De crash van 2016
TIP
Re: De crash van 2016
Ik verwacht eigenlijk vooral een dipje na nieuwjaar, omdat je dan het aflopen van de speculatietaks hebt. Veel Belgen zullen dan hun aandelen verkopen omdat ze eindelijk niet meer gegijzeld worden. Bel20 dus op 2 januari naar beneden gaan, maar zal vermoedelijk ook snel weer corrigeren.
Misschien eind januari ook nog even kort naar beneden? Trump neem dan nl. de intrek in het Witte Huis. Veel zal afhangen van welke uitspraken hij zal doen. Maar als Trump zich koest houdt kan het wel eens zijn dat ook 2017 een goed jaar wordt. Vergeet niet dat het banenrapport goed zit, de Chinese economie groeit ook zeer licht aan en ook in Europa wordt er ook rekening gehouden met groei en meer jobs.
Misschien eind januari ook nog even kort naar beneden? Trump neem dan nl. de intrek in het Witte Huis. Veel zal afhangen van welke uitspraken hij zal doen. Maar als Trump zich koest houdt kan het wel eens zijn dat ook 2017 een goed jaar wordt. Vergeet niet dat het banenrapport goed zit, de Chinese economie groeit ook zeer licht aan en ook in Europa wordt er ook rekening gehouden met groei en meer jobs.
Het tegenovergesteld kan ook gebeuren. Mensen kunnen geleerd hebben dat het zo gek nog niet is om aandelen langere tijd te behouden.Kevva schreef:Ik verwacht eigenlijk vooral een dipje na nieuwjaar, omdat je dan het aflopen van de speculatietaks hebt. Veel Belgen zullen dan hun aandelen verkopen omdat ze eindelijk niet meer gegijzeld worden. Bel20 dus op 2 januari naar beneden gaan, maar zal vermoedelijk ook snel weer corrigeren.
En stel dat er toch massal verkocht wordt: wat zou men met het vrijgekomen geld doen? Er bestaat maar 2 mogelijkheden: consumeren (hetgeen goed is voor de economie en dus de BEL20) of opnieuw investeren in andere aandelen (hetgeen ook goed is voor de BEL20). Het aantal mensen dat aandelen verkoopt om het geld vervolgens te sparen is kleiner dan mensen die de omgekeerde beweging maken. 2016 was immers een erg GOED beleggingsjaar (en dat ondanks een hele slechte start, de brexit, Trump, de terroristische aanslagen), en daar zullen de nieuwsberichten ons mee om de oren slaan de komende weken.
De particuliere handel voor eurontext brussel stelt niet veel voor hoor. Imho zal het afschaffen van de speculatietaks amper invloed hebben.Kevva schreef:Ik verwacht eigenlijk vooral een dipje na nieuwjaar, omdat je dan het aflopen van de speculatietaks hebt. Veel Belgen zullen dan hun aandelen verkopen omdat ze eindelijk niet meer gegijzeld worden. Bel20 dus op 2 januari naar beneden gaan, maar zal vermoedelijk ook snel weer corrigeren.
Als je over de BEL20 spreekt kan je toch niet spreken van een goed jaar. YTD volgens mij nog steeds negatiefsintorama schreef:Het tegenovergesteld kan ook gebeuren. Mensen kunnen geleerd hebben dat het zo gek nog niet is om aandelen langere tijd te behouden.Kevva schreef:Ik verwacht eigenlijk vooral een dipje na nieuwjaar, omdat je dan het aflopen van de speculatietaks hebt. Veel Belgen zullen dan hun aandelen verkopen omdat ze eindelijk niet meer gegijzeld worden. Bel20 dus op 2 januari naar beneden gaan, maar zal vermoedelijk ook snel weer corrigeren.
En stel dat er toch massal verkocht wordt: wat zou men met het vrijgekomen geld doen? Er bestaat maar 2 mogelijkheden: consumeren (hetgeen goed is voor de economie en dus de BEL20) of opnieuw investeren in andere aandelen (hetgeen ook goed is voor de BEL20). Het aantal mensen dat aandelen verkoopt om het geld vervolgens te sparen is kleiner dan mensen die de omgekeerde beweging maken. 2016 was immers een erg GOED beleggingsjaar (en dat ondanks een hele slechte start, de brexit, Trump, de terroristische aanslagen), en daar zullen de nieuwsberichten ons mee om de oren slaan de komende weken.
Indien je de juiste aandelen hebt uitgekozen was het inderdaad wel een goed jaar maar dit komt dan vooral door de volatiliteit maar over het algemeen dus een slecht jaar voor de BEL20
Portefeuille: IWDA, cash
Ja da's waar, maar die BEL20 is niet representatief voor "het beursjaar" in zijn geheel.
Voor de pessimisten onder ons: de pessimists guide to 2017.
https://www.bloomberg.com/graphics/pess ... e-to-2017/
https://www.bloomberg.com/graphics/pess ... e-to-2017/
Hoe verklaar jij dan de toch redelijke daling in beurstaks inkomsten? En de (significante) daling in aantal beurstransacties op de Brusselse beurs sinds invoering van de speculatietaks? Dat zijn toch allemaal particulieren aangezien de speculatietaks enkel voor particulieren is of heb ik dat mis op?rre schreef:De particuliere handel voor eurontext brussel stelt niet veel voor hoor. Imho zal het afschaffen van de speculatietaks amper invloed hebben.Kevva schreef:Ik verwacht eigenlijk vooral een dipje na nieuwjaar, omdat je dan het aflopen van de speculatietaks hebt. Veel Belgen zullen dan hun aandelen verkopen omdat ze eindelijk niet meer gegijzeld worden. Bel20 dus op 2 januari naar beneden gaan, maar zal vermoedelijk ook snel weer corrigeren.
Ik ben wellicht niet representatief maar sinds invoering van de speculatietaks ben ik van 10/15 aan-of verkooptransacties per maand gezakt naar 1 aankooptransactie in het volledige jaar 2016..
Na nieuwjaar zal ik wellicht ook niet onmiddellijk verkopen ookal sta ik dan op een mooie 20% winst, dus ik verwacht op zich ook niets spectaculairs in dat opzicht, maar ik snap de psychologie er achter wel dus voor mij kan het beide kanten uit. Ik zie die aandelen die goed gepresteerd hebben een dip kennen terwijl mindere goden wellicht ietstje stijgen.
Maar ik ben geen psycholoog en absoluut geen waarzegger dus het is zoals altijd uitkijken.
Pfft, voorspellingen ... Herinner je je nog de voorspellingen voor 2016? Na het Brits en het Italiaans referendum gingen de Europese Unie en de euro tenonder gaan. Na de verkiezing van Trump gingen de beurzen wereldwijd crashen en de goudprijs naar de sterren schieten. Voor hetzelfde geld kan ik ook een optimists guide to 2017 schrijven.
200% gelijk. Maar het is altijd goed beide kanten van de voorspellingen te begrijpen/lezen. Ik ken er veel die zo in hun bubbel zaten met tunnelvisie als gevolg. Eens die bubbel barstte was het verhaal over.Yaris schreef:Pfft, voorspellingen ... Herinner je je nog de voorspellingen voor 2016? Na het Brits en het Italiaans referendum gingen de Europese Unie en de euro tenonder gaan. Na de verkiezing van Trump gingen de beurzen wereldwijd crashen en de goudprijs naar de sterren schieten. Voor hetzelfde geld kan ik ook een optimists guide to 2017 schrijven.
Dat snap ik écht niet. Als je er 'van overtuigd bent' dat je 'n kip met gouden eieren op het spoor bent en mooie winsten gaat maken, dan ga jij die dus bewust niét in huis halen, want je zou eens een paar van je eieren aan de staat moeten afgeven.KayJay schreef: Ik ben wellicht niet representatief maar sinds invoering van de speculatietaks ben ik van 10/15 aan-of verkooptransacties per maand gezakt naar 1 aankooptransactie in het volledige jaar 2016..
Euh... Ik betaal ook liever geen belastingen, maar dat gaat er mij niet van weerhouden aandelen te kopen waar ik echt in geloof, en ze eventueel binnen de 6 maanden terug te verkopen als ik denk dat dit de beste keuze is.
Nu heb je dus een hoop transacties waarvan jij dacht dat ze potentieel hadden, niet gedaan, gewoon omdat je anders een deel van je winst zou moeten afgeven. Sorry, dat is een kromme redenering die ik niet volg.
Het verwonderd me zelfs dat je dat nog niet gedaan hebtYaris schreef:... Voor hetzelfde geld kan ik ook een optimists guide to 2017 schrijven.
Tuurlijk. Maar het is ook eens goed om te kijken wat er mis kan gaan. Als je naar de afgelopen 30j kijkt zie je dat er zich heel zware crisissen hebben voorgedaan die bijna niemand zag aankomen. Het lijkt me helemaal niet onrealistisch dat er een zware correctie komt in 2017. De beurzen hebben een serieuze rally gemaakt na de verkiezing van Trump. Voorlopig is dit positief verhaal nog nergens op gebaseerd en zijn de US-aandelen stevig (over?)gewaardeerd, zodat er al heel stevige groei moet komen de komende jaren om die voorspellingen waar te maken. Protectionistische maatregelenbijvoorbeeld kunnen snel de wereldwijde economische groei fnuiken (of alleszinds de verwachting) en dus ook de aandelenmarkt.Yaris schreef:Voor hetzelfde geld kan ik ook een optimists guide to 2017 schrijven.
Ik ben niet pessimistisch ingesteld, maar ooit komt er een zware crash. Die kans stijgt volgens mij hoe hoger de aandelen gewaardeerd zijn. Op dit moment heerst er voor mij een nogal te optimistische sfeer in de US-aandelenmarkt.
De extreem hoge staatsschuld van vele landen hangt ons ook nog boven het hoofd, die met het goedkope geld can de ECB nu onder de mat wordt geveegd. Maar wat als de rente stevig omhoog gaat de komende jaren?
Op de korte termijn geloof ik dat de beurzen nog omhoog kunnen, maar er zijn een aantal problemen die niet worden aangepakt. De beerput raakt ooit wel eens vol.
De staatsschuld is inderdaad het grootste probleem. Hoe gaan we die ooit weg krijgen? Zelfs nu dat de overheid zich bewust schijnt te zijn van het probleem en er overal op bespaard wordt, daalt de staatsschuld niet. Nee, ze groeit zelfs nog verder aan. We leven op kosten van onze kinderen en kleinkinderen. Ooit gaan die met de beste wil van de wereld geen kant meer op kunnen. Hun welvaart en hun toekomst zullen kapot gemaakt zijn door het gepotverteer van de generaties voor hen.
Als de er genoeg munitie zit in bepaalde politieke krachten kan er veel van de staatschuld kwijtgescholden worden.
Voorbeelden genoeg: kijk naar de massale kwijtschelding van de staatschuld van Duitsland na de tweede wereldoorlog en volgens mij gaat ook nog een groot deel van de Griekse staatschuld kwijtgescholden worden.
Westeuropese landen met een hoge staatschuld zoals bijvoorbeeld België zou dat beter in rekening nemen mocht het ooit zover komen dat er extra belastingen moet geheven worden om die staatschuld naar beneden te krijgen. Als het voor de zogenaamde 'arme zuiders europese landen kan, dan ook voor de noordelijke europese landen. Samen uit, samen thuis.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... wijtschold
Voorbeelden genoeg: kijk naar de massale kwijtschelding van de staatschuld van Duitsland na de tweede wereldoorlog en volgens mij gaat ook nog een groot deel van de Griekse staatschuld kwijtgescholden worden.
Westeuropese landen met een hoge staatschuld zoals bijvoorbeeld België zou dat beter in rekening nemen mocht het ooit zover komen dat er extra belastingen moet geheven worden om die staatschuld naar beneden te krijgen. Als het voor de zogenaamde 'arme zuiders europese landen kan, dan ook voor de noordelijke europese landen. Samen uit, samen thuis.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... wijtschold
Tegenover iemand die schulden heeft staat altijd een schuldeiser. Waarom zouden de schuldeisers de schulden van bijvoorbeeld België kwijtschelden? Omdat ze medelijden hebben met ons arm landje? Zodat we opnieuw kunnen beginnen het geld door deuren en ramen buiten te gooien?