DB E-Fidelity
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: DB E-Fidelity
Hoe? Dat heb ik al meermaals uitgelegd op verschillende fora... Ik vrees dat het parels voor de zwijnen zijn, maar bij deze toch maar een copy-paste...
=>
Je moet eerst een handelsplan opstellen, net zoals een beginnend zelfstandige een bussinesplan zal opstellen.
Je kijkt wat je doel is, en hoe je daar kan geraken. Dat kan een aanvullend pensioen zijn, een extra inkomen, een huis kopen binnen x jaar.
Daarna bekijk je je middelen. Dat is niet alleen kapitaal, maar ook kennis en tijd.
Daarna bekijk je de beschikbare financiële instrumenten. Vastgoed, obligaties, spaarproducten, aandelen, derivaten, enz...
Dan ga je een SWOT analyse doen. Wat zijn je sterke punten? (door je beroep sta je dicht bij de economie, je kan snel rekenen, ...) Wat zijn je zwakken punten? (je laat je leiden door emoties) Wat is een opportuniteit? (Vb: crisis waardoor de beurs crasht en je koopjes kan doen) Wat is een threat? (Vb: stijgende rente)
Daarna moet je een portfolio samenstellen. Dus producten kiezen waarmee je je doel kan bereiken met je beschikbare middelen, rekening houdende met je SWOT analyse.
Dus, zoals je ziet, is het ideale product voor iedereen anders. Want iedereen heeft een verschillend doel, andere middelen, andere ingesteldheid, ...
Dus je moet voor jezelf uitmaken 'hoe' je je geld gaat beleggen. Ik zou in geen geval meer dan een paar duizend Euro op een spaarboekje zetten voor lange termijn.
=>
Je moet eerst een handelsplan opstellen, net zoals een beginnend zelfstandige een bussinesplan zal opstellen.
Je kijkt wat je doel is, en hoe je daar kan geraken. Dat kan een aanvullend pensioen zijn, een extra inkomen, een huis kopen binnen x jaar.
Daarna bekijk je je middelen. Dat is niet alleen kapitaal, maar ook kennis en tijd.
Daarna bekijk je de beschikbare financiële instrumenten. Vastgoed, obligaties, spaarproducten, aandelen, derivaten, enz...
Dan ga je een SWOT analyse doen. Wat zijn je sterke punten? (door je beroep sta je dicht bij de economie, je kan snel rekenen, ...) Wat zijn je zwakken punten? (je laat je leiden door emoties) Wat is een opportuniteit? (Vb: crisis waardoor de beurs crasht en je koopjes kan doen) Wat is een threat? (Vb: stijgende rente)
Daarna moet je een portfolio samenstellen. Dus producten kiezen waarmee je je doel kan bereiken met je beschikbare middelen, rekening houdende met je SWOT analyse.
Dus, zoals je ziet, is het ideale product voor iedereen anders. Want iedereen heeft een verschillend doel, andere middelen, andere ingesteldheid, ...
Dus je moet voor jezelf uitmaken 'hoe' je je geld gaat beleggen. Ik zou in geen geval meer dan een paar duizend Euro op een spaarboekje zetten voor lange termijn.
-
Tux
En wat is er mis met kiezen voor zekerheid en sparen op een spaarrekeningozzy schreef: Daarna bekijk je de beschikbare financiële instrumenten.
Vastgoed, obligaties, spaarproducten, aandelen, derivaten, enz...
(eventueel om later vastgoed te kopen)? Akkoord, met kennis van zaken kunnen
aandelen meer opbrengen. Maar je kan er ook veel mee verliezen!
Uitspraken zoals:
Vind ik daarom een slechte raadgeving te meer omdat je zelf aangeeft dat:Geld op een spaarboekje is enkel nuttig om een onvoorziene kost op te vangen
Dus, zoals je ziet, is het ideale product voor iedereen anders. Want
iedereen heeft een verschillend doel, andere middelen, andere ingesteldheid,
... Dus je moet voor jezelf uitmaken 'hoe' je je geld gaat beleggen.
De rente op een spaarboekje is lager dan de inflatie. Dat betekent dat het geld op een spaarboekje jaar na jaar aan koopkracht verliest. Je kiest dus inderdaad voor zekerheid. Namelijk de zekerheid dat je elk jaar aan koopkracht verliest.Tux schreef: En wat is er mis met kiezen voor zekerheid en sparen op een spaarrekening
Dat is geen raadgeving. Dat is gewoon de uitleg van waarvoor een spaarboekje geschikt is. Ik ga niemand een specifiek product aanraden, want dat is afhankelijk van je eigen plan. De enige raad die ik geef is een plan op te stellen.Tux schreef: Uitspraken zoals:
Geld op een spaarboekje is enkel nuttig om een onvoorziene kost op te vangen
Vind ik daarom een slechte raadgeving te meer omdat je zelf aangeeft dat:
Simpeler kan ik het echt niet uitleggen...
zei mijn beleggings adviseur ook altijd.ozzy schreef:De rente op een spaarboekje is lager dan de inflatie. Dat betekent dat het geld op een spaarboekje jaar na jaar aan koopkracht verliest. Je kiest dus inderdaad voor zekerheid. Namelijk de zekerheid dat je elk jaar aan koopkracht verliest.Tux schreef: En wat is er mis met kiezen voor zekerheid en sparen op een spaarrekening
Dat is geen raadgeving. Dat is gewoon de uitleg van waarvoor een spaarboekje geschikt is. Ik ga niemand een specifiek product aanraden, want dat is afhankelijk van je eigen plan. De enige raad die ik geef is een plan op te stellen.Tux schreef: Uitspraken zoals:
Geld op een spaarboekje is enkel nuttig om een onvoorziene kost op te vangen
Vind ik daarom een slechte raadgeving te meer omdat je zelf aangeeft dat:
Simpeler kan ik het echt niet uitleggen...
een tijd terug een lijstje gemaakt wat beleggingsadvies heeft opgebracht.
was beter bij een spaarboekje gebleven.
dus de waarheid zal altijd wel ergens te vinden zijn.
nen glazen bol dat is wat ik ontbreek.
-
Tux
Spijtig dat je de risico's verbonden aan andere beleggingsproducten zoals aandelen minimaliseertozzy schreef: De rente op een spaarboekje is lager dan de inflatie. Dat betekent dat het geld op een spaarboekje jaar na jaar aan koopkracht verliest. Je kiest dus inderdaad voor zekerheid. Namelijk de zekerheid dat je elk jaar aan koopkracht verliest.
Het is niet DE uitleg. Het is EEN uitleg.ozzy schreef: Dat is geen raadgeving. Dat is gewoon de uitleg van waarvoor een spaarboekje geschikt is.
Zoals met bijna alles weet je pas achteraf en wanneer het een stuk te laat is wat het beste was geweest.burcht1 schreef: zei mijn beleggings adviseur ook altijd.
een tijd terug een lijstje gemaakt wat beleggingsadvies heeft opgebracht.
was beter bij een spaarboekje gebleven.
dus de waarheid zal altijd wel ergens te vinden zijn.
nen glazen bol dat is wat ik ontbreek.
Aandelen, afgeleide producten, het is spannend, het maakt de gokker in de mens los, de winsten worden uitvergroot en de verliezen vergeten.
De waarheid is dat diegenen die over zeer lange termijn kijken en wanneer we spreken over geen grote vermogens het beste resultaat halen met de oersaaie spaarrekening gecombineerd met de kasbons, termijnrekeningen e.d.
Pensioensparen en lange termijnsparen is ook aan te raden, maar dan vooral vanuit fiscaal oogpunt.
Vastgoed laten we hier dan even buiten beschouwing.
Dat is de raad die ik aan beginners zou geven, dit is ook een plan, alleen zal mijn plan niet verkopen wegens te saai.
Er zijn duizenden beleggingsfondsen op de markt en als je dit forum doorloopt dan zie je dat men er met moeite enkele vindt die over lange termijn aan te raden zijn.
Ik sluit eerder aan bij ozzy in mijn mening wat sparen betreft al zou ik het eerder 'investeren' noemen.
Aan sparen op een spaarboekje zijn ook serieuze risico's verbonden zoals:
- wat als de EURO devalueert en alles ineens 5x duurder wordt? Akkoord je 1000 euro op een spaarrekening zal nog steeds 1000 euro zijn, maar je kan er maar voor 200 euro meer voor kopen in nieuwe waarde.
- wat als een bank failliet gaat en je meer dan 100000euro bezit? (of schulden hebt want deze worden van deze vrijstelling afgetrokken,etc..)
dan ben je je geld op een spaarrekening kwijt.
Akkoord, spreiden op meerdere bankrekeningen, maar mijn mening is dat als er 1 bank echt valt, ze allemaal wel vallen en enkel de staat overblijft.
Ik zeg niet dat aandelen bovenstaande risicos vermijden maar sommige andere activa's wel.
Een spaarrekening vind ik persoonlijk dus niet 'veiliger', wel 'on-volatiel' in euros bekeken. just my 2 cents eh :-)
Aan sparen op een spaarboekje zijn ook serieuze risico's verbonden zoals:
- wat als de EURO devalueert en alles ineens 5x duurder wordt? Akkoord je 1000 euro op een spaarrekening zal nog steeds 1000 euro zijn, maar je kan er maar voor 200 euro meer voor kopen in nieuwe waarde.
- wat als een bank failliet gaat en je meer dan 100000euro bezit? (of schulden hebt want deze worden van deze vrijstelling afgetrokken,etc..)
dan ben je je geld op een spaarrekening kwijt.
Akkoord, spreiden op meerdere bankrekeningen, maar mijn mening is dat als er 1 bank echt valt, ze allemaal wel vallen en enkel de staat overblijft.
Ik zeg niet dat aandelen bovenstaande risicos vermijden maar sommige andere activa's wel.
Een spaarrekening vind ik persoonlijk dus niet 'veiliger', wel 'on-volatiel' in euros bekeken. just my 2 cents eh :-)
-
Tux
Met aandelen heb je helemaal geen garantie dat je je inleg terugkrijgt?flex schreef: dan ben je je geld op een spaarrekening kwijt.
Worden aandelen hier niet iets te rooskleurig voorgesteld? Bedenk dat niet
iedereen een doctoraat in de economie heeft en daarom tevreden zijn met
''less'', ''more'' kan zijn.
Welke activa's doen dat dan?flex schreef: Ik zeg niet dat aandelen bovenstaande risicos vermijden maar sommige andere activa's wel.
ik snap wel wat je bedoelt hoor Tux en het is helemaal niet mijn bedoeling om individuele aandelen te promoten.
niets is echter zwart of wit,
Ik ben gewoon van mening dat het zelfs voor een totale leek mogelijk is om aandelen op een nuttige manier aan te wenden zonder onveilig om te springen met zijn geld.
Om op je vragen te antwoorden:
-Goud bijvoorbeeld is een vorm van zo'n activa die bepaalde risico's niet draagt dat spaargeld wel draagt. Het draagt uiteraard andere risico's want niets is zwart of wit, goed of slecht, onveilig of veilig.
-Aandelen zijn niet afhankelijk van een bank en verlies je dus normaal gezien niet bij een faillissement al weet je nooit in Belgie.
niets is echter zwart of wit,
Ik ben gewoon van mening dat het zelfs voor een totale leek mogelijk is om aandelen op een nuttige manier aan te wenden zonder onveilig om te springen met zijn geld.
Om op je vragen te antwoorden:
-Goud bijvoorbeeld is een vorm van zo'n activa die bepaalde risico's niet draagt dat spaargeld wel draagt. Het draagt uiteraard andere risico's want niets is zwart of wit, goed of slecht, onveilig of veilig.
-Aandelen zijn niet afhankelijk van een bank en verlies je dus normaal gezien niet bij een faillissement al weet je nooit in Belgie.
-
Tux
No problemo, het is ook helemaal niet mijn bedoeling om een spaarrekening te promotenflex schreef:ik snap wel wat je bedoelt hoor Tux en het is helemaal niet mijn bedoeling om individuele aandelen te promoten.
Niet alleen banken, maar ook bedrijven kunnen failliet gaan en dan ben je bij aandelen al je geld kwijt. Bij een spaarrekening is het risico op verlies van de inleg bij een faillissement van een bank zeer klein omwille het garantie fonds.flex schreef: -Aandelen zijn niet afhankelijk van een bank en verlies je dus normaal gezien niet bij een faillissement al weet je nooit in Belgie.
ozzy schreef:Hoe? Dat heb ik al meermaals uitgelegd op verschillende fora... Ik vrees dat het parels voor de zwijnen zijn, maar bij deze toch maar een copy-paste...
=>
Hier kan ik mij zeker in vinden. Ik begrijp niet dat mensen aan huidige lage rentes nog sparen op spaarboekjes. Spaarboekje is een goede cashreserve maar dat kan je toch geen belegging noemen. Zeker nu er op de beurs fors geld is te verdienen. Op een aandeel zoals bijvoorbeeld Belgacom krijg je een dividend van ruim 8 % bruto... Al zijn er aandelen / fondsen waar je veel meer mee kan verdienen.
-
Tux
Ik begrijp dat onbegrip nietCampzie schreef:Ik begrijp niet dat mensen aan huidige lage rentes nog sparen op spaarboekjes.
Dat mensen met kennis van zaken liever hun geld in aandelen beleggen omdat daar meer winst te halen valt, kan ik zeer goed begrijpen. Maar voor iemand zonder deze kennis, kan het beleggen in aandelen toch zeer gevaarlijk zijn?
Wanneer op spaargids iemand informeert achter hoe in aandelen te beleggen, komen er anwoorden in de trend van 'blijft er van weg als je er niks van kent'. En als iemand zijn geld op een spaarrekening zet, is de tip dat het beter is om in aandelen te beleggen
Tux schreef:Ik begrijp dat onbegrip nietCampzie schreef:Ik begrijp niet dat mensen aan huidige lage rentes nog sparen op spaarboekjes.
Dat mensen met kennis van zaken liever hun geld in aandelen beleggen omdat daar meer winst te halen valt, kan ik zeer goed begrijpen. Maar voor iemand zonder deze kennis, kan het beleggen in aandelen toch zeer gevaarlijk zijn?
Wanneer op spaargids iemand informeert achter hoe in aandelen te beleggen, komen er anwoorden in de trend van 'blijft er van weg als je er niks van kent'. En als iemand zijn geld op een spaarrekening zet, is de tip dat het beter is om in aandelen te beleggen
Ja dat is waar, maar in dat geval zijn gespreide (kwaliteits)beleggingsfondsen interessanter.
Cash is momenteel gewoon de slechtste belegging. Al zal je dan wel de beste nachtrust hebben
Ja dat is waar, maar in dat geval zijn gespreide (kwaliteits)beleggingsfondsen interessanter.
Cash is momenteel gewoon de slechtste belegging. Al zal je dan wel de beste nachtrust hebben
[/quote]
Geef eens enkele voorbeelden van die "kwaliteitsbeleggingsfondsen"
Geef eens enkele voorbeelden van die "kwaliteitsbeleggingsfondsen"