De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Het is nog makkelijker om praatjes te verkopen wanneer de beurzen het ook wat minder goed doen. We hebben de laatste weken hier weinig anders gezien.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Nee, waarde waarop je mensen kan overtuigen om te verkopen aan jou..
Meestal meer dan de huidige waarde, niet altijd
Verkopen is overigens niet verplicht, maar aan te raden meestal.
Verder geloof ik niet dat colruyt op korte termijn van de beurs verdwijnt...
Op bolero zag ik hierjuist dat Colruyt 121,06 mln aandelen uitstaan heeft, dat zal dan toch nog wel even duren eer ze die allemaal teruggekocht hebben, of zie ik dat verkeerd?
Er zij heeeel veel bedrijven die aandelen inkopen versnellen enzo, als die allemaal van de beurs gaan, dan blijven we nog met 10 over ofzo... 
Als die bedrijven dan versneld in grote hoeveelheid inkopen, gaat de prijs van het aandeel fors omhoog? Of laten ze eerst de prijs goed zakken door trukken toe te passen?
Aandelen kopen is 1, ze vernietigen is iets anders, en daar zit voor mij de waarde.
Ik heb toevallig een aandeel die het recent nog deed, en dat deed me weer beseffen: aandelen vernietigen is zo zeldzaam...
Ik heb toevallig een aandeel die het recent nog deed, en dat deed me weer beseffen: aandelen vernietigen is zo zeldzaam...
Ja, die kopen wel veel in een keer aan, tot 1.400.000 aandelen op 31/12karine schreef: ↑3 mei 2025, 00:03Kijk eens naar KORYS, wat zij aankopen.
https://www.fsma.be/nl/transaction-sear ... %5Bmax%5D=
Antwoord op mn vraag op chat Gpt gevonden;MJF schreef: ↑3 mei 2025, 00:29Ja, die kopen wel veel in een keer aan, tot 1.400.000 aandelen op 31/12karine schreef: ↑3 mei 2025, 00:03
Kijk eens naar KORYS, wat zij aankopen.
https://www.fsma.be/nl/transaction-sear ... %5Bmax%5D=Dat zorgt dan voor een prijsstijging van het aandeel nadien, vermoed ik?
Wanneer een naamloze vennootschap (nv) een groot aantal van haar eigen aandelen terugkoopt, kan dit verschillende effecten hebben op de prijs van het aandeel:
1. Vermindering van het aantal uitstaande aandelen: Door aandelen terug te kopen, vermindert de nv het totale aantal uitstaande aandelen. Dit kan leiden tot een hogere winst per aandeel (WPA), omdat de winst nu over minder aandelen wordt verdeeld. Een hogere WPA kan de aantrekkelijkheid van het aandeel vergroten, wat de prijs kan opdrijven.
2. Vertrouwen van beleggers: Een terugkoopprogramma kan worden gezien als een teken van vertrouwen van het management in de toekomst van het bedrijf. Beleggers kunnen dit positief interpreteren, wat kan leiden tot een stijging van de aandelenprijs.
3. Vraag en aanbod: Als de nv een groot aantal aandelen terugkoopt, kan dit de vraag naar de aandelen verhogen. Een hogere vraag, terwijl het aanbod afneemt, kan de prijs van het aandeel verder verhogen.
4. Marktsentiment: De aankondiging van een terugkoopprogramma kan ook het marktsentiment beïnvloeden. Beleggers kunnen optimistischer worden over de toekomst van het bedrijf, wat kan leiden tot een stijging van de aandelenprijs.
5. Financiële impact: Het terugkopen van aandelen vereist kapitaal. Als een bedrijf veel geld uitgeeft aan terugkopen, kan dit invloed hebben op de beschikbare middelen voor investeringen of andere bedrijfsactiviteiten. Dit kan op de lange termijn ook invloed hebben op de aandelenprijs, afhankelijk van hoe beleggers deze beslissing interpreteren.
In het algemeen kan een groot aantal teruggekochte aandelen leiden tot een stijging van de aandelenprijs, maar de uiteindelijke impact hangt af van verschillende factoren, waaronder de financiële gezondheid van het bedrijf, de marktomstandigheden en de perceptie van beleggers.