Daytraders op Spaargids?
TIP
Re: Daytraders op Spaargids?
Geen beurstaks verschuldigd op bvb. forex en enkele andere financiële instrumentenAerolla schreef: ↑21 februari 2020, 20:21 Voor mij is de hoofdreden dat daytrading niet werkt voor particulieren, en misschien zelf tout court in België, is de beurstaks.
0,35% op aankoop en verkoop, dus je moet al een winst hebben van 0,7% op een dag om (exclusief andere kosten) zelfs al maar break-even te draaien.
Mocht er geen beurstaks zijn zou ik het ook nog wel willen doen, maar rationeel gezien kan je hierdoor onmogelijk iets verdienen, vrees ik...
Aerolla schreef: ↑21 februari 2020, 20:21 Voor mij is de hoofdreden dat daytrading niet werkt voor particulieren, en misschien zelf tout court in België, is de beurstaks.
0,35% op aankoop en verkoop, dus je moet al een winst hebben van 0,7% op een dag om (exclusief andere kosten) zelfs al maar break-even te draaien.
Mocht er geen beurstaks zijn zou ik het ook nog wel willen doen, maar rationeel gezien kan je hierdoor onmogelijk iets verdienen, vrees ik...
of naar het buitenland verhuizen, in vele landen heft men geen beurstaks, maar inderdaad dat is de dood van daytraders
Men zou met synthetische opties kunnen werken : nougabollen beurstaks voor de belgische Roverheid
Daytrader betaalt altijd minstens 33% op zijn eventuele winsten
Als de Roverheid het weet, maar dikwijls weten ze niet waar de daytraders zitten
Ze moeten eerste al een vermoeden van fraude hebben, voordat een ambtenaar met een bepaalde graad, inzage mag vragen in de rekeningen via de Nationale Ramp van Belgie ( NBB )
Indien je een internationale broker hebt, dan dien je zelf je TOB door te geven en over te maken. Sinds 01.06.2020 moet de taks betaald worden door storting of overschrijving op de rekening: BE39 6792 0022 9319, PCHQ BE BB, van het Inningscentrum – sectie diverse taksen. Nu heeft x het advies gegeven niks aan te geven zolang je "een kleine vis" bent en pas vanaf dat je echt op gang bent dit ook aan te geven. Nu wil ik wel weten hoe je dit moet doen, hieronder een voorbeeld graag een bevestiging dat het klopt hoe ik denk dat het moet.
(Voorbeeld)
Stel je koopt 400 klassieke aandelen op de Nasdaq aan $1, verkoopt de helft, koopt er weer 400 aan $1, verkoopt weer de helft en dan helemaal.
(Voorbeeld)
Berekening TOB
400x0,0035=1,4
200x0,0035=0,7
400x0,0035=2,1
300x0,0035=1,05
300x0,0035=1,05
1,4+0,7+2,1+1,05+1,05=6,3
Uitkomst
Dus je dient in het voorbeeld $6,30 om te rekenen naar eu, en dat overmaken naar het inningscentrum?
Ik vraag me af of dit klopt?
Dit zou invloed hebben op mijn strategie, en dat maakt het leven van een daytrader wel lastig niet onmogelijk.
ALLE HULP WORD ZEER GEWAARDEERD!
(Voorbeeld)
Stel je koopt 400 klassieke aandelen op de Nasdaq aan $1, verkoopt de helft, koopt er weer 400 aan $1, verkoopt weer de helft en dan helemaal.
(Voorbeeld)
Berekening TOB
400x0,0035=1,4
200x0,0035=0,7
400x0,0035=2,1
300x0,0035=1,05
300x0,0035=1,05
1,4+0,7+2,1+1,05+1,05=6,3
Uitkomst
Dus je dient in het voorbeeld $6,30 om te rekenen naar eu, en dat overmaken naar het inningscentrum?
Ik vraag me af of dit klopt?
Dit zou invloed hebben op mijn strategie, en dat maakt het leven van een daytrader wel lastig niet onmogelijk.
ALLE HULP WORD ZEER GEWAARDEERD!
Laatst gewijzigd door Searching op 21 september 2023, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Brokers geven wel door dat je klant bent, dus volgens mij toch direct kans op controle.
Ik begrijp enkel niet de 600, je koopt maar terug 400 stuks bij aan.
Ik begrijp enkel niet de 600, je koopt maar terug 400 stuks bij aan.
De 600 klopt inderdaad niet is aankoop van 400, alleen verder klopt de berekening dan wel? En omdat het in dollar staat zou je dit moeten omrekenen naar euro. Nu alleen deze waarde veranderd, dus dien ik dan op exact het tijdstip van de transactie de waarde van de euro/dollar te hanteren?
Die 600 aandelen komen van de resterende 200 + bijkomende aankoop van 400 aandelen.
De TOB berekenen per transactie aan de prijs van die transactie. Ik neem aan dat je niet verkoopt aan 1$!
De USD/EUR wisselkoers berekenen per transactie zie https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... tingen-tob
Eventueel via de wisselkoers van de NBB voor die dag: https://www.nbb.be/nl/over-de-nationale ... selkoersen
De TOB berekenen per transactie aan de prijs van die transactie. Ik neem aan dat je niet verkoopt aan 1$!
De USD/EUR wisselkoers berekenen per transactie zie https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... tingen-tob
Eventueel via de wisselkoers van de NBB voor die dag: https://www.nbb.be/nl/over-de-nationale ... selkoersen
Ik heb alle beurstaks berekend van deze maand, en ik sta voor nu break even. Aangezien dit mijn eerste maand is ben ik zeer tevreden met "overleven" in de markt. Nu zal ik ook belasting moeten betalen over de winst. Ik doe dit als hoofdberoep. Nu zit ik met vragen, want moet ik alle winsten ingeven van een heel jaar?
Dus stel ik verdien 2000 en verlies 1000, dan dien ik alsnog winst belasting te betalen over 2000?
Indien dit klopt en correct is dan heb ik wel door hoe het werkt, en dan zou het wel moeten lukken verder.
Dus stel ik verdien 2000 en verlies 1000, dan dien ik alsnog winst belasting te betalen over 2000?
Indien dit klopt en correct is dan heb ik wel door hoe het werkt, en dan zou het wel moeten lukken verder.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dit is je hoofdberoep en over één van de meest fundamentele vragen wat betreft je beroep moet je het antwoord komen zoeken op spaargids ? Tja ...
Ik ben cardioloog maar ik vraag me af hoe ik nu juist die borstkast weer moet toenaaien van die patiënt die hier op mijn tafel ligt. Iemand ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Abatoetnie schreef: ↑29 september 2023, 16:01Dit is je hoofdberoep en over één van de meest fundamentele vragen wat betreft je beroep moet je het antwoord komen zoeken op spaargids ? Tja ...
Ik ben cardioloog maar ik vraag me af hoe ik nu juist die borstkast weer moet toenaaien van die patiënt die hier op mijn tafel ligt. Iemand ?

Hoofdberoep.. Dan ben je ingeschreven als zelfstandige hoop ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: