DBI fonds vs privé beleggen
TIP
DBI fonds vs privé beleggen
Hallo,
In mijn vennootschap heeft mijn boekhouder een liquidatiereserve aangelegd, maar deze winst zal ik dus pas binnen 4j kunnen opnemen. Gezien de huidige inflatie lijkt het me absurd om dit gewoon te laten staan en hier 4j niks mee te doen (is geld dat ik niet nodig heb in mijn vennootschap).
Mijn boekhouder stelt 2 opties voor: beleggen in de vennootschap via DBI-fondsen of met de vennootschap geld lenen aan privé (tegen intrest van +/- 3%) en dit privé beleggen.
DBI-fondsen zijn mij niet zo bekend, maar ik stel me dan al zeer de vraag of de kosten die hierbij komen kijken een deftig netto rendement kunnen genereren vergeleken met bv. privé beleggen in trackers zoals bv. IWDA + EMIM.
Wat is jullie mening hierover?
In mijn vennootschap heeft mijn boekhouder een liquidatiereserve aangelegd, maar deze winst zal ik dus pas binnen 4j kunnen opnemen. Gezien de huidige inflatie lijkt het me absurd om dit gewoon te laten staan en hier 4j niks mee te doen (is geld dat ik niet nodig heb in mijn vennootschap).
Mijn boekhouder stelt 2 opties voor: beleggen in de vennootschap via DBI-fondsen of met de vennootschap geld lenen aan privé (tegen intrest van +/- 3%) en dit privé beleggen.
DBI-fondsen zijn mij niet zo bekend, maar ik stel me dan al zeer de vraag of de kosten die hierbij komen kijken een deftig netto rendement kunnen genereren vergeleken met bv. privé beleggen in trackers zoals bv. IWDA + EMIM.
Re: DBI fonds vs privé beleggen
Je kan bij een broker als Saxobank ook een rekening openen voor de vennootschap. Je hebt dan wel een LEI-code nodig (kostprijs ongeveer 50 € per jaar).kine schreef: ↑26 januari 2023, 09:06 Hallo,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar dan betaal je op de gerealiseerde meerwaarden wel belastingen via de vennootschapsbelasting, wat je omzeilt als je dit via privé doet als ik mij niet vergis?
In kleinere vennootschappen moet je opletten met DBI-fondsen. Die vennootschappen hebben een aantal voordelen die ze verliezen als de waarde van de DBI-fondsen te groot wordt voor die vennootschappen. Ze worden dan aanzien als financiele vennootschappen en die hebben die voordelen niet.
Alles bij elkaar lijkt geld lenen aan privé en het daar beleggen me dan toch interessanter. Hier uiteraard wel als nadeel dat je dan weer belastingen betaalt op de intresten die de vennootschap ontvangt op de lening van privé, maar nog altijd beter als je geld enkele jaren laten vastroesten in de vennootschap lijkt me.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heeft je boekhouder geen voorkeur ? Het is zijn job om daar een idee over te hebben, of in elk geval de voor en tegens van elke optie duidelijk te maken.kine schreef: ↑26 januari 2023, 09:06 Hallo,
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Gewoon etf kopen door vennootschap. Meerwaarde belastbaar, minwaarde aftrekbaar.
Je doet zo geen belastingcreatie zoals bij het lenen van geld aan jezelf.
Of mis ik hier iets?
Maar wat ik persoonlijk zou doen is een handelspand kopen binnen de vennootschap voor de verhuur, deels met die cash en deels met een lening.
Of mis ik hier iets?
Maar wat ik persoonlijk zou doen is een handelspand kopen binnen de vennootschap voor de verhuur, deels met die cash en deels met een lening.
Zijn voorkeur gaat ook eerder naar beleggen privé gezien beleggen via vennootschap volgens hem niet meer interessant is owv belastingen op meerwaarden, echter als opmerking gaf hij hierbij dat DBI fondsen hier een uitzondering op kunnen zijn maar dat moest ik best met de bank bespreken. Maar zodra ik dat woord denk ik meteen aan allerlei bijkomende kosten die het rendement teniet doenCharlesvdw schreef: ↑26 januari 2023, 20:37 Heeft je boekhouder geen voorkeur ? Het is zijn job om daar een idee over te hebben, of in elk geval de voor en tegens van elke optie duidelijk te maken.

-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb wat DBI fondsen via de vennootschap, voor wat het waard is.
Ik zou zeggen dat je dan 25% belasting betaalt op laten we zeggen 7-8% jaarlijks rendement van je ETF, terwijl je via privé belasting betaalt op de intrest van de lening (boekhouder neemt hiervoor +/- 3%). Weet ook niet of je via je vennootschap zomaar mag beleggen via een broker?ronnie schreef: ↑26 januari 2023, 20:47 Gewoon etf kopen door vennootschap. Meerwaarde belastbaar, minwaarde aftrekbaar.
Of mis ik hier iets?
Immo kopen was hij ook zeker een voorstander van. Maar mijn kennis hiervan is echt nihil + meer kopzorgen die hierbij komen kijken lijkt me, maar ik snap je redenering.
En wat voor rendement kan je daar ongeveer mee verwachten (netto)?Charlesvdw schreef: ↑26 januari 2023, 20:57 Ik heb wat DBI fondsen via de vennootschap, voor wat het waard is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zelfde als andere fondsen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Niet onbelangrijk in mijn ogen: wat ga je doen als de beurs crasht kort voor de vervaldag van de lening? Je gaat een terugbetalingsverplichting aan.
Dat risico heeft mij doen kiezen voor een lei-code en dividendaandelen. Ik heb me laten vertellen dat je op dividenden ook maar het percentage van de vennootschapsbelasting verschuldigd bent en dus een deel van de RV kan terugvorderen. Momenteel geen geld vrij maar volgende investering van mijn vennootschap wordt wellicht JEPI.
Let op: onder de 50% blijven van de som van uw kapitaal en reserves of je wordt als financiële vennootschap gezien.
Dat risico heeft mij doen kiezen voor een lei-code en dividendaandelen. Ik heb me laten vertellen dat je op dividenden ook maar het percentage van de vennootschapsbelasting verschuldigd bent en dus een deel van de RV kan terugvorderen. Momenteel geen geld vrij maar volgende investering van mijn vennootschap wordt wellicht JEPI.
Let op: onder de 50% blijven van de som van uw kapitaal en reserves of je wordt als financiële vennootschap gezien.
De lening is een lening van de vennootschap aan de Topic Starter.Popkwiskampioen schreef: ↑27 januari 2023, 08:31 Niet onbelangrijk in mijn ogen: wat ga je doen als de beurs crasht kort voor de vervaldag van de lening? Je gaat een terugbetalingsverplichting aan.
De TS zou deze dan aflossen tegelijk met het uitbetalen van de liquidatiebonus door de vennootschap en deze heft de lening dan op.
Wees er maar zeker van dat de banken zich gul en onzichtbaar zullen vergoeden voor het beheer van DBI fondsen.
Zolang de beurs vlamt geen probleem, er kan nog makkelijk 10%+ overblijven op jaarbasis.
Maar als een gegeven jaar de "algemene beurs" -5% doet, de bank daarbovenop 3% verborgen commissie genomen heeft op de inventariswaarde, en bovendien de beheerders bank zoals gebruikerlijk underperformen, kan jij op -15% zitten.
Dan heb ik liever de -5% van een ETF, verlies dat bovendien fiscaal, aftrekbaar is (bij de realisatie?).
Corrigeer me als ik fout ben, maar je kan toch een lening van onbepaalde duur nemen?Popkwiskampioen schreef: ↑27 januari 2023, 08:31 Niet onbelangrijk in mijn ogen: wat ga je doen als de beurs crasht kort voor de vervaldag van de lening? Je gaat een terugbetalingsverplichting aan.
Boekhouder zegt: "Er is jaarlijks wel een interest verschuldigd van ± 3,00%, deze boeken we jaarlijks gewoon bij het leningsbedrag, je dient deze niet effectief te betalen vanuit privé. Deze lening zal dan op termijn afgenet worden door de uitkering van de opgebouwde netto dividenduitkering afkomstig uit uw liquidatiereserve." Dus inderdaad zoals hierboven vermeld door ronnie.