De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Of de beurs altijd gelijk heeft weet ik niet.
Zo stond er gisteren nog een artikel in Trends over accumulerende ETF's en dat het vroeg of laat verkeerd gaat aflopen omdat beleggers de koers steeds hoger en hoger jagen. Wanneer er vroeger paniek was(oorlog bv) liepen de beleggers naar de uitgang en verkochten met verlies en stapten terug veel te laat in wanneer de koers weer veel te ver was opgelopen. Vandaag blijven steeds meer beleggers zitten en in plaats van weg te lopen gaan ze net extra bijkopen waardoor koersen weer gaan stijgen en steeds verder en verder blijven stijgen. De vraag is wanneer er terug eens een echte correctie komt van 20-30% die aandelen terug goedkoop zal maken? Misschien dat bij langdurige paniek(oorlog Iran-Israel-US misschien) men dan toch eens terug naar de uitgang zal lopen?
Zo stond er gisteren nog een artikel in Trends over accumulerende ETF's en dat het vroeg of laat verkeerd gaat aflopen omdat beleggers de koers steeds hoger en hoger jagen. Wanneer er vroeger paniek was(oorlog bv) liepen de beleggers naar de uitgang en verkochten met verlies en stapten terug veel te laat in wanneer de koers weer veel te ver was opgelopen. Vandaag blijven steeds meer beleggers zitten en in plaats van weg te lopen gaan ze net extra bijkopen waardoor koersen weer gaan stijgen en steeds verder en verder blijven stijgen. De vraag is wanneer er terug eens een echte correctie komt van 20-30% die aandelen terug goedkoop zal maken? Misschien dat bij langdurige paniek(oorlog Iran-Israel-US misschien) men dan toch eens terug naar de uitgang zal lopen?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Hoop jij soms dat er een zware correctie komt want ik hoop dat je beseft dat dit betekent dat er heel veel mensen in dikke miserie zullen zitten ...karine schreef: ↑17 juni 2025, 22:09 Of de beurs altijd gelijk heeft weet ik niet.
Voor mij hoeft er geen zware correctie te komen zodat ik dan wat goedkoper zou kunnen aankopen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik hoop juist niets.
Nogmaals haal ik enkel een recent artikel aan van iemand die onderzoek doet naar de enorme opkomst van passieve beleggingen en dat dit volgens hem de verkeerde kant uitgaat omdat men de koersen steeds maar blijft hoger sturen en men bij de minste daling weer gaat bijkopen en de koers weer hoger stuurt terwijl de professionelen aan de zijkant blijven staan.
Of zijn logica de enige juiste is weet ik ook niet.
Nogmaals haal ik enkel een recent artikel aan van iemand die onderzoek doet naar de enorme opkomst van passieve beleggingen en dat dit volgens hem de verkeerde kant uitgaat omdat men de koersen steeds maar blijft hoger sturen en men bij de minste daling weer gaat bijkopen en de koers weer hoger stuurt terwijl de professionelen aan de zijkant blijven staan.
De bedragen in ETF zijn inmiddels enorm:karine schreef: ↑17 juni 2025, 23:16 Ik hoop juist niets.
How large are ETF net assets relative to all assets managed by mutual funds and other investment companies? At year-end 2024, equity, bond, and hybrid mutual funds had total net assets of $21.7 trillion and ETFs had assets of $10.3 trillion.28 apr 2025
Het bedrag is zo enorm dat het neerwaartse schommelingen lijkt te dempen.
The market capitalization in the Stock market in the world is projected to reach US$128.07tn in 2025.(statistics.com)chesini schreef: ↑18 juni 2025, 02:18De bedragen in ETF zijn inmiddels enorm:karine schreef: ↑17 juni 2025, 23:16 Ik hoop juist niets.
How large are ETF net assets relative to all assets managed by mutual funds and other investment companies? At year-end 2024, equity, bond, and hybrid mutual funds had total net assets of $21.7 trillion and ETFs had assets of $10.3 trillion.28 apr 2025
MSCI's estimate of the global-market portfolio encompasses investment opportunities such as public stocks and bonds and private assets. The full global-market portfolio had an estimated market value of USD 271 trillion, as of the end of 2023, (msci.com)
Dus etfs zijn (maar) enkele percent van het totaal.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
What is the global percentage of ETF's in the global markets valuation ?B7H4long schreef: ↑18 juni 2025, 04:33The market capitalization in the Stock market in the world is projected to reach US$128.07tn in 2025.(statistics.com)chesini schreef: ↑18 juni 2025, 02:18
De bedragen in ETF zijn inmiddels enorm:
MSCI's estimate of the global-market portfolio encompasses investment opportunities such as public stocks and bonds and private assets. The full global-market portfolio had an estimated market value of USD 271 trillion, as of the end of 2023, (msci.com)
Dus etfs zijn (maar) enkele percent van het totaal.
As of end‑2024, here’s the global picture:
Global ETF assets under management (AUM) soared to approximately $14.6 trillion—with other estimates reaching $15 trillion and reporting ~27% year‑on‑year growth.
Meanwhile, total global fund AUM (covering mutual funds, ETFs, hedge funds, pension funds, insurance assets, etc.) is estimated between $115 trillion and $128 trillion .
So, ETFs now make up approximately:
15 trillion / 120 trillion ≈ 12 %
Thus, globally, ETFs represent about 10–15% of total managed financial assets.
Industry outlook: Expectations are that global ETF AUM could reach $26–30 trillion by 2029, raising their share of global assets even further.
Wellicht de woorden van een hedge fund manager.
Dat kan, maar dit valt dus niet te voorspellen. Dat was nooit anders.karine schreef: ↑17 juni 2025, 22:09 Wanneer er vroeger paniek was(oorlog bv) liepen de beleggers naar de uitgang en verkochten met verlies en stapten terug veel te laat in wanneer de koers weer veel te ver was opgelopen. Vandaag blijven steeds meer beleggers zitten en in plaats van weg te lopen gaan ze net extra bijkopen waardoor koersen weer gaan stijgen en steeds verder en verder blijven stijgen. De vraag is wanneer er terug eens een echte correctie komt van 20-30% die aandelen terug goedkoop zal maken? Misschien dat bij langdurige paniek(oorlog Iran-Israel-US misschien) men dan toch eens terug naar de uitgang zal lopen?
Bron: het internet.
Een belegger verwacht/hoopt op een redelijk rendement. Dat zit er niet in als je om de haverklap zoals oa in 2025 zou moeten in- en uitstappen. Wereldleiders zijn immers allemaal gek geworden. De belegger denkt er het zijne van en blijft zitten en koopt zelfs bij. Er is een loskoppeling gekomen tussen de economie en de toeren van Trump, Poetin, Netannyahnu. Maar goed ook. Laat de gekken maar gek wezen.JustSpike schreef: ↑18 juni 2025, 10:54Wellicht de woorden van een hedge fund manager.Dat kan, maar dit valt dus niet te voorspellen. Dat was nooit anders.karine schreef: ↑17 juni 2025, 22:09 Wanneer er vroeger paniek was(oorlog bv) liepen de beleggers naar de uitgang en verkochten met verlies en stapten terug veel te laat in wanneer de koers weer veel te ver was opgelopen. Vandaag blijven steeds meer beleggers zitten en in plaats van weg te lopen gaan ze net extra bijkopen waardoor koersen weer gaan stijgen en steeds verder en verder blijven stijgen. De vraag is wanneer er terug eens een echte correctie komt van 20-30% die aandelen terug goedkoop zal maken? Misschien dat bij langdurige paniek(oorlog Iran-Israel-US misschien) men dan toch eens terug naar de uitgang zal lopen?
Daarnaast is er het vraagteken mbt rendement. Dat blijft een vraagteken. Geef beleggers een deftig gegarandeerd minimumrendement en laat de rest maar voor de graaiers van de markt. Als je volgende berichten ziet: Escalatie Israël-Iran: tijd om te beleggen in olie? Dan weet je het wel dat de markt voor 75% uit graaiers bestaat.
Die bommen zijn op zich het probleem niet om te maken, het probleem is dat die omwille van hun massa en volume niet met het eerste het beste vliegtuig kunnen gedropt worden. De US bechikt als enige over vliegtuigen die geschikt zijn dergelijke bommen in te zetten. Maar, het is lang niet zeker dat die bommen bruikbaar zijn. Die faciltieiten zitten zeer diep onder de grond, of onder een berg. Die bunkerbusters zouden naar verluidt onvoldoende zijn on die faciliteiten echt onbruikbaar te maken. Er zouden minstens meerdere bommem nodig zijn op dezelfde plek om echt diep genoeg door te dringen. En zelfs al zou dat kunnen, wat dan nog? Als Iran in staat is een nucleair wapen te bouwen, dan heeft het de kennis. Kennis kun je niet vernietigen. Het is dan slechts een kwestie van tijd voor dat er nieuwe gebouwd worden.KleineSpaarder schreef: ↑17 juni 2025, 16:33 Ja? De US hebben niet-nucleaire bommen waarmee ze de faciliteiten kunnen uitschakelen, wat Israel nu al een paar dagen van de US vraagt. Waarover ik hier al schreef. Dat is exact waarmee Trump dreigt door schepen en vliegtuigen te verplaatsen. Maar wat hij nooit zal uitvoeren.
Een bunker bom weegt 13.600KG. Nog niet eens zoveel. Er zijn veel vliegtuigen die 13,6 Ton kunnen dragen. Ik zou zeggen stuur de hele handel eens naar Oekraine, die zullen het toestel wel ombouwen tot een geschikte dropper. Bom droppen uit laadruim kan geen al te groot probleem zijn en eenmaal aan het vliegen dan zorgen voor de nodige sturing. Vraag is of zo een bom diep genoeg raakt. Men zegt 60 meter. Maar dat blijkt weer de ideale theoretische diepte te zijn. Volgens mij gaat de bom van Trump veel minder diep. En dat zal ook de reden zijn waarom hij nu 2 weken moet wachten. Hij is bommen aan het bricoleren.JustSpike schreef: ↑20 juni 2025, 13:32Die bommen zijn op zich het probleem niet om te maken, het probleem is dat die omwille van hun massa en volume niet met het eerste het beste vliegtuig kunnen gedropt worden. De US bechikt als enige over vliegtuigen die geschikt zijn dergelijke bommen in te zetten. Maar, het is lang niet zeker dat die bommen bruikbaar zijn. Die faciltieiten zitten zeer diep onder de grond, of onder een berg. Die bunkerbusters zouden naar verluidt onvoldoende zijn on die faciliteiten echt onbruikbaar te maken. Er zouden minstens meerdere bommem nodig zijn op dezelfde plek om echt diep genoeg door te dringen. En zelfs al zou dat kunnen, wat dan nog? Als Iran in staat is een nucleair wapen te bouwen, dan heeft het de kennis. Kennis kun je niet vernietigen. Het is dan slechts een kwestie van tijd voor dat er nieuwe gebouwd worden.KleineSpaarder schreef: ↑17 juni 2025, 16:33 Ja? De US hebben niet-nucleaire bommen waarmee ze de faciliteiten kunnen uitschakelen, wat Israel nu al een paar dagen van de US vraagt. Waarover ik hier al schreef. Dat is exact waarmee Trump dreigt door schepen en vliegtuigen te verplaatsen. Maar wat hij nooit zal uitvoeren.
Of is is aan het rondbellen of hij dan zijn trump tower en golf resort nog mag bouwen in de woestijn.
Tchoh jongens, oorlogje spelen is toch gemakkelijken simpel he. Heb je er al eens bij stilgestaan dat een bommenwerper boven vijandelijk gebied moet vliegen? Een omgebouwd FedEX vliegtuig wordt zo uit de lucht gehaald.chesini schreef: ↑20 juni 2025, 14:46 Een bunker bom weegt 13.600KG. Nog niet eens zoveel. Er zijn veel vliegtuigen die 13,6 Ton kunnen dragen. Ik zou zeggen stuur de hele handel eens naar Oekraine, die zullen het toestel wel ombouwen tot een geschikte dropper. Bom droppen uit laadruim kan geen al te groot probleem zijn en (...)
Ah neen want Israel heeft nu een clear sky boven Iran. Alle luchtafweer is al dagen uitgeschakeld.Als er nog iets actief is dan wordt dat snel weggeveegd.JustSpike schreef: ↑20 juni 2025, 16:21Tchoh jongens, oorlogje spelen is toch gemakkelijken simpel he. Heb je er al eens bij stilgestaan dat een bommenwerper boven vijandelijk gebied moet vliegen? Een omgebouwd FedEX vliegtuig wordt zo uit de lucht gehaald.chesini schreef: ↑20 juni 2025, 14:46 Een bunker bom weegt 13.600KG. Nog niet eens zoveel. Er zijn veel vliegtuigen die 13,6 Ton kunnen dragen. Ik zou zeggen stuur de hele handel eens naar Oekraine, die zullen het toestel wel ombouwen tot een geschikte dropper. Bom droppen uit laadruim kan geen al te groot probleem zijn en (...)
Los van alles heeft De Mossad vergeten nadenken hoe ze de ondergrondse installaties konden vernielen. Ze hebben nu 2 weken extra om na te denken. Het lijken soms toch amateurs. Zowel Israel als VS zitten met een groot ei. Ze gaan nu in broedtijd.
Ondertussen weten de beurzen het niet goed en op 9 juli loopt de 90 dagen pauze van tarieven af. Dat belooft voor Juli.
Ondertussen weten de beurzen het niet goed en op 9 juli loopt de 90 dagen pauze van tarieven af. Dat belooft voor Juli.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb JIJ het nieuws gevolgd?KleineSpaarder schreef: ↑17 juni 2025, 16:33 Ja? De US hebben niet-nucleaire bommen waarmee ze de faciliteiten kunnen uitschakelen, wat Israel nu al een paar dagen van de US vraagt. Waarover ik hier al schreef. Dat is exact waarmee Trump dreigt door schepen en vliegtuigen te verplaatsen. Maar wat hij nooit zal uitvoeren.
Maar misschien volg je het nieuws niet zo goed? Is nochtans leerzaam.