De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Net een duik gezien op de beurs. Kan iemand een idee geven waarom zoiets eigenlijk gebeurt. Dat het ineens zo een daling is? Of weet niemand dat?
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
bron de tijd:
Amerikaanse inflatie hoger dan verwacht
Wie denkt dat de inflatiecijfers van deze middag de rentevrees zouden doen wegebben is er aan voor de moeite. De inflatie in januari komt hoger dan verwacht uit en kan een excuus vormen voor de Federal Reserve om al in maart de rente te verhogen.
en hop, zo ben ik 0,5% dagwinst kwijtDe sterke loonsstijging in de VS was het cijfer dat een beurscorrectie op Wall Street triggerde. Dat wakkerde de vrees aan voor opflakkerende inflatie, die de stijging van de levensduurte aangeeft.
Het echte inflatiecijfer verschijnt vandaag om 14u30 Belgische tijd, een uur voor de aandelenmarkten in New York de deuren open zwaaien. Volgens Bloomberg ligt de consensus onder de beroepscijferaars op een kerninflatie van 1,9 procent. Als het echte resultaat hoger uitvalt, belooft dat weinig goeds voor de aandelenmarkten.
Ah dus we kunnen een nog grotere drop verwachten? Even erg als wat we al gehad hebben of niet zo?
Waar je altijd moet vanuit gaan is dat er nooit 1 dip/crash is.
De dagen erna zijn er zeker nog naschokken, zowel naar boven als naar beneden.
Daarna komt er misschien wat rust (zijdelingse bewegingen) en kan het terug alle richtingen uit.
Kijk maar eens naar de grafieken van de laatste crash van 2008, na een serieuse dip kwam een opleving(*) en dan ging het nog verder naar beneden, etc ... dan vlakt het uit en begint het stillekes terug naar boven te kruipen met ups and downs
(*) voor market timers een ideaal moment om uit te stappen toen, maar net zoals nu hoopt iedereen dat het ergste achter de rug is. kan ook zo zijn, maar het kan net zo goed 10% verder zakken! alles verkopen dan maar.

Ik dacht ook dat we een grotere drop konden verwachten, maar de beurzen stabiliseren en herstellen zelfs. Ook Amerika oogt op dit ogenblik vrij voorzichtig (goed).
Helaas is de dollar volledig immuun geworden voor positief nieuws of rentestijgingen.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Dit is nog niet gebeurt bij me, bij u?
Euro stijgt zelfs gewoon door tov de dollar.

72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Dollar zal volgens mij in het verdomhoekje blijven tot wanneer er nog eens een echte crash uitbreekt; dan vlucht iedereen naar de dollar.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Beurzen reageren zelf positief op dat inflatiecijfer. Ze staan pakken hoger dan gedurende de afgelopen dag.