cooperatieve aandelen north sea wind
TIP
Re: cooperatieve aandelen north sea wind
"Gefundeerd"geo schreef: ↑10 juli 2019, 13:34 Zie https://mijnportefeuille.be/2019/07/09/ ... e-energie/
voor een gefundeerd artikel
Maar hebben de prospectus niet gelezen.De prospectus van North Sea Wind is maar liefst 211 pagina’s lang, en ook wij hebben die niet helemaal doorgelezen. De hele prospectus lezen is overigens iets wat iedere belegger verondersteld wordt te doen voor je intekent, maar niemand die dat ooit doet. We hebben bij MijnPortefeuille ook niet de mensen en middelen om een grondig financieel onderzoek van deze coöperatieves en hun moederbedrijven uit te voeren.
Is ook niet nodig om meer dan 200 pagina's te lezen.
Bij coöperatieven in windenergie zijn er altijd bepaalde zaken die terugkomen. En daar heb ik op gezocht en die stukken gelezen.
Ik heb onlangs ingetekend voor een beperkt bedrag bij Wind voor A (in de Antwerpse haven). Het prospectus was iets van een 16 pagina's !
Bij coöperatieven in windenergie zijn er altijd bepaalde zaken die terugkomen. En daar heb ik op gezocht en die stukken gelezen.
Ik heb onlangs ingetekend voor een beperkt bedrag bij Wind voor A (in de Antwerpse haven). Het prospectus was iets van een 16 pagina's !
Mijn partner werkt bij Colruyt en daar maken ze er wel veel reclame rond. Ik ga er vanuit dat de Jef zijn eigen personeel niet in het zak wilt zetten? Een Arco-debacle zou zijn bedrijf immers geen goed doen
.
Tja, waarom is dit dan zo sterk "achtergesteld". Hetgeen me ENORM stoort aan deze forumule is dat je wel risico hebt om kapitaal te verliezen, maar nooit deelt in extra winst als die er is.
Als het slecht uit draait, dan steken ze het toch op de overheid met "veranderende tarieven en wetten voor groene stroom".
Als dit een bedrijf was dat ze gewoon op de beurs noteerden, dan zou ik misschien wel interesse tonen. Als de winst dan stijgt, dan heb je nog wat koerswinst.
Waarom? Makkelijk. Ze halen in feite kapitaal op aan 6% (waarvan ze nog eens 2% terug krijgen als vergoeding) voor een project waarmee beduidend meer te verdienen valt. En de rest lenen ze bij de bank.
Als er mij morgen iemand 20 miljoen wilt lenen aan 6%, dat ik dan vervolgens gebruik om bij een bank nog eens extra 60 miljoen te gaan lenen...
Die extra 60 miljoen leent de bank aan 1.5-2%, dus de gespreide kapitaalkost komt uit op gemiddeld op 3% (20m aan 6% + 60 aan 2%).
Voor die extra 1% rentekost kan je er zelf het geld niet insteken.
Als er mij morgen iemand 20 miljoen wilt lenen aan 6%, dat ik dan vervolgens gebruik om bij een bank nog eens extra 60 miljoen te gaan lenen...
Die extra 60 miljoen leent de bank aan 1.5-2%, dus de gespreide kapitaalkost komt uit op gemiddeld op 3% (20m aan 6% + 60 aan 2%).
Voor die extra 1% rentekost kan je er zelf het geld niet insteken.
Als je in Wind wil investeren, doe het dan met overheidsgarantie…
Oersted (51% Deense overheid) (uitbating Offshore windparken en Europese aanpassing hoogspanning in DK, UK, Nederland, USA, Taiwan)
Elia (51% Belgische overheid) (Europese aanpassing hoogspanning België + Duitsland + zee verbindingen met UK en Zweden)
Of zonder overheid, maar denk niet dat de overheid er de hoogspanning failliet laat gaan...
Iberdrola (uitbating Windparken en Europese aanpassing hoogspanning Spanje, UK + USA, Brazillië)
Nextera Energie (uitbating Wind en zonneparken en USA (grootste) aanpassing hoogspanning)
Al die windmolens en zonneparken, de uitbating is kassa, maar veroorzaken wel een enorme aanpassing van de netwerkinfrastructuur...
https://www.4coffshore.com/news/first-b ... 11173.html
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... geplaatst/
(is vlak over de grens in Zeeland langs de autostrade....ga er eens kijken...)
Oersted (51% Deense overheid) (uitbating Offshore windparken en Europese aanpassing hoogspanning in DK, UK, Nederland, USA, Taiwan)
Elia (51% Belgische overheid) (Europese aanpassing hoogspanning België + Duitsland + zee verbindingen met UK en Zweden)
Of zonder overheid, maar denk niet dat de overheid er de hoogspanning failliet laat gaan...
Iberdrola (uitbating Windparken en Europese aanpassing hoogspanning Spanje, UK + USA, Brazillië)
Nextera Energie (uitbating Wind en zonneparken en USA (grootste) aanpassing hoogspanning)
Al die windmolens en zonneparken, de uitbating is kassa, maar veroorzaken wel een enorme aanpassing van de netwerkinfrastructuur...
https://www.4coffshore.com/news/first-b ... 11173.html
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... geplaatst/
(is vlak over de grens in Zeeland langs de autostrade....ga er eens kijken...)
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Ik ga hierin investeren. Geen 1.250 euro, maar wel 250 euro.
Heb dan bij Limburg windt, Ecopower, beuavent en nsw aandelen.
Doe het niet voor die 4pct intresten, maar ,... Het idee mee te werken aan een verschil, ... Voor mij is het ook iets waard.
Steek liever hierin wat geld dan in aandelen die ik dag per dag moet opvolgen en waarbij ik mijn slaap zou laten
Ieder zijn ding dus
Doe het niet voor die 4pct intresten, maar ,... Het idee mee te werken aan een verschil, ... Voor mij is het ook iets waard.
Steek liever hierin wat geld dan in aandelen die ik dag per dag moet opvolgen en waarbij ik mijn slaap zou laten
Ieder zijn ding dus
Natuurlijk, maar om dan 8€ per jaar te krijgen vind ik het al een heel gedoe. Zeker omdat jij bij een verkoop ook nog eens moet kijken wanneer je kan en mag verkopen.voodoo schreef: ↑15 juli 2019, 21:20 Ik ga hierin investeren. Geen 1.250 euro, maar wel 250 euro.
Ieder zijn ding dus![]()
Met 250€ maak je niet echt een verschil.
Ik zou dan eerder normale aandelen kopen van een "windbedrijf" dat op de beurs staat voor een grotere som.
Er wordt hier op forum dikwijls over beleggen gesproken.
Voor de een is dat 250 € voor een ander een paar duizend €.
Daarom dat advies hier op forum gewoon een warboel is.
Men leest bvb nooit wil 10000 € beleggen waar in het best beleggen.
Men leest nooit of die 10000 € dan een stukje van een bestaande of grotere portefeuille is of een start bedrag.
En zo wordt 250 € een heel gedoe met een magere opbrengst , zonder de achtergrond van betrokkene te kennen.
En 250 € beleggen in een aandeel is dan veel rendabeler , bvb al instap kost.
Voor de een is dat 250 € voor een ander een paar duizend €.
Daarom dat advies hier op forum gewoon een warboel is.
Men leest bvb nooit wil 10000 € beleggen waar in het best beleggen.
Men leest nooit of die 10000 € dan een stukje van een bestaande of grotere portefeuille is of een start bedrag.
En zo wordt 250 € een heel gedoe met een magere opbrengst , zonder de achtergrond van betrokkene te kennen.
En 250 € beleggen in een aandeel is dan veel rendabeler , bvb al instap kost.
Estate Guru believer.
250 euro is het begin van veel natuurlijk. Weet ook wel dat ze dat niet merken en hier ook hun werk aan het register enzo hebben.
Maar zijn voor mij "feelgood" aandelen.
Ik wil niet gaan beleggen of een bolero rekening openen. Ik wil die opvolging niet doen. Dat je niet kan uitstappen geeft voor mij ook gemoedsrust. Je stort vandaag en nu 250 euro en we zien wel. In het slechtste geval was het een schenking zonder meer
Snap ik ten dele.
OK, voor mij is een positie van 250€ gewoon te klein, en als daar een opbrengst van 8€ per jaar tegenover staat, en dan nog eens met een stevig risico, dan doen ik het niet.
Ik wil niet meer dan 30 posities, en met 250€ of 1250€ schiet dat gewoon niet op.
Winst op een positie moet ook een verschil maken, ik wil dat kunnen voelen.
Dus een positie die niet boven 1% van mijn vermogen geraakt doe ik niet.
Dan geef ik liever 15€ aan Eden Forestation. Daarmee betalen die mensen om er 150 bomen of mangroves mee te planten. Dat geeft me ook al een goed gevoel.
OK, voor mij is een positie van 250€ gewoon te klein, en als daar een opbrengst van 8€ per jaar tegenover staat, en dan nog eens met een stevig risico, dan doen ik het niet.
Ik wil niet meer dan 30 posities, en met 250€ of 1250€ schiet dat gewoon niet op.
Winst op een positie moet ook een verschil maken, ik wil dat kunnen voelen.
Dus een positie die niet boven 1% van mijn vermogen geraakt doe ik niet.
Dan geef ik liever 15€ aan Eden Forestation. Daarmee betalen die mensen om er 150 bomen of mangroves mee te planten. Dat geeft me ook al een goed gevoel.
PV-installaties efficienter dan wind, vandaag. Zeker in vergelijking met off-shore.
https://www.ise.fraunhofer.de/content/d ... logies.pdf
Als je het voor het milieu wil doen, kan je beter je geld in PV steken.
https://www.ise.fraunhofer.de/content/d ... logies.pdf
Als je het voor het milieu wil doen, kan je beter je geld in PV steken.
Je mag investeren voor het goed gevoel maar bij Colruyt en co gaat het ook (vooral?) om extra geld verdienen.
Stel:
Windmolens brengen 5% op (onderschatting?).
De bank leent 80% aan 2,5% interest (overschatting?).
Dan verdien je 3€ per 100€.
Maar eigen investering is slechts 20€ dus rendement op eigen vermogen 15%
Als je nu een cooperatieve opricht en 2% van hen leent aan 6% rente dant stijgt de kost met 0,12€ en leg je zelf maar 18€ in.
=> Het rendement stijgt naar 16%
Stel:
Windmolens brengen 5% op (onderschatting?).
De bank leent 80% aan 2,5% interest (overschatting?).
Dan verdien je 3€ per 100€.
Maar eigen investering is slechts 20€ dus rendement op eigen vermogen 15%
Als je nu een cooperatieve opricht en 2% van hen leent aan 6% rente dant stijgt de kost met 0,12€ en leg je zelf maar 18€ in.
=> Het rendement stijgt naar 16%
Ze nemen nog een fee van 33% op de rente, de bruto rente is 6%, na aftrek kosten 4% (maar vrijgesteld op vennootschapsniveau coöperatieve vennootschap).
1. Rendement zal hoger liggen dan 5%. Zo'n giga park zet je niet om maar 5% te verdienen, véél te veel risico. Zal misschien eerder 10% tot 15% zijn.
2. Werkelijke kost is dus niet 6%, maar 4%. Vestzak-broekzak operatie die toch de perceptie creeert van een goede opportuniteit te zijn.
1. Rendement zal hoger liggen dan 5%. Zo'n giga park zet je niet om maar 5% te verdienen, véél te veel risico. Zal misschien eerder 10% tot 15% zijn.
2. Werkelijke kost is dus niet 6%, maar 4%. Vestzak-broekzak operatie die toch de perceptie creeert van een goede opportuniteit te zijn.
Zoals steeds de kruimels voor de meute.
Het grote gewin voor de grote spelers.
De laagste prijs garantie he.
Het grote gewin voor de grote spelers.
De laagste prijs garantie he.
Estate Guru believer.