Checklist voor de jonge belegger
TIP
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Checklist voor de jonge belegger
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 344719.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer ben jij beginnen beleggen? Of denk je te beginnen? Of spreekt de beurs je niet aan?
Zelf ben ik begonnen van zodra ik full-time werkte na m'n studies. Een huis kopen zat er niet in, een spaarboekje alleen bracht te weinig op.
Wanneer ben jij beginnen beleggen? Of denk je te beginnen? Of spreekt de beurs je niet aan?
Zelf ben ik begonnen van zodra ik full-time werkte na m'n studies. Een huis kopen zat er niet in, een spaarboekje alleen bracht te weinig op.
Re: Checklist voor de jonge belegger
Zelf ben ik ook vrijwel meteen na mijn studies begonnen, nu ongeveer anderhalf jaar geleden.
Elke maand opnieuw schrijf ik een beperkt bedrag over op mijn effectenrekening. Ik heb de bedoeling dit heel mijn leven te blijven doen en zo gespreid doorheen de tijd te beleggen.
Daarnaast spaar ik minstens een even groot bedrag, want het geld dat in aandelen zit is echt bedoeld voor de lange termijn. Ik heb mij voorgenomen om niet verkopen wanneer ik eens geld nodig heb (bv. om een auto of zelfs een huis te kopen later).
Elke maand opnieuw schrijf ik een beperkt bedrag over op mijn effectenrekening. Ik heb de bedoeling dit heel mijn leven te blijven doen en zo gespreid doorheen de tijd te beleggen.
Daarnaast spaar ik minstens een even groot bedrag, want het geld dat in aandelen zit is echt bedoeld voor de lange termijn. Ik heb mij voorgenomen om niet verkopen wanneer ik eens geld nodig heb (bv. om een auto of zelfs een huis te kopen later).
Ablynx, Ageas, ArcelorMittal, CFE, Euronav, Exmar, IBA, KBC Ancora, Montea, RealDolmen, Sanofi, Sofina, Ter Beke, Tessenderlo, Texaf
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
maar welk fonds haalt nog een rendement van 4% ....
Wat is beleggen? Beursaandelen, TAK21, TAK23, spaarboekske??
Ik speel niet meer mee op de beurs. Vroeg of laat heb je het aan uw rekker. En als particulier ben je altijd de laatste om aan een paniekverkoop te kunnen meedoen.
Ik speel alleen nog op zekerheid, de kleine interest neem ik erbij; is goed voor de slaap.
De drama's die de beurs kunnen veroorzaken zijn niet min. En het doet toch pijn als je je geld in rook ziet opgaan; al was nog "speelgeld"
Alleen pensioensparen heb ik nog, dat is toch ook een beetje beleggen en dat gaat toch voor mij dan over 25.000 euro. Maar dat doe ik enkel omdat de staat mij daarin steunt.
Zo ben ik op spaargids beland.
Ik speel niet meer mee op de beurs. Vroeg of laat heb je het aan uw rekker. En als particulier ben je altijd de laatste om aan een paniekverkoop te kunnen meedoen.
Ik speel alleen nog op zekerheid, de kleine interest neem ik erbij; is goed voor de slaap.
De drama's die de beurs kunnen veroorzaken zijn niet min. En het doet toch pijn als je je geld in rook ziet opgaan; al was nog "speelgeld"
Alleen pensioensparen heb ik nog, dat is toch ook een beetje beleggen en dat gaat toch voor mij dan over 25.000 euro. Maar dat doe ik enkel omdat de staat mij daarin steunt.
Zo ben ik op spaargids beland.
-
anonymous6
Lukske,
Objectieve cijfers tonen aan, dat je met een "buy and hold"-strategie, sinds 1900 tot nu, gemiddeld meer dan 8% per jaar rendement haalt, ik geloof zelfs rond de 11% indien je de uitgekeerde dividenden meetelt.
Ik heb sinds een paar jaar het geweer ook van schouder veranderd, en doe niet meer aan "trading": als ik koop is het 9 keer op de 10 voor langere tijd, maar dan wel bedrijven waar ik echt in geloof en vaak holdings om optimale spreiding te bekomen. Ondanks de moeilijke jaren rond 2008 merk ik dat dit nog steeds een lonende strategie is.
Of dat blijft duren, time will tell.
Objectieve cijfers tonen aan, dat je met een "buy and hold"-strategie, sinds 1900 tot nu, gemiddeld meer dan 8% per jaar rendement haalt, ik geloof zelfs rond de 11% indien je de uitgekeerde dividenden meetelt.
Ik heb sinds een paar jaar het geweer ook van schouder veranderd, en doe niet meer aan "trading": als ik koop is het 9 keer op de 10 voor langere tijd, maar dan wel bedrijven waar ik echt in geloof en vaak holdings om optimale spreiding te bekomen. Ondanks de moeilijke jaren rond 2008 merk ik dat dit nog steeds een lonende strategie is.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Met alle respect er zijn twintigers die weten wat ze de rest van hun leven gaan doen (hypotheek/trouwen) maar ik denk dat er meer geen flauw idee hebben wat ze volgend jaar doen.
Persoonlijk voldoe ik aan het noodfonds/geen schulden maar beleggen met een lange visie doe ik absoluut niet. Maandelijks gaat alles wat ik kan sparen in fondsen en hoop langzaam over te kunnen schakelen naar individuele aandelen. Ik weet dat ik een risico neem, maar aan de andere kant heb ik geen idee waarom ik dat geld in de nabije toekomst nodig zou hebben.
Persoonlijk voldoe ik aan het noodfonds/geen schulden maar beleggen met een lange visie doe ik absoluut niet. Maandelijks gaat alles wat ik kan sparen in fondsen en hoop langzaam over te kunnen schakelen naar individuele aandelen. Ik weet dat ik een risico neem, maar aan de andere kant heb ik geen idee waarom ik dat geld in de nabije toekomst nodig zou hebben.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
djtw schreef:Lukske,
Ik weet dat. Aandelen hebben tot nu toe al altijd weer opgeveerd maar misschien komt er een punt dat dat niet meer zo is, dat het heel lang duurt of zo. Een echte belegger koopt in tijden van crisis. Ik heb het ook overwogen hoor als alles in een dieptepunt stond. Ik heb toen zelfs 6000 Euro quick money gewonnen met Dexia. Als dat geen risico was achteraf gezien? Ik deed een Arcootje.
Nee; het hoeft voor mij niet meer. Ik ben tervreden met het geen ik heb en zal het koesteren.
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Ontnuchterend: het verloop van de bel20 gedurende de laatste 15 jaar. Goochel bv op 'bel20 grafiek 15 jaar'. Zoals Thierry Debels schrijft in 'Emotionele intelligentie op de beurs' (aanbevolen lectuur!) zijn de slogans 'beurs = lange termijn beleggen' en 'enkel voor geld dat je kan missen' in de praktijk helaas van weinig nut: a) je moet gaan voor winst (elk verlies is slecht) en b) wat ben je nu met een gemiddelde over 100 jaar ?djtw schreef:Lukske,
Objectieve cijfers tonen aan, dat je met een "buy and hold"-strategie, sinds 1900 tot nu, gemiddeld meer dan 8% per jaar rendement haalt, ik geloof zelfs rond de 11% indien je de uitgekeerde dividenden meetelt..
voor wat het waard is
heb sinds 19 jaar een vaste portefeuille . Bedoel hiermee dat het geld op één rekening staat en er nooit is bijgestort of afgehaald.
Daarbuiten heb ik 2 de portefeuille met buitenlandse aandelen maar dat is een ander verhaal.
Ik kwam op 1 januari aan een actuarieel rendement over die periode van 9,2 % kosten en dividenden inbegrepen.
enkel Belgische veelal dividend aandelen, degelijk gespreid steeds minstens 20 , nooit L&H gehad, wel Fortis en Dexia.
beste jaar +71%, slechtste jaar -44%
maximale periode tussen 2 toppen 6 jaar.
Weet van mijn eigen dat ik een aantal domme fouten gemaakt heb, ben vooral kwaad op mezelf als ik mijn eigen strategie niet gevolgd heb,
vb fortis niet onmiddellijk verkocht na bericht schrapping dividend, denk dat betere cijfers zeker mogelijk zijn. Tussen 8 en 11 % met een voornamelijke buy&Hold lijkt me zeker realistisch.
heb sinds 19 jaar een vaste portefeuille . Bedoel hiermee dat het geld op één rekening staat en er nooit is bijgestort of afgehaald.
Daarbuiten heb ik 2 de portefeuille met buitenlandse aandelen maar dat is een ander verhaal.
Ik kwam op 1 januari aan een actuarieel rendement over die periode van 9,2 % kosten en dividenden inbegrepen.
enkel Belgische veelal dividend aandelen, degelijk gespreid steeds minstens 20 , nooit L&H gehad, wel Fortis en Dexia.
beste jaar +71%, slechtste jaar -44%
maximale periode tussen 2 toppen 6 jaar.
Weet van mijn eigen dat ik een aantal domme fouten gemaakt heb, ben vooral kwaad op mezelf als ik mijn eigen strategie niet gevolgd heb,
vb fortis niet onmiddellijk verkocht na bericht schrapping dividend, denk dat betere cijfers zeker mogelijk zijn. Tussen 8 en 11 % met een voornamelijke buy&Hold lijkt me zeker realistisch.
Laatst gewijzigd door zeezout op 6 februari 2014, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
anonymous6
- Ik verkoop ook op (wat ik denk dat) hoogtepunten (zijn), zo heb ik op dit moment meer cash dan normaal op m'n rekening, zie eerdere posts.Leemans-broertje schreef:Ontnuchterend: het verloop van de bel20 gedurende de laatste 15 jaar. Goochel bv op 'bel20 grafiek 15 jaar'.
- Maar uw theorie klopt niet. Ja, de BEL20 heeft al hoger gestaan, maar de SAMENSTELLING van de BEL20 is wel veranderd, hé. Je moet appels met appels vergelijken.
Overigens is het ook een aanrader om juist small caps of mid caps te kopen, en minder large caps. Juist omdat heel veel institionelen niet anders "kunnen" dan beleggen in large caps (mochten ze met al hun geld small caps aankopen, dan schieten die op slag door het dak).
Maar kijk eens naar de individuele aandelen, op langere termijn.
Kijk maar naar Colruyt, nochtans een tamelijk defensief aandeel: van 10 € naar 40 € op 15 jaar.
UCB: van 35 € naar 53 €.
AB Inbev: van 30 € naar 70 €.
...
En daarom is spreiding belangrijk. En als je weinig kapitaal hebt, doe je dat via holdings.
Kijk eens naar de bekendste holdings op de beurs:
GBL: 40 € naar 68 €
Ackermans & Van Haaren: 28 € naar 80 €
Sofina: 33 € naar 85 €.
Bois Sauvage: 120 € naar 228 €.
Ik vind er maar één die gedaald is: GIMV.
En die rendementen hierboven, dat is zuiver de koerswinst, hé, tel daar nog eens de dividenden bij die op zich al hoger liggen dan het rendement van een internetspaarboekje.
Ik kan me wel vinden in de stelregel dat je 100-(je leeftijd) in % van je vermogen in aandelen kan beleggen.
Bv: ben je 40 jaar, dan mag je 60% van je vermogen in aandelen steken.
Maar bon, 't staat iedereen vrij mijn posts onnozel te vinden en mij op hun vijandenlijst te zetten, en aan de rest gouden munten te proberen verkopen.
-
anonymous6
Knap resultaat. Ik kan het mijne niet berekenen, omdat ik wel extra geld geïnvesteerd heb in de beurs, ook geld weggehaald heb, fondsen van bank veranderd heb, een 2de portefeuille opgestart ben,.... Maar ik denk dat mijn rendement iets lager ligt dan het jouwe. Met dank aan Fortis.zeezout schreef:heb sinds 19 jaar een vaste portefeuille . Ik kwam op 1 januari aan een actuarieel rendement over die periode van 9,2 % kosten en dividenden inbegrepen.