CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Uiteraard, maar dat is voor jou toch niet anders?David_DeWa schreef: ↑16 december 2020, 16:44 Maar als ik jouw uitleg lees moet ik op jouw manier dan toch telkens alles nakijken of het klopt en zoniet reageren.
Bijvoorbeeld dat ze ongemerkt de tarieven weer eens hebben verhoogd.
Dat blijft toch hetzelfde? Je krijgt nog steeds facturen, hoor!David_DeWa schreef: ↑16 december 2020, 16:44 Ik moet niets in het oog houden en controleren.
De facturen vallen binnen in mijn mailbox.
Ik controleer mijn facturen op dezelfde wijze als jij dat doet.
Alleen is de vervolgactie anders: als de factuur klopt doe jij een betaling en ik doe niets (dus 99,99% van de gevallen)
Indien de factuur niet klopt doe jij niets en weiger ik de betaling (dus 0.01% van de gevallen)
idem dito.David_DeWa schreef: ↑16 december 2020, 16:44 Ik heb er geen enkel probleem mee om zo te werken.
Ik heb ook geen enkel probleem met jouw werkmethode.
Inderdaad, iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken. Zolang alles op tijd en correct betaald wordt, is er geen probleemDavid_DeWa schreef: ↑16 december 2020, 16:44 We hebben beiden iets tegen de opgelegde verplichting van welke methode ook.
Dat laatste is het enige geldige argument.![]()
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Dat gebeurt toch al?Giskart schreef: ↑16 december 2020, 17:15 Uiteindelijk zijn het vooral de sociaal zwakkere die zo'n boetes krijgen. Of mensen die pech hebben. Veel verhuist, scheiding en de post kwam bij de toekomstige ex, etc. Wat meer moeite doen is niet zo moeilijk maar men moet het wel willen doen. Dat is service. En dat zou je wel mogen verwachten als burger van een overheidsdienst en zeker van een private organisatie waar je lidgelden aan zit te betalen.
Bijna al mijn facturen en betaalverzoeken vallen in mijn emailbox. Toch als ik daar toestemming voor gaf.
Ik krijg ook een email als taxonweb geactiveerd wordt en kan mijn fiscale dossiers online opvolgen op MyFin.
Ik kan me nauwelijks herinneren wanneer ik nog iets via de post of via papier heb moeten afhandelen.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Ik kan niet anders dan je gelijk geven.Zwiertje schreef: ↑16 december 2020, 17:19 Dat blijft toch hetzelfde? Je krijgt nog steeds facturen, hoor!
Ik controleer mijn facturen op dezelfde wijze als jij dat doet.
Alleen is de vervolgactie anders: als de factuur klopt doe jij een betaling en ik doe niets (dus 99,99% van de gevallen)
Indien de factuur niet klopt doe jij niets en weiger ik de betaling (dus 0.01% van de gevallen)
Alleen geven in het dagdagelijkse leven die 99,99% en 0.01% een beetje een vertekend beeld.
Het is niet zo dat ik iedere dag facturen en betalingsverzoeken krijg.
Alleen Telenet stuurt een maandelijks betalingsverzoek. En daar geef ik al heel zeker geen domiciliëring aan.
Al de rest is driemaandelijks of één keer per jaar.
99.99% iets doen valt in de praktijk nog al mee.
Waarschijnlijk minder tijd dan hier op te reageren.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Qua tijdsbesparing zal het idd niet veel voorstellenDavid_DeWa schreef: ↑16 december 2020, 17:31 [99.99% iets doen valt in de praktijk nog al mee.
Waarschijnlijk minder tijd dan hier op te reageren.![]()
![]()
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Awel dat was ik ook van plan maar kan dit zonder dat ze hier moeilijk over doen? Of is het dan 1/4de van de prijs dat je maar terug krijgt?jens_dev schreef: ↑15 december 2020, 18:39Of gewoon per kwartaal betalen i.p.v. jaarlijks, lees ik. Bedankt!David_DeWa schreef: ↑15 december 2020, 18:12
Inderdaad.
Het te veel betaald lidgeld wordt dan proportioneel op je rekening teruggestort.
Je kan dan in 2021 nog altijd 3/4 van je bijdrage recupereren.
