De basisregels van het beleggen
TIP
Re: De basisregels van het beleggen
Zo komt het op mij over. Ik hoor je voortdurend praten over markttiming en beurskoersen, wat mij doet vermoeden dat je niet kijkt naar waarderingen, maar naar koersen.Cowboy_Bebop schreef:Waar zeg ik dat een aandeel voor mij niet meer dan een cijfer is? Het is nogal simplistisch zwart-wit om visies samen te vatten als ‘ofwel zie je een aandeel als een cijfer ofwel als een stuk van een bedrijf’ terwijl ze eigenlijk beiden zijn.
Ik denk dat ook niet. Ik heb mijn eigen visie op beleggen ontwikkelt door uit veel verschillende bronnen informatie te bemachtigen. Ik ben in de verste verte nog niet klaar en leer nog elke dag bij, maar de praktijk bewijst bij mij toch dat de dingen die ik uit boeken geleerd heb kloppen.Cowboy_Bebop schreef:Wat echter verkeerd is, is om zomaar aan te nemen dat al hun regels en manier van denken vandaag de dag nog steeds gelden en de beste manier zijn om de markt te benaderen.
De dingen die er echt toe doen blijven grotendeels onveranderd. Een bedrijf blijft een bedrijf en een jaarrekening blijft een jaarrekening. Dit zijn de dingen waar je echt naar moet kijken als belegger.Cowboy_Bebop schreef:Maar de markt verandert voortdurend en dus moeten de regels mee veranderen.
Zoals ik hierboven al aanhaalde : in ben tevreden met mijn huidige portefeuille die ik volgens mij niet als een papegaai heb overgenomen van iemand anders. Ik ben de laatste om een beleggingsblaadje of een analist te volgen.Cowboy_Bebop schreef: Als je je graag baseert op regeltjes van mensen uit het verleden zonder zelf na te denken kan je even goed de Bijbel of de Koran lezen. Ervaring zonder begrijpen noem ik geen echte kennis maar papegaaienwerk.
Laatst gewijzigd door derocker op 4 juli 2016, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
Sam Hollanders
- Newbie

- Contacteer:
Wat ik een hele mooie quote vind van Benjamin Graham is deze:
In the short term the stockmarket is a voting machine, in the long run it is a weighing machine.
Vat het bijzonder goed samen in mijn ogen.
In the short term the stockmarket is a voting machine, in the long run it is a weighing machine.
Re: De bashttp://www.spaargids.be/forum/isregels van het beleggen
één van de vele quotes om in te kaderen inderdaad 
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
Cowboy_Bebop
- Full Member

- Contacteer:
Ik sprak over markttiming omdat dat hetgene was wat in vraag gesteld werd. Ik zie niet in waarom een mens niet zowel naar waarderingen als koersen mag kijken. Technische en fundamentele analyse sluiten elkaar toch niet uit?derocker schreef: Zo komt het op mij over. Ik hoor je voortdurend praten over markttiming en beurskoersen, wat mij doet vermoeden dat je niet kijkt naar waarderingen, maar naar koersen.
Je ziet een aandeel een dip nemen en maakt daarna een fundamentele analyse van het bedrijf in kwestie om te zien of ze niet ondergewaardeerd staan.
Of je hebt Ageas op het oog, en ziet dat ze vrijdag door de brexit op -17% staan en gaat er dan voor.
Toevallig heb ik dat nog echt gedaan ookCowboy_Bebop schreef:derocker schreef:Of je hebt Ageas op het oog, en ziet dat ze vrijdag door de brexit op -17% staan en gaat er dan voor.
Ik heb het gevoel dat we een andere opvatting hebben over wat markttiming nu precies betekent. Voor mij is markttiming dat mensen denken te weten wanneer de beurs een dip bereikt heeft of wanneer de top nabij is. Proberen te kopen of verkopen op het juiste moment dus. Daar geloof ik helemaal niet in en ik vind het complete onzin.
Je kan mijn aankoop eigenlijk vanuit twee verschillende standpunten bekijken ... heb ik gekocht omdat ik geloof dat de markt haar dieptepunt heeft bereikt (= markttiming) ? Nee. Heb ik gekocht omdat de markt sterk is teruggevallen door sentiment, wat niets met het bedrijf zelf te maken heeft, en daardoor de koers voldoende onder de faire waarde is gezakt (= value beleggen) ? Ja.
Stel nu dat deze week de beurs terug zou heropleven en 10% zou stijgen, dan heb ik (toevallig) de markt goed getimed. Stel dat de beurs nog verder zou zakken dan heb ik een slechte markttiming gehad.
Dat is althans mijn opvatting over dit principe. Markttiming heeft volgens mij vooral te maken met sentiment proberen te voorspellen, de logica van de beurs op korte termijn proberen te voorspellen, enz ... in mijn ogen compleet onmogelijk.
Ik begrijp het 2e stuk eigenlijk nietSam Hollanders schreef:Wat ik een hele mooie quote vind van Benjamin Graham is deze:
-
Sam Hollanders
- Newbie

- Contacteer:
Op korte termijn is het puur gokken, op lange termijn komt de echte waarde van een aandeel boven is wat hij wil zeggen