd wat minder.
Heb gisteren de belastingbrief (vva) van mijn ouders gaan aanpassen om zo hun Rv op hun dividend van vorig jaar te recupereren. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel vennoten dit vergeten of zelfs niet weten.
Heb gisteren de belastingbrief (vva) van mijn ouders gaan aanpassen om zo hun Rv op hun dividend van vorig jaar te recupereren. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel vennoten dit vergeten of zelfs niet weten.
Als onderstaande op het attest staat , wat nog meer nodig dan.delaby schreef: ↑1 juni 2020, 17:19 Dit jaar een iets hoger dividend, 3,25% ipv 3% vorig jaar. Ik hou ze voorlopig ook al vind ik de voordelen de laatste tijd wat minder.
Je kunt de ingehouden roerende voorheffing op de dividenden die je ontving in 2019, recupereren via de aangifte in
de personenbelasting (aanslagjaar 2020) tot een maximaal bedrag aan dividenden van 800,00 EUR per
belastingplichtige.
Estate Guru believer.
Vroeger was dit gewoon vrijgesteld van rv en nu moet die teruggevorderd worden, sowieso zijn er mensen die het vergeten of zelfs niet weten dat ze dit kunnen regelen via hun belastingaangifte.platin schreef: ↑1 juni 2020, 17:30Als onderstaande op het attest staat , wat nog meer nodig dan.delaby schreef: ↑1 juni 2020, 17:19 Dit jaar een iets hoger dividend, 3,25% ipv 3% vorig jaar. Ik hou ze voorlopig ook al vind ik de voordelen de laatste tijd wat minder.
Je kunt de ingehouden roerende voorheffing op de dividenden die je ontving in 2019, recupereren via de aangifte in
de personenbelasting (aanslagjaar 2020) tot een maximaal bedrag aan dividenden van 800,00 EUR per
belastingplichtige.
Ik heb ook CERA aandelen, wel slechts 600€.
Kan ik deze aangeven aan mijn belastingen? Wat brengen deze mij op?
Kan ik deze aangeven aan mijn belastingen? Wat brengen deze mij op?
Voorgesteld dividend is dit jaar 3,25 %, hierop zal 30 % RV afgehouden worden die je dan op je belastingbrief van volgend jaar zal kunnen terugvorderen.
Leek mij toch een redelijk veilige belegging. Je moet geen grote return verwachten en zeker niet te veel spaargeld hierin beleggen, maar de voordelen zijn mooi meegenomen :-)
Je kunt enkel nog intekenen op E-aandelen en enkel tijdens bepaalde periodes. Op dit moment kan niet ingetekend worden.
Zijn er nu echt nog leden die durven schrijven dat aandelen veilig zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als grootbank in België komt KBC er toch het beste uit. Ik zei "redelijk veilig", niet risicoloos. Zonder de voordelen was ik er waarschijnlijk niet ingestapt.
Wel fijn dat ze dit jaar nog steeds een mooi dividend voorstellen (beslissing binnen 2 dagen). Afwachten wat volgend jaar brengt met afschrijvingen op kredieten door KBC..
Wel fijn dat ze dit jaar nog steeds een mooi dividend voorstellen (beslissing binnen 2 dagen). Afwachten wat volgend jaar brengt met afschrijvingen op kredieten door KBC..
Waar te lezen dat aandelen veilig zijn ?
Blijkbaar hebt u steeds weer een groot probleem als het niet over Etf gaat of Boggle .
En op een forum is men een deelnemer en geen lid.
Leden betalen lidgeld.
Uw antwoorden beginnen steeds meer op een dictatuur te lijken.(en uw eigen grote gelijk opdringen op straffe van ...)
Wat is er mis met wat cooperatieve aandelen als men het aanvaardbaar vindt.
Wat is er mis met niks opbrengende s.r. als mensen zich daar goed bij voelen.
U bent waarschijnlijk van een jongere generatie , u vergeet dan een ding zelf al heel wat meegemaakt bij de verschillende beurs oprispingen, en zal niet alleen zijn.
Mensen die vastgoed hebben gekocht in verleden , die hebben echt winst gemaakt.
Blijkbaar heeft er nog niemand verliezen geleden van een paar duizend € hier als forum lid.
Winsten daar leest men over , of ze echt zijn of zichzelf iets wijsmaken ? (grafieken uit het verleden he )
Hierbij Fortis en L&h als vb van verliezen. (niet voor mezelf hoor)
Het Arco verhaal nog zoiets.
En dan verwonderd zijn dat men soms aan een SR blijft volhouden ondanks 0% rente.
Ken personen die hadden in periode rond 2008 in Tak 23 belegd.
Daar moet men niet meer met het verhaaltje komen dat ze hun centjes moeten beleggen.
Of Tak 23 dan echt iets voor hun was , grafiekjes uit verleden he.
Nu wat ook een feit is heden is het internet een schat aan info.
Rond het jaar 2000 en vroeger was het een heel ander verhaal om aan info te raken.
Estate Guru believer.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Er staat toch 'Lid geworden op:...' bij de avatars?
En hebt u zelf ook niet 'forum lid' geschreven in uw bericht? :-)
En hebt u zelf ook niet 'forum lid' geschreven in uw bericht? :-)
Dag allen,
Iedereen zijn mening natuurlijk, zie niet in waarom B7H4 zijn onderbouwde voorkeur niet mag herhalen...
Of hij gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen, maar ik hoop alvast van wel
@B7H4
Wat je schrijft is niet helemaal duidelijk, waarom zijn volgens jou aandelen niet veilig op dit moment?
* Bedoel je dan dat ze momenteel op een te hoge koers staan gemiddeld genomen ?
* Of bedoel je hiermee dat jouw inziens stock-picking niet zo evident is voor particulieren en dat ze dus beter kiezen voor een ETF?
* Of... ?
Alvast bedankt voor jouw feedback !
Grts,
Gunther
Iedereen zijn mening natuurlijk, zie niet in waarom B7H4 zijn onderbouwde voorkeur niet mag herhalen...
Of hij gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen, maar ik hoop alvast van wel

@B7H4
Wat je schrijft is niet helemaal duidelijk, waarom zijn volgens jou aandelen niet veilig op dit moment?
* Bedoel je dan dat ze momenteel op een te hoge koers staan gemiddeld genomen ?
* Of bedoel je hiermee dat jouw inziens stock-picking niet zo evident is voor particulieren en dat ze dus beter kiezen voor een ETF?
* Of... ?
Alvast bedankt voor jouw feedback !
Grts,
Gunther