Crowdfunding: 5%/jaarbasis BONAFIDE(?)
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Crowdfunding: 5%/jaarbasis BONAFIDE(?)
Er zijn Fundingsmogelijkheden voor de Crowd te over.
Neem bijvoorbeeld OnePlanetCrowd.
De aanbieder beloofd vijf procent op jaarbasis. Er wordt per kwartaal uitbetaald en het eerste kwartaal is vrijgesteld. Kortom er zijn drie aflossingsmomenten: na het eerste jaar, na anderhalf jaar en op de einddatum van twee jaar.
Bijgevolg daalt de beloofde intrestvoet van 5% naar 4% op jaarbasis. [Voordegene die het in Excel willen uitrekenen is bij een inleg van duizend euro de formule als volgt : =RENTE(2;;1000;-1075;-1;) ]
Een lening volgens CrowdFunding is achtergesteld. Dus mocht er 'iets' misgaan, dan schuiven alle CrowdFunders achteraan in de rij....
Wat te denken over dit aanbod:
■ Betrouwbaar, veilig?
■ Kan dit Nederlands bedrijf beter naar een bank stappen?
■ Wie van jullie zou het opportuun vinden om een bedrag in te brengen?
Neem bijvoorbeeld OnePlanetCrowd.
De aanbieder beloofd vijf procent op jaarbasis. Er wordt per kwartaal uitbetaald en het eerste kwartaal is vrijgesteld. Kortom er zijn drie aflossingsmomenten: na het eerste jaar, na anderhalf jaar en op de einddatum van twee jaar.
Bijgevolg daalt de beloofde intrestvoet van 5% naar 4% op jaarbasis. [Voordegene die het in Excel willen uitrekenen is bij een inleg van duizend euro de formule als volgt : =RENTE(2;;1000;-1075;-1;) ]
Een lening volgens CrowdFunding is achtergesteld. Dus mocht er 'iets' misgaan, dan schuiven alle CrowdFunders achteraan in de rij....
Wat te denken over dit aanbod:
■ Betrouwbaar, veilig?
■ Kan dit Nederlands bedrijf beter naar een bank stappen?
■ Wie van jullie zou het opportuun vinden om een bedrag in te brengen?
Re: Crowdfunding: 5%/jaarbasis BONAFIDE(?)
een kwartaal is 3 maanden geen 6
via belgische crowdfunding platformen zou je in theorie vrijstelling van roerende voorheffing kunnen krijgen (blijkbaar nog niet in orde) maar via Nederlandse niet dus nog 30% RV af te trekken.
Het lijkt altijd alsof ze iets volledig nieuw op de markt brengen waarop iedereen zit te wachten en waarmee ze in enkele jaren multimiljonair worden.
Op de BIS beurs vorige week stonden er ook dakpannen met zonnepanelen in van Wienerberger en vandaag staat er in de krant dat tesla hier ook mee gaat beginnen. De prijs van gewone zonnepanelen staat ook nog eens onder druk door het wegvallen van de importheffingen uit China.
Als leek is het dan ook moeilijk in te schatten of die businessplannen realistisch zijn.
via belgische crowdfunding platformen zou je in theorie vrijstelling van roerende voorheffing kunnen krijgen (blijkbaar nog niet in orde) maar via Nederlandse niet dus nog 30% RV af te trekken.
Het lijkt altijd alsof ze iets volledig nieuw op de markt brengen waarop iedereen zit te wachten en waarmee ze in enkele jaren multimiljonair worden.
Op de BIS beurs vorige week stonden er ook dakpannen met zonnepanelen in van Wienerberger en vandaag staat er in de krant dat tesla hier ook mee gaat beginnen. De prijs van gewone zonnepanelen staat ook nog eens onder druk door het wegvallen van de importheffingen uit China.
Als leek is het dan ook moeilijk in te schatten of die businessplannen realistisch zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
20 jaar geleden stonden ze al met zonnepanelen dakpannen op de beurs.
dit terzijde
dit terzijde
Echt betrouwbare statistieken zijn er niet, maar je kan aannemen dat 5% van de aanbieders failliet gaat (de zgn. default rate).
Je moet dus afwegen of 5% een voldoende vergoeding is indien je 1 kans op 20 je inleg kwijt raakt.
Je moet dus afwegen of 5% een voldoende vergoeding is indien je 1 kans op 20 je inleg kwijt raakt.
Zou de fiscaliteit als volgt worden aangerekend:?via belgische crowdfunding platformen zou je in theorie vrijstelling van roerende voorheffing kunnen krijgen (blijkbaar nog niet in orde) maar via Nederlandse niet dus nog 30% RV af te trekken.
Dividend(*) in contant geld
Bij dividend in contant geld, is er naast de Nederlandse dividendbelasting van 15%, ook Belgische roerende voorheffing verschuldigd van 27%. Het dividendbedrag zal uitbetaald worden netto van de bovenvernoemde taksen.
* Dividend of rente.
Het rendement halveert:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onlangs hebben ze van KBC iets over Crowdfunding georganiseerd. Je kan meer info over die bedrijven vinden via deze site : https://bolero-crowdfunding.be/nl
Via Keytrade kan je blijkbaar ook in Crowdfunding beleggen : https://www.keytradebank.be/nl/investeren/crowdfunding/
'k Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vermoed dat de projecten op deze sites toch al wel een zekere screening ondergaan hebben.
Via Keytrade kan je blijkbaar ook in Crowdfunding beleggen : https://www.keytradebank.be/nl/investeren/crowdfunding/
'k Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vermoed dat de projecten op deze sites toch al wel een zekere screening ondergaan hebben.
nee, de berekening in het tabelletje is helaas volledig verkeerd:simy.o schreef: Zou de fiscaliteit als volgt worden aangerekend:?
- eerste 6 maand is aflossingsvrij, niet rentevrij
- de volgende periodes krijg je een deel van je kapitaal terug daarop krijg je dan ook geen rente meer
- dubbele belasting is steeds op netto bedrag
vraag is of er nederlandse belasting is, het zijn geen aandelen maar ook geen "echte" obligaties
de belgische belasting zal je wel zelf moeten aangeven.
Er is ook https://www.invesdor.com/en
Via dat platform heb ik "Iron Sky war bonds" gekocht. Eigenlijk gewoon een lening op 2 jaar tegen 8%. Een lening aan een filmproject. Objectief gezien geen goede investering vanwege hoog risico. Voorlopig gaat het goed. De tussentijdse uitbetaling van de intresten is correct verlopen. De lening vervalt over 11 maanden.
Via invesdor kan je kiezen uit vele verschillende soorten van investeringsmogelijkheden. Persoonlijk zou ik niet te veel kapitaal in zoiets steken. Dat heb ik zeer zeker ook niet gedaan met de war bonds.
Via dat platform heb ik "Iron Sky war bonds" gekocht. Eigenlijk gewoon een lening op 2 jaar tegen 8%. Een lening aan een filmproject. Objectief gezien geen goede investering vanwege hoog risico. Voorlopig gaat het goed. De tussentijdse uitbetaling van de intresten is correct verlopen. De lening vervalt over 11 maanden.
Via invesdor kan je kiezen uit vele verschillende soorten van investeringsmogelijkheden. Persoonlijk zou ik niet te veel kapitaal in zoiets steken. Dat heb ik zeer zeker ook niet gedaan met de war bonds.
die bolero crowdfunding is wel ok, zo lang de emittenten niet failliet gaan...
er gaat idd wel roerende voorheffing af van de opbrengsten... en er zijn niet heel vaak projecten. Eentje in de maand zal veel zijn
Zulke kredieten lijken mij een stuk riskanter dan stevige holdings met een dito dividendenhistoriek.
Riskanter , als er een hogere opbrengst is dan gangbaar op de markt moet het belletje gaan rinkelen.
EN spreiden kan nooit kwaad.
Estate Guru believer.
Ik zat met een crowdfunding waar het bedrijf nog 2 schijven van €250 te betalen had waarop ze respectievelijk 2 maand en 14 maand te laat waren. Heb er wel een aantal keer achter gezeten maar niet genoeg blijkbaar.
Gisteren aanmaning gestuurd met contract in bijlage en vandaag de 2 schijven betaald gekregen + de finale schijf die pas volgend jaar betaald moest worden
Geen crowdfunding meer in mijn port nu. Had met bovenstaande een intern rendement van iets meer dan 7% op de cashflows.
Gisteren aanmaning gestuurd met contract in bijlage en vandaag de 2 schijven betaald gekregen + de finale schijf die pas volgend jaar betaald moest worden
Geen crowdfunding meer in mijn port nu. Had met bovenstaande een intern rendement van iets meer dan 7% op de cashflows.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Bolero crowdfunding leek me wel interessant maar heb toch mijn twijfels:
- Kbc krijgt zowieso 4.5% zonder risico te lopen, zelf screenen ze de bedrijven ook niet
- 6% is een stuk meer dan ik op mijn spaarboekje krijg maar tegen dat de fiscus gepasseerd is is dat nog ~4.2%, genoeg voor het extra risico? Mmm...
- En als ze wat meer moeten betalen lijkt het me sowieso al een hoger risico want anders stap je naar de bank voor een goedkopere lening
- Als 5% failliet gaat zoals robokat zegt en je krijgt 4% rendement lijkt het me ook niet super.
- Misschien beter wat geld stoppen in een stevige dividend betaler als Shell voor een gelijkaardig rendement?
- Kbc krijgt zowieso 4.5% zonder risico te lopen, zelf screenen ze de bedrijven ook niet
- 6% is een stuk meer dan ik op mijn spaarboekje krijg maar tegen dat de fiscus gepasseerd is is dat nog ~4.2%, genoeg voor het extra risico? Mmm...
- En als ze wat meer moeten betalen lijkt het me sowieso al een hoger risico want anders stap je naar de bank voor een goedkopere lening
- Als 5% failliet gaat zoals robokat zegt en je krijgt 4% rendement lijkt het me ook niet super.
- Misschien beter wat geld stoppen in een stevige dividend betaler als Shell voor een gelijkaardig rendement?
Laatst gewijzigd door carrandas op 26 september 2019, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals laatst 1.500.000 € op 20 minuten volstort. ( Caenen)carrandas schreef: ↑26 september 2019, 00:05 Bolero crowdfunding leek me wel interessant maar heb toch mijn twijfels:
- Kbc krijgt zowieso 4.5% zonder risico te lopen, zelf screen ze de bedrijven ook niet
Dat zullen geen kleine bedragen geweest zijn dacht max 25000 €.
Lijkt me dat daar wel risico is voor diegenen.
Met kleine bedragen genre 1000 € so what als er een misloopt.
Estate Guru believer.
Heb daar ook op ingeschreven. Risico is er wel, en idd weegt dit op tegen rendement?
Markt is heel duidelijk overhit imo.
Dat tml op 3uur uitverkocht is, ok daar kan ik inkomen, maar dat ze 1,5 miljoen ophalen op 15 minutenten tijd... Was toen echt een race tegen de tijd om alles tijdig in orde te krijgen .
Markt is heel duidelijk overhit imo.
Dat tml op 3uur uitverkocht is, ok daar kan ik inkomen, maar dat ze 1,5 miljoen ophalen op 15 minutenten tijd... Was toen echt een race tegen de tijd om alles tijdig in orde te krijgen .