Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Schuldsaldoverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Schuldsaldoverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Datum akte verplaatsen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Jozef18
Newbie
Newbie

Re: Datum akte verplaatsen?

• Citeer

Bericht door Jozef18 » 17 december 2017, 13:06

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140611_038

Bedankt iedereen! Ik heb weer wat bijgeleerd!

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 17 december 2017, 13:09

Jozef18 schreef: ↑17 december 2017, 13:06 http://www.standaard.be/cnt/dmf20140611_038

Bedankt iedereen! Ik heb weer wat bijgeleerd!
Graag gedaan, we sturen de factuur wel op ;D

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 17 december 2017, 14:55

Jozef18 schreef: ↑17 december 2017, 11:23 Molenveld,

Dat klopt volledig. Maar het gaat over 2 soorten onroerende voorheffing.
De ene wordt inderdaad verrekend bij het verlijden van de akte, dat is de onroerende voorheffing die we in de bus krijgen bij wijze van spreken.

De onroerende voorheffing waar ik het over heb is het KI dat in je personenbelasting komt wegens tweede eigendom.
Ik dacht dat het juist andersom was.
De belasting op verhuur (ook als je het niet verhuurd) wordt pro rato van het aantal dagen aangerekend in de personenbelasting. Die maand verschil gaat het dan niet maken.
De OV is verschuldigd voor hij die op 01/01 van het fiscaal jaar (in jouw geval dus 01/01/2018) eigenaar was van het goed. Of het moest uitdrukkelijk anders omschreven zijn in de verkoopakte (maar daar moet jij als koper mee instemmen en daar heb je geen voordeel bij).
Maar als het een opbrengsteigendom is heb je dat toch niet aangekocht met eigen middelen? (hoop ik). Je betaalde intresten kunnen ook ingebracht worden in je personenbelasting ten bedrage van het KI en aldus deze belasting teniet doen.

Jozef18
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door Jozef18 » 17 december 2017, 15:14

Cronos,

Klopt ook.

De onroerende voorheffing is ten laste van de persoon die eigenaar is op 1 januari. Deze wordt wel verrekend bij het verlijden van de akte. Dus dan zou ik bij het aanslagbiljet OV mijn aantal dagen als eigenaar moeten terugbetalen aan de verkopers.(pro rata)

Ik heb hiervoor, natuurlijk, een krediet aangegaan waarbij de intresten in mindering van het geïndexeerd/met 40% verhoogd KI gebracht kunnen worden.

Ik had nu eenmaal in mijn hoofd dat de staat van het inkomstenjaar bepaald wordt op 1 januari van het aanslagjaar. Met het verrekenen pro rata eigenaarschap wat betreft tweede woning (personenbelasting) had ik stom genoeg geen rekening met gehouden, ik wist niet dat dit zo van toepassing kon zijn.

Bij een héél aantal zaken in de personenbelasting (enige eigen woning, aantal kinderen) telt namelijk enkel de staat op 1 januari, niet het aantal dagen.

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 17 december 2017, 16:05

Jozef18 schreef: ↑17 december 2017, 15:14 Cronos,

Klopt ook.

De onroerende voorheffing is ten laste van de persoon die eigenaar is op 1 januari. Deze wordt wel verrekend bij het verlijden van de akte. Dus dan zou ik bij het aanslagbiljet OV mijn aantal dagen als eigenaar moeten terugbetalen aan de verkopers.(pro rata)
Dat heb je dan louter aan jezelf te danken dat je daar op in gegaan bent want wettelijk telt alleen de datum van 1 januari. Gaat de akte bv. in op 2 januari is de verkoper, behoudens toestemming van de koper, nog een heel jaar OV verschuldigd.
Als je op 1 januari nog geen eigenaar bent en je intresten eten je KI op betaal je het eerste jaar geen belasting en vanaf jaar 2 alleen je OV (zolang je lening loopt). Je neemt ook best een lening op 10 jaar (minimum om hypotheek te verkrijgen) en max. 15 jaar. Je intrestlast is dan ook het laagst (ong. 1.26 op 10 jaar) en een nieuwbouw verkoop je best terug tussen de 10 en 15 jaar.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 17 december 2017, 16:18

De notaris berekend de onroerende voorheffing voor dagen dat je geen eigenaar was voor het betreffende jaar, en dit wordt afgerekend bij het tekenen van de notariele akte. Je krijgt op voorhand nog een detailrekening van de notaris.
Dit is een standaard procedure voor de notaris, zie dus geen enkel probleem dat je denkt iets te betalen waar je geen nut van hebt gehad.Dit wordt netjes verdeeld hoor,heeft dus geen enkel nut de akte uit te stellen daarvoor.
In de personenbelasting kan je het aantal dagen invullen of aangeven dat je in dat betreffend jaar volle eigenaar was.De belastingdienst verrekend dit dan.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 17 december 2017, 16:32

Klopt ook.

Ik heb hiervoor, natuurlijk, een krediet aangegaan waarbij de intresten in mindering van het geïndexeerd/met 40% verhoogd KI gebracht kunnen worden.

Ik had nu eenmaal in mijn hoofd dat de staat van het inkomstenjaar bepaald wordt op 1 januari van het aanslagjaar. Met het verrekenen pro rata eigenaarschap wat betreft tweede woning (personenbelasting) had ik stom genoeg geen rekening met gehouden, ik wist niet dat dit zo van toepassing kon zijn.

Bij een héél aantal zaken in de personenbelasting (enige eigen woning, aantal kinderen) telt namelijk enkel de staat op 1 januari, niet het aantal dagen.
Jozef

Ze slaan onroerende voorheffing bij notaris en Ki in belastingsaangifte door elkaar, het is zoals ik en Paul zeiden en zoals in het artikel dat je zelf hebt geplaatst. Het enige waar je nu nog moet rekening houden is welke vereisten er binnen de gemeente zijn voor het hebben van een tweede eigendom. Als de situatie op 1 januari wordt vastgesteld, is dit de enige voorwaarde om de akte te verplaatsen naar 2 januari of later.

Bij notaris zal je inderdaad de onroerende voorheffing moeten betalen en deze zal pro rata verrekende worden. Als je dit jaar akte nog laat schrijven dan betaal je 1 week OV.

In de belastingsaangfite is geen OV, het is een aanslag vanwege het hebben van een goed waar je inkomsten uit kan verwerven. Daar moet jijzelf het KI van invullen, pro rata het aantal dagen dat je eigenaar was.

-> aanslag 2de eigendom is enkel nog belangrijk!

zeverare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer zeverare
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zeverare » 17 december 2017, 18:45

op 2e verblijftaks zijn er uiteraard ook uitzonderingen afhankelijk van de gemeente vb als het te huur staat of nog in verbouwing is.

Jozef18
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door Jozef18 » 17 december 2017, 19:02

Samengevat:

- Onroerende voorheffing betaal ik pro rata, afgerekend bij de notaris voor het resterende aantal dagen dat ik eigenaar was, terug aan de vorige eigenaars.
Dit bedrag is verwaarloosbaar, het is minder dan een parkeerretributie

- In mijn personenbelasting: idem.
Aantal dagen eigenaar zijnde van het pand op het geindexeerde, verhoogde KI zal ik belast worden. Dit bedrag zal ook (gelukkig) minimaal zijn.

Klopt blijkbaar dat er per jaar 300 euro belasting geheven wordt op een tweede verblijf.

Isedase
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door Isedase » 17 december 2017, 19:15

Cronos schreef: ↑17 december 2017, 16:05

Klopt ook.

Dat heb je dan louter aan jezelf te danken dat je daar op in gegaan bent want wettelijk telt alleen de datum van 1 januari. Gaat de akte bv. in op 2 januari is de verkoper, behoudens toestemming van de koper, nog een heel jaar OV verschuldigd.
Als je op 1 januari nog geen eigenaar bent en je intresten eten je KI op betaal je het eerste jaar geen belasting en vanaf jaar 2 alleen je OV (zolang je lening loopt). Je neemt ook best een lening op 10 jaar (minimum om hypotheek te verkrijgen) en max. 15 jaar. Je intrestlast is dan ook het laagst (ong. 1.26 op 10 jaar) en een nieuwbouw verkoop je best terug tussen de 10 en 15 jaar.
Cronos, niets 'louter aan jezelf te danken'. Dat wordt àltijd verrekend. Ik heb heel vroeger nog meegemaakt dat ik als verkoper als ik de rekening binnenkreeg terug contact moest opnemen met de notaris en die verrekende dat dan met de nieuwe eigenaar, maar tegenwoordig wordt dat standaard verrekend. (was pre internet tijdperk...)

Misschien zijn er mensen die dit in de onderhandeling meenemen, maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt noch bij een verkoop noch bij een aankoop.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 17 december 2017, 20:39

Jozef18 schreef: ↑17 december 2017, 19:02 Samengevat:

- Onroerende voorheffing betaal ik pro rata, afgerekend bij de notaris voor het resterende aantal dagen dat ik eigenaar was, terug aan de vorige eigenaars.
Dit bedrag is verwaarloosbaar, het is minder dan een parkeerretributie

- In mijn personenbelasting: idem.
Aantal dagen eigenaar zijnde van het pand op het geindexeerde, verhoogde KI zal ik belast worden. Dit bedrag zal ook (gelukkig) minimaal zijn.

Klopt blijkbaar dat er per jaar 300 euro belasting geheven wordt op een tweede verblijf.
Heel correct!

Bel morgen naar gemeente en vraag het na hoe ze het berekenen en wat de voorwaarden zijn. Als het 1 januari is, dan akte verplaatsen na 1 januari als je eventueel die 300 € wil uitsparen. Tegen 01 januari van het volgend jaar heb je dan een huurder en dan moet je nooit die 300 betalen.

Als ze het op een andere manier doen (eventueel pro rata), zal je geen voordeel halen met verplaatsing akte.

Groeten

Jozef18
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door Jozef18 » 17 december 2017, 21:25

Het is en blijft natuurlijk een risico, zeker met al de kosten die eraan verbonden blijven.
- lening
- schuldsaldoverzekering
- brandverzekering
- onroerende voorheffing
- belastbaar KI in personenbelasting (grotendeels te verminderen met intresten lening..)
- belasting tweede verblijf
- eventueel verlies woonbonus
- leegstand
- initiële investering om het pand in orde te zetten, reparaties, isolatie verplichting 2020.
- eventuele gemeenschappelijke kosten voor appartementen

Uiteindelijk zal het werkelijke resultaat zich pas na enkele jaren tonen en blijft het een investering.
= grote startkost om op termijn hopelijk een degelijke return te verwachten, in het beste geval.

Blijft er het eeuwige debat tussen vastgoed/aandelen. Ik denk vooral dat het belangrijk is om niet alles op 1 paard in te zetten, wellicht zullen we ook een deel kapitaal inzetten op de beurs. Alles is beter dan een spaarboekje he ;)

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 18 december 2017, 15:39

Frederic schreef: ↑17 december 2017, 16:32 Bij notaris zal je inderdaad de onroerende voorheffing moeten betalen en deze zal pro rata verrekende worden. Als je dit jaar akte nog laat schrijven dan betaal je 1 week OV.
Sorry hoor maar ik heb nog nooit OV betaald voor het lopende jaar bij aankoop van een woning. Eén keer wel de rekening gekregen van onze Vlaamse overheid maar in beroep gelijk gekregen van de Gewestelijke directeur (de bevoegde ambtenaar in eerste aanleg was niet voor rede vatbaar - dossier juli 2011). Ik heb de brief met excuses van de GD nier nog liggen waarin hij stelt dat ik gelijk heb en zijn ambtenaar zich vergist (OV verschuldigd voor wie op 1/1 de eigenaar/vruchtgebuiker is).
Anderzijds betaal ik bij de verkoop ook nooit de kosten/belastingen erna. Ik laat gewoon in de compromis opnemen dat vanaf datum ondertekening compromis alle kosten/belastingen ten laste zijn van de koper (koper niet akkoord is geen verkoop). Dossier dec. 2017.
Nog nooit een probleem mee gehad (op die ene keer na).
Het is dus maar hoe je het zelf wil.
De notaris stelt idd altijd een verdeling voor maar ik ga daar nooit op in.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

28 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy