CVK
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
CVK
Vorig jaar het ik een rekening afgesloten bij CVK. We zijn een jaar later en ik wens de rekening af te sluiten. Blijkbaar kan ik mijn intrest pas krijgen op 31/12? Lijkt mij niet in orde. Wanneer je een rekening sluit, wordt de premie (basis + getrouwheid) toch meteen uitbetaald want je verbreekt de klantenrelatie?
Re: CKV (Centrale Kredietverlening)
Klopt, bij CKV echter worden rekeningen slechts 1 keer per jaar afgesloten op het einde van het jaar. Je kan je rekening dus nu al leeghalen en instructies sturen om deze af te sluiten, maar de afsluiting en doorstorting van de intrest gebeurt pas op het einde van het jaar. Ik meen dat dit in de voorwaarden van hun spaarrekening vermeldt staat.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: CVK
Bij CKV bereken ze je rente waarschijnlijk nog met een rekenmachientje, vandaar...
En dat noemt zichzelf een bank? Interesten achterhouden tot nieuwjaar waar je feitelijk zelf ook nog interest kunt op verdienen door ze elders te plaatsen.
Vraag me af hoe wettelijk dat eigenlijk is.
Re: CKV
Als men een contract afsluit doet men er goed aan om alles te lezen.
Dus ook het volgende :
De uitkering van de rentevergoeding gebeurt op 31 december voor de lopende spaarrekeningen.
Tussentijdse afsluitingen van spaarrekeningen zijn onmogelijk.
Dura lex sed lex
Dus ook het volgende :
De uitkering van de rentevergoeding gebeurt op 31 december voor de lopende spaarrekeningen.
Tussentijdse afsluitingen van spaarrekeningen zijn onmogelijk.
Dura lex sed lex
" 15 MEI 2007. - Wet betreffende bepaalde bankdienstendavid78 schreef:Vraag me af hoe wettelijk dat eigenlijk is.
Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2. Voor de toepassing van deze wet moet worden verstaan onder :
1° kredietinstelling: de kredietinstelling zoals gedefinieerd bij artikel 1 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen.
2° consument: iedere natuurlijke persoon die in het kader van deze wet, handelt met een oogmerk dat kan worden geacht vreemd te zijn aan zijn handels-, beroeps- of ambachtelijke activiteiten.
Art. 3. Het afsluiten van een zichtrekening of spaarrekening is kosteloos voor de consument.
Art. 4. De kredietinstelling zal het positieve saldo, met inbegrip van alle intresten waarop hij of zij ingevolge de wettelijke en reglementaire bepalingen en de algemene voorwaarden recht heeft, van de zichtrekening of spaarrekening, zonder bijkomende kost aan de consument uitbetalen hetzij overschrijven op een door de consument aangegeven bankrekening van een kredietinstelling die gevestigd is in de Europese Unie.
Art. 5. Na het afsluiten van een zichtrekening of spaarrekening is de kredietinstelling ertoe gehouden de door de consument op jaarbasis betaalde beheerskosten voor de zichtrekening of spaarrekening terug te betalen pro-rata het aantal volledige kalendermaanden vanaf de maand volgend op de datum van het afsluiten van de rekening tot het einde van de periode waarvoor de beheerskosten werden betaald.
Art. 6. Deze wet treedt in werking de eerste dag van de vijfde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad."
Het gaat hier over toepassing van art.4. Alhoewel dit artikel geen datum vastlegt kan men toch afleiden dat het positieve saldo met inbegrip van de verworven ineteresten kort na de sluitingsopdracht betaald dient te worden. Wat trouwens door meerdere banken gevolgd wordt.
Mvg,
Flytox schreef:
Art. 4. De kredietinstelling zal het positieve saldo, met inbegrip van alle intresten waarop hij of zij ingevolge de wettelijke en reglementaire bepalingen en de algemene voorwaardenrecht heeft, van de zichtrekening of spaarrekening, zonder bijkomende kost aan de consument uitbetalen hetzij overschrijven op een door de consument aangegeven bankrekening van een kredietinstelling die gevestigd is in de Europese Unie.
Het gaat hier over toepassing van art.4. Alhoewel dit artikel geen datum vastlegt kan men toch afleiden dat het positieve saldo met inbegrip van de verworven ineteresten kort na de sluitingsopdracht betaald dient te worden. Wat trouwens door meerdere banken gevolgd wordt.
Mvg,
…en de algemene voorwaarden.
De uitbetaling dient te gebeuren met inbegrip van de interesten waar hij of zij recht op heeft, weliswaar overeenkomstig de voorwaarden. (is bedoeld de overeengekomen rente voeten ?) De wetteksten voorzien geen tijd bepaling enkel een jaarlijkse eenmalige betaling. Een voorwaarde kan het recht op interesten niet teniet doen. Worden die interesten later uitbetaald dan is de wettekst volgens mij niet gerespecteerd.
De wetteksten met betrekking tot namelijk deze materie worden opgesteld met tussenkomst van de bankverenigingen. Hier en daar een onduidelijkheid of dubbelzinnigheid zoals namelijk de 11 en 12 maanden story laat toe de koe nog wat meer te melken.
Mvg,
De uitbetaling dient te gebeuren met inbegrip van de interesten waar hij of zij recht op heeft, weliswaar overeenkomstig de voorwaarden. (is bedoeld de overeengekomen rente voeten ?) De wetteksten voorzien geen tijd bepaling enkel een jaarlijkse eenmalige betaling. Een voorwaarde kan het recht op interesten niet teniet doen. Worden die interesten later uitbetaald dan is de wettekst volgens mij niet gerespecteerd.
De wetteksten met betrekking tot namelijk deze materie worden opgesteld met tussenkomst van de bankverenigingen. Hier en daar een onduidelijkheid of dubbelzinnigheid zoals namelijk de 11 en 12 maanden story laat toe de koe nog wat meer te melken.
Mvg,
Je hebt recht op intresten op 31/12/2010 en geen dag (laat staan maanden) eerder. Zo staat het in het CONTRACT.
Wie is hier aan het melken
De bank die zijn duidelijke vermeld voorwaarden naleeft of degene die onder voorwendsel van vervroegde afsluiting zijn intresten eerder wil krijgen dan de gewone/trouwe klant die zijn rekening niet afsluit
Wie is hier aan het melken
De bank die zijn duidelijke vermeld voorwaarden naleeft of degene die onder voorwendsel van vervroegde afsluiting zijn intresten eerder wil krijgen dan de gewone/trouwe klant die zijn rekening niet afsluit
Heb even de laatste voorwaarden van CKV doorgelezen en stel vast dat ze m.i. meerdermaal in strijd zijn met de desbetreffende wetgevingen.
Namelijk, vermelden dat tussentijdse afsluitingen eenvoudig onmogelijk zijn of eisen dat bedragen langer dan twaalf maanden onafgebroken op de rekening moeten blijven staan laat mij zonder woorden.
Hiermee sluit ik, wat mij betreft, deze post maar zal zeker niet met deze bank op zee gaan.
Mvg,
Namelijk, vermelden dat tussentijdse afsluitingen eenvoudig onmogelijk zijn of eisen dat bedragen langer dan twaalf maanden onafgebroken op de rekening moeten blijven staan laat mij zonder woorden.
Hiermee sluit ik, wat mij betreft, deze post maar zal zeker niet met deze bank op zee gaan.
Mvg,