De crash van 2017
TIP
Re: De crash van 2017
Je veralgemeent en je vindt de beurs blijkbaar duur, maar je kan het ook niet voorspellen. Ik kan je wel een paar aandelen die momenteel echt niet te duur genoteerd staan, want in geval van een correctie wie gaat dan zijn winst nog nemen? Ik heb het niet over goedkope aandelen zoals Euronav, waar er lange tijd geen enkele bodemvorming meer te zien was, maar er zijn tal van anderen die toch nog ondergewaardeerd staan. En trouwens wanneer is de beurs te duur? Iedereen heeft altijd maar van een correctie of van een crash, maar ook dat weet je nooit, de stier is idd al zijn negende jaar ingegaan, waarom zou hij er nog niet een paar jaar aan kunnen breien?Galactic schreef:Ik verwacht op lange termijn stijging natuurlijk, op korte termijn een correctie. Bovendien vind ik de beurzen momenteel te duur. Echter kan ik de beurs niet voorspellen. Niemand kan dat, de correctie kan evenwel uitblijven. De beurs kan evengoed stijgen. De essentie is inderdaad zoals je al aanhaalt dat ik op een goedkope manier aandelen krijg die ik tegen die prijs toch zou willen. Los van wat de markten doen. Ik schrijf bijna uitsluitend in correcties en tijdens hoge volatiliteit (VIX min. 22), dus als de markt al 7-12% naar beneden is gegaan, schrijf ik nog eens 10-15% onder die waarde.pisa schreef:
2015 en 2016 was een kwakkeljaar. Veel mensen twijfelden ook aan de beurzen etc. Nu heerst er weer overdreven positivisme op de beurs, zeker in de US. Het vel van de beer is al verkocht eer hij geschoten is.
De markt kan overigens nog een paar jaar makkelijk op dit niveau blijven, zelfs nog hoger gaan. Vraag is hoe hoog de Fed en ECB de bubbel willen laten gaan. Als ze te lang wachten met de rente laag te houden, hebben ze een probleem bij de volgende recessie. Ze kunnen de rente niet meer verlagen en dus niet meer stimuleren. Gaan ze te snel, zitten we met een kredietcrisis.
De markt kan overigens nog een paar jaar makkelijk op dit niveau blijven, zelfs nog hoger gaan. Vraag is hoe hoog de Fed en ECB de bubbel willen laten gaan. Als ze te lang wachten met de rente laag te houden, hebben ze een probleem bij de volgende recessie. Ze kunnen de rente niet meer verlagen en dus niet meer stimuleren. Gaan ze te snel, zitten we met een kredietcrisis.
ik lees ook dat het de regering Trump goed zou uitkomen dat er snel een crash komt,
kunnen ze nog (terecht of niet) de schuld op Obama steken en tegen de volgende verkiezingen is alles weer in stijgende lijn,
klinkt plausibel
kunnen ze nog (terecht of niet) de schuld op Obama steken en tegen de volgende verkiezingen is alles weer in stijgende lijn,
klinkt plausibel
Timing is essentieel en ik doe geen EFT's maar opties he... Hier voorbeeld van echte trade zonder aantallen te noemen:lemmykoopah schreef:Jouw strategie kan niet winstgevend geweest zijn tijdens Brexit en Trump. Beide gebeurtenissen veroorzaakten maar een kortstondige daling van de beurzen. Ik kan het weten want ik kocht op de ochtend van de Brexit Europese etfs bij en na paar dagen opnieuw in het groen. Dag van Trump kocht ik s&p500 bij en die daling was al quasi na 1 dag weggewerkt.Galactic schreef:
Ik verwacht op lange termijn stijging natuurlijk, op korte termijn een correctie. Bovendien vind ik de beurzen momenteel te duur. Echter kan ik de beurs niet voorspellen. Niemand kan dat, de correctie kan evenwel uitblijven. De beurs kan evengoed stijgen. De essentie is inderdaad zoals je al aanhaalt dat ik op een goedkope manier aandelen krijg die ik tegen die prijs toch zou willen. Los van wat de markten doen. Ik schrijf bijna uitsluitend in correcties en tijdens hoge volatiliteit (VIX min. 22), dus als de markt al 7-12% naar beneden is gegaan, schrijf ik nog eens 10-15% onder die waarde.
Dat is mijn strategie die in 2016 zeer winstgevend is gebleken door 3 events, correctie JAN 2016, Brexit Referendum, Trump verkiezingsuitslag. Let ook op dat ik dit 90% van de tijd op de SPX doe en minder op individuele aandelen (het was maar een voorbeeld en wilde het eenvoudig uitleggen). Voordeel van de strategie, GEEN meerwaardebelasting, GEEN beurstaks, GEEN roerende voorheffing en lage commisiekosten broker, lage complexiteit i.v.m. belastingen bespaard ook tijd (= hoger rendement).
Op 24 juni heb ik SPX PUT 1600 DEC 2018 geschreven = ontvangen $ 9.436 (vix was 24.xx)
Op 11 december heb ik deze teruggekocht voor $ 2.152 (vix was 11.xx).
Winst per stuk $7.284.
Wel meegeven het is niet zonder risico, maar ik heb wel wat onderpand. Je kan dit in het klein doen (gedeeld door 10) op de SPY EFT. Enige bijkomende nadeel is dat stukken altijd kunnen geleverd worden en bij de SPX is er cash afrekening op het einde.
Klopt, maar iedereen bepaald weer zijn strategie, ik zal niet snel individuele aandelen kopen (niet dat het uitgesloten is). Dit voornamelijk omdat her risico te geconcentreerd is. Wel moet ik zeggen mijn beleggingstrategie geeft zeer aangename volledig belastingvrije returnsMaxwell35 schreef:Je veralgemeent en je vindt de beurs blijkbaar duur, maar je kan het ook niet voorspellen. Ik kan je wel een paar aandelen die momenteel echt niet te duur genoteerd staan, want in geval van een correctie wie gaat dan zijn winst nog nemen? Ik heb het niet over goedkope aandelen zoals Euronav, waar er lange tijd geen enkele bodemvorming meer te zien was, maar er zijn tal van anderen die toch nog ondergewaardeerd staan. En trouwens wanneer is de beurs te duur? Iedereen heeft altijd maar van een correctie of van een crash, maar ook dat weet je nooit, de stier is idd al zijn negende jaar ingegaan, waarom zou hij er nog niet een paar jaar aan kunnen breien?Galactic schreef:
Ik verwacht op lange termijn stijging natuurlijk, op korte termijn een correctie. Bovendien vind ik de beurzen momenteel te duur. Echter kan ik de beurs niet voorspellen. Niemand kan dat, de correctie kan evenwel uitblijven. De beurs kan evengoed stijgen. De essentie is inderdaad zoals je al aanhaalt dat ik op een goedkope manier aandelen krijg die ik tegen die prijs toch zou willen. Los van wat de markten doen. Ik schrijf bijna uitsluitend in correcties en tijdens hoge volatiliteit (VIX min. 22), dus als de markt al 7-12% naar beneden is gegaan, schrijf ik nog eens 10-15% onder die waarde.

Laatst gewijzigd door Galactic op 17 januari 2017, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
@Galactic,
Wat doet u nu de VIX zeer laag staat: 11,23
Dat is een tegengestelde situatie van uw voorbeeld.
Aankopen van een SPX put ?
Of schrijven van een SPX call ?
Als 2016 een kwakkeljaar was, ben ik al euforisch voor een echt stierenjaar :-)Naick schreef:2016 was een kwakkeljaar.
Kopen van PUTS en CALL (dus deze bezitten) doe ik nooit, want ik wil de tijdswaarde in mijn voordeel hebben i.p.v. in mijn nadeel. Wat ik soms wel doe is PUTs die ik heb geschreven terugkopen, maar ik laat deze ook vaak verlopen.pisa schreef:@Galactic,
Misschien moet er een afzonderlijk topic komen voor puts en calls? Ben wel geïnteresseerd maar dan in een speciaal topic voor deze materie
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Een zekere Jim Rickards voorspelt voor 2017 een financiële crisis zoals in 2008. Maar anders dan in 2008 zal de Fed de crisis niet meer indijken door de markt met liquiditeiten te overspoelen. Er zullen beperkingen komen op het kapitaalverkeer en geld afhalen zal onmogelijk gemaakt worden zoals in Cyprus in 2012 en Griekenland in 2015. Er zullen onlusten uitbreken, de dollar crasht en het goud schiet naar 10.000 dollar.
Eindelijk ! Bring it on. Gedaan met speculeren, time to act.Yaris schreef:Een zekere Jim Rickards voorspelt voor 2017 een financiële crisis zoals in 2008. Maar anders dan in 2008 zal de Fed de crisis niet meer indijken door de markt met liquiditeiten te overspoelen. Er zullen beperkingen komen op het kapitaalverkeer en geld afhalen zal onmogelijk gemaakt worden zoals in Cyprus in 2012 en Griekenland in 2015. Er zullen onlusten uitbreken, de dollar crasht en het goud schiet naar 10.000 dollar.

Mooi verhaal, bedankt voor de waarschuwing! Klinkt alsof de beurs het dan wat minder zal gaan doen.Yaris schreef:Een zekere Jim Rickards voorspelt voor 2017 een financiële crisis zoals in 2008. Maar anders dan in 2008 zal de Fed de crisis niet meer indijken door de markt met liquiditeiten te overspoelen. Er zullen beperkingen komen op het kapitaalverkeer en geld afhalen zal onmogelijk gemaakt worden zoals in Cyprus in 2012 en Griekenland in 2015. Er zullen onlusten uitbreken, de dollar crasht en het goud schiet naar 10.000 dollar.
Komt er ook nog een derde wereldoorlog? Dan heeft het wel zin om behalve goud ook nog snel wat aandelen van wapenfabrikanten in te slaan.
Bron? U verwijst waaarschijnlijk naar het boek van James Rickards: The Road to Ruin. In tegenstelling tot zijn eerdere boeken, o.a. Currency Wars en The Dead of Money, is dit een fictie boek - wel doorspekt met een aantal historische gegevens. In essentie beweert hij dat een niet nader genoemde elite er alle belang bij zal hebben om de inflatie tot ongekende hoogten op te blazen, en zodoende de uitstaande schulden weg te werken. Deze run away inflatie zou tot een ineenstorting van het systeem kunnen leiden - gelukkig maar vanaf 2018 (hoofdstuk 6) - waarna de elite kan dansen bij hun vreugdevuren.Yaris schreef:Een zekere Jim Rickards voorspelt voor 2017 een financiële crisis zoals in 2008...
Niet bepaald aangename bedlektuur. Vraagt ook een serieuze kennis van de werking van de geldmarkten. Minder vlot te verteren dan de twee voornoemde werken, waarvan ik vooral Currency Wars kan aanbevelen.
En wat zou de "elite" er aan hebben dat de uitstaande schuld zou weggewerkt worden ? Is het niet net de elite die leeft hiervan ? Is het niet net de elite die door telkens naar de schuldenberg te verwijzen het volk onder de knoet houdt ?Belca2 schreef:In tegenstelling tot zijn eerdere boeken, o.a. Currency Wars en The Dead of Money, is dit een fictie boek - wel doorspekt met een aantal historische gegevens. In essentie beweert hij dat een niet nader genoemde elite er alle belang bij zal hebben om de inflatie tot ongekende hoogten op te blazen, en zodoende de uitstaande schulden weg te werken. Deze run away inflatie zou tot een ineenstorting van het systeem kunnen leiden - gelukkig maar vanaf 2018 (hoofdstuk 6) - waarna de elite kan dansen bij hun vreugdevuren.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Als er 1 ding gaat crashen dit jaar mijn inziens is het de obligatiemarkt.
In November zagen we een voorteken van hoe de markt de situatie inschat.
Bepaalde activa waren heel duidelijk, enorm duidelijk zelfs.
Van zodra de fed nog maar 1 keer de rente verhoogt dit jaar, breken alle technische weerstandzone's op de 10 year yield curve en is het hek van de dam.
Internationaal is de market exposure in bonds 2/3de ten opzichte van 1/3de equities.
Waar gaat dat vrijgekomen geld naar toegaan denken jullie?
"de winnaars onder de equities".
We krijgen maw een bubbelverplaatsing vermoedelijk in een stagflatie scenario indien de Fed de rente verhoogt.
Ik zou er niet van verschieten als de dow jones nog de 40k aantikt de komende jaren. Wat de actuariele winst daarvan zal zijn dat is een vraagteken wel.
Maar beter meesurfen dan geld verliezen op de spaarboek of actuarieel verlies in obligaties.
"my two cents".
In November zagen we een voorteken van hoe de markt de situatie inschat.
Bepaalde activa waren heel duidelijk, enorm duidelijk zelfs.
Van zodra de fed nog maar 1 keer de rente verhoogt dit jaar, breken alle technische weerstandzone's op de 10 year yield curve en is het hek van de dam.
Internationaal is de market exposure in bonds 2/3de ten opzichte van 1/3de equities.
Waar gaat dat vrijgekomen geld naar toegaan denken jullie?
"de winnaars onder de equities".
We krijgen maw een bubbelverplaatsing vermoedelijk in een stagflatie scenario indien de Fed de rente verhoogt.
Ik zou er niet van verschieten als de dow jones nog de 40k aantikt de komende jaren. Wat de actuariele winst daarvan zal zijn dat is een vraagteken wel.
Maar beter meesurfen dan geld verliezen op de spaarboek of actuarieel verlies in obligaties.
"my two cents".