Controle personenbelasting woonbonus
TIP
Controle personenbelasting woonbonus
Ik heb enkele weken geleden een melding tot aanpassing van de fiscus ontvangen voor mijn aangifte van 2018. De woonbonus zou volgens hen foutief berekend zijn en ik zou meer moeten betalen. Na controle van de softwareleverancier van mijn boekhouder, bleek het toch correct te zijn. Ik vind het wel straf dat de fiscus hun eigen regels niet kan toepassen. Ok, de woonbonus is een fiscaal kluwen, maar als de overheid er zelf al niet uitgeraakt... Ik heb dus protest aangetekend tegen de verhoging, en vrij snel gelijk gekregen... Nog iemand dit meegemaakt? U weze verwittigd: je hoeft niet zomaar het voorstel te aanvaarden. Best eerst advies inwinnen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Controle personenbelasting woonbonus
Een bericht van wijziging?
Dan heb je juist gereageerd. Je hebt trouwens geen keuze, of je gaat akkoord en betaalt, of je gaat niet akkoord en zegt daarbij waarom. Als het om een bericht van wijziging gaat tenminste, waar we van uitgaan, en geen 'voorstel'.LDewulf schreef: ↑2 oktober 2020, 16:33 De woonbonus zou volgens hen foutief berekend zijn en ik zou meer moeten betalen. Na controle van de softwareleverancier van mijn boekhouder, bleek het toch correct te zijn. Ik vind het wel straf dat de fiscus hun eigen regels niet kan toepassen. Ok, de woonbonus is een fiscaal kluwen, maar als de overheid er zelf al niet uitgeraakt...
Ik heb dus protest aangetekend tegen de verhoging, en vrij snel gelijk gekregen... Nog iemand dit meegemaakt? U weze verwittigd: je hoeft niet zomaar het voorstel te aanvaarden. Best eerst advies inwinnen.
Het zal een enkeling hier en daar misschien nog verbazen, maar, ja, de fiscus vindt het heel dikwijls niet nodig zich aan de wet te houden. (Welke ambetantenaar wel nog in 2020?)
Je hebt nog geluk gehad, denk ik, want dikwijls leggen ze zo'n 'niet akkoord' gewoon naast zich neer en gaan over tot taxatie. Dan zal je wanneer je de aanslag ontvangt een bezwaar moeten indienen bij de adviseur-generaal en hopen dat die wel wat menselijk is, want indien niet moet je naar de rechtbank om je gelijk te halen (trouwens ook geen evidentie) waar velen onder ons om begrijpelijke redenen van af zien.
Nu al mijn excuses aan diegenen die hun tenen weer platgetrapt gaan voelen, maar je kan dat 'de wet aan de laars lap'-fenomeen van de ambtenarij nu eenmaal niet anders beschrijven dan crimineel. Een ambtenaar die wetend (en daar kan je in heel veel gevallen niet anders dan van uitgaan) belastingen probeert te heffen die onterecht zijn, maak zich schuldig aan knevelarij (art. 243 Strafwet). Een ander 'vreemd' fenomeen is dat dat art. 243 quasi nooit toegepast wordt ondanks dat het dagelijks meermaals overtreden wordt. Maar durf niet verkeerd parkeren want dan zitten ze op je als schimmel op kaas. Het zal wel weer aan mij liggen, maar beweren dat de situatie niet helemaal scheef getrokken is, is het licht van de zon ontkennen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ja, klopt.
Ik was er zelf van verbaasd hoe snel te akkoord gingen. Daarmee dat ik vermoed dat ze wel vaak iets proberen, terwijl ze eigenlijk wel weten dat de mensen toch juist zijn. Het ging om een heel laag bedrag en eerlijk gezegd had ik de neiging om te zeggen: oh, laat dan maar, ik heb geen zin in een discussie met de fiscus. Misschien rekenen ze daarop om aan hun 'target' te komen van gevonden fouten??GreenDean schreef: ↑2 oktober 2020, 18:06 Je hebt nog geluk gehad, denk ik, want dikwijls leggen ze zo'n 'niet akkoord' gewoon naast zich neer en gaan over tot taxatie. Dan zal je wanneer je de aanslag ontvangt een bezwaar moeten indienen bij de adviseur-generaal en hopen dat die wel wat menselijk is, want indien niet moet je naar de rechtbank om je gelijk te halen (trouwens ook geen evidentie) waar velen onder ons om begrijpelijke redenen van af zien.
Zonder bericht van wijzing kan je eventueel de "lotto" bij de belastingen winnen, dan is de aanslag nietig.
Als je daar een bezwaar tegen indient, en de directeur van de belastingen doet na 6 maanden geen uitspraak, dan kan je onmiddellijk naar de rechtbank gaan, en kan er geen subsidiaire aanslag meer gevestigd worden, en moeten ze al je belastingen terugbetalen ( met intresten )
Het Grondwettelijk Hof heeft dit oa in 2006 bevestigd
Als je daar een bezwaar tegen indient, en de directeur van de belastingen doet na 6 maanden geen uitspraak, dan kan je onmiddellijk naar de rechtbank gaan, en kan er geen subsidiaire aanslag meer gevestigd worden, en moeten ze al je belastingen terugbetalen ( met intresten )
Het Grondwettelijk Hof heeft dit oa in 2006 bevestigd