Is eigenlijk nog beter. Dan vraag ik in Q1 m'n jaarlijkse terugbetaling van lenzen via CM aan en ben daarna wegDan ben ik voor de eerste keer ooit een netto ontvanger.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Op uw vraag:
En welke andere ziekenfondsen en/of verzekeringsmaatschappijen die hosp.vezekeringen aanbieden doen dit wel ?
Je kan en mag bashen op iets maar dan moet je wel kunnen aantonen dat ze het elders zoveel beter doen. Als er die zijn dan hoor ik en anderen het graag.
[/quote]
Je hebt gelijk dat ik onvolledig ben. En je tegenvoorbeeld moet tonen. En dat is er.
Toch wel. Ethias doet dat. Mijn vriendin heeft er de hospitalisatieverzekering en reeds twee maal zonder zelf iets nadien te moeten doen, enkel datum opname doorgeven, en regelen alles met ziekenhuis. Facturen ontving je nog (eigen een kopie) maar Ethias betaalde meteen zonder dat patiënt nog moest regelen nadien. Bovendien, ik heb het over CM. En oude mensen en zieke mensen hebben nu eenmaal niet altijd iemand die hen kan helpen met die papieren. Ik zou alle zieke mensen die geen correcte terugbetalingen krijgen te eten willen geven. Het kan niet anders dan dat veel mensen dat niet weten of vergeten. Je zou toch mogen verwachten dat deze service geboden wordt. Iemand die ziek is heeft niet de gelijke strijdwapens als iemand die gezond en wel zijn job hoort te doen.
Ik weet bv niet in hoeverre de maximumfactuur geregeld wordt door ziekenfonds of door RIZIV, maar naar ik ooit hoorde kan het daar wel automatisch.
En welke andere ziekenfondsen en/of verzekeringsmaatschappijen die hosp.vezekeringen aanbieden doen dit wel ?
Je kan en mag bashen op iets maar dan moet je wel kunnen aantonen dat ze het elders zoveel beter doen. Als er die zijn dan hoor ik en anderen het graag.
[/quote]
Je hebt gelijk dat ik onvolledig ben. En je tegenvoorbeeld moet tonen. En dat is er.
Toch wel. Ethias doet dat. Mijn vriendin heeft er de hospitalisatieverzekering en reeds twee maal zonder zelf iets nadien te moeten doen, enkel datum opname doorgeven, en regelen alles met ziekenhuis. Facturen ontving je nog (eigen een kopie) maar Ethias betaalde meteen zonder dat patiënt nog moest regelen nadien. Bovendien, ik heb het over CM. En oude mensen en zieke mensen hebben nu eenmaal niet altijd iemand die hen kan helpen met die papieren. Ik zou alle zieke mensen die geen correcte terugbetalingen krijgen te eten willen geven. Het kan niet anders dan dat veel mensen dat niet weten of vergeten. Je zou toch mogen verwachten dat deze service geboden wordt. Iemand die ziek is heeft niet de gelijke strijdwapens als iemand die gezond en wel zijn job hoort te doen.
Ik weet bv niet in hoeverre de maximumfactuur geregeld wordt door ziekenfonds of door RIZIV, maar naar ik ooit hoorde kan het daar wel automatisch.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Ik moet wel zeggen zonder hospitalisatieverzekering ̀̀van het werk was ik nooit weggegaan bij cm!
Maar nu heb ik zoiets van het moet al goed fout gaan om nadeel hebben.
Als morgen een tand uitvalt dan sluit ik mij vanaf 1 04 wel terug aan bij cm of partena of ....
Maar nu heb ik zoiets van het moet al goed fout gaan om nadeel hebben.
Als morgen een tand uitvalt dan sluit ik mij vanaf 1 04 wel terug aan bij cm of partena of ....
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Laat me toevallig ook een hosp.verzek. bij Ethias hebben. Je hebt gelijk dat de ziekenhuisfactuur nadat je ZELF de aangifte hebt gedaan rechtstreeks wordt voldaan door Ethias ... MAAR alle kosten die vooraf gemaakt zijn (afhankelijk van je verzekeringsstatus 1-3 maanden voor de opname) en nadien gemaakt (3-6 maanden na de opname) moet je wel ZELF regelen ... doe je dit niet dan zal Ethias je het ook niet laten weten. Er zijn ook heel wat kosten die Ethias verwerpt niettegenstaande de gemaakte kosten wel degelijk te maken hebben met de hospitalisatie.DCM78 schreef: ↑16 december 2020, 22:31 Je hebt gelijk dat ik onvolledig ben. En je tegenvoorbeeld moet tonen. En dat is er.
Toch wel. Ethias doet dat. Mijn vriendin heeft er de hospitalisatieverzekering en reeds twee maal zonder zelf iets nadien te moeten doen, enkel datum opname doorgeven, en regelen alles met ziekenhuis. Facturen ontving je nog (eigen een kopie) maar Ethias betaalde meteen zonder dat patiënt nog moest regelen nadien. Bovendien, ik heb het over CM. En oude mensen en zieke mensen hebben nu eenmaal niet altijd iemand die hen kan helpen met die papieren. Ik zou alle zieke mensen die geen correcte terugbetalingen krijgen te eten willen geven. Het kan niet anders dan dat veel mensen dat niet weten of vergeten. Je zou toch mogen verwachten dat deze service geboden wordt. Iemand die ziek is heeft niet de gelijke strijdwapens als iemand die gezond en wel zijn job hoort te doen.
Ik weet bv niet in hoeverre de maximumfactuur geregeld wordt door ziekenfonds of door RIZIV, maar naar ik ooit hoorde kan het daar wel automatisch.
Over het algemeen ben ik tevreden over de hosp.verzek. van Ethias maar om nu te zeggen dat zij alles voor je doen, niet akkoord ... dus voor mij telt je voorbeeld niet als voorbeeld.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Het ging om chemobehandeling. Met elke drie weken opname. Zelfs zes maanden lang ( vermoedelijk door aard en statut vd ziekte, maar er is zes maanden uitbetaald). Die is altijd correct betaald. Ziekenhuis en Ethias regelden allesgeebee schreef: ↑16 december 2020, 22:42Laat me toevallig ook een hosp.verzek. bij Ethias hebben. Je hebt gelijk dat de ziekenhuisfactuur nadat je ZELF de aangifte hebt gedaan rechtstreeks wordt voldaan door Ethias ... MAAR alle kosten die vooraf gemaakt zijn (afhankelijk van je verzekeringsstatus 1-3 maanden voor de opname) en nadien gemaakt (3-6 maanden na de opname) moet je wel ZELF regelen ... doe je dit niet dan zal Ethias je het ook niet laten weten. Er zijn ook heel wat kosten die Ethias verwerpt niettegenstaande de gemaakte kosten wel degelijk te maken hebben met de hospitalisatie.DCM78 schreef: ↑16 december 2020, 22:31 Je hebt gelijk dat ik onvolledig ben. En je tegenvoorbeeld moet tonen. En dat is er.
Toch wel. Ethias doet dat. Mijn vriendin heeft er de hospitalisatieverzekering en reeds twee maal zonder zelf iets nadien te moeten doen, enkel datum opname doorgeven, en regelen alles met ziekenhuis. Facturen ontving je nog (eigen een kopie) maar Ethias betaalde meteen zonder dat patiënt nog moest regelen nadien. Bovendien, ik heb het over CM. En oude mensen en zieke mensen hebben nu eenmaal niet altijd iemand die hen kan helpen met die papieren. Ik zou alle zieke mensen die geen correcte terugbetalingen krijgen te eten willen geven. Het kan niet anders dan dat veel mensen dat niet weten of vergeten. Je zou toch mogen verwachten dat deze service geboden wordt. Iemand die ziek is heeft niet de gelijke strijdwapens als iemand die gezond en wel zijn job hoort te doen.
Ik weet bv niet in hoeverre de maximumfactuur geregeld wordt door ziekenfonds of door RIZIV, maar naar ik ooit hoorde kan het daar wel automatisch.
Over het algemeen ben ik tevreden over de hosp.verzek. van Ethias maar om nu te zeggen dat zij alles voor je doen, niet akkoord ... dus voor mij telt je voorbeeld niet als voorbeeld.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Als er een onterechte domiciliering van je rekening gaat, en je meldt dit aan je bank moeten ze onmiddelijk het bedrag terug op je rekening storten, dit is zo bij wet bepaald. Je moet zelfs geen bewijzen of wat dan ook voorleggen..geebee schreef: ↑16 december 2020, 14:19Met dat verschil dat als er een fout in je factuur zit, het geld toch van je rekening gaat en je pas achteraf je geld terugkrijgt na de nodige klachten. Als ik een fout vaststel in een factuur gaan ze eerst hun factuur moeten aanpassen en dan pas krijgen ze hun geld.
Als je het niet nodig vindt facturen en afhalingen van je rekening te controleren dan ben je heel goed bezig !![]()
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
klopt wel, maar als het terecht is kan je het ook terug eisen :"zonder bewijzen"ludo schreef: ↑17 december 2020, 01:49Als er een onterechte domiciliering van je rekening gaat, en je meldt dit aan je bank moeten ze onmiddelijk het bedrag terug op je rekening storten, dit is zo bij wet bepaald. Je moet zelfs geen bewijzen of wat dan ook voorleggen..geebee schreef: ↑16 december 2020, 14:19
Met dat verschil dat als er een fout in je factuur zit, het geld toch van je rekening gaat en je pas achteraf je geld terugkrijgt na de nodige klachten. Als ik een fout vaststel in een factuur gaan ze eerst hun factuur moeten aanpassen en dan pas krijgen ze hun geld.
Als je het niet nodig vindt facturen en afhalingen van je rekening te controleren dan ben je heel goed bezig !![]()
de vraagt blijft wel wat de bank onder " onmiddellijk " verstaat, over "onmiddellijk" heb ik al veel klachten gehoord.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Je krijgt in elk geval je geld terug, dag meer of minder maakt dan niet uit..
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Je huidige ziekenfonds kan hier niet moeilijk over doen.
Je meldt je aan bij je nieuwe ziekenfonds en zij brengen alles in orde voor je. Ook de afmelding bij je lopende ziekenfonds.
Het ziekenfonds dat de bons krijgt gaat je nog wel contacteren om je aan boord te kunnen houden. Maar dat negeer je dan gewoon. Stopt dan na een tijdje vanzelf.
Als je voor een jaar betaald hebt ben je je bijdrage voor het begonnen kwartaal kwijt. Gedurende die periode ben je wel nog volledig verzekerd bij je lopende ziekenfonds. Vanaf het kwartaal dat je overschakelt naar je nieuwe ziekenfonds betaal je daar de resterende bijdragen. In het geval van het HZIV is dat uiteraard niets.
Enkele tijd later stort het oude ziekenfonds het bedrag van de resterende kwartalen dan automatisch terug op je rekening.
Zo ging het bij mijn overstap toch.
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Hallo,
Dat snap ik. Maar als je bv je terugbetaling van Bril aanvraagt voor 2021 en dan in April vertrekt. Gaat men deze som dan terug vorderen of wordt hier niet over gesproken?
Gr
Dat snap ik. Maar als je bv je terugbetaling van Bril aanvraagt voor 2021 en dan in April vertrekt. Gaat men deze som dan terug vorderen of wordt hier niet over gesproken?
Gr
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
Dat zal afhangen via welke route men een tussenkomst krijgt. Er is een tussenkomst mogelijk via de wettelijke verzekering al is dat moeilijk om daar iets van te krijgen. Dat ga je natuurlijk mogen houden.
De rest zijn extra verzekeringen, specifieke diensten voor leden. En dan zal dat afhangen van de voorwaarden van die diensten. Het zou mij verbazen dat ze zich gaan bezighouden met (pogen) terug te vorderen. Lijkt mij eerder iets dat je mogelijk X periode aangesloten moet zijn alvorens in aanmerking te komen voor tussenkomsten.
De rest zijn extra verzekeringen, specifieke diensten voor leden. En dan zal dat afhangen van de voorwaarden van die diensten. Het zou mij verbazen dat ze zich gaan bezighouden met (pogen) terug te vorderen. Lijkt mij eerder iets dat je mogelijk X periode aangesloten moet zijn alvorens in aanmerking te komen voor tussenkomsten.

