Controle rente berekeningen Rabo
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Controle rente berekeningen Rabo
Hallo allemaal,
Voordat Rabo definitief sluit zou ik graag willen weten of iemand de moed heeft gehad zijn rente berekeningen in de loop der jaren altijd te controleren en of er fouten zijn gemaakt. Ik ben al meer dan 15 jaar klant en in het begin downloadde en controleerde ik de details van de renteafschriften, maar daarna werd ik slordig, en sinds enkele jaren kan ik de downloads van de details van de renteafschriften niet eens meer terugvinden in mijn archieven. Ik zou Rabo moeten vragen wat ik mis en het zou een hele klus zijn om alles te controleren/berekenen, terwijl als iemand zou bevestigen dat Rabo geen fouten heeft gemaakt in de renteafrekeningen, ik gerustgesteld zou zijn en het zou kunnen vergeten.
Bestaat er een interne of externe controle van de renteberekeningsprocedures van de banken, bijvoorbeeld bij accountantskantoren of bij de FSMA, die de juistheid van de berekeningen van de banken garandeert?
Een andere vraag: is het mogelijk dat een overschrijving van de ene bank naar de andere niet "doorgaat", maar dat er toch een debitering van de oorspronkelijke rekening wordt geregistreerd of dat er geen creditering van de bestemmingsrekening wordt geregistreerd? Ik ben ook nogal slordig geweest in het controleren van mijn overschrijvingen van/naar Rabo.
Ik dank u allen bij voorbaat voor uw feedback.
Voordat Rabo definitief sluit zou ik graag willen weten of iemand de moed heeft gehad zijn rente berekeningen in de loop der jaren altijd te controleren en of er fouten zijn gemaakt. Ik ben al meer dan 15 jaar klant en in het begin downloadde en controleerde ik de details van de renteafschriften, maar daarna werd ik slordig, en sinds enkele jaren kan ik de downloads van de details van de renteafschriften niet eens meer terugvinden in mijn archieven. Ik zou Rabo moeten vragen wat ik mis en het zou een hele klus zijn om alles te controleren/berekenen, terwijl als iemand zou bevestigen dat Rabo geen fouten heeft gemaakt in de renteafrekeningen, ik gerustgesteld zou zijn en het zou kunnen vergeten.
Bestaat er een interne of externe controle van de renteberekeningsprocedures van de banken, bijvoorbeeld bij accountantskantoren of bij de FSMA, die de juistheid van de berekeningen van de banken garandeert?
Een andere vraag: is het mogelijk dat een overschrijving van de ene bank naar de andere niet "doorgaat", maar dat er toch een debitering van de oorspronkelijke rekening wordt geregistreerd of dat er geen creditering van de bestemmingsrekening wordt geregistreerd? Ik ben ook nogal slordig geweest in het controleren van mijn overschrijvingen van/naar Rabo.
Ik dank u allen bij voorbaat voor uw feedback.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Controle rente berekeningen Rabo
Ik zie geen enkele reden om te denken dat Rabo de berekening niet correct zou doen.bc148 schreef: ↑25 juni 2022, 22:17 Voordat Rabo definitief sluit zou ik graag willen weten of iemand de moed heeft gehad zijn rente berekeningen in de loop der jaren altijd te controleren en of er fouten zijn gemaakt. Ik ben al meer dan 15 jaar klant en in het begin downloadde en controleerde ik de details van de renteafschriften, maar daarna werd ik slordig, en sinds enkele jaren kan ik de downloads van de details van de renteafschriften niet eens meer terugvinden in mijn archieven. Ik zou Rabo moeten vragen wat ik mis en het zou een hele klus zijn om alles te controleren/berekenen, terwijl als iemand zou bevestigen dat Rabo geen fouten heeft gemaakt in de renteafrekeningen, ik gerustgesteld zou zijn en het zou kunnen vergeten.
Ik hou voor al mijn banken al mijn bedragen met valutadatum bij, zodat ik weet wanneer welk bedrag op welke rekening de getrouwheidsperiode vervalt. Daardoor weet ik ook perfect hoeveel getrouwheidsintrest ik zou moeten ontvangen op welke rekening. En dat klopt altijd perfect tot op de cent.
Basisintrest bereken ik niet, daar schat ik gewoon in of de uitbetaling correct lijkt.
*In principe* is dat altijd "in orde". Als een uitgaande overschrijving niet lukt, dan keert het bedrag gewoon terug naar de afzender.bc148 schreef: ↑25 juni 2022, 22:17 Een andere vraag: is het mogelijk dat een overschrijving van de ene bank naar de andere niet "doorgaat", maar dat er toch een debitering van de oorspronkelijke rekening wordt geregistreerd of dat er geen creditering van de bestemmingsrekening wordt geregistreerd? Ik ben ook nogal slordig geweest in het controleren van mijn overschrijvingen van/naar Rabo.
Ook dit hou ik altijd bij. Nog nooit meegemaakt dat er ergens geld "verloren" ging.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat je er vertrouwen in mag hebben dat de banken de rentes correct berekenen en overschrijvingen correct uitvoeren. De rente controleren door ze zelf te berekenen is een hoop werk voor de controle van een klein bedrag en geeft alleen maar aanleiding tot frustratie. Zo heeft er iemand op Spaargids een draadje opgestart omdat hij maar 97,40 euro kreeg terwijl hij volgens zijn berekening 97,50 euro had moeten krijgen. Dat is een verschil van 10 cent. Moet je daar nou een vraag over stellen?
Waarom niet? Vragen is toegestaan. Trouwens, als het brood 10cent omhoog gaat staat half Vlaanderen op zijn achterste poten.
-
- Newbie
- Contacteer:
Vreemde vergelijking: de hogere kost voor een brood is wel dagelijks hé, en is vooral een probleem voor mensen die andere zorgen hebben dan intrestberekening (toch aan inkomende kant).
Ik denk wel dat Rabo alles correct berekent. Soms tot in het absurde. Ik had vrij ruime tegoeden en sloot mijn rekeningen begin april af. Eind mei kreeg ik een aangetekende brief om te zeggen dat er nog een saldo op stond en dat ik moest zorgen voor afsluiting. Ik had mijn digipass al weggegooid, begon aan mezelf te twijfelen, en vroeg er een nieuwe aan. Toen bleek het om een rekening te gaan die ik opende voor een feitelijke vereniging, samen met andere ouders, voor een ouderwerkgroep. We parkeerden daar in 2007 even wat geld, in afwachting van een rekening bij Fortis die echt op naam van de feitelijke vereniging stond. Toen ik de rekening in 2007 wou afsluiten stond het saldo op 0, maar was het niet mogelijk om de rekening af te sluiten. Geen probleem volgens Rabo, omdat er toch geen kosten aan verbonden waren… Nu 15 jaar later, was er toch een interest van 0,02 Euro opgebouwd. Ik sloot de rekening af, en kreeg daarna nog een aangetekende brief om de tegenrekening te verifiëren. Rabo stuurde dus 2 aangetekende brieven en een digipass, de portokosten en administratie moeten toch al gauw boven de 50 Euro uitkomen. Ik denk niet dat ik intussen de 0,02 Euro al gekregen heb.
Ik denk wel dat Rabo alles correct berekent. Soms tot in het absurde. Ik had vrij ruime tegoeden en sloot mijn rekeningen begin april af. Eind mei kreeg ik een aangetekende brief om te zeggen dat er nog een saldo op stond en dat ik moest zorgen voor afsluiting. Ik had mijn digipass al weggegooid, begon aan mezelf te twijfelen, en vroeg er een nieuwe aan. Toen bleek het om een rekening te gaan die ik opende voor een feitelijke vereniging, samen met andere ouders, voor een ouderwerkgroep. We parkeerden daar in 2007 even wat geld, in afwachting van een rekening bij Fortis die echt op naam van de feitelijke vereniging stond. Toen ik de rekening in 2007 wou afsluiten stond het saldo op 0, maar was het niet mogelijk om de rekening af te sluiten. Geen probleem volgens Rabo, omdat er toch geen kosten aan verbonden waren… Nu 15 jaar later, was er toch een interest van 0,02 Euro opgebouwd. Ik sloot de rekening af, en kreeg daarna nog een aangetekende brief om de tegenrekening te verifiëren. Rabo stuurde dus 2 aangetekende brieven en een digipass, de portokosten en administratie moeten toch al gauw boven de 50 Euro uitkomen. Ik denk niet dat ik intussen de 0,02 Euro al gekregen heb.
Tijdens de dik 18 jaar dat ik klant was bij Rabobank, heb ik nooit enige twijfels gehad over de eerlijkheid van deze bank. Intussen werden bij mij alle nog resterende rekeningen, op een correcte manier afgesloten in oktober 2021.
Dank u allen voor uw feedback. Ik ben gerustgesteld.