Controle van rente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Controle van rente
Vandaag in de krant gelezen dat premies heel vaak fout berekend worden, zelfs door de banken. (Zie het nieuwsblad). Iemand vertelde zelfs 2 identieke spaarrekeningen te hebben met zelfde bedrag en valutadatum; toch was de opbrengst verschillend.
Ik vraag me af of jullie de premie uitrekenen?
En zo ja, hebben jullie al ooit eens een fout ontdekt?
En zo ja, wat hebben jullie dan gedaan?
Is een bank eigenlijk verplicht uitleg te geven over de premieberekening (en zo ja, vermoedelijk niet kosteloos?)
Ik vraag me af of jullie de premie uitrekenen?
En zo ja, hebben jullie al ooit eens een fout ontdekt?
En zo ja, wat hebben jullie dan gedaan?
Is een bank eigenlijk verplicht uitleg te geven over de premieberekening (en zo ja, vermoedelijk niet kosteloos?)
Re: Controle van rente
tsja, begin er maar eens aan om dat zelf uit te rekenen hé. Als je een paar keer een grote som hebt gestort lukt dat misschien nog wel maar als je maandelijks op een spaarrekening stort is het heel moeilijk. Zeker met al die rentewijzigingen en die overgangsmaatregel. Ik doe het niet maar zou wel heel blij zijn als een gedetailleerd overzicht verplicht zou worden. Dan voelen ze zich toch wat meer gecontroleerd
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb een controle uitgevoerd. er zijn maar 4 verrichtingen gedaan en het lijkt me niet te kloppen. Telkens zelfde bedrag te kort (iets meer dan 10 euro). Het sop is de kool niet waard, maar vraag me wel af waar ik fout zou zitten...
In dergelijke berekening zijn er een hoop parameters die op verschillende wijze kunnen bepaald zijn. Meerdere van die parameters zijn niet wettelijk vastgelegd, dus vrij voor de banken. Om een klein voorbeeld te geven, beschouw een spaarrekening waar op een bepaalde dag een bedrag afgenomen word, hoe wordt de interest berekend op het afgenomen kapitaal? Met de periodieke equivalente voet of met de periodieke evenredige voet? Wat als er een schrikkeljaar in de termijn valt? Wat stelt een dag voor? 1/365? 1/360? Voor Argenta (Cap +) is één jaar gelijk aan 365,24211875 dagen! (Tropisch conventioneel jaar volgens Johan Heinrich von Mädler 1794-1874) enz.…Nightwolf schreef: tsja, begin er maar eens aan om dat zelf uit te rekenen hé. Als je een paar keer een grote som hebt gestort lukt dat misschien nog wel maar als je maandelijks op een spaarrekening stort is het heel moeilijk. Zeker met al die rentewijzigingen en die overgangsmaatregel. Ik doe het niet maar zou wel heel blij zijn als een gedetailleerd overzicht verplicht zou worden. Dan voelen ze zich toch wat meer gecontroleerd
Dit alles belet niet dat er ook grove fouten gedaan worden. (vrijwillig of niet?)
Van één ding mag je zeker zijn de berekening zal zo voordelig mogelijk zijn voor de bank. (wat tenslotte begrijpbaar is, ieder trekt het doek naar zijn kant) Vergeet niet dat er miljarden euro’s belegd worden in spaarboekjes en dat daardoor het bijzonder belangrijk is voor de banken iedere parameter grondig te onderzoeken om de gunstigste opvatting eruit te halen.
Voor mij is het verantwoord de berekening te controleren als het belegd kapitaal belangrijk is al dan niet laat het maar zo het loont de moeite niet.
Zie ook; https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 005#p62005 en meerdere anderen.
Mvg,
Ze zouden dit inderdaad transparant moeten maken... of een overzicht geven lijkt me het best. Maar ik denk dat dat nog niet voor morgen is. 

bart_vl schreef:Ze zouden dit inderdaad transparant moeten maken... of een overzicht geven lijkt me het best. Maar ik denk dat dat nog niet voor morgen is.
We hebben dankzij de leden van spaargids een excel ontwikkeld, deze is hier te vinden: viewtopic.php?f=6&t=2774" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Toch even ook een geruststellend berichtje over de berekeningen van interest, en de al dan niet correctheid ervan ...
Vermits ook ik geïnteresseerd was in deze materie heb ik er me toch mee beziggehouden om de berekeningen zelf te doen. Ik had het geluk (enfin, bij wijze van spreken) dat op m'n spaarrekening ergens in 2004 slechts een bedrag van zo'n 3 euro stond zodat ik de herberekeningen van dan af kon starten, want anders moet je de controle eigenlijk kunnen beginnen van bij de eerste storting op het spaarboekje.
Ook ik had na de eerste berekeningen grote(re) verschillen met wat de bank effektief had uitbetaald als interest (getrouwheidspremie, gewone interest was geen probleem). Na enig overleg met de mensen van het bankkantoor waar ik rekeninghouder ben, inclusief het ontvangen van de gedetailleerde berekeningen door de bank (zelfs voor de interest die me eind dit jaar uitbetaald gaat worden), kom ik tot de conclusie dat de berekeningen door de bank inderdaad correct zijn (minimale afrondingsverschillen - soms in het voordeel van de bank, maar evenveel keer in mijn voordeel - niet te na gesproken). Ter info, ik ben klant bij BNP Paribas Fortis.
In 't kort, de fouten die ik initieel maakte bij de berekeningen van de getrouwheidspremie:
a) vroeger moest je rekening houden de periode van "aangroei" vooraleer de getrouwheidsperiode begon te lopen (dus voor een storting op 1 april begon de getrouwheidsperiode pas op 1 oktober bij een aangroei die 6 maanden liep)
b) valutadatum: vroeger moest je rekening houden met quinzaines, vb. voor een storting op 21 april begon de aangroei periode pas op 1 mei
c) ontvangen interestbedragen brachten zelf geen aangroei premie op
Ik heb de hele oefening van stortingen en afhalingen voor de voorbije 6 jaar manueel verwerkt, en kwam tenslotte tot exact dezelfde openstaande bedragen per valutadatum als dewelke de bank me had doorgegeven.
Vermits ook ik geïnteresseerd was in deze materie heb ik er me toch mee beziggehouden om de berekeningen zelf te doen. Ik had het geluk (enfin, bij wijze van spreken) dat op m'n spaarrekening ergens in 2004 slechts een bedrag van zo'n 3 euro stond zodat ik de herberekeningen van dan af kon starten, want anders moet je de controle eigenlijk kunnen beginnen van bij de eerste storting op het spaarboekje.
Ook ik had na de eerste berekeningen grote(re) verschillen met wat de bank effektief had uitbetaald als interest (getrouwheidspremie, gewone interest was geen probleem). Na enig overleg met de mensen van het bankkantoor waar ik rekeninghouder ben, inclusief het ontvangen van de gedetailleerde berekeningen door de bank (zelfs voor de interest die me eind dit jaar uitbetaald gaat worden), kom ik tot de conclusie dat de berekeningen door de bank inderdaad correct zijn (minimale afrondingsverschillen - soms in het voordeel van de bank, maar evenveel keer in mijn voordeel - niet te na gesproken). Ter info, ik ben klant bij BNP Paribas Fortis.
In 't kort, de fouten die ik initieel maakte bij de berekeningen van de getrouwheidspremie:
a) vroeger moest je rekening houden de periode van "aangroei" vooraleer de getrouwheidsperiode begon te lopen (dus voor een storting op 1 april begon de getrouwheidsperiode pas op 1 oktober bij een aangroei die 6 maanden liep)
b) valutadatum: vroeger moest je rekening houden met quinzaines, vb. voor een storting op 21 april begon de aangroei periode pas op 1 mei
Ik heb de hele oefening van stortingen en afhalingen voor de voorbije 6 jaar manueel verwerkt, en kwam tenslotte tot exact dezelfde openstaande bedragen per valutadatum als dewelke de bank me had doorgegeven.
Enkele bemerkingenfradaems schreef:
Punt a : De aangroeipremie is sedert 1 april 2009 wettelijk afgeschaft
Punt b : De quinzaine valutering is sedert 1 juli 2007 afgeschaft
Punt c : Niet akkoord.Ontvangen intresten hadden tot 1 april 2009 eveneeens recht op een aangroeipremie ( 6 mnd ) ) indien niet afgehaald.
Dat Fortis het in het verleden niet altijd zo nauw nam met hun renteberekening moge uit het volgende blijken :
http://www.vrijvanzegel.net/blog2/index ... eel-1.html
http://www.vrijvanzegel.net/blog2/index ... eel-2.html
M'n opsomming van 'fouten die ik maakte' had dus betrekking op de berekening van de getrouwheidspremie, niet op die van de aangroeipremie. Vandaar dat m'n opmerkingen a) en b) het woord 'vroeger' bevatten, en in verband met opmerking c) wil dit in deze context zeggen dat voor de ontvangen interestbedragen de getrouwheidsperiode begon onmiddellijk op de valutadatum ervan.
Tot 1 april 2009 kunt ge de getrouwheidspremie niet correct berekenen zonder rekening te houden met de toenmalige aangroeipremie.fradaems schreef:M'n opsomming van 'fouten die ik maakte' had dus betrekking op de berekening van de getrouwheidspremie, niet op die van de aangroeipremie. Vandaar dat m'n opmerkingen a) en b) het woord 'vroeger' bevatten, en in verband met opmerking c) wil dit in deze context zeggen dat voor de ontvangen interestbedragen de getrouwheidsperiode begon onmiddellijk op de valutadatum ervan.
Het is pas vanaf 1 april 2009 dat voor iedere storting de getrouwheidspremie onmiddellijk begint, voordien had iedere storting EERST recht op een aangroeipremie.
Als ge de getrouwheidspremie wilt controleren over een langere periode - dus ook voor stortingen van vóór 1 april 2009 - dient ge met het voorgaande rekening te houden.
Voor stortingen vanaf 1 april 2009 gaat ge de getrouwheidspremie pas op 1 januari 2011 ontvangen. Dus.. nog geen controle mogelijk !
De laatst ontvangen getrouwheidspremie ( 1 jan 2010 ) betreft stortingen van 2008 of vroeger, die in de loop van 2009 reeds verworven waren. Hier moet ge dus ZEKER rekening houden met de toenmalige aangroeipremie !
Vraag eens een gedetailleerde getrouwheidsberekening op 1 jan 2010 of vroeger ? Zal HEEL wat moeilijker te verkrijgen zijn omwille van "te ingewikkeld " !
a) 'tot 1 april 2009 ...': zes maanden bijtellen vooraleer de getrouwheidsperiode begint lijkt me niet direkt een groot probleem bij de berekeningen
b) 'voor stortingen vanaf 1 april 2009 ...": er is een verschil tussen de interest kunnen berekenen (ervan uitgaande dat er geen wijzigingen meer zullen zijn tot einde jaar, en/of rekening houdend in de berekeningen met die wijzigingen wanneer ze zich voordoen) en het uitbetalen ervan door de bank.
c) 'vraag eens een gedetailleerde ...': ik heb deze bekomen voor de kalenderjaren 2008 en 2009 en voor deze van einde van dit jaar alweer ervan uitgaande dat er geen wijzigingen meer zullen zijn. Dit kan bij mij al niet meer het geval zijn voor de getrouwheidspremie die ik zal ontvangen, want alle periodes van 12 maanden die dit jaar eindigen, zijn reeds voorbij.
En de berekeningen zijn echt niet zo moeilijk. Je moet er alleen wat tijd insteken. Geloof het of niet, maar ik heb zelf de interesten (gewone, getrouwheid, en aangroei) van alle jaren vanaf 2004 berekend en bekom slechts kleine verschillen met de bedragen die de bank uitbetaald heeft.
't Is maar dat je het weet ... ik ben ook niet gelukkig met alles wat de banken doen. Zie forum 'Spaarrekeningen' onderwerp 'Nog eens ... getrouwheidspremies' met laatste reaktie op 24 mei.
b) 'voor stortingen vanaf 1 april 2009 ...": er is een verschil tussen de interest kunnen berekenen (ervan uitgaande dat er geen wijzigingen meer zullen zijn tot einde jaar, en/of rekening houdend in de berekeningen met die wijzigingen wanneer ze zich voordoen) en het uitbetalen ervan door de bank.
c) 'vraag eens een gedetailleerde ...': ik heb deze bekomen voor de kalenderjaren 2008 en 2009 en voor deze van einde van dit jaar alweer ervan uitgaande dat er geen wijzigingen meer zullen zijn. Dit kan bij mij al niet meer het geval zijn voor de getrouwheidspremie die ik zal ontvangen, want alle periodes van 12 maanden die dit jaar eindigen, zijn reeds voorbij.
En de berekeningen zijn echt niet zo moeilijk. Je moet er alleen wat tijd insteken. Geloof het of niet, maar ik heb zelf de interesten (gewone, getrouwheid, en aangroei) van alle jaren vanaf 2004 berekend en bekom slechts kleine verschillen met de bedragen die de bank uitbetaald heeft.
't Is maar dat je het weet ... ik ben ook niet gelukkig met alles wat de banken doen. Zie forum 'Spaarrekeningen' onderwerp 'Nog eens ... getrouwheidspremies' met laatste reaktie op 24 mei.
[quote="Urbain]
Punt c : Niet akkoord.Ontvangen intresten hadden tot 1 april 2009 eveneeens recht op een aangroeipremie ( 6 mnd ) ) indien niet afgehaald.
[/quote]
Ik ben hier nog even bij blijven stilstaan ...
Ik wil je best geloven wat dit statement betreft, maar vroeg me toch even af wat de consequenties zouden zijn als ik wel een aangroeipremie zou ontvangen hebben, en ik denk dat ik tot de conclusie moet komen dat ik er (in mijn geval dan toch) beter vanaf kom zonder ...
Een verklaring (maar de geschetste situatie kan natuurlijk verschillen bij anderen en bij andere banken en/of spaarrekeningen):
- zes maanden aangroei, en gewoonlijk had Fortis bank een aktie gedurende de 2 eerste maanden van het jaar met een aangroeipremie van 2% op jaarbasis
- de getrouwheidspremie bedraagt 1% op jaarbasis
- nemen we als voorbeeld 100 euro ontvangen interest
Als ik geen aangroeipremie krijg voor de ontvangen interesten, wat het geval was, dan:
- 1% getrouwheidspremie, periode van 12 maanden lopend van 1 januari (valutadatum van de verrichting) tot en met 31 december
- met andere woorden, met de afrekening van de interest van het volgende jaar ontvang ik per 1 januari 1 euro
- er is geen tijd verstreken tussen het aflopen van de getrouwheidsperiode en het bekomen van de interest (is de volgende dag)
Als ik wel aangroepremie zou gekregen hebben voor de ontvangen interesten, dan:
- 2% aangroeipremie, periode van 6 maanden lopend van 1 januari tot en met 30 juni
- de getrouwheidsperiode loopt van 1 juli tot en met 30 juni van het volgende jaar, m.a.w. ik zou geen getrouwheidsinterest ontvangen aan het einde van het eerstvolgende jaar
- met de afrekening van de interest na het eerste jaar ontvang ik per 1 januari 1 euro aangroeipremie (2% op jaarbasis = 2 euro, maar geldt slechts voor 6 maanden dus de helft)
- voor alle volgende jaren geldt: getrouwheidsperiode eindigt op 30 juni maar de effectieve uitbetaling van deze interest gebeurt slechts 6 maanden later, per 1 januari
Ik ben content dat ik geen aangroeipremie heb ontvangen voor de ontvangen interesten ...
[/quote]
Ik ben hier nog even bij blijven stilstaan ...
Ik wil je best geloven wat dit statement betreft, maar vroeg me toch even af wat de consequenties zouden zijn als ik wel een aangroeipremie zou ontvangen hebben, en ik denk dat ik tot de conclusie moet komen dat ik er (in mijn geval dan toch) beter vanaf kom zonder ...
Een verklaring (maar de geschetste situatie kan natuurlijk verschillen bij anderen en bij andere banken en/of spaarrekeningen):
- zes maanden aangroei, en gewoonlijk had Fortis bank een aktie gedurende de 2 eerste maanden van het jaar met een aangroeipremie van 2% op jaarbasis
- de getrouwheidspremie bedraagt 1% op jaarbasis
- nemen we als voorbeeld 100 euro ontvangen interest
Als ik geen aangroeipremie krijg voor de ontvangen interesten, wat het geval was, dan:
- 1% getrouwheidspremie, periode van 12 maanden lopend van 1 januari (valutadatum van de verrichting) tot en met 31 december
- met andere woorden, met de afrekening van de interest van het volgende jaar ontvang ik per 1 januari 1 euro
- er is geen tijd verstreken tussen het aflopen van de getrouwheidsperiode en het bekomen van de interest (is de volgende dag)
Als ik wel aangroepremie zou gekregen hebben voor de ontvangen interesten, dan:
- 2% aangroeipremie, periode van 6 maanden lopend van 1 januari tot en met 30 juni
- de getrouwheidsperiode loopt van 1 juli tot en met 30 juni van het volgende jaar, m.a.w. ik zou geen getrouwheidsinterest ontvangen aan het einde van het eerstvolgende jaar
- met de afrekening van de interest na het eerste jaar ontvang ik per 1 januari 1 euro aangroeipremie (2% op jaarbasis = 2 euro, maar geldt slechts voor 6 maanden dus de helft)
- voor alle volgende jaren geldt: getrouwheidsperiode eindigt op 30 juni maar de effectieve uitbetaling van deze interest gebeurt slechts 6 maanden later, per 1 januari
Ik ben content dat ik geen aangroeipremie heb ontvangen voor de ontvangen interesten ...
Sedert wanneer speelt Fortis voor Sint-Nikolaas ?fradaems schreef:Ik ben content dat ik geen aangroeipremie heb ontvangen voor de ontvangen interesten ...
Dit waren de Fortis rentevoorwaarden begin 2009 :
Gewone spaarrekening
1-01-2009 : 1.25 % basis + 1 % getrouwheid + 2 % aangroei
1-03-2009 : 1.25 % basis + 1 % getrouwheid + 0 % aangroei
1-04-2009 : 1 % basis + 0.75 % getrouwheid ( aangroeipremie afgeschaft )
Online Spaarrekening
1-01-2009 : 3.50 % basis + 0.01 % getrouwheid + 1 % aangroei
1-02-2009 : 3.00 % basis + 0.01 % getrouwheid + 0 % aangroei
1-04-2009 : 2.25 % basis + 0.75 % getrouwheid ( aangroeipremie afgeschaft )
Hieruit moge blijken dat de rentevergoeding van 1-1-2009 in beide gevallen een aangroeipremie moest genereren gedurende 6 maanden betaalbaar op 1-1-2010 , zijnde
Gewone spaarrekening
Van 1-1-2009 t/m 31-3-2009 2%
Van 1-4-2009 t/m 30-6-2009 0.75% ( 1 )
Online Spaarrekening
Van 1-1-2009 t/m 31-3-2009 1%
Van 1-4-2009 t/m 30-6-2009 0.75% ( 1 )
( 1 ) Vanaf 1 april 2009 werden de lopende aangroei % en getrouwheid % voor beide rekeningen wettelijk aangepast. Hier zit U dus fout met uw berekening.
Als Fortis beweert dat de rentevergoeding van 1-1-2009 in het jaar 2009 geen aangroeipremie genereerde, is dat in strijd met hun gecommuniceerde rentevoorwaarden.
Vanaf 1-3-2009 ( Gewone ) en 1-2-2009 ( Online ) werd geen aangroeipremie meer toegekend voor nieuwe stortingen.
Heeft men op dat ogenblik misschien meteen en eenzijdig de lopende aangroeiperioden van vroegere stortingen ingekort of nog erger met terugwerkende kracht afgeschaft ( max 6 mnd – 1 dg ) ?
Normaal zou de renteafrekening op 1-1-2010 de uitsplitsing van basis, aangroei en getrouwheid moeten vermelden.
Dit narekenen is niet zo eenvoudig. In de premieafrekening per 1-1-2010 kunnen ook nog aangroeipremies en getrouwheidspremies zitten die bij de vorige renteafrekening van 1-1-2009 , nog niet uitbetaald werden.
Als het Nieuwsblad schrijft dat sommige banken ( ? ) de premies niet correct berekenen , zal er wel iets van waar zijn ! Dit geldt ZEKER voor het overgangsjaar 2009.
Discussie gesloten.
Fortis heeft de aangroeipremie afgeschaft op 01.03.2009 voor de gewone spaarrekening en op 01.02.2009 voor de online spaarrekening. Vanaf deze datum is er geen aangroeipremie niet meer maar begint voor nieuwe direct een verwervingsperiode van de getrouwheidspremie te lopen. Het is dus niet zo dat vanaf deze data de aangroeipremie 0% was.Urbain schreef:Sedert wanneer speelt Fortis voor Sint-Nikolaas ?fradaems schreef:Ik ben content dat ik geen aangroeipremie heb ontvangen voor de ontvangen interesten ...
Dit waren de Fortis rentevoorwaarden begin 2009 :
Gewone spaarrekening
1-01-2009 : 1.25 % basis + 1 % getrouwheid + 2 % aangroei
1-03-2009 : 1.25 % basis + 1 % getrouwheid + 0 % aangroei
1-04-2009 : 1 % basis + 0.75 % getrouwheid ( aangroeipremie afgeschaft )
Online Spaarrekening
1-01-2009 : 3.50 % basis + 0.01 % getrouwheid + 1 % aangroei
1-02-2009 : 3.00 % basis + 0.01 % getrouwheid + 0 % aangroei
1-04-2009 : 2.25 % basis + 0.75 % getrouwheid ( aangroeipremie afgeschaft )
@ Stier
Vanaf 1-3-2009 ( Gewone ) en 1-2-2009 ( Online ) was de aangroeipremie wel degelijk 0%
Ik heb niet gezegd dat er vanaf deze data geen premies meer toegekend werden.
De in vervanging komende getrouwheidspremie is trouwens voor nieuwe stortingen pas betaalbaar vanaf 1-1-2011 !
De discussie ging over het feit dat - volgens fradaems - Fortis geen aangroeipremie toekent op de rentevergoeding van 1-1-2009.
Wat is uw reactie hierop ?
Vanaf 1-3-2009 ( Gewone ) en 1-2-2009 ( Online ) was de aangroeipremie wel degelijk 0%
Ik heb niet gezegd dat er vanaf deze data geen premies meer toegekend werden.
De in vervanging komende getrouwheidspremie is trouwens voor nieuwe stortingen pas betaalbaar vanaf 1-1-2011 !
De discussie ging over het feit dat - volgens fradaems - Fortis geen aangroeipremie toekent op de rentevergoeding van 1-1-2009.
Wat is uw reactie hierop ?