De hypocrisie van de huizenmarkt
TIP
Re: De hypocrisie van de huizenmarkt
Is tgv de opwarming van de aarde de kostprijs al die bijkomende isolaties wel verantwoord ? Worden we door de groene regelneven niet gepest ?
Als een villa 20 jaar geleden voldeed, dan zal ze dat nu toch ook doen ?
Als een villa 20 jaar geleden voldeed, dan zal ze dat nu toch ook doen ?
Inderdaad, hier in de straat is een afbraakvergunning gegeven voor een villa uit de tijd, n.b. eigendom van de sociale leegstandsmaatschappij. Ze willen er in de toekomst kotjes zetten maar hebben nog geen plan, tijdelijke verhuur aan grote families (>500m²) interesseert hen niet.
-
anonymous
Men merkt dat nu ook reeds. Dat kan geen toeval meer zijn. Vorstvrije winters op komst ?
Keerzijde wellicht: slangen, schorpioenen en andere bruine beestjes op straat en in je huis en tuin.
Denk dat de Belgische (Vlaamse ?) overheid binnen enkele jaren met rode kaken zal rondlopen vanwege de totalitaire bouweisen en ondraaglijke lasten die ze de bevolking opgelegd hebben.
Keerzijde wellicht: slangen, schorpioenen en andere bruine beestjes op straat en in je huis en tuin.
Denk dat de Belgische (Vlaamse ?) overheid binnen enkele jaren met rode kaken zal rondlopen vanwege de totalitaire bouweisen en ondraaglijke lasten die ze de bevolking opgelegd hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
anonymous
Slangen en schorpioenen zullen nog het minste van onze zorgen zijn. Die bijten alleen maar als ze bedreigd worden. Malaria, knokkelkoorts, zika, enz. Daar moeten we bang van zijn.
-
vliejsklak
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik zie wel de voordelen van een volgens norm geisoleerd huis in deze situatie, je kan gewoon dan in de zomer gewoon je huis koel houden met een minimaal vermogen aan koeling :p (voor die toekomstige zomers van 40gradenSparSpaar schreef: ↑31 januari 2020, 17:14 Heet van de naald.JPG
Men merkt dat nu ook reeds. Dat kan geen toeval meer zijn. Vorstvrije winters op komst ?
Mijn huis is van '67. Welke periode is dat dan? Moet ik mij verwachten aan een T-Rex die plots in mijn tuin kan opduiken?
@OP: ik vrees dat je nog gaat moeten verder sparen. Heel eerlijk zou ik toch naar 50k-60k eigen inbreng gaan vooraleer ik opnieuw bij een bank zou aankloppen...
Wij hebben in 2011 als jonge twintigers een SOD woning gebouwd op heel erg goedkope grond.
Mijn vrouw kreeg 25.000€ mee van thuis, ik niets.
Zij was net afgestudeerd dus nog niet gespaard, ik werkte toen net 5 jaar en heb al mijn spaargeld in afwerking vh huis gestoken.
Mijn vrouw verklaarde mij zot, we waren 23 en 22 jaar, dat ik toen al ah pushen was om dit te doen.
Sindsdien zijn de eisen voor leningen veel strenger geworden en prijzen vd de gronden en huizen explosief gestegen.
Nu plukken we daar de vruchten van, want we kunnen ons huis nu verkopen met een winst van 40%.
Wat toen kon, kan nu totaal niet meer.
Wat ik wel frappant vind, is hoeveel koppels financiële steun krijgen van hun ouders.
Zelfs in onze eigen omgeving.
Wij zijn er best trots op dat wij alles zelf doen!
Zij was net afgestudeerd dus nog niet gespaard, ik werkte toen net 5 jaar en heb al mijn spaargeld in afwerking vh huis gestoken.
Mijn vrouw verklaarde mij zot, we waren 23 en 22 jaar, dat ik toen al ah pushen was om dit te doen.
Sindsdien zijn de eisen voor leningen veel strenger geworden en prijzen vd de gronden en huizen explosief gestegen.
Nu plukken we daar de vruchten van, want we kunnen ons huis nu verkopen met een winst van 40%.
Wat ik wel frappant vind, is hoeveel koppels financiële steun krijgen van hun ouders.
-
vliejsklak
- Jr. Member

- Contacteer:
Inderdaad frappant... ik schrok ook even toen ik me realiseerde dat er in mijn omgeving maar weinigen tot geen zijn die het zonder steun hebben gedaan. Ik denk zelfs als het me aangeboden wordt dat ik het niet aanneem.Rendinho schreef: ↑3 februari 2020, 21:54 Wij hebben in 2011 als jonge twintigers een SOD woning gebouwd op heel erg goedkope grond.
Als je later dan zelf kinderen hebt, ga je ook niet voor hen sparen, Klak? Dan verplicht je hen om vanaf jeugdige leeftijd te gaan bijklussen en om ze nog een hele poos in huis te houden, ook al hebben ze een job. Niks mis mee natuurlijk, maar verre van evident.
Begrijp niet wat daar zo frappant aan is. Het aantal benodigde gemiddelde jaarlonen om een huis te verwerven is opgelopen door de sterk gestegen vastgoedprijzen, iets waar precies de generatie met de nu huizenkopende kinderen van heeft kunnen profiteren.
Tenzij de relatie verzuurd is, waarom zou je het niet aannemen? Welke rechtgeaarde Spaargidser betaalt er over 20-30 jaar graag extra erfenisrechten?
Tenzij de relatie verzuurd is, waarom zou je het niet aannemen? Welke rechtgeaarde Spaargidser betaalt er over 20-30 jaar graag extra erfenisrechten?
-
vliejsklak
- Jr. Member

- Contacteer:
Dat zeg ik toch niet? Ik denk net dat net diegene die geen steun gehad hebben extra hard gaan sparen voor hun kinderen omdat deze maar al te goed beseffen hoe moeilijk het is zonder. Iets waar ik toch voor vrees bij diegene die het net iets teveel in de schoot geworpen hebben gekregen.pukkie007 schreef: ↑4 februari 2020, 10:50 Als je later dan zelf kinderen hebt, ga je ook niet voor hen sparen, Klak? Dan verplicht je hen om vanaf jeugdige leeftijd te gaan bijklussen en om ze nog een hele poos in huis te houden, ook al hebben ze een job. Niks mis mee natuurlijk, maar verre van evident.
Het zal wel aan mij liggen, Klak. Ik lees het anders. No big deal. Ta.
De gewoonte om kinderen bij de aankoop van een huis wat geld toe te stoppen veroorzaakt een opwaartse druk op de prijzen. Daardoor heeft het duwtje uiteindelijk minder effect. Als we erin zouden slagen om dat collectief niet meer te doen, zouden huizen veel goedkoper worden, en zouden we dat uitgespaarde geld kunnen gebruiken voor renovatie of verbeteringen.