Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

De Beurs vandaag

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22072 berichten
  • Pagina 1259 van 1472
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 1257
  • 1258
  • 1259
  • 1260
  • 1261
  • …
  • 1472
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
mver
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer mver
Verstuur privébericht

Re: De Beurs vandaag

Bericht door mver » 5 juni 2022, 13:53

Kevva schreef: ↑5 juni 2022, 00:54
Sam321 schreef: ↑4 juni 2022, 16:55
Sofina staat inderdaad heel aantrekkelijk zou ze aan limiet 200 zetten
Ik zou ze zelfs nog lager zetten. De koers destijds toen de eerste lockdown een feit was = €165.
En zo slagen sommige mensen er in om consequent elke dip te missen en bv.nog met een GAK van 105 euro te zitten voor AB Inbev.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Bericht door Yaris » 5 juni 2022, 14:08

Wanneer aandelen stijgen denken de mensen dat ze gaan blijven stijgen en wanneer ze dalen denken ze dat ze gaan blijven dalen en stellen ze hun kooplimiet almaar lager in.

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie
Verstuur privébericht Website

Bericht door Boompie » 5 juni 2022, 14:26

Yaris schreef: ↑5 juni 2022, 11:17 Met fondsen heb je dat probleem niet. Een fonds heeft aandelen van een grote hoeveelheid bedrijven. Wanneer een fonds zakt kun je ervan uitgaan dat de markt een appelflauwte heeft. Het kan niet dat al die bedrijven minder waard geworden zijn.
Dit is net het handige aan een holding, in dit geval Sofina: die is ook aardig gespreid dankzij veel participaties.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be

bryanv
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bryanv
Verstuur privébericht

Bericht door bryanv » 5 juni 2022, 14:36

Ik kwam gisteren van bij een (goede) vriendin en heeft mij haar aandelenportefeuille laten zien die ze had gekregen van haar vader (die wegens covid is overleden). Voornamelijk een goede gevulde BEL20 met enkele uitzonderingen. Overall sterk gestegen en een zeer mooie trend, enkel nu even een dip.

Ze vroeg mij hoe ze verkooporders kon instellen op Bolero terwijl ze het geld niet eens zozeer nodig heeft. Om maar even het sentiment te tonen wanneer het even wat minder gaat.

Ik denk dat tijden zoals nu eerder een goed moment zijn om (een deel) aan te kopen, los van het feit of de markt nu nog een grotere correctie te wachten staat. Market timing bestaat niet.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Bericht door Yaris » 5 juni 2022, 14:45

Je vriendin wilde de geërfde aandelen misschien gewoon verkopen omdat ze er niets van kent en het haar niet interesseert.

bryanv
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bryanv
Verstuur privébericht

Bericht door bryanv » 5 juni 2022, 14:52

Yaris schreef: ↑5 juni 2022, 14:45 Je vriendin wilde de geërfde aandelen misschien gewoon verkopen omdat ze er niets van kent en het haar niet interesseert.
Wel, integendeel. Ze houd alles mooi bij in Excel en grafieken en maakt ieder kwartaal een nieuwe opmaak. Eigenlijk zou ik daar beter ook wat meer tijd in steken.

Investor86
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Investor86
Verstuur privébericht

Bericht door Investor86 » 5 juni 2022, 14:55

Puur persoonlijk n.a.v mijn vraag gisteren denk ik gewoon dat risk/reward / potentiële stijging groter is bij hoe Sofina nu staat dan mijn CFEs

Dacht gisteren gelezen te hebben in het laatste Annual Report van SOF dat het volgende optie pakket van de directie een strike van boven de 325 heeft.

Aerolla
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Aerolla
Verstuur privébericht

Bericht door Aerolla » 5 juni 2022, 15:47

Boompie schreef: ↑5 juni 2022, 14:26
Yaris schreef: ↑5 juni 2022, 11:17 Met fondsen heb je dat probleem niet. Een fonds heeft aandelen van een grote hoeveelheid bedrijven. Wanneer een fonds zakt kun je ervan uitgaan dat de markt een appelflauwte heeft. Het kan niet dat al die bedrijven minder waard geworden zijn.
Dit is net het handige aan een holding, in dit geval Sofina: die is ook aardig gespreid dankzij veel participaties.
Nee, dat is het handige van jezelf beliegen...

een holding en ETF zijn ook gewoon aandelen, en je moet ze dus ook zo beschouwen, en om ze te analyseren moet je dus gewoon de onderliggende bedrijven analyseren.
Niks meer, en zeker niks minder

En ja: het kan wel zijn dat die onderliggende bedrijven minder waard geworden zijn (gemiddeld zeker, soms allemaal, maar dat laatste niet per definitie)
Kijk maar naar tech: ja, door stijgende rente zijn tech bedrijven minder waard geworden, dus Sofina bijgevolg ook, IWDA bijgevolg ook, aangezien die vol met tech zitten.
Dat is gewoon een correcte analyse...

En dat zegt niks over IWDA of Sofina, dat zegt enkel iets over wat er in de doos zit.

Het is eigenlijk grappig: een ETF of holding is eigenlijk gewoon een doos met daarin dingen.
En om een of andere reden discussieren we blijkbaar alleen over de doos, maar niet over de inhoud..

Maar ja: wat een mooie doos heb je daar...

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Bericht door Yaris » 5 juni 2022, 16:20

Dan ben ik al elf jaar verkeerd bezig. Want ik beleg al elf jaar in fondsen, met redelijk succes vind ik zelf, zonder mij om de onderliggende bedrijven te bekommeren. Dat laat ik aan de beheerders over, daar worden ze voor betaald.

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie

Bericht door Boompie » 5 juni 2022, 16:45

Aerolla schreef: ↑5 juni 2022, 15:47 Nee, dat is het handige van jezelf beliegen...

een holding en ETF zijn ook gewoon aandelen, en je moet ze dus ook zo beschouwen, en om ze te analyseren moet je dus gewoon de onderliggende bedrijven analyseren.
Niks meer, en zeker niks minder

...

Maar ja: wat een mooie doos heb je daar...
Yaris had het, tenzij ik me heel erg vergis, over het spreidingsvoordeel van fondsen tegenover individuele aandelen. En daar sloeg ook mijn reactie op over holdings - "niks meer en niks minder".
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be

Gudrun
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Gudrun
Verstuur privébericht

Bericht door Gudrun » 5 juni 2022, 16:56

Er lijkt mij wel een belangrijk verschil tussen holdings en fondsen: fondsen krijgen vaak te maken met het fenomeen dat wanneer het slecht gaat op de beurs, beleggers hun geld beginnen terug te trekken. Fondsen krijgen dan met een outflow te maken en zijn verplicht om aandelen te gaan verkopen juist op het moment dat het slecht gaat op de beurs. Een holdings-structuur heeft daar voor zover ik kan redeneren geen last van. Toch?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."

Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie

Bericht door Boompie » 5 juni 2022, 17:04

Gudrun schreef: ↑5 juni 2022, 16:56 Er lijkt mij wel een belangrijk verschil tussen holdings en fondsen: fondsen krijgen vaak te maken met het fenomeen dat wanneer het slecht gaat op de beurs, beleggers hun geld beginnen terug te trekken. Fondsen krijgen dan met een outflow te maken en zijn verplicht om aandelen te gaan verkopen juist op het moment dat het slecht gaat op de beurs. Een holdings-structuur heeft daar voor zover ik kan redeneren geen last van. Toch?
Tuurlijk, da's absoluut zo. Wel een kleine nuance: een holding kan zowel aan een premium of een discount noteren - terwijl dat bij veruit de meeste fondsen (negeer bv closed-end) niet zo is.
Maar nogmaals, ik had het enkel en alleen over spreidingsvoordeel (diversificatie) van holdings tegenover de meeste individuele aandelen.
Er zijn zeker nog wezenlijke verschillen tussen fondsen en holdings: een holding gaat vaak participeren in het beheer/bestuur van de onderliggende entiteiten - en da's, bij degelijke holdings, voor mezelf dan weer een hele grote plus. Bovendien zijn ze vaak ooit opgericht als investeringsvehikel van gefortuneerde individuen, families of groepen. Dat zij daardoor een groot eigenbelang hebben in de prestaties van het onderliggende is voor mij ook zeer veel waard. En zo zijn er nog veel verschillen.
Waarmee ik niet wil claimen dat een holding de facto beter zou zijn dan een fonds. Maar ze zijn voor mij al jarenlang een ideale tool om verder te spreiden, en denk dan zeker aan private equity.

Divi
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Divi
Verstuur privébericht

Bericht door Divi » 5 juni 2022, 17:09

Dan ben ik al elf jaar verkeerd bezig. Want ik beleg al elf jaar in fondsen, met redelijk succes vind ik zelf, zonder mij om de onderliggende bedrijven te bekommeren. Dat laat ik aan de beheerders over, daar worden ze voor betaald.
Dat is de zienswijze van de heren van "mijnportefeuille.be",Yaris!
Mijn eerste post hier op het forum, uitte ik kritiek op die heren en hun keuze om het Belgische Merclin fonds in hun defensieve voorbeeldportefeuille op te nemen. Wees op het grote gewicht van heel wat overgewaardeerde technologie bedrijven en ook (in mijn ogen nog vele malen gevaarlijker) op de grote positie aan 2 met schulden overladen Italiaanse banken in het Merclin fonds!
Kreeg toen als Newbie al hun aanhangers hier over mijn kop....
Kijk nu eens naar één van hun laatste artikels waar ze grafieken presenteren waaronder die van het Merclin fonds.Een ramp !!
Maken zich er van af met "Waarom zijn er geen goede Belgische fondsen te vinden?"
Maar laten het wel doodleuk in hun "smart"voorbeeldportefeuille staan. Ge zult het maar aankopen....

Zoals hier iemand al schreef,altijd goed onderzoeken wat er juist in(de doos) het fonds steekt.
De Merclin fondsbeheerders zijn toch niet de echte "cracks" om op te vertrouwen.....

Aerolla
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Aerolla
Verstuur privébericht

Bericht door Aerolla » 5 juni 2022, 17:17

Yaris schreef: ↑5 juni 2022, 16:20 Dan ben ik al elf jaar verkeerd bezig. Want ik beleg al elf jaar in fondsen, met redelijk succes vind ik zelf, zonder mij om de onderliggende bedrijven te bekommeren. Dat laat ik aan de beheerders over, daar worden ze voor betaald.
Bwa nee, de hele beurs stijgt gewoon, het is gewoon niet moeilijk om redelijk succes te hebben...

Ik vind niet dat ik het uitzonderlijk speciaal of goed doe, maar ik vind ook dat ik redelijk succes heb, maar dat is niet mijn verdienste, maar van het feit dat alles gewoon stijgt

Zelfde met die mensen die na corona begonnen op de beurs, en dan vonden dat ze fantastisch getalenteerd waren ;D

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Bericht door vortex » 5 juni 2022, 18:45

Aerolla schreef: ↑5 juni 2022, 17:17 Bwa nee, de hele beurs stijgt gewoon, het is gewoon niet moeilijk om redelijk succes te hebben...

Ik vind niet dat ik het uitzonderlijk speciaal of goed doe, maar ik vind ook dat ik redelijk succes heb, maar dat is niet mijn verdienste, maar van het feit dat alles gewoon stijgt

Zelfde met die mensen die na corona begonnen op de beurs, en dan vonden dat ze fantastisch getalenteerd waren ;D
In een stierenmarkt heeft iedereen "talent", de markt volgen is dan goed genoeg voor succes. De echte talenten komen boven drijven wanneer de markt het heel wat minder doet en dat geldt voor zowel individuele beleggers als fondsbeheerders ;)

Gesloten
  • Afdrukweergave

22072 berichten
  • Pagina 1259 van 1472
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 1257
  • 1258
  • 1259
  • 1260
  • 1261
  • …
  • 1472
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy