Cera Vennootuittreding
TIP
Cera Vennootuittreding
Mijn vrouw is nog houder van B en C Aandelen van Cera. Wij zijn zo stom geweest om indertijd deze niet te verkopen 
Momenteel is de prijs van verkoop gelinkt aan de prijs van het aandeel KBC Alcora dat momenteel heel laag staat en hoop dat het ooit nog tot de vroegere waarde stijgt.
Ik schrijf elk jaar de formule op om de waarde bepalen ( 3 x per jaar) en het eindresultaat om de evolutie te volgen. Ik heb echter gemerkt dat je voor 1 D-aandeel vorig jaar 4,94 aandelen kreeg, maar dit jaar zijn er dit nog maar 4,20. Dus niet enkel is het aandeel nog gezakt, maar je krijgt er nog minder ook.
Is er iemand die deze wijziging nog gezien heeft of weet heeft van enige communicatie hieromtrent ?
Momenteel is de prijs van verkoop gelinkt aan de prijs van het aandeel KBC Alcora dat momenteel heel laag staat en hoop dat het ooit nog tot de vroegere waarde stijgt.
Ik schrijf elk jaar de formule op om de waarde bepalen ( 3 x per jaar) en het eindresultaat om de evolutie te volgen. Ik heb echter gemerkt dat je voor 1 D-aandeel vorig jaar 4,94 aandelen kreeg, maar dit jaar zijn er dit nog maar 4,20. Dus niet enkel is het aandeel nog gezakt, maar je krijgt er nog minder ook.
Is er iemand die deze wijziging nog gezien heeft of weet heeft van enige communicatie hieromtrent ?
Re: Cera Vennootuittreding
Dag,
Ik heb enkel nog B aandelen.
De rest is verkocht geweest voor heeeeeeeeeeeel veel geld, toen het nog niet op kon.
De communicatie is inderdaad bedroevend net zoals dat van ARCO waar ik ook officieel nog van niks weet dat de boel wordt vereffend.
Maar ben je zeker van die waardevermindering, dat zou straf zijn.
Ik heb enkel nog B aandelen.
De rest is verkocht geweest voor heeeeeeeeeeeel veel geld, toen het nog niet op kon.
De communicatie is inderdaad bedroevend net zoals dat van ARCO waar ik ook officieel nog van niks weet dat de boel wordt vereffend.
Maar ben je zeker van die waardevermindering, dat zou straf zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik lees een nieuwsbericht op Binckbank dat meldt dat Cera-vennoten geen dividend ontvangen over het boekjaar 2011.
Samen met de vorig jaar in de algemene vergadering gestemde onmogelijkheid om uit te treden zitten de Cera-vennoten momenteel dus gevangen.
Ze kunnen niet aan hun geld en het brengt nul de botten op.
Samen met de vorig jaar in de algemene vergadering gestemde onmogelijkheid om uit te treden zitten de Cera-vennoten momenteel dus gevangen.
Ze kunnen niet aan hun geld en het brengt nul de botten op.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Moeten we ons hier , zoals bij ARCO , ook zorgen beginnen te maken of zitten we, voor zover je heden bij een bank nog safe kan zitten hier toch iets veiliger ?
Daar heb ik mij ook al zorgen over gemaakt.
Net toen ik verleden jaar overwoog of ik mijn Cera vennootschapsaandelen nog zou behouden of niet, lieten ze weten dat ze voorlopig niet meer mochten verkocht worden.
Nu is het afwachten : ik vermoed dat er zich velen zullen geroepen voelen om te verkopen.
Zeker nadat we het laatste jaar 0 dividend ontvingen.
En hun voordelenboekje is ook al veel verminderd...
Net toen ik verleden jaar overwoog of ik mijn Cera vennootschapsaandelen nog zou behouden of niet, lieten ze weten dat ze voorlopig niet meer mochten verkocht worden.
Nu is het afwachten : ik vermoed dat er zich velen zullen geroepen voelen om te verkopen.
Zeker nadat we het laatste jaar 0 dividend ontvingen.
En hun voordelenboekje is ook al veel verminderd...
Ik wil hier toch even kwijt dat ik dikwijls verrast ben -op dit forum- over de vele mensen die de afgelopen maanden en zelfs jaren enorm enthousiast reageren op de (meestal groenestroom-)coöperatieven omwille van hun hoog divident. Zij geven dan dikwijls de aanbeveling om zoveel mogelijk aandelen van deze cooperatieven te kopen...
"Het brengt goed op" schrijven ze, maar ze vergeten steeds de risico's te vermelden.
Wanneer het minder gaat, en dat gaat zeker en vast voor elke cooperatieve eens komen, kunnen deze cooperatieven niet anders dan de dividenten te verminderen of zelfs de verkoop van aandelen te stoppen om geen cashprobleem (en een mogelijk faillisement) te vermijden. En dan zit je vast..zoals bvb. bij de Cera en brengt je investering (bijna) niets meer..
Over de meeste Cera vennoten maak ik me geen zorgen. Velen (zoals ikzelf) hebben hun D-aandelen tijdig verkocht en al lang hun inzet meer dan terug.
De vraag is enkel wat indien een van de andere cooperatieven problemen krijgt...en die kans is er..
Moet je dan cooperatieven volledig vermijden? Ik denk het niet, ze hebben dikwijls een maatschappelijke meerwaarde die een weloverwogen investering rechtvaardigt.
Neil
"Het brengt goed op" schrijven ze, maar ze vergeten steeds de risico's te vermelden.
Wanneer het minder gaat, en dat gaat zeker en vast voor elke cooperatieve eens komen, kunnen deze cooperatieven niet anders dan de dividenten te verminderen of zelfs de verkoop van aandelen te stoppen om geen cashprobleem (en een mogelijk faillisement) te vermijden. En dan zit je vast..zoals bvb. bij de Cera en brengt je investering (bijna) niets meer..
Over de meeste Cera vennoten maak ik me geen zorgen. Velen (zoals ikzelf) hebben hun D-aandelen tijdig verkocht en al lang hun inzet meer dan terug.
De vraag is enkel wat indien een van de andere cooperatieven problemen krijgt...en die kans is er..
Moet je dan cooperatieven volledig vermijden? Ik denk het niet, ze hebben dikwijls een maatschappelijke meerwaarde die een weloverwogen investering rechtvaardigt.
Neil
Yaris,
Instappen vanuit een maatschappelijk engagement, ik kan hier enkel mee akkoord gaan.
En als dat dan nog iets opbrengt, des te beter.
Heb je een jaar geen divident, spijtig, maar dan is het maar zo..it's part of the game..
Neil
Instappen vanuit een maatschappelijk engagement, ik kan hier enkel mee akkoord gaan.
En als dat dan nog iets opbrengt, des te beter.
Heb je een jaar geen divident, spijtig, maar dan is het maar zo..it's part of the game..
Neil
Tsja, ik kan alleen maar zeggen dat ik met plezier coöperatieve aandelen koop, ik beschouw ze in mijn geval eerder als obligaties met een netto-coupon rond de 5 a 6%.
Inderdaad dividend is niet gegarandeerd en inderdaad er is een risico aan verbonden. Maar je kan net hetzelfde gaan verkondigen bij obligaties. Die worden nu massaal gekocht door mensen die menen dat ze geen enkel risico nemen...
Inderdaad dividend is niet gegarandeerd en inderdaad er is een risico aan verbonden. Maar je kan net hetzelfde gaan verkondigen bij obligaties. Die worden nu massaal gekocht door mensen die menen dat ze geen enkel risico nemen...
Ik begrijp je redenering, maar in het geval van de Cera coöperatieve aandelen moet men toch een onderscheid maken.Neil schreef:Ik wil hier toch even kwijt dat ik dikwijls verrast ben -op dit forum- over de vele mensen die de afgelopen maanden en zelfs jaren enorm enthousiast reageren op de (meestal groenestroom-)coöperatieven omwille van hun hoog divident. Zij geven dan dikwijls de aanbeveling om zoveel mogelijk aandelen van deze cooperatieven te kopen..."Het brengt goed op" schrijven ze, maar ze vergeten steeds de risico's te vermelden...
Bij velen is dat gegaan zoals bij mij : ik was al klant bij Cera toen ze nog Raiffeissenkas heette (einde 70-er jaren).
De (gewone) burgers wisten toen vrijwel niets over bankieren af en moesten wel vertrouwen op hun bankdirecteur.
Er waren nog geen PC's, geen Google, geen enkele mogelijkheid om zelf iets op te zoeken in verstaanbare taal.
Toen ik mij inschreef voor die vennoten-aandelen was het enige wat ik daar over wist : dat ze fiscaal aftrekbaar waren en dat zijn ze ook gedurende vele jaren gebleven. Dat gaf voor mij de doorslag.
Nadien heb ik ze behouden omdat ze elk jaar een mooi dividend opbrachten.
Nadat Cera verhuisd was naar KB C is alles veranderd, maar niemand die mij als ex-Cera op de hoogte bracht.
Ik heb al die jaren nooit geweten dat de verkoop mij kon méér opbrengen dan mijn inzet (was aanvankelijk max. 40.000,-BEF, en werd later verhoogd met 10.000,-BEF).
Dus met andere woorden : ik ben tot ik wegging bij KB C, altijd in de waan geweest dat ik bij verkoop gewoon mijn 1239,50 EUR zou terugkrijgen.
En ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen van mijn-generatie-en-ouder, nog steeds niet beter weten en dus "uit de lucht vallen" als er plots iets gebeurt zoals bij ARCO.
Ik ben pas een paar jaar geleden (dankzij spaargids.be) te weten gekomen hoe de vork in de steel zit.
nefertari
Volledig mee eens. Vele jongeren 'uit het internettijdperk' kunnen zich vandaag moeilijk inbeelden, dat het vroeger niet zo simpel was om aan deugdelijke onafhankelijke informatie te geraken als vandaag. Neem het internet en de GSM eens weg, zoals 20 jaar geleden, de jonge(re) generatie zou nogal ogen trekken.
Volledig mee eens. Vele jongeren 'uit het internettijdperk' kunnen zich vandaag moeilijk inbeelden, dat het vroeger niet zo simpel was om aan deugdelijke onafhankelijke informatie te geraken als vandaag. Neem het internet en de GSM eens weg, zoals 20 jaar geleden, de jonge(re) generatie zou nogal ogen trekken